no-img
بروزکد | مرجع آموزش معماری

دانلود پروژه طراحی معماری 2 فضای آموزشی


بروزکد | مرجع آموزش معماری
>>>>آیدی اینستاگرام ادمین (navid_asefii) <<<<>>>> آیدی اینستاگرام سایت (broozcad.ir)(home_plan98)<<<<
مراحل خریدضمانت پرداخت
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

دانلود پروژه طراحی معماری 2 فضای آموزشی


PPT
دانلود پروژه طراحی معماری 2 فضای آموزشی
ppt
21 f 2017


دانلود پروژه طراحی معماری 2 فضای آموزشی

دانلود پاورپوینت فضای آموزشی,پاورپوینت فضای آموزشی,فضای آموزشی,دانلود پروژه فضای آموزشی,دانلود پروژه طراحی معماری 2,پروژه طراحی معماری 2 فضای آموزشی,پروژه طراحی معماری 2 فضای آموزشی,

دانلود پروژه طراحی معماری 2 فضای آموزشی

شرح :پروژه طراحی معماری 2 فضای آموزشی

پاورپوینت در مورد فضای آموزشی

  • موضوع: پروژه طراحی معماری 2
  • (فضای آموزشی)

فهرست مطالب:

پروژه طراحی معماری 2 فضای آموزشی

پيشينه وتاريخچه (فضاي آموزشي ):

فصل اول : شناخت موضوع

فصل دوم: مدرسه استاندارد کجاست؟

توصیه سازمان بین المللی ساختمان مدارس

مصالح مورد استفاده در ساختمان مدارس

نحوه طراحی کلاس ها

کلاس ایده آل

نظریه معماران مختلف در مورد طراحی کلاس درس

فصل سوم: فضای معماري مدارس

الف- اركان عمومي فضاهاي آموزشي

ب- مكانيابي فضاهاي آموزشي

شرايط محيطي

اوضاع طبيعي زمين

جهت يابي

معماري در عملكرد قرارگاههاي تربيتي

تاثير عوامل (فيزيكي) در عملكرد قرارگاههاي تربيتي

خصوصيات فيزيكي مدرسه

سازماندهي و ساختار كلاس

تزئينات كلاس

انواع چيدمان در كلاس

فصل چهارم: نقش مدرسه در تربيت اجتماعي کودکان و نوجوانان

تحقیقات و بررسی های جامعه شناسان در خصوص اهداف و کارکرد های مدرسه در تربیت اجتماعی

فصل پنجم: ضوابط و استانداردهاي كلي فضاها

آيين كار ايمني درهاي مدارس

آيين كار ايمني پنجره‌هاي مدارس[1]

آيين كار ايمني كريدورها و راهروهاي مدارس [2]

مقررات كلي
مبحث سوم  ( مقررات ملي ساختمان )

كلاس مدارس ابتدايي : [7]

نقش ارتفاعات براقلیم استان

نقش منابع رطوبتی

تاثیرعرض جغرافیائی

نقش پوشش گیاهی وکشاورزی دراقلیم استان

تاثیرتوده های هواوسیستم های هواشناسی

منابع اصلی شکل گیری توده های هوا

دسته بندی توده های هوا

توده هواهائی که استان راتحت تاثیرقرارمی دهند

جریانات مؤثردر فصول پائیز و زمستان بیشتر شمالی و شمال غربی هستند به طوریکه

طبقه بندی اقلیمی استان

…………………………………

پروژه طراحی معماری 2 فضای آموزشی

 

