دانلود پاورپوینت معماری مقرنس جامع و کامل
zip 06 f 2020
دانلود پاورپوینت معماری مقرنس
پروژه معماری مقرنس در صفحات مختلف بسیار کامل توسط مهندسین سایت بروزکد تهیه شده است ،در ادامه همین پست میتوانید پاورپوینت معماری مقرنس و سایر پروژه های مشابه ان را دریافت نمایید.
پاورپوینت معماری مقرنس
مقدمه:
مُقَرنَس یکی از عناصر تزئینی معماری اسلامی و ایرانی است[۱] که گونهای تاقچهبندی آذینی در زیر گنبدها یا نیمگنبدهای روی ایوانها و درگاهها، با آجریا گچ و کاشی است که در آن هر رده از تاقچهها از رده زیرین خود پیش مینشیند تا درگاه به هم آید.در طاقچهها برجستگیها و تورفتگیهایی همراه با نگارههای گوناگون درآورده میشود.
مقرنس نوعی تزئین است با فرورفتگیها و برجستگیهایی از روی نظم و قاعده که در بعضی موارد به شکل استالاکتیت آویزان است و در حقیقت این نوع تزئین معماری نوعی تزئین حجم پردازی شدهاست. درواقع مقرنس نوعی تجسم سهبعدی و برجسته نقشهای هندسی و گرهچینیهای معماری و هنر اسلامی است.
مطالب مرتبط:
دانلود پروژه معماری فرانک گری جامع و کامل
دانلود پروژه معماری تکو اکوتک بسیار کامل 56 اسلاید
برای دانلود نقشه اتوکد فرهنگسرا کلیک کنید
برای دانلود رساله فرهنگسرا کلیک کنید
برای دانلود مطالعات معماری کلیک کنید.
برای دانلود نقشه اتوکد کلیک کنید.
برای دانلود پاورپوینت معماری کلیک کنید.
برای دانلود رساله معماریکلیک کنید.
پیج اینستاگرامی پر از نقشه های ویلایی پیشنهاد میکنم حتما تو اینستاگرام فالوش کنید.
ای دی پیج : home_plan98@
پیشینه [ویرایش]
برای تولد و زایش این هنر تزئینی تا کنون زمان و مکان مشخصی تعیین نشدهاست.
با مشاهده شکلهای طبیعی قندیلهای یخی و آهکی درون غارها میتوان تصور کرد که احتمال دارد هنرمندان نخستین این فن از همان قندیلها برداشتی هنرمندانه کردهاند و عیناً آن را در سطوح داخلی و خارجی بناها با استفاده از آجر گچ و یا سیمان به کار گرفتهاند.[۹]
مقرنس عنصر تزئینی است که حتی پیش از اسلام نیز بودهاست اما نباید از نظر دور داشت که مقرنس پیش از اسلام با مقرنس پس از اسلام تفاوتهای قابل توجه و آشکاری دارد. کاربرد مقرنس در پیش اسلام شامل ۲ دورهٔ عمده یعنی ۲۵۰ ق. م تا ۲۲۴ ب. م و از ۲۲۴ ب. م تا زمان ظهور اسلام دانستهاند. نمونههایی نیز مربوط به ۵۵۰ ق. م در این زمینه یافته شدهاست.[۱۱]
در دوران هخامنشی هنر مقرنس تحولی چشمگیر و بارز یافت و ادامهٔ آن با طرحهای ارزندهتری در دوران اشکانی ظاهر گشت تا جائی که میتوان شاهد نقش آفرینی بیشتر مقرنس در این زمان بود.
از دوران هخامنشی به بعد مقرنس تحول و تغییر چشمگیرتری پیدا کرد که به عنوان نمونه میتوان از آتشگاه پاسارگاد نامبرد. این بنا مربوط به قرن ششم قبل از میلاد است. صرف نظر از برجستگیهای عمودی در چهار گوشه بنا در انتهای دیوار مقرنسی مرکب از عناصر زیر به چشم میخورد.
.[
پاورپوینت معماری مقرنس
اول: یک قرنیز ظریف بلافاصله پس از دیوار
دوم: یک ردیف جرزهای مستطیل شکل که در بالای قرنیز اول قرار گرفته و از پائین بریده و آویزاد دیده میشود.
سوم: ردیفی از طاقچههای واقع در بین جرزها مه در واقع واحدهای مقرنس هستند.
چهارم: قرنیز دیگری که در بالای مقرنس قرار دارد و در واقع بارانگیر سه قسمت اول است.[۱۲]
که همین عناصر در کعبه زرتشت یا در آرامگاه داریوش در نقش رستم دیده میشود. در دوران اشکانی قرنیز و مقرنس با هم بکار رفتهاند به عنوان مثال کاخ آشور در عراق یا کاخ هتره که از مقرنسهای بریدهبریده استفاده شده است.[۱۳] دوران ساسانی را هم میتوان دورهٔ رواج و پیچیدگی بیشتر عنصر مقرنس در معماری قبل از اسلام دانست.
مقرنس در ابتدا دارای نقشی تزئینی میدانستند که رد پای آنرا میتوان حتی تا قبل از دوران هخامنشی در ایران نیز دنبال کرد و اولین نمونه مشهور آن «دکان داوود» از زمان ماد است. و در سر پل ذهاب که نمای صخرهای آن دارای سه جلو آمدی در روی هم و هرکدام محیط بر دیگریست و مانند یک قرنیز که مرکب است خود را نشان میدهد
در دورهٔ زند نوآوری کاملاً از صحنهٔ هنر نا پدید شد و در سیر تکامل هنر وقفهای ایجاد گردید. آنچه ما در این زمان شاهد آن هستیم تقلیدی از بناهای دوره صفوی و سبک صفوی است و مقرنس نیز به عنوان عضوی از اعضاء سازندهٔ معماری و هنر به همان سبک به زندگی خود ادامه داد. از بناهای معروف این دوره کاخ خورشید مربوط به دورهٔ افشاری و قسمت ستون دار تالار مسجد وکیل شیراز و بنای هفت تنانشیراز است.
در دوره قاجار همچنان که از آثار این دوره بر میآید تمامی مظاهر زندگی ایرانی با نوعی خاص از فرهنگ غرب آشنا میشود. در آن هنگام اگرچه که این آشنایی بدل به ذوب شدن در ان فرهنگ و از یاد بردن و یا از دست دادن ریشههای بومی، ملی و دینی به طور کامل نشد، ولی این آشنایی منجر بهآمیختگی این دو فرهنگ، یعنی فرهنگ ریشهدار و درخشان ایرانی با غرب گردید. در معماری این دوره به وضوح میتوان ردپای آمیختگی هنر و فرهنگ ایران شرقی و غرب را یافت و تزئینات معماری همچون ادوار گذشته اما با رنگ و بویی جدید ادامه پیدا کرد. از جمله بناهای معروف این دوره که دارای تزئین مقرنس هستند میتوان به مسجد سپهسالارتهران واقع در میدان بهارستان، همچنین تیمچهٔ امیرالدولهکاشان که مقرنسهای متعددی در آن بهکار رفته است، اشاره کرد.
دیدگاه ها