no-img
بروزکد | مرجع آموزش معماری

آزمایش شبکه لوله کشی آب مصرفی ساختمان


بروزکد | مرجع آموزش معماری
>>>>آیدی اینستاگرام ادمین (navid_asefii) <<<<>>>> آیدی اینستاگرام سایت (broozcad.ir)(home_plan98)<<<<
مراحل خریدضمانت پرداخت
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

آزمایش شبکه لوله کشی آب مصرفی ساختمان


TXT
آزمایش شبکه لوله کشی آب مصرفی ساختمان
txt
19 f 2020


آزمایش شبکه لوله کشی آب مصرفی ساختمان

آزمایش شبکه لوله کشی آب مصرفی ساختمان

آزمایش شبکه لوله کشی آب مصرفی ساختمان

آزمایش شبکه لوله کشی آب مصرفی ساختمان

آزمایش شبکه لوله کشی آب مصرفی ساختمان طبق بند 16-4-9-2 مبحث 16 مقررات ملی ساختمان الزامی است. پیش از انجام آزمایش و تأیید لوله کشی هیچ یک از اجزای لوله کشی نباید با عایق یا اجزای ساختمان پوشانده شوند. در هنگام آزمایش همه اجزای لوله کشی باید آشکار و قابل بازرسی باشد.

پس از خاتمه لوله کشی و قبل از نصب لوازم بهداشتی باید دهانه های باز به طور موقت بسته شود و لوله کشی به تدریج با آب پر شود و کاملا هواگیری شود. قبل از اقدام به آزمایش باید شبکه لوله کشی به مدت حداقل دو روز پر از آب نگه داشته شود.

آزمایش باید با فشار آب و تلمبه مخصوص مجهز به فشار سنج با فشار حداقل 10 بار انجام شود و فشار سنج در بالاترین قسمت لوله کشی مورد آزمایش نصب شود. مدت آزمایش یک ساعت است و در صورت بروز عیب، باید رفع عیب انجام شده آزمایش تکرار شود.

علاوه بر آزمایش قسمت به قسمت یا کامل لوله کشی، باید پس از خاتمه کار و نیز پس از نصب لوازم بهداشتی، آزمایش فشار با آب انجام گیرد.

آزمایش لوله کشی فاضلاب بهداشتی ساختمان طبق بند 16-5-5-1 مبحث 16 مقررات ملی ساختمان الزامی است.

آزمایش لوله کشی در دو مرحله، قبل از نصب لوازم بهداشتی و بعد از نصب لوازم بهداشتی به مدت 15 دقیقه انجام خواهد شد. قبل از انجام آزمایش و تأیید لوله کشی نباید هیچ یک از اجزای لوله کشی با رنگ یا اجزای ساختمان پوشیده شود. به هنگام آزمایش باید تمام اجزای لوله کشی فاضلاب آشکار و قابل بازرسی باشد.
آزمایش با آب به صورت قسمت به قسمت (یا یکجا) انجام خواهد شد. فشار آزمایش 3 متر ستون آب (3/0 بار) است و در خلال آن هیچ یک از قطعات و اتصالات نباید از خود نشت نشان دهند (تست شامل لوله هواکش نمی شود). آزمایش نهایی با هوا انجام می شود و در خلال آن لوله هواکش و لوله تخلیه مسدود و هوا با فشار 25 میلی متر ستون آب (025/0 بار) به شبکه تزریق می شود که به مدت 15 دقیقه نباید از خود کاهش فشار نشان دهد.

مطالب مرتبط:

دانلود پاورپوینت آزمایش تراكم بسیار کامل و نادر

آزمایش عمرانی

آزمایش معماری

برای دانلود مطالعات معماری کلیک کنید.

برای دیدن و دانلود نقشه اتوکدکلیک کنید.

برای دیدن و دانلود پروژه معماری کلیک کنید.

برای دیدن و دانلود رساله معماری میتوانید کلیک کنید.

پیج اینستاگرامی پر از نقشه های ویلایی پیشنهاد میکنم حتما تو اینستاگرام فالوش کنید.

حوم پلان 98

پلان معماری

 ای دی پیج home_plan98@

نكات مهم در سیستم­های لوله­ كشی

1) ارتباط بین سیستم لوله ­كشی نیوپایپ و سیستم لوله­ كشی فلزی

جهت ارتباط بین مهره ماسوره نیوپایپ با رزوه مقابل، لازم است تك اورینگ ماسوره داخل پخ 45 درجه اتصال قرار گیرد. به علت اینكه اتصالات فلزی فاقد چنین شرایطی هستند لذا مجاز به ارتباط مستقیم مهره ماسوره نیوپایپ و رزوه اتصالات سیستمهای فلزی نمی­ باشیم و حتماً باید از اقلامی مانند مغزی و تبدیلها بعنوان واسطه مهره ماسوره نیوپایپ ورزوه سیستمهای فلزی استفاده نماییم.

2) عدم استفاده ار اورینگهای متفرقه

با توجه به اینكه طراحی اورینگ اتصالات نیوپایپ به گونه­ای است كه توان عملكرد بلند مدت را در سیستمهای گرمایشی دارد لذا در صورت مفقود شدن اورینگ اتصالات مختلف، مجری مجاز به استفاده از اورینگهای مشابه یا متفرقه نمی­ باشد و موظف است اورینگ را از نمایندگی شركت نیوپایپ تهیه و روی اتصال نصب نماید.

3) مراقبت از لوله­ ها در مقابل مصالح ساختمانی

نظر به اینكه در زمان اجرای لوله­ كشی ساختمان، سایر عملیات ساختمانی نیز انجام می شود، رعایت نكات زیر الزامی است:

الف ـ رول لوله مستقیماً روی كف ساختمان در حال ساخت قرار نگیرد و با قرار دادن كارتن یا مقوا در زیر آن لوله از آسیب احتمالی محافظت شود.

ب ـ مسیر لوله­ كشی از وجود مصالح مختلف ساختمانی از جمله پوكه­ های نوك تیز پاك گردد.

ج ـ پس از اجرای هر مسیر لوله­ كشی و تست و تأیید مهندس ناظر، مسیر لوله مذكور با استفاده از ملات سبك پوشانده شود تا از آسیب احتمالی مصون گردد.

