no-img
بروزکد | مرجع آموزش معماری

پاورپوینت معماری معاصر پست مدرن


بروزکد | مرجع آموزش معماری
>>>>آیدی اینستاگرام ادمین (navid_asefii) <<<<>>>> آیدی اینستاگرام سایت (broozcad.ir)(home_plan98)<<<<
مراحل خریدضمانت پرداخت
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

پاورپوینت معماری معاصر پست مدرن


PPT
پاورپوینت معماری معاصر پست مدرن
ppt
06 f 2015


پاورپوینت معماری معاصر پست مدرن

پاورپوینت معماری معاصر پست مدرن

پاورپوینت معماری معاصر پست مدرن

توضیحات:پاورپوینت معماری معاصر پست مدرن تعداد صفحات:54

مقدمه:

فهرست

1- در آمد

2- تعاريف

3-تاریخ پست مدرنیسم

4-فلسفه پست مدرن

5- مدرن چیست؟

5-1- ويژگی های مدرن

6- جدول تمايز مدرنيسم و پست مدرنيسم

7- ويژگی های پست مدرنيسم

8- معماری‌ پست مدرن

9-معماری نیویورکی و معماری سفید

10-باغ در دوره پست مدرن

درآمد

اصطلاح پست مدرن دردهه ی گذشته به برچسبی هر چه رایج تر برای چیزی درباره ی پایان قرن بیستم تبدیل شده است. این اصطلاح همچنین به یک جنبش فکری معاصر یا بهتر بگوئیم به خانواده ای نه چندان خوشبخت از جنبشهای فکری اشاره دارد اما، (همانطورکه اغلب پیش می آید خانواده های نا سازگار جالب ترین خانواده ها هستند) اعضای خانواده پست مدرن نه فقط نظرات متعارضی بیان می کنند بلکه به موضوعاتی علاقه مندند که به زحمت همپوشانی دارند؛ موضوعاتی نظیر هنر، وسایل ارتباط جمعی، تاریخ، اقتصاد، سیاست، اخلاق،کیهان شناسی،الهیات، روش شناسی، ادبیات، آموزش وغیره.بعضی ازمهمترین اعضای خانواده از قبول نام خانوادگی امتناع می کنند وبستگان دوری نیز هستند که اصلاَ خویشاوندیشان را انکار میکنند.

پست مدرنيسم پيكره پيچيده و در هم تنيده و متنوعی از انديشه ها،آرا ونظرياتی است كه در اواخر دهه 1960 م . سربرآورد وبعدا انديشه های‌ ديكانستراكشن و مكاتب فكری غرب از جمله فمينيسم و پسا ساختارگرایی و غيره جرء واژه پست مدرن فلسفی مطرح شدند.

—

تعاريف :

هابرمارس معتقد است كه ، كاربرد ”پسا“ بيشتر تداوم جريانی‌ را ثابت     می كند، نه پايانش را ، همانطور كه مقصود جامعه شناسان از واژه پسا صنعتی را نشان می دهد ونه پايانش را.

چارلز جنكس پست مدرن را به مثابه دوعنوانگی‌ ، يعنی نخبه و عامه پسند و جفت شدن اين متضاد ها :سازگار و شورشی و نيز كهنه و نو دانسته است. به قول او هنر پست مدرن متاثر از شبكه جهانی‌ است وحساسيت همراه با آن ، كنايه ای وجهانی وعلنی شدن است.

رابرت ونتوری : پست مدرنيسم اين نيست كه كثرت گرایی را جايگزين وحدت سبك كند،بلكه به نفع اشكالی از وحدت استدلال می كند كه آن را ”كل غامض“ می نامد.

ايهاب حسن : پست مدرنيسم تلاشی است برای نوشتن آنچه نمی توان نوشت. دگرگونی در مدرنيسم را می توان پست مدرنيسم ناميد.

تاریخ پست مدرنیسم

اصطلاح پست مدرن که به عنوان وجه ممیز عرصه معاصر از عرصه مدرن فهمیده میشوند؛ ضاهراَ اولین بار در سال 1917 به وسیله فیلسوف آلمانی رودلف کانویتس برای توصیف هیچ گرائی (نیهلیسم)فرهنگ غربی قرن بیستم که مضمونی وام گرفته از نیچه بود بکار رفت. این واژه مجددا در 1934 درآثار منتقد ادبی اسپانیائی فدریکو د اونیس در اشاره به واکنشی علیه مدرنیسم ادبی ظاهر شد. در 1939 این اصطلاح به دو طریق بسیار متفاوت در انگلستان بکار گرفته شد: توسط برنارد ایدینگزبل برای به رسمیت شناختن شکست مدرنیسم دنیوی و بازگشت به مذهب و توسط آرنولد توین بی مورخ برای اشاره به ظهور جامعه توده ای پس از جنگ جهانی اول که در آن طبقه کارگر اهمیتی بیش ازطبقه سرمایه دار پیدا می کند.