پيشينه وتاريخچه (فضاي آموزشي ):
ساخت و احداث مدارس در عصر سلجوقيان گسترش يافت و آن طور كه گفته ميشود بودجه و هزينه اي كه در زمان سلجوقيان صرف مدارس و ديگر فضاهاي آموزشي شده كه در دوره اسلامي بي سابقه بوده است .
خواجه نظام الملك طوسي وزير سلجوقيان را ميتوان پيشرو نهضت مزبور دانست اودر هر شهري كه عالم مشهورومعروفي مييافت براي اومدرسه مي ساخت ودرآمدي براي آن تعيين ميكرد .
اكثر مدارسي كه خواجه نظام الملك تاسيس مي كرد به نظاميه مشهور بود. مجموعه اين نظاميه ها مراكز دانشگاهي و علمي بسيار مهم زمان خود بشمار ميرفت. در اين ميان نظاميه بهزاد از همه مشهور تر بود.
ولي نخستين مدرسه نوين ايران در تبريز بنياد نهاده شد حاج ميرزا حسن رشديه در جواني به بيروت رفت و در آنجا  دبستانها را ديد و شيوه آموزگاري آنها را ياد گرفت و چون به تبريز باز گشت برآن شد كه دبستاني به شيوه آنها بنياد گذارد و در سال 1267 بود به اين كار پرداخت به جلوي ايشان پيش تخته نهاد و الفباي را به شيوه آسان و نويني (شيوه اي كه امروز هست) آموخت و از كتابهاي آسان درس فارسي گفت و شاگردان را پاكيزه نگه داشت و در آمدن و رفتن پوله كذاشت ويس از همه تابلويي كه نام مدرسه (رشديه) روي آن نوشته بود بالاي در زد.

فصل اول : شناخت موضوع
 (فضاي آموزشي )
ميتوان فضاي آموزشي را به دو قسمت ما قبل اسلام و بعد اسلام تقسيم بندي كرد 1- ما قبل اسلام : كه برميگردد به پيدايش خط كه سومريها به همراه خط  هيروگليفي را آوردند كه در آن زمان اختراع  بي مانندي بود و بر  لوحهايي از گل رس منقوش ميشد در دانش امروزي آغاز خط نويسي مبناي انتقال دوران قبل از تاريخ است همراه با شروع خط نويسي دبيري به عنوان يك مقام جديد اجتماعي ظهور كرد و بلافاصله انعكاس آن در معماري به شكل مدارسي در جنب معابد پديدار گشت .
آثار باقي مانده از مدارس چسبيده به معابد نشان ميدهد كه هر مدرسه داراي چندين رديف نيمكت بود و جوي آبي براي خيساندن خاك رس و تهيه لوح گلين در كنار داشت با فشار نوك تيز ني بر لوح گلين مطالب خود را مي نوشتند

2- بعد از اسلام : با ظهور اسلام ابتدا نهاد و موسسه آموزشي در عربستان وجود نداشت و تعليم و تربيت آموزش شفايي بود و تعداد بسيار كمي حدود هفده نفر با سواد بودند آموزش قران كريم و احكام ديني نيز ابتدا به صورت شفايي انجام مي گرفت اما به تدريج به دليل افزايش آيات نازل شده عده اي از سوي پيامبر مامور نوشتن آيات شدند
پيامبر اكرم (ص) هنگام وعظ و ارشاد اغلب در پاي يكي از ستونهاي مسجد مدينه مي نشستند و مسلمانان  به دور ايشان حلقه مي زدند به همين دليل جلسات درس به ( حلقه )معروف شد در دوره خلفا  كه بر وسعت سرزمينهاي اسلامي افزوده شد به دليل تشكيلات وسيع اداري و رشد و توسعه علوم در جهان ما به تدريج فكر ساختن مراكز علمي به وجود آمد

 فصل دوم: مدرسه استاندارد کجاست؟
بدون شک يکي از عناصر مهم آموزش و يادگيري ، فضاي فيزيکي آموزشکده است ، فضايي که ياد گيرنده و بخصوص کودک نوآموز در آن احساس آرامش و راحتي مي کند.
مدرسه بدون کلاس درس و ساختمان معنايي ندارد. ضمن آن که هر ساختمان يا محيطي را نمي توان به عنوان مدرسه در نظر گرفت بلکه بايد برخي شرايط را در احداث و انتخاب ساختمان مدرسه در نظر گرفت.