4) مراقبت از لوله ­ها در مقابل نور مستقیم خورشید

طبق استاندارد، لوله­ های پلیمری در زمان تولید، نگهداری، حمل و نقل و بهره برداری نباید در مقابل نور مستقیم خورشید قرار گیرند. لذا در عملیات لوله­ كشی در فضاهای رو باز محافظت از لوله­های نیوپایپ با استفاده از یك پوشش عایق در مقابل نور خورشید ضروری است.

5) مراقبت از فوم لوله در مقابل نور مستقیم خورشید

مجریان باید دقت نمایند كه فوم XPE نباید برای مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار گیرد لذا در موارد اجتناب ناپذیر باید از عایق مناسب در مقابل نور خورشید برای محافظت از فوم استفاده کرد.

6) عدم اعمال وزن اضافی به لوله­ های نصب شده

به عنوان یك اصل كلی، به هیچ وجه مجاز به اعمال وزن اضافی روی لوله ­های نصب شده سیستم لوله ­كشی نیوپایپ نمی ­باشیم. لذا قرار گرفتن وزن شیر آلات بهداشتی، وزن شیرهای اصلی و فرعی واحدها، وزن كلكتورها و… روی لوله­ها به هیچ وجه مجاز نمی­ باشد و در این موارد باید از صفحات نصب مخصوص جهت تحمل وزن سایر تجهیزات استفاده كرد.

7) عدم انتخاب مسیر افقی روی دیوار در سیستم تو كار

به عنوان یك اصل كلی، به هیچ وجه مجاز به انتخاب مسیر افقی روی دیوار در سیستم لوله­ كشی تو كار نیوپایپ نمی­ باشیم لذا لوله­ ها باید مسیرهای افقی را در كف طی كرده و دقیقاً از زیر موقعیت شیر آلات ساختمانی وارد اتصالات نصب شده در دیوار كردند.
8) انتخاب مسیر صحیح از سقف كاذب به سیستم بهداشتی

در صورت لوله­ كشی در سقف كاذب، هنگام ورود لوله نیوپایپ از سقف كاذب به سیستم های بهداشتی باید محل تقاطع دو دیوار به عنوان مسیر عمودی انتخاب گردد چرا كه هیچ احتمالی برای نصب وسایل رفاهی یا تزیینی در كنج دیوار وجود ندارد و در صورت نصب وسایل مذكور در سایر موقعیت های دیوار آسیبی به لوله ­های دفن شده در كنج دیوار وارد نمی­ شود.

9) ارتباط بین لوله پلیمری و آبگرمكن

مطابق استاندارد اتصال مستقیم لوله نیوپایپ به خروجی آبگرمكن(دیواری و ایستاده) مجاز نمی­باشد. بنابراین لازم است 7/45 سانتیمتر (18 اینچ) لوله فلزی استاندارد به خروجی آبگرمكن متصل كرده و لوله نیوپایپ را به انتهای لوله فلزی وصل نمود. قابل ذکر است در صورت استفاده از پکیج‌های جدید کندانسینگ دیگر نیازی به استفاده از لوله فلزی نمی‌باشد زیرا در طراحی اولیه این پکیج‌ها این مقدار از لوله در خود پکیج قرار داده شده است.

10) مراقبت از لوله­ های دفن نشده در زمستان

از جمله وظایف مجری در هنگام اجرای سیستم لوله­ كشی در فصل سرما مراقبت از لوله­ های پوشانده نشده در مصالح در مقابل یخ‌زدگی و تركیدگی احتمالی است لذا مجری موظف است پس از اجرای سیستم لوله­ كشی و انجام تست، آب كل سیستم را تخلیه نماید و یا جهت انجام تست از آب نمک با غلظت معین استفاده شود تا در صورتیکه آب در قسمت هایی از لوله باقی ماند امکان یخ‌زدگی آن کمتر شود. لازم به ذکر است هنگام نصب تجهیزات و شیرآلات آب نمک مذکور از سیستم خارج گردد.

برای ساخت محلول آب نمک باید از نسبت وزنی استفاده کنید. بطور مثال: برای ساخت محلول 23% باید 230 گرم نمک را در یک لیتر آب حل کنید.

با توجه به اینکه فشار آب داخل سیستم گرمایش و سرمایش از کف پایین است، می‌توان برای تست از هوا با فشار 8 بار نیز استفاده نمود. قابل ذکر است این تست فقط برای سیستم گرمایش و سرمایش از کف اجرا می‌گردد.

تست سیستم­های لوله ­كشی

مقدمه

تست سیستم لوله کشی یکی از موارد مهم پس از نصب کامل است تا شما از صحت ارتباط لوله و اتصالات اطمینان حاصل نمایید.

با توجه به ساختار لوله های پلیمری و رفتار انها در مقابل شرایط تست و تاثیراتی که اختلاف دمای محیط و اب ممکن است روی نتایج تست داشته باشد انجام تست فشار مطابق شرایط اعلامی اطمینان شما را نسبت به انجام صحیح نصب کامل سیستم لوله کشی دوچندان می نماید .

نكات قابل توجه قبل از تست

از فشار سنجی استفاده كنید كه فشار MAX آن حداقل bar 1/0 باشد. فشار سنج را در پایین­ترین نقطه سیستم لوله­ كشی نصب نمایید.

برای اتصال پمپ تست به سیستم لوله ­كشی از شیر قطع و وصل استفاده شود تا پس از رسیدن فشار به مقدار مورد نظر پمپ از مدار جدا گردد.

دقت نمایید آب مورد مصرف با محیط هم دما باشند (از آب سرد در فصل تابستان یا از آب گرم در فصل زمستان استفاده نكنید و سعی نمایید محیط در زمان تست حتی المقدور در شرایط ثابت دمایی باقی بماند).

آماده سازی آبگیری

از محكم بودن تمامی اتصالات دنده­ای و پرسی و بسته بودن سایر در پوشها اطمینان حاصل نمایید.

سیستم را با آب تمیز كاملاً پر نمایید.

هوای سیستم را كاملاً تخلیه نمایید.

