no-img
بروزکد | مرجع آموزش معماری

پاورپوینت نظریه های معماری افلاطون،ابوعلي سينا،ملاصدرا


بروزکد | مرجع آموزش معماری
>>>>آیدی اینستاگرام ادمین (navid_asefii) <<<<>>>> آیدی اینستاگرام سایت (broozcad.ir)(home_plan98)<<<<
مراحل خریدضمانت پرداخت
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

پاورپوینت نظریه های معماری افلاطون،ابوعلي سينا،ملاصدرا


پاورپوینت نظریه های معماری افلاطون،ابوعلي سينا،ملاصدرا
zip
21 f 2015


پاورپوینت نظریه های معماری افلاطون،ابوعلي سينا،ملاصدرا

پاورپوینت نظریه های معماری افلاطون،ابوعلي سينا،ملاصدرا

پاورپوینت نظریه های معماری افلاطون،ابوعلي سينا،ملاصدرا

توضیحات:پاورپوینت نظریه های معماری افلاطون،ابوعلي سينا،ملاصدرا تعداد صفحات:38

مقدمه:

درس مباني نظري معماري

موضوع تحقيق:افلاطون، ابوعلي سينا، ملاصدرا

فهرست

  1. نگاهي كوتاه به زندگي افلاطون

1.انسان از ديدگاه افلاطون

  1. تقسيم بندي عالم
  2. هنر
  3. تقليد
  4. بررسي زيبائي

7.زيبائي مطلق

  1. مدينه فاضله

براي بزرگواري وبلندي مقام افلاطون همين بس كه موسس حكمت الهي واستاد فلسفه نظري وراهنماي مسلك اشراق و رهبر رموز منطق و خطابه و آموزگاراخلاق وسياست و شورانگيز محفل روحانيان ونماينده حقيقت عشق وهادي عقل به سوي ادراك مجردات ومعرف سقراط ومربي ارسطو واگر شما گذشته از انبياء

كسي را از افراد بشر داراي اين مقام مي شناسيد من نمي شناسم

(محمد علي فروغي -حكمت سقراط و افلاطون)

افلاطون در سال 427قبل از ميلاد در اتن تولد يافت.و در سال 347 قبل از ميلاد به سن هشتاد سالگي در گذشت. نام اصلي او (آريستوكلس) بود. نام افلاطون به خاطر پيكر تنومندش به او داده شد. در سال 407 ق م حادثه اي بزرگ در زندگي افلاطون اتفاق افتاد. وآن آشنايي وبرخورد با سقراط بود. درآن ايام استاد63 وشاگرد20 ساله بود.

افلاطون در آغاز به نقاشي و گفتن شعر و تراژدي پرداخت. اما وقتي با سقراط روبرو شد و به فلسفه علاقه پيدا كرد آنها را سوزاند.

افلاطون 8 سال از محضر استاد بهره گرفت. نقطه حساس در زندگاني

افلاطون در سال399 ق م روي داد.

 

سقراط را به جرم انكار خدايان رسمي كشور و ابداع خدايان جديد و فاسد كردن جوانان در يك دادگاه آتني به محاكمه كشاندند.

اين تجربه تلخ فكر افلاطون را يكسره عوض كرد و او را از تعقيب هر نوع نقشه ويا خيالي كه احتمالا براي احراز يك منصب سياسي در آتن داشت منصرف ساخت.

وي مرحله بعدي حيات خود را وقف تفكرات فلسفي وآفريدن آثار قلمي و انجام مسافرتهاي

مختلف كرد. شايع است كه افلاطون در عرض اين دوره علاوه بر مسافرت به سيسيل و ايتاليا به سرزمينهاي آفريقا مصر ايران بابل وشهرهاي عبري نيز سفر كرده است.

درآثارقلمي وي معتقدات و انديشه هاي سقراط به شكل گقتگوهاي جدلي كه ميان وي

و مباحثه كنندگان مختلف صورت گرفته منعكس گرديده است.

مهمترين كار وي تاسيس موسسه منظمي بود كه آكادمي نام داشت كه به حق صلاحيت

پذيرش وآموزش شاگرداني جستجوگر منجمله ارسطو را داشت.

واين شعار افلاطون بر سر در آكادمي نقش بسته بود :(‍کسی كه هندسه نمي داند به آكادمي وارد نشود).

 

مقارن با زمان تاسيس آكادمي افلاطون بزرگترين اثر فكري خود راخلق كرد كه به صورت مكالمه اي جدلي ميان سقراط ومصاحبان فرزانه وي تنظيم گرديده است و به نام جمهور معروف است.كثرت تعداد صفحات كتب جمهوري دلالت بر اهميت عمده اي بود كه

افلاطون به(اخلاق) و(علم سياست) مي داده است. در اين كتاب افكار و عقايد او درباره علم و لزوم كاربرد آن در حوزه سياست بيان گرديده است.

 

انسان

افلاطون طبيعت انسان را متشكل از روح و جسم مي داند وبرآن است كه روح انسان جوهري غير مادي وفنا ناپذير

مي باشد. افلاطون در رساله فايدروس مي گويد:(ارواح آدميان قبل از ورود به كالبد جسماني از چشمه(له ته) آب

نوشيده اند. و به همين دليل خاطرات حيات آسماني خود را فراموش كرده اند). و به اين دليل افلاطون معتقد است دانش به معناي آموختن و كسب حقيقت نيست.