در احداث ساختمان مدرسه بايد دقت کرد که در مجاورت ساختمان هاي بلند، مکان هاي پر سر و صدا مانند کارگاه ها، پايانه ها ، راه آهن و… نباشد. مدرسه بايد نزديک امکانات شهري باشد و رفت و آمد به آن بسادگي صورت گيرد. زميني که براي احداث مدرسه در نظر گرفته مي شود نبايد مرطوب باشد به اين دليل که مي تواند ايجاد آلودگي کند و کودک هم در سني است که بسيار آسيب پذير است و مي تواند اثرات نامطلوبي روي سلامت کودکان داشته باشد. زمين هاي مردابي که خشک شده است مي تواند محل مناسبي براي رشد ميکروب ها و ويروس ها باشد. وسعت مدرسه بايد متناسب با سنين دانش آموزان باشد.
توصیه سازمان بین المللی ساختمان مدارس
سازمان بين المللي ساختمان مدارس توصيه مي کند که در مدارس ابتدايي بايد حداقل 2 هزار مترمربع زمين به ازاي هر صد نفر دانش آموز به اضافه هزار مترمربع براي هر صد نفر محصل اضافي در نظر گرفته شود، همچنين براي مدارس متوسطه حداقل 4 هزار مترمربع براي هر صد نفر دانش آموز به اضافه هزار مترمربع براي هر صد نفر محصل اضافي در نظر گرفته شود.
مصالح مورد استفاده در ساختمان مدارس
در انتخاب مصالح ساختمان هم بايد دقت کرد مصالحي استفاده شود که استاندارد باشد و نکات ايمني در طراحي و ساخت مدرسه رعايت شود تا در مقابل حوادث طبيعي بخصوص زلزله مقاوم باشد.

نکات ايمني مثل راه خروج اضطراري ، وجود امکانات اطفاء حريق ، سيستم زنگ خطر حريق ، نرده هاي کنار پله ها و… بايد در ساخت مدارس رعايت شوند. بهتر است براي مقطع دبستان ساختمان مدرسه بيش از دو طبقه نباشد و بچه هاي کلاس هاي اول و دوم در طبقه اول استقرار پيدا کنند.
ساختمان هاي با طبقات زياد امکان رفت و آمد را براي کودکان مشکل مي کند. لازم است کلاس درس دو در داشته باشد تا بتوان در مواقع اضطراري و بروز خطر کلاس را به موقع تخليه کرد.

 

ساختمان هاي با طبقات زياد امکان رفت و آمد را براي کودکان مشکل مي کند. لازم است کلاس درس دو در داشته باشد تا بتوان در مواقع اضطراري و بروز خطر کلاس را به موقع تخليه کرد.

کف کلاس و راهروهاي مدرسه نبايد ليز باشد. به عنوان مثال سراميک براي استفاده در کف کلاس ها و راهرو مناسب نيست چون ممکن است سبب حادثه و آسيب رسيدن به کودکان شود. رنگ ديوار کلاس هم بايد رنگ ملايم و آرام و از رنگ هاي سرد باشد و از رنگ هاي تند و زننده مثل قرمز پرهيز شود.

کلاس درس بايد مربعي شکل يا مستطيل شکل با کمي طول بيشتر باشد. کلاس درس نبايد دراز و باريک باشد که رفت وآمد دانش آموزان در آن مشکل باشد. پنجره هاي کلاس درس هم بايد يک متر بالاتر از سطح زمين و تا 20 سانتي متر زير سقف باشد که بتواند حداکثر نور ممکن را به کلاس درس برساند. نکته مهم ديگر آفتابگير بودن اتاق ها است.

نحوه طراحی کلاس ها
بهتر است طراحي کلاس ها به گونه اي باشد که نور از سمت چپ بتابد. پنجره هاي کلاس نبايد به گونه اي باشد که نور مستقيم به چشم شاگردان بتابد، چون هم سبب صدمات جدي به چشم مي شود وهم اين که مانع ديده شدن تابلوي کلاس مي شود.

بهترين تابلو براي کلاس درس ، تابلويي است که بازتاب نور نداشته باشد. وايت برد چون انعکاس نور دارد مناسب و استاندارد نيست و باعث صدمه ديدن چشم مي شود. تابلو بايد در زاويه اي نصب شود که تمام کلاس به آن تسلط داشته باشند. تابلو بايد در ارتفاع مناسب نصب شود به طوري که لبه فوقاني تابلو 50 سانتي متر بالاتر از شانه دانش آموزان ابتدايي و 70 – 80 سانتي متر بالاتر از شانه دانش آموزان دبيرستاني باشد.