تست مقدماتی

الف) فشار سیستم را به 15 bar برسانید ( 5/1 برابر حداکثر فشار کارکرد سیستم) و 30 دقیقه صبر كنید اگر پس از این مدت افت فشار كمتر از 6/0 bar باشد و هیچگونه نشتی مشاهده نگردد این مرحله مورد تأیید است.

ب) پس از تأیید مرحله الف به سیستم 10 دقیقه استراحت دهید و مجدداً فشار سیستم را به bar 15 برسانید و 30 دقیقه صبر كنید اگر پس از این مدت افت فشار كمتر از 6/0 bar باشد و هیچگونه نشتی مشاهده نگردد این مرحله مورد تأیید است.

تست نهایی

بلافاصله پس از تأیید تست مقدماتی و قبل از اینكه سیستم امكان استراحت پیدا كند فشار را مجدداً بهbar 15 برسانید. اگر پس از 2 ساعت افت فشار كمتر از 2/0 bar باشد و هیچگونه نشتی در سیستم مشاهده نگردد تست نهایی مورد تأیید است.

نكات قابل توجه پس از تست

در طول مدت تست سیستم مورد بازدید قرار گیرد تا عدم وجود نشتی در سیستم اطمینان حاصل گردد. بلافاصله پس از انجام تست روی كلیه لوله ­ها با استفاده از ملات سبك پوشانده شود تا از آسیب دیدن آنها جلوگیری گردد. در فصل سرما پس از تست با تخلیه آب مدار از یخ زدگی آب درون سیستم جلوگیری نمایید. در صورت تغییر در سیستم لوله­ كشی باید تست مجدداً انجام گیرد.

فرم تست فشار و بیمه نامه

مجریان محترم باید پس از اتمام لوله کشی نسبت به انجام تست فشار مطابق شرایط اعلامی در پشت بیمه نامه اقدام و پس از تکمیل و مهر و امضا بیمه نامه آن را در اختیار کارفرما قرار دهند.

(( گام به گام با سیستم گرمایش از کف نیوپایپ ))

الف ) مواردی که مجری سیستم گرمایش از کف در مراحل ساخت ساختمان به اطلاع کارفرما می‌رساند:
• توصیه می گردد چارچوب کلیه درها و پنجره ها نصب شده باشند.
• توصیه می گردد قبل از اجرای سیستم گرمایش از کف، عملیات گچ کاری انجام شده باشد (بهتر است عملیات گچ کاری و گچ بری سقف کاملاً به اتمام رسیده باشد و عملیات گچ کاری دیوارها تا یک متر مانده به کف بنا انجام شده باشد).
• عایقکاری سقف طبقه آخر با استفاده از عایق پلی اتیلن مشبک (XPE) به ضخامت 3 سانتیمترالزامی است.
• ترجیحاً توصیه میشود عایقکاری سقف طبقه آخر از زیر سقف انجام شود ولی در صورت عدم امکان میتوان سقف طبقه آخر را از روی سقف عایقکاری نمود.

ب ) ملاحضاتی که مجریان سیستم گرمایش از کف باید در نظر داشته باشند:

1- قبل از اجرای سیستم گرمایش از کف

1-1 سیستم آبرسانی را با توجه به موارد ذیل انتخاب کنید:
• پروژه دارای سقف کاذب است
بهترین انتخاب، سیستم آبرسانی انشعابی کامل یا سیستم کلکتوری- انشعابی می باشد هر چند سایر گزینه ها نیزامکان پذیر است.
• پروژه دارای سقف کاذب نیست
بهترین انتخاب، سیستم آبرسانی کلکتوری کامل یا سیستم کلکتوری- انشعابی می باشد وسایر گزینه ها پیشنهاد نمی گردند.
• درصورت وجود سقف کاذب، اکیداً توصیه می گردد کلیه سیستم های لوله کشی آب، فاضلاب وسیستم
تاسیسات برق در سقف کاذب نصب گردند.

1-2 سیستم آبرسانی را مطابق دستور العمل نصب لوله های نیوپایپ نصب وتست نمائید.
1-3 لوله های ورودی به (خروجی از) کلکتور گرمایش از کف را مطابق دستورالعمل نصب لوله های نیوپایپ نصب وتست نمائید.
1-4 سیستم آبرسانی وهمچنین لوله های ورودی به (خروجی از) کلکتور گرمایش از کف در یک ماهیچه بتونی پوشانده شوند.

1-5 در صورتی که لوله های سیستم آبرسانی، فاضلاب وبرق روی کف نصب شده اند(یعنی ساختمان دارای سقف کاذب نمی باشد)کلیه لوله های مذکور درون یک لایه بتونی پوشانده شوند به نحوی که سطحی تراز برای نصب عایق سیستم گرمایش از کف فراهم گردد.
1-6 محل نصب عایق پیرامونی آماده گردد (پائین کلیه دیوارها به گونه ای باشد که چسباندن عایق پیرامونی به ارتفاع 10سانتیمتر به دیوار امکان پذیر باشد).

نصب سیستم گرمایش از کف

نصب کلکتور

برای نصب کلکتور رفت و برگشت در سیستم گرمایش از کف بهتر است از جعبه‌های کلکتور استفاده شود که در شکل زیر دو نمای جعبه و کلکتور روی آن نمایش داده شده است.

– استفاده از لوله‌های پلی پروپیلن جهت لوله‌های اصلی ورودی به کلکتورهای رفت و برگشت مجاز نمی‌باشد.
– توصیه می‌گردد لوله‌های اصلی ورودی به کلکتورها عایق کاری شود.
– توصیه می‌گردد شیر هواگیری اتوماتیک بر روی کلکتورهای رفت و برگشت در نظر گرفته شود.

• کلکتور سیستم گرمایش از کف مطابق شکل 3 نصب گردد.
– جعبه‌های کلکتور در اندازه‌های 45*45 و 65*45 و 90*45 در نظر گرفته شده است.

کنترل سیستم گرمایش از کف توسط شیرهای دستی که روی کلکتور موجود است امکان پذیر است. همچنین می‌توان از شیرهای ترموستاتیک نیز استفاده نمود. این شیرها بر روی کلکتور نصب شده و با دریافت سیگنال از ترموستات مدار را قطع و وصل می‌نماید. بدین ترتیب کنترل هر مدار به صورت خودکار توسط ترموستات‌های اتاقی امکان‌پذیر است.