 

بلكه به معناي ياد آوري است.وي در مثالي (موقعيت انسانها را به وضع زندانياني تشبيه كرده كه به ديوار داخلي يك غار زنجير شدهاند به طوريكه فقط سايه اشياء كه بر روي ديوار غار مي افتد مي بينند. و درباره دنياي خارج

چيزي نمي دانند. به نظر وي روح انسان داراي سه جزء :عاقله غضبه و شهوت است و بسته به اينكه كداميك از

آنها در انسان قويترو بر اجزاي ديگر اشراف داشته باشد شخصيت انسانها متفاوت خواهد بود.

 

1.گروهي كه با تقويت عقل بر قواي ديگر بيشتر به دنبال معرفت مي باشند.(دانشجويان)

2.گروهي كه با تقويت و اشراف غضب بر قواي ديگر به دنبال موفقيت وپيشرفت روز افزون مي باشند. (قدرت طلبان)

3.بالاخره گروهي كه با تقويت و اشراف شهوت بر قواي ديگر طالب منفعت فزون ترند.(منفعت طلبان)

 

افلاطون زندگي فيلسوف را بهترين الگو براي ديگران معرفي كرده تلاش مي كند تا انسان ها را براساس

همين الگو تربيت نمايد.

در نگاه وي ثروت و فضيلت رابطه غير مستقيم دارند. چنانچه كه مي گويد :فضيلت و ثروت در دو كفه ترازو

قرار دارند و هرچه كفه اي پايين تر رود كفه ديگر

به بالا مي گرايد.

 

تقسيم بندي بزرگ

 

در نظرافلاطون ما قادر نيستيم از چيزي كه پيوسته در حال تغيير است شناخت پيدا كنيم .زيرا شناخت حقيقي نمي تواند به آن تعلق بگيرد.

او براي كشف حقيقت روش سقراط را دنبال كرد و تكامل بخشيد. آنچه افلاطون دريافت اين بود كه جهان دوتاست نه يكي. او ميان جهان موجودات او ميان جهان موجودات

مادي كه به نظر وي محصور در مكان وزمان مي باشند

و آنها را با حواس درك مي كنيم وجهان معقولات

وصورت هاي مجرد كه باانديشه قابل ادراك هستند فرق

مي گذاشت.

 

افلاطون جهان نخستين را عالم محسوسات مي نامد

زيرا آگاهي ما ازآنها از طريق حواس است.

جهان دوم را عالم معقولات ناميد. زيرا آگاهي ما از آنها از طريق انديشه است. به طور مثال قانون جاذبه كه نمي توان آن را با نيروي حسي درك كرد. اين قوانين ومعقولات جاودانند ومانند اشياء مادي از بين نمي روند بلكه آنقدر

باقي مي مانند كه با ابديت پيوند مي خورند . افلاطون نام

آنها را ((مثل)) گذاشت.

 

به نظر وي اشياء مادي بازتاب صور جهان مثالي و نمودي

از واقعيت هستند. به عبارت ديگر معتقد بود محسوسات

نمونه هاي ناقص وناتمام و بازتابي از معقولات هستند

كه فقط بخشي از واقعيت وحقيقت را مي نمايانند.

به عقيده وي يك انسان فهميده و خردمند حقيقت را از طريق حواس خويش كسب نمي كند زيرا معرفت حاصل از حواس قابل اعتماد نيست معرفتي است كه امروز هست

وفردا نيست.از ديدگاه افلاطون عالم محسوس خود نيز

داراي دو قسمت است.

 

قسمت اول حوزه اشباح ،سايه ها و تصاويراست. مانند تصاويري كه درآينه يا آب منعكس مي شوند. قسمت دوم حوزه موجودات جاندار،گياهان و مصنوعات بشري است.

عالم معقول نيزداراي دو قسمت است. قسمت اول حوزه

اصول معقول،رياضيات يا مفروضات است. قسمت دوم حوزه مبادي يا اصول اوليه يا امور معقول عالي و يا ايده ها است.

هنر

هنر در نظر افلاطون يكي از نتيجه هاي كار توليد آدمي بود ودر حد فن جاي مي گرفت و هيچ تفاوتي با ديگر

فرآورده هاي آدمي نداشت. به تعبيري افلاطون بيشتر به

كاركردهاي اجتماعي هنر مي انديشيد. افلاطون در عصري

زندگي مي كرد كه هنر مقلد طبيعت بود او مي پنداشت كه هر هنري الزاما نمايشي است.

(حتي موسيقي،كه آن را نمايش احساسات بشري مي دانست)

و دیگر توضیحات…………………………………..

تعداد صفحات:38

کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .


درباره نویسنده

نوید آسفی هستم دارای مدرک کارشناسی مهندسی معماری و کارشناسی مهندسی تکنولوژی عمران-عمران , به طراحی های مهندسی علاقه شدید دارم , و به علت علاقه به طراحی و شناخت سبک های معماری تصمیم به فعالیت اینترنتی در هر دو زمینه عمران و معماری گرفته , و در حال حاضر به عنوان مدیر و سردبیر سایت بروزکد فعالیت می کنم. نرم افزار های مورد تسلط: autocad , 3dmax , sketchup , photoshop , cinama 4d , v-ray

مدیریت 1094 نوشته در بروزکد | مرجع آموزش معماری دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش حرفه ای طراحی نما