در چيدمان و انتخاب صندلي کلاس هم بايد دقت شود. بايد صندلي مناسبي انتخاب شود تا دانش آموز در آن احساس آرامش و راحتي کند. همچنين صندلي بايد متناسب با سن و قد دانش آموزان باشد، بهترين صندلي براي دانش آموزان ، صندلي تک نفره است.
توجه به اهميت آلودگي و سرايت بيماري از راه مدفوع و ادرار، مساله بهداشتي کردن و بهداشتي نگه داشتن توالت مدارس از نکات بسيار مهم در بهداشت مدرسه است.

در صورت امکان بهتر است توالت ها در خارج از ساختمان و در حياط مدرسه احداث شوند. توالت داخل ساختمان مدرسه هم ممکن است باعث انتشار بوي تعفن شود و هم سبب بروز آلودگي و بيماري.

براي مدارس پسرانه يک توالت فلاش دار براي هر 55 نفر دانش آموز و در مدارس دخترانه براي هر 45 نفر دانش آموز يک توالت فلاش دار بايد در نظر گرفته شود. حداقل يک دستشويي براي هر 50 نفر دانش آموز بايد ساخته شود که بهتر است در نزديکي توالت ها يا ناهارخوري ساخته شود. دستشويي بايد مجهز به آب گرم ، صابون مايع ، حوله هاي شخصي يا کاغذهاي خشک کن باشد.
براي هر 100 دانش آموز بايد يک شير آب براي نوشيدن و در صورت امکان ليوان هاي يک بار مصرف بهداشتي در کنار شير آب موجود باشد. استفاده از آب سردکن در مدارس ابتدايي مناسب نيست. چون ممکن است آب بسيار سرد براي سلامت کودکان مضر باشد.
در بعضي نقاط که مدرسه فاقد لوله کشي آب است يا آب لوله کشي قابل آشاميدن نيست ، از مخازن فلزي و پلاستيکي مثل تانکر يا بشکه هاي مخصوص براي نگهداري آب شرب استفاده مي شود که بايد از بهداشتي بودن اين ظروف و همچنين آب آشاميدني اطمينان حاصل کرد.

اتاق ناهارخوري ، نمازخانه ، سالن سخنراني ، آزمايشگاه ، کتابخانه ، اتاق استراحت معلمان ، اتاق مشاوره و راهنمايي ، اتاق بهداشت و کمک هاي اوليه همراه با کارشناس بهداشت ، اتاق رايانه و سايت اينترنت و اتاق وسايل کمک آموزشي مثل ويدئوپرژکتور، اورهد و… ازجمله نيازهاي يک مدرسه بزرگ و مدرن است.

نکته پاياني اين که به دليل محدوديت ها و کمبود منابع مالي ، کمتر مدرسه اي را مي توان يافت که تمام شرايط يک آموزشگاه استاندارد و امروزي را داشته باشد.