– لازم به ذکر است می‌توان از کلکتورهای ویژه SGP که مجهز به شیر هواگیری و شیر تخلیه می‌باشند و برای پروژه‌های کوچک و یا بزرگ با تعداد انشعاب‌های مختلف قابل دسترسی هستند استفاده نمود.

شیر بای پس: نوعی شیر مخصوص است که با اختلاف فشار جریان آب باز شده و جهت جلوگیری از فشار مضاعف به پمپ، استهلاک و تخریب آن استفاده می‌شود. همچنین باعث یکنواختی جریان آب برای به تعادل رسیدن مدارهای گرمایشی می‌گردد.

عایقکاری
ـ ابتدا عایق پیرامونی نصب می گردد این عایق که از جنس XPE می باشد باید پیرامون دیوارها، چهارچوب درها و ستونها و دیگر اجزا ساختمان كه در لایه بتن نفوذ می كند نصب گردد. این عایق به بتن اجازه انبساط می دهد و از بوجود آمدن پل حرارتی به دیوارهای خارجی جلوگیری می نماید.
ـ بر روی كف عایق خوابانده می شود. حداقل ضخامت عایق كه از جنس XPE است 3cm و در صورتی که فضای زیر کف ساختمان سرد باشد حد اقل 4cm در نظر گرفته شده و چگالی آن می باشد كه در هنگام طراحی سیستم گرمایش از كف مشخص می گردد.

نصب لوله ها
• مطابق نقشه تهیه شده توسط مهندس طراح، تعدادی پاره خط (به عنوان خطوط راهنما) روی عایق رسم نمائید.
• مطابق نقشه تهیه شده توسط مهندس طراح وبا استفاده از خطوط راهنما، لوله ها را نصب نمائید.
• در فواصل 40 الی 50 سانتیمتر وهمچنین در میانه خم ها از بست های نگهدارنده استفاده نمائید.
• توجه نمائید که طول مدارها وفاصله بین لوله ها باید منطبق بر نقشه تهیه شده توسط مهندس طراح باشند.
• جهت خم نمودن لوله ها حتماً از فنر روکار یا لوله خم کن استفاده نمائید.

مراحل اجرای لوله گذاری در کف:

اتصال لوله ها به کلکتور
• در زمان اتصال لوله ها به منیفولد این اصل کلی را در خاطر داشته باشید:
همیشه آب گرم از کلکتور رفت خارج شده ودر ابتدا به مرزهای سرد وارد می شود وپس از عبور از مرزهای سرد وارد مرزها و سطوح نیمه سرد می گردد ونهایتاً به کلکتور برگشت می گردد.
• همیشه لوله ها را به گونه ای به کلکتور وصل کنید که لوله خروجی از کلکتور آب گرمتر را به مرز سرد برساند.

• برای تمام مدارها یک شیر مستقل نصب نمائید.
• همیشه کلکتور برگشت را بالاتر کلکتور رفت قرار دهید. این امر باعث می شود هوای موجود در آب با قابلیت بهتری از سیستم خارج شود.
• روی کلکتور بازگشتی، شیر هواگیری تعبیه نمائید.
• به علت تراکم زیاد لوله ها در نزدیکی کلکتور، لوله های ورودی نزدیک به کلکتور را عایقکاری کنید تا از انتقال بیش از حد گرما به سطوح نزدیک به کلکتور جلوگیری شود.
• قسمت خم شده لوله را در یک غلاف محافظ (ازجنس لوله پلیمری) قرار دهید.
تست سیستم لوله کشی گرمایش از کف

جهت اطلاع بیشتر قسمت آزمایش با گاز مبحث 14 مقررات ملی ساختمان صفحه 139 تقدیم می‌گردد.

آزمایش با گاز:
الف) آزمایش با گاز در مورد لوله‌کشی سیستم‌هایی ممکن است انجام گیرد که فشار آزمایش در آنها از 10 بار تجاوز نکند.
ب) آزمایش با گاز ممکن است با هوای فشرده، گاز ازت و یا دیگر گازهای خنثی انجام گیرد.
– آزمایش با گاز اکسیژن مجاز نیست.
پ) فشار آزمایش باید دست کم 1/25 برابر فشار کار طبیعی سیستم لوله‌کشی باشد.
– حداقل فشار آزمایش در هر حال نباید از 7 بار کمتر باشد.
ت) مدت زمان آزمایش با گاز دست کم باید یک ساعت پیوسته باشد.

عملیات بتن ریزی
پس از حصول اطمینان از اجرای صحیح سیستم – عملیات بتن ریزی تحت نظارت مهندسین انجام می شود.

– مجموع ضخامت ورقه بتن از روی عایق تا زیر کف پوش ( سنگ – کاشی – سرامیک ….) نباید کمتر از 3 سانتیمتر باشد. لازم به ذکر است برای ساخت ملات بتن باید از مصالح با دانه بندی ریز استفاده شود.( حداکثر اندازه دانه های مصرفی نباید از یک سانتیمتر بیشتر باشد)

– افزایش ضخامت ورقه بتنی تا 50 میلیمتر مشکلی برای سیستم گرمایش از کف ایجاد نمی کند.

– در هنگام اجرای ورقه بتنی حداقل به مدت 2 روز نباید دمای محیط از 5 درجه سانتیگراد کمتر شود.

– در 3 روز اول پس از اجرای ورقه بتنی باید از خشک شدن آن محافظت گردد.

– در طی 7 روز پس از بتن ریزی – ورقه بتنی نباید تحت بارهای بیشتر از وزن انسان قرار گیرد.

سیستم سرمایش از کف:

سیستم سرمایش از کف نیز همانند گرمایش از کف سیستم نوینی است که هدف را در سرمایش ساکنان ساختمانها قرار داده است . در این سیستم نیز شما بدون هزینه تاسیساتی مضاعف و با همان لوله کشی که برای گرمایش از کف قرار داده اید می توانید مسیر ورودی کلکتور را به تجهیزات(چیلرهای آپارتمانی) سرمایشی جدید SGP وصل کرده و سرمایش مطبوعی را در فصول گرم سال تجربه کنید.

پکیج وموتورخانه
• استفاده از پکیج یا موتور خانه برای تأمین انرژی مورد نیاز سیستم گرمایش از کف امکان پذیر است.

پکیج
• در صورت استفاده از پکیج برای تأمین انرژی سیستم گرمایش از کف، پکیج مورد استفاده باید دارای کنترل دو منظوره باشد ( کنترلر دمای آب سیستم گرمایشی مستقل از کنترل دمای آب گرم مصرفی باشد).

موتورخانه
• نصب پمپ سیستم گرمایش از کف روی مسیر برگشت به هیچ عنوان مجاز نمی باشد و الزاماً لازم است بر روی مسیر رفت ( وبعد از محل اتصال منبع انبساط به سیستم گرمایشی ) قرارگیرد.
• در صورت نصب پمپ در مسیر برگشت، امکان ورود هوا به سیستم از شیرهای هواگیری واتصالات آب بندی نشده بوجود آمده وهمچنین فشار مثبت در ورودی پمپ تأمین نمی گردد.
• طرح کلی موتورخانه توسط مهندس طراح تهیه می گردد ومعمولاً به یکی از دو صورت زیر است:

طرح موتور خانه جهت تامین آب گرم سیستم گرمایش از کف با استفاده از مخزن مخلوط کننده

طرح موتور خانه جهت تامین آب گرم سیستم گرمایش از کف با استفاده از مبدل حرارتی

توجه: در هریک از طرحهای فوق معمولاً حجم مبدل یا تانک میانگیر(مخزن مخلوط کننده) به گونه ای در نظر گرفته می شود که همیشه حجمی برابر حجم آب موجود در لوله های گرمایش از کف ورایزرهای مربوطه در مبدل یا تانک میانگیر ذخیره شده باشد.
• اتصال مستقیم سیستم گرمایش از کف به یک دیگ آب گرم مجاز نمی باشد چرا که عملاً دیگ آب گرم به علت پائین بودن دمای آب بازگشتی از مدارهای سیستم گرمایش از کف در معرض آسیب ناشی از ایجاد تنشهای حرارتی قرار می گیرد و دستیابی به حداکثر ظرفیت حرارتی دیگ امکان پذیر نمی باشد.

راه اندازی
• مهمترین نکته در زمان راه اندازی، افزایش تدریجی دمای آب ورودی به سیستم گرمایش از کف می باشد به گونه ای که لوله ها، ورقه بتنی نصب شده و همچنین دیگ آب گرم تحت تنش حرارتی قرار گیرند لذا توصیه می گردد دمای آب در زمان راه اندازی از C˚ 25 بیشتر نباشد و روزانه فقط C ˚5 دمای آب ورودی افزایش یابد.

 

1- آیا جنس لوله های فاضلاب و هواکش آن درست است؟
• جنس لوله های فاضلاب می تواند چدنی، فولادی گالوانیزه، PVC ، PE، و PP باشد. استفاده از لوله های مستعمل مجاز نیست.

•کاربرد لوله های فولادی گالوانیزه در خاک (زیر کف پایین ترین طبقه یا در محوطه) مجاز نیست.
•لوله و فیتینگ پلی وینیل کلراید (PVC) باید از نوع سخت و طبق استانداردهای درج شده در مبحث 16 باشد. در استانداردEN1329 لوله های با علامت “B” برای نصب در طبقات و لوله های با علامت “D” برای دفن در خاک و لوله های با علامت”BD” برای نصب در طبقات ساختمان یا دفن در خاک اختصاص دارد.
• در استاندارد ISO3633 لوله های با علامت A برای لوله کشی آب باران و هواکش فاضلاب و لوله های با علامت B برای لوله کشی فاضلاب، هواکش فاضلاب و آب باران اختصاص دارد.
• لوله و فیتینگ پلی اتیلن با چگالی بالا (PE) طبق استانداردهای مندرج در مبحث 16 باشد در استاندارد EN1519 لوله های با علامت “B” برای نصب در طبقات و لوله های با علامت “BD” برای نصب در طبقات و نیز دفن در خاک (در زیر کف پایین ترین طبقه ساختمان) اختصاص دارند.
• لوله و فیتینگ پلی پروپیلن (PP) که اتصال لوله به لوله یا لوله به فیتینگ در آن از نوع نر و مادگی (PUSH FIT) و به کمک حلقه لاستیکی است باید طبق یکی از استاندارد های مندرج در مبحث 16 بوده و در استاندارد EN1451 علامت های B وD و BD مانند استاندارد EN1329 می باشد.

2- آیا لوله ها استاندارد هستند؟

3- آیا لوله ها از نظر ظاهر تمیز و نو و بی عیب هستند و به طور مثال آثاری از سوختگی در آنها دیده نمی شود؟

4- آیا از تکنولوژی جدید بهره گرفته شده است؟

اتصالات silent

بر روی اتصالات بی صدا (silent) رینگ هایی وجود دارد که باعث:

1- کاهش سرو صدا ناشی از عبور سیال می شوند. VOICE DAMPING

2- افزاییش مقاومت حلقوی اتصال HIGH RING STIFFNESS

3- افزایش استحکام در برابر تنش های وارده به شبکه فاضلابی

4- افزایش مقاومت مکانیکی در بخش زاویه ای اتصال

اتصالات با شیب خود تمیزی 2.5 درجه

1- باعث تسهیل حرکت فاضلاب درون لوله و اتصال می شود.

2- عدم انسداد شبکه در اثر رسوب فاضلاب

PG VENT یا ورودی اتوماتیک هوا

ورودی اتوماتیک هوا در دو سایز 50 و 60 میلیمتر موجود می باشد که جهت نصب در سیستم فاضلاب ساختمان طوری طراحی گردیده است که امکان ورود هوا را به طور آزاد به سیستم لوله کشی فراهم ساخته و از بازگشت بو و گازها در جهت مخالف به درون ساختمان ممانعت به عمل می آورد.