 کلاس ایده آل
برای رسیدن به اهداف یادگیری ایده آل به یقین میبایست فضاهایی کارکردی و متناسب با آن داشت. بسیاری از فعالیتها و خواستها به طور سنتی در کلاس درس اتفاق میافتد بنا بر این لازم است به کلاس درس و ویژگیهای آن توجه داشت.
در سالهای اخیر بسیاری از کلاسهایی که طراحی میشوند بسیار بیش از نیازهی عام خود را بر آورده می سازند. یکی از مسائل طراحی کلاس درس فراهم آوردن قابلیتی در کلاسهاست به طوری که در عین حال که برای فعالیتهای عمومی بچه ها و آموزش کلی آنها اختصاص داشته باشد بتواند تبدیل به فضا هایی برای فعالیتهای فردی آنها شود. درخلال زمان کلاس درس باید شرایط کنترل و نظارت بر فعالیتهای دانش آموزان از طرف معلم وجود داشته باشد.کلاسهای درس میبایست قابل انعطاف باشد مثلا با استفاده از پارتیشنهای قابل حرکت بتوان به فضاهای مورد دلخواه دست پیدا نمود.
نظریه معماران مختلف در مورد طراحی کلاس درس
“سندرا هورن” در مصاحبه های مختلفی از معلمان در مورد یک کلاس درس اشاره به گلایه معلمان از تصمیم های پیش گرفته شده طراحی از سوی معماران دارد. به اعتقاد اونقشه مدارس که امروزه بدون در نظر گرفتن خواستها و نیازها و یا حد اقل توجه اندک به آنها کشیده میشود میبایست با نظر و خواست کاربران نیز منطبق باشد وبعد از طراحی از سوی معمار به قضاوت معلمان گذاشته شود.
امروزه معلمان به بیش از یک اتاق برای آموزش و یادگیری بچه ها نیاز دارند بچه ها نیز نیازمند فضاهایی خلوت هستند که در عین حال نظارت از سوی معلم بتوانند احساس تعلق نسبت به مکان را پیدا نمایند این فضا ها میتواند گوشه های طراحی شده در کلاسها یا کمدهای مخصوص آنها باشد تا احساس مالکیت آنها را نیز بیفزاید.
ایده کلاسهای قابل انعطاف در بسیاری از موارد معارض با ذهنیتی از کلاس است که آنرا در تصور همگان یک چار دیواری مینماید بنابر این تغییر به سوی کلاسهای قابل انعطاف باید با هوشیاری صورت پذیرد. این کار نیازمند فهم درست از برنامه آموزشی مدرسه است در غیر این صورت نمیتواند موفق باشد.در کلاسهایی که برای مقاطع ابتدایی طراحی می شوند آزاذی عمل بیشتری وجود دارد اما در پایه های بالا تر که آموزش تخصصی بچه ها آغاز میشود مسئله به این راحتی نیست.

 

“جیمز دیک” در مقاله ای با عنوان “کلاسهای ال شکل” به این موضوع اشاره میکند که در گذشته هدف از آموزش بچه ها آماده کردن آنها برای زندگی در یک کارخانه بوده است و به همین دلیل کلاسها نیز شبیه کارخانه طراحی میشدند اما امروز هدف از کلاس و مدرسه تغییر کرده است. امروزه کلاسهای درس باید شریط یادگیری در گروه های کوچک را نیز فراهم آورند فضاها باید قابل انعطاف و بر اساس نیازها باشند و نیز توسط معلم قابل مدیریت و سازمان باشند.
بر اساس نظر او و با توجه به ویژگیهایی که معرفی مینماید طرح ال شکل برای این مقاصد مناسب است.

و دیگر توضیحات……………………..

تعداد اسلاید ها:74
فرمت فایل:پاورپوینت
درگاه پرداخت شماره یک
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .
برای دیدن رساله های معماری اینجا کلیک کنید.
برای دیدن پاورپوینت های معماری و عمران اینجا کلیک کنید.
برای دیدن پکیج پاورپوینت های معماری اینجا کلیک کنید.

 

پروژه طراحی معماری 2 فضای آموزشی,دانلود پروژه طراحی معماری 2 فضای آموزشی,پروژه طراحی معماری 2 فضای آموزشی,تحقیق پروژه طراحی معماری 2 فضای آموزشی,کنفرانس در مورد پروژه طراحی معماری 2 فضای آموزشی,



برچسب‌ها :
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

تصاویر پیش نمایش


دانلود پروژه طراحی معماری 2 فضای آموزشی-1
دانلود پروژه طراحی معماری 2 فضای آموزشی-1
دانلود پروژه طراحی معماری 2 فضای آموزشی-1
دانلود پروژه طراحی معماری 2 فضای آموزشی-1

درباره نویسنده

نوید آسفی هستم دارای مدرک کارشناسی مهندسی معماری و کارشناسی مهندسی تکنولوژی عمران-عمران , به طراحی های مهندسی علاقه شدید دارم , و به علت علاقه به طراحی و شناخت سبک های معماری تصمیم به فعالیت اینترنتی در هر دو زمینه عمران و معماری گرفته , و در حال حاضر به عنوان مدیر و سردبیر سایت بروزکد فعالیت می کنم. نرم افزار های مورد تسلط: autocad , 3dmax , sketchup , photoshop , cinama 4d , v-ray

مدیریت 1094 نوشته در بروزکد | مرجع آموزش معماری دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش حرفه ای طراحی نما