دریچه ورودی هوا با استفاده از نیروی گرانشی، همانند یک شیر یکطرفه هوا عمل می کند. هنگامی که فاضلاب یا آب از لوله پایین می رود یک فشار منفی (خلا) بعد از سیفون ایجاد شده که این فشار منفی درز گیر لاستیکی بوگیر را بالا برده و به هوا اجازه ورود داده در نتیجه به فاضلاب و پساب ها اجازه حرکت و عبور راحت تر از لوله را می دهد و فشار داخل شبکه با بیرون تعدیل می گردد.
زمانی که فشار منفی تمام می شود، درزگیر لاستیکی سر جای خود برگشته و از نفوذ هوای نا مطبوع چاه به محیط آپارتمان جلو گیری می کند.
مزایای استفاده از PG VENT یا ورودی اتوماتیک هوا

1- تسریع در حرکت فاضلاب

2- صرفه جویی در هزینه ها به علت حذف ونت های فرعی
3- جلوگیری از کم شدن آب گیری سیفون
4- ممانعت از برگشت معگوس هوای درون سیستم فاضلابی به درون ساختمان
5- تهویه و تمیز کردن هوای درون فاضلاب از طریق ونت اصلی

انشعابگیر Easy Branch

اتصالی جهت برقراری ارتباط بین فاضلاب شهری و خانگی و همچنین ایجاد انشعابی حدبد و آسان
مزایای استفاده از انشعابگیز
1- یک تکه بودن بدنه اصلی
2- تحمل حداقل فشار کاری برابر با 0.5 بار
3- آب بندی کامل در محل انشعاب توسط واشر لاستیکی
4- تولید کلیه قطعات از PVC-U و بدون هیچ خوردگی
5- امکان تعویض کلیه قطعات با توجه به رزوه های بودن انشعابگیر
6- نصب بسیار آسان و گرفتن انشعاب به صورت چسبی و پوش فیت
7- قابلیت نصب بر روی لوله های مختلف
8- گرفتن انشعاب های 110، 125، 160 میلیمتری بر روی لوله های با قطر های مختلف

منهول

منهول به عنوان دریچه ای جهت بازدید از سیستم فاضلاب،همراه با سه ورودی و یک خروجی با سایز بزرگتر بوده که در یک نقطه کلیدی از سیستم فاضلاب نصب شده و امکان یکی کردن انشعاب ها و یا ایجاد انشعاب های جدید یا تغییر جهت در انشعاب را برای ما فراهم می سازد.
با جا به جا کردن درب منهول براحتی امکان چک کردن موقعیت درونی آن و مسیر های ورودی جریان فاضلاب و انسدادهای احتمالی و اثبات وجود ورودی اضافه جهت انشعاب جدید را قراهم می سازد، چرا که معمولا هر کدام از ورودی های اضافه از بیرون با یک مسدود کننده بسته شده تا از ورود شن و ماسه و گل و لای به درون دریچه جلوگیری کند. درب منهول با قابلیت تنظیم ارتفاع دلخواه جهت قرار گرفتن منهول در عمق مورد نظر خاک، امکان بازدید های دوره ای و رفع انسداد های احتمالی را فراهم می آورد.
استفاده از منهول با درب مربوطه از جنس PVC در کف پارکینگ یا حیاط بدون هیچ گونه نگرانی در مقابل تردد خودروهای سواری و افزایش استحکام با بکارگیری درب های چدنی در مکان هایی که احتمال تردد خودروهای سنگین وجود دارد.
مزایا و کاربرد های منهول:

1- قابلیت یکی سازی فاضلاب چند واحد آپارتمان در یک مسیر خروجی
-2 بکارگیری منهول های سایز کوچک در مصرف فاضلاب خانگی
3- تسریع در عملیات نصب
4- امکان بازدید دوره ای آن توسط دریچه بازدید و درب منهول
5- جایگزینی مناسب برای منهول های بتنی و آجری با داشتن مزایایی چون تسریع در عملیات نصب، سبکی وزن، افزایش سهولت جریان عبور سیالات، کاهش هزینه

شیر های یک طرفه

مزایای استفاده از شیر یکطرفه:
1- ایمن نگه داشتن ساختمان از برگشت فاضلاب شهری به خانگی
2- از ورود حشرات و جانوران به فاضلاب خانگی جلوگیری می کند
3- قابلیت بسته شدن با آب بندی کامل
4- ایجاد یک انشعاب پیش بینی
5- فراهم آوردن امکان بازدید های دوره ای و تعمیرات احتمالی

دلایل برگشت فاضلاب به سیستم فاضلاب خانگی
1- بالا آمدن سطح آب فاضلاب به علت بارندگی شدید
2- انسداد یا انفجار لوله ها یا خرابی سیستم فاضلاب شهری
3- انسداد لوله یا انحراف بدلیل عملیات تعمیر

گالی (Gally)

گالی می تواند همزمان به جای چهار اتصال کفشور، منهول، سیفون و دریچه بازدید کارایی داشته باشد. محل قرارگیری آن در کف آشپزخانه، حمام، دستشویی و پارکینگ می باشد. خشاب درون این اتصال همانند سیفون عمل کرده، مانع برگشت بو به محیط شده و به راحتی از اتصال جدا و امکان رفع هر گونه انسداد را ایجاد می کند، خروجی این اتصال سایز 110 و ورودی های آن در دو سایز 50 و 63 میلیمتر تولید می گردد.
مزایای استفاده از گالی

1- در هنگام پس زدگی فاضلاب در شبکه، کف شور روی گالی به صورت سوپاپ عمل کرده و مانع از ورود فاضلاب به داخل ساختمان می گردد.

2- امکان بازدید دوره ای را از طریق کف شور فراهم می سازد.
3- امکان اضافه کردن ورودی جهت انشعاب جدید
4- گالی در بخش سیفون به شکل تله گیر عمل کرده و مانع خروج اشیاء فلزی می گردد که این امر باعث می شود از طریق دریچه بازدید این اشیاء برای بیرون آوردن قابل دسترسی باشد.

اتصالات تمام سر کوپله

مزایای استفاده از اتصالات تمام کوپله
1- نصب سریع تر و آسان تر سیستم فاضلاب
2- عدم نیاز به داغ کردن لوله یا اتصال
3- کاهش هزینه های نصب
4- کاهش تعداد اتصالات

کوپلینگ

کاربرد های کوپلینگ
1- عدم نیاز به داغ کردن لوله های جهت ارتباط آنها
2- استفاده از کوپلینگ های تعمیری جهت ترمیم لوله های آسیب دیده و اضافه کردن اتصال جدید
3- استفاده از کوپلینگ های انبساطی جهت رفع انبساط و انقباض سیستم فاضلاب و نشت ساختمان

توجه:
استفاده توامان از روش چسبی و پوش فیت در ساختمان باعث بالا رفتن کیفیت کار لوله کشی فاضلاب می گردد.

عیوب استفاده از روش پوش فیت
1- بالا رفتن هزینه نصب در شبکه افقی به علت استفاده از بست های زیاد
2- خارج شدن سطح مقطع لوله و اتصالات از حالت حلقوی و عدم آب بندی

عیب استفاده از روش چسبی
در طول های عمودی (بخش رایزر و داکت) به علت نشت ساختمان و انبساط و انقباض باعث شکستگی لوله می گردد. پس بهتر است از روش چسبی جهت اتصال کلیه شبکه های افقی با طول کوتاه و یا مدفون در مصالح ساختمانی بهره برده شود و استفاده از اتصالات پوش فیت در طول های عمودی یا حد اقل یک کوپلینگ انبساطی محدود شود.

5- آیا حداقل قطر لوله های فاضلاب 2 اینچ رعایت شده است؟

6- استفاده از لوله گالوانیزه برای انتقال فاضلاب سنگین مجاز نیست، این موضوع رعایت شده است؟

7- آیا برش لوله ها درست است و عمود بر محور طولی لوله صورت گرفته است؟

8- آیا در اتصال PUSH FIT بست نگهدارنده مناسب در اطراف اتصالات اجرا شده است؟

9- آیا سایز لوله های فاضلاب و هواکش مطابق نقشه طراحی می باشد؟

حد اقل قطر لوله هواکش فاضلاب 1/4-1 اینچ باید باشد.

10- آیا انتهای ونت بدرستی به فضای آزاد هدایت شده است؟
الف: دهانه انتهای لوله هواکش روی بام باید به سمت بالا باشد. (عصایی نباشد)

ب: انتهای بالای لوله هواکش روی بام باید دست کم 30 سانتی متر از کف تمام شده در نقاط خروج لوله هواکش، بالاتر باشد. این ارتفاع در نقاط سردسیر با توجه به حداکثر ارتفاع برف، افزایش می یابد.

ج: اگر از بام برای سکونت، اقامت، کار استفاده شود باید انتهای لوله هواکش دست کم 2.2 متر از کف تمام شده بام بالاتر رود.

د: انتهای لوله هواکش باید در محلی قرار گیرد که گازهای خروجی از دهانه آن به داخل فضای ساختمان نفوذ پیدا نکند.

ر: انتهای هواکش نباید مستقیما زیر هیچ در، پنجره های بازشو یا دهانه های ورود هوای سیستم تعویض هوای ساختمان قرار گیرد.

س: فاصله افقی انتهای لوله هواکش از هر در، پنجره بازشو یا دهانه ورود برای سیستم تعویض هوای ساختمان باید دست کم 3 متر باشد مگر آنکه انتهای لوله هواکش دست کم 60 سانتی متر بالاتر از آن نقاط قرار گیرد.

و: انتهای لوله هواکش نباید در داخل شافت یا دودکش ساختمان رها شود و از شافت یا دودکش های ساختمان نباید به عنوان هواکش شبکه لوله کشی فاضلاب ساختمان استفاده شود.

ه: انتهای لوله هواکش روی بام یا دیوار خارجی ساختمان باید با توری مقاوم در برابر زنگ زدن و ورود حشرات حفاظت شود.

11- آیا در لوله کشی هواکش فاضلاب، انشعابهای افقی هواکش فاضلاب ارتفاع کافی از لبه سرریز را دارند؟

12- آیا لوله های افقی فاضلاب شیب کافی را دارند؟
• شیب لوله های افقی فاضلاب ساختمان حد اکثر 4 درصد و حد اقل 0.5 درصد می باشد. شیب زیاد باعث پدیده سیفوناژ شده که عمق آب بند سیفونها را می شکند و آب سیفون ها را خالی می کند، همچنین فاضلاب سنگین برجا می ماند، شیب کم هم که ماتع تخلیه فاضلاب می گردد، شیب لوله می بایستی در جهت دور کردن فاضلاب باشد. حد اقل شیب لوله های فاضلاب داخل ساختمان 2 درصد می باشد.

13- آیا لوله های عمودی هواکش فاضلاب در پایین ترین قسمت به لوله های فاضلاب با زاویه 45 درجه متصل شده است؟

14- آیا جنس و کیفیت چسب در لوله کشی PVC مناسب است؟

چسب به کار برده شده باید استاندارد بوده و پیمانکار لوله کش در بکارگیری آن دقت لازم را به کار برده باشد. برای پی بردن به کیفیت چسب بعد از اجرای لوله کشی فاضلاب و پیش از پوشاندن روی لوله ها، تست صورت می گیرد.
تست فاضلاب در دو مرحله انجام می شود.تست اولیه یا تست لوله کشی و تست نهایی یا تست بعد از نصب لوازم بهداشتی.
تست لوله کشی ممکن است با آب یا هوا انجام شود. در تست لوله کشی با آب بهتر است قسمت به قسمت با دریچه های بازدیدی که از قبل روی لوله قائم فاضلاب در هر طبقه پیش بینی شده صورت بگیرد.

به این نحو که از وسیله ای با نام استپر کمک گرفته که داخل دریچه بایدید نموده و مسیر عمودی لوله فاضلاب مسدود می گردد. بعد از کفشوی، داخل لوله های فاضلاب آب پر کرده و 15 دقیقه سیستم را تحت فشار قرار میدهیم.، اگر سطح آب داخل کفشوی تغییر نمود و کمتر شد و یا از اتصالات نشتی داشتیم اتصال ضعیف یا قطعه معیوب را باید ترمیم و تعویض نمود و مجددا آزمایش با آب تکرار گردد. در این روش آزمایش شبکه لوله کشی فاضلاب باید جدا از شبکه لوله کشی هواکش انجام گیرد.

15- در لوله کشی چدنی، آیا نحوه اتصال (با کنف تاب داده شده و سرب مذاب) درست است؟

16- در لوله کشی چدنی، دمای سرب مذاب مناسب است؟

17- در لوله کشی چدنی، آیا کیفیت طنابهای کنفی مناسب است؟

18- آیا دستگاه گرم کننده PE (دستگاه اتو) کالیبره و در دمای مناسبی به کار گرفته شده است؟

19- در لوله کشی PE آیا نحوه اتصال لوله ها درست انجام شده است؟

20- آیا کلیه ونت ها اجرا شده است؟

21- آیا بست ها در فواصل مناسبی نصب شده است؟

22- آیا دریچه بازدید بر روی رایزرهای فاضلاب گذاشته شده است؟

23- آیا ارتفاع دریچه بازدید فاضلاب از کف مناسب است؟
• محل دریچه بازدید در لوله قائم بین طبقات در نقاطی که برای آزمایش با آب دریچه دسترس لازم است و در پایین ترین قسمت لوله قائم فاضلاب قبل از زانوی پایین لوله است.

24- آیا روی لوله های افقی اصلی فاضلاب دریچه بازدید تعبیه شده است؟
• روی لوله افقی اصلی به فاصله هر 30 متر از یکدیگر و روی لوله افقی در نقاط تغییر شیب و نیز تغییر زاویه اگر بیش از 45 درجه باشد لازم است دریچه بازدید تعبیه شده باشد.

25- آیا روی لوله افقی فاضلاب بعد از خروج از ساختمان دریچه بازدید تعبیه شده است؟

نصب دریچه بازدید در فضاهای تهیه مواد خوراکی (مانند نانوایی، قصابی، شیرینی پزی و فضاهای پحت و پز) مجاز نیست.

26- در صورت عدم وجود شبکه فاضلاب شهری، آیا لوله کشی به نحوی انجام شده است که در آینده قابلیت اتصال به سیستم شبکه شهری را داشته باشد.

27- آیا در صورت اجرای دوخم در طبقات میانی، فاصله ارتفاعی اتصال فاضلاب طبقه ای که دوخم در آن اجرا شده است به بعد از دوخم درست است؟
• اگر تغییر امتداد لوله قائم فاضلاب نا گزیر باشد لوله قائم فاضلاب باید با دوخم اجرا شود، دوخم ممکن است قائم یا افقی باشد . دوخم قائم در حالتی است که تغییر امتداد لوله نسبت به امتداد قائم مساوی یا کمتر از 45 درجه باشد. اگر تغییر امتداد لوله نسبت به امتداد قائم بیش از 45 درجه باشد دوخم افقی نامیده می شود. دوخم قائم می تواند بدون هواکش اجرا شود ولی نصب هواکش در بالا و پایین دوخم افقی الزامی است مگر این که تعداد طبقات بالای دوخم کمتر از 5 طبقه باشد. در محدوده 60 سانتی متر بالا و پایین دوخم نباید هیچ شاخه افقی فاضلاب به لوله قائم و یا دو خم متصل شود. زاویه اتصالات دوخم در بالا و پایین که بین لوله قائم فاضلاب و قسمت افقی دوخم قرار دارند نباید از 45 درجه بزرگتر شود.

28- در صورتی که لوله فاضلاب در محوطه خصوصی ملک مدفون و در کنار لوله آب باشد، آیا شرایط استاندارد لحاظ شده است؟
• لوله فاضلاب باید دست کم 30 سانتی متر پایین تر از لوله آب باشد و در صورت اجرای هم سطح حد اقل فاصله افقی بین دو لوله نباید کمتر از 3 متر باشد.

مهم نیست اکنون زندگیم چگونه می گذرد، عاشق آن خاطراتی هستم که تصادفی از ذهنم عبور می کنند و با عث لبخندم می شوند.

29- آیا ارتفاع بین لوله افقی فاضلاب پایین ترین طبقه متصل شونده به لوله قائم تا زانوی لوله قائم فاضلاب صحیح است؟
• در ساختمان های تا 3 طبقه، آخرین و پایین ترین شاخه افقی فاضلاب که به لوله قائم متصل می شود باید دست کم 45 سانتی متر بالاتر از زیر زانویی پایین لوله قائم باشد. در ساختمان های بلند تر از 3 طبقه تا 5 طبقه این فاصله باید دست کم 75 سانتی متر و در ساختمان های بلندتر از 5 طبقه باید برابر ارتفاع یک طبقه باشد.

30- آیا بعد از زانویی پایین لوله قائم فاضلاب هر شاخه افقی در فاصله استاندارد به لوله افقی اصلی فاضلاب وصل شده است؟ فاصله استاندارد 10 برابر قطر لوله می باشد.

31- آیا فاصله افقی و عمودی انتهای ونت از تجهیزات مکنده و کولر و هواساز و دریچه های باز شو مناسب است؟
می دانیم که:

•هر شبکه لوله کشی فاضلاب بهداشتی ساختمان که فاضلاب توالت هم داشته باشد باید دست کم یک سیستم هواکش داشته باشد. این سیستم هواکش می تواند هواکش لوله قائم فاضلاب یا لوله قائم هواکش فاصلاب باشد. این لوله هواکش اصلی باید در نقطه ای به شبکه لوله کشی فاضلاب بهداشتی ساختمان متصل شود که قطر نامی آن کمتر از 80 سانتی متر یا 3 اینچ نباشد.

• چند لوله قائم هواکش ممکن است در بالاترین طبقه و پیش از خروج از ساختمان به هم متصل شوند و از یک نقطه خارج شده تا هوای آزاد ادامه یابند در این حالت اندازه قطر نامی لوله افقی که چند لوله قائم هواکش را به هم متصل می کند باید بر مبنای مجموع DFU لوازم بهداشتی که به کل لوله های قائم فاضلاب متصل شده اند صورت گیرد و طول لوله هواکش برای تعیین قطر نامی لوله افقی برابر فاصله دورترین نقطه اتصال لوله هواکش به پایین ترین قسمت لوله قائم فاضلاب تا دهانه لوله هواکش در هوای آزاد، اندازه گیری شود.



درباره نویسنده

سعید فکر آزاد هستم فارق التحصیل کارشناسی مهندسی تکنولوژی عمران-عمران، طراح و علاقه مند به نوشتن در مورد معماری و تکنولوژی. نرم افزار های مورد تسلط: autocad, 3dmax,

سعید فکر آزاد 193 نوشته در بروزکد | مرجع آموزش معماری دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش حرفه ای طراحی نما