 

فلسفه پست مدرنیسم

 

اکثر فلاسفه به هنگام کاربرد واژه ی پست مدرنیسم جنبشی را مد نظر دارند که در دهه 1960در فرانسه پیدایش و گسترش یافت و بطور دقیق تر همراه با تحولات بعدی و وابسته اش،پساساختارگرائی نامیده می شد. آنها به خاطر دارند که این جنبش امکان شناخت عینی از جهان واقعی،معنای ”واحد ” (منفرد یا اولیه ی) کلمات یا متون، وحدت خود بشری ضرورت تمایز میان پژوهش عقلی و عمل سیاسی میان معنای تحت اللفظی و استعاری، میان علم و هنر و حتی خود امکان حقیقت راانکارمیکند.
پست مدرنیسم ،حداقل بعضی از اصول، روشها یا ایده های مهم و شاخص فرهنگ جدید غرب را منسوخ و نا مشروع تلقی می کند. بدین معنا پست مدرنیسم ناظر است بر آخرین موج در نقد روشنگری، یعنی نقد اصول فرهنگی شاخص جامه ی مدرن که باز مانده ی قرن18 است، نقدی که از آن زمان به بعد همواره جریان داشته است مدرنیته در تمام طول حیاتش از خود انتقاد کرده است.

 

مدرن چیست؟

اصطلاح مدرنیسم به شیوه ای کاملا مبهم بکار رفته است. این اصطلاح می تواند به فلسفه یا فرهنگ دوره ی مدرن،به عنوان یک کل،اطلاق شود.همچنین می تواند به یک جنبش تاریخی بسیار مشخص تر در هنر طی دوره1850تا1950اطلاق شود. این دوره شاهد تجربه های بی سابقه ای درهنر بود:در نقاشی از رئالیسم گوستاوکروبه وامپرسیونیسم کلودمونه تا اکسپرسیونیسم تجریدی جکسون پولاک؛درادبیات،کنار گذاشتن روایت عینی درویرجینیاولف وجیمزجویسو صورت مثالی دادن به موضوع در ارنست همينگوی؛در موسیقی،اصوات نامتوازن آرنولد شئونبرگ و آلئن برگ و ساخت فاقد موضوع و بی ترتیب ایگور استراوینسکی و در معماری نیز، لوکوربوزیه، لودیگ میس وندروهه و والترگرپیوس نقش بسیار مهمی ایفا کرده اند.

بعضی از پست مدرنیسم ها به صراحت این ادعای تاریخی را مطرح می کنند که مدرنیته به پایانش نزدیک میشود یا باید بشود. بعضی دیگر اصلاَ از مدرن یا مدرنیسم سخن نمیگویند بلکه آن اصولی را نقد می کنند که اغلب فلاسفه آنها را اساس جهان مدرن میدانند؛ برخی خواهان طرد مدرنیته اند، در حالی که بعضی دیگر فقط آن را زیر سوال میبرند، بدون اینکه بگویند آیا جایگزینی برای آن وجود دارد یا نه.

ويژگی های پست مدرنيسم

از مهمترین مضامین پست مدرنیته می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1- تردید در این باره که هرگونه حقیقت انسانی ، بازنمایی عینی و ساده ای از واقعیت است .
2- توجه و تاکید بر نحوه کاربرد زبان از سوی جوامع برای ساختن واقعیات مورد نظر خود ، اینکه جوامع چگونه از زبان برای ایجاد واقعیات استفاده می کنند .
3- ترجیح دادن یا اولویت قائل شدن برای بومی ( محلی ) ، عینی و اخص در برابر ،جهانی،انتزاعی و اعم.
4- تجدید علاقه یا توجه دوباره به روایت داستان و داستان سرایی .
5- پذیرش این نکته که توصیف های متعدد و متفاوت از واقعیت را همواره نمی توان به شیوه ای قطعی و نهایی ، یعنی عینی و غیر انسانی ، در برابر یا علیه یکدیگر به کار رفت .
6- تمایل به پذیرش و قبول چیزها آنگونه که در سطح و ظواهر قرار دارند ، به جای جستجو ( به سبک فروید یا مارکس ) برای

یافتن معانی ژرف تر .

پست مدرن را باید بر اساس پارادوکس آینده ( Post   ) و پیشین ( Mode   ) درک کرد .
Late Modern , Post Modern  هر دو سنت از حدود 1960 شروع شدند و هر دو به افول مدرنیسم واکنش نشان دادند .دوره پست مدرن زمان انتخاب های مداوم است . دوره ای که هیچ روش تثبیت شده ای را نمی توان بی خود آگاهی و کنایه دنبال کرد ، تمامی سنت ها به نوعی اعتبار دارند .پست مدرن اصولا تلفیق گزینشی هر سنت با سیاق پیش از خود می باشد ، هم ادامه مدرنیسم است و هم فراتر از آن رفتن . بهترین کارهای پست مدرنیسم ویژگی ابهام و کنایه را دارا می باشند و انتخاب نامحدود ، کشمکش و گسستگی سنتها را به تصویر می کشند ، زیرا این چند گانگی آشکارا برکثرت گرایی ما غالب است
پست  ” Post ” بودن به معنی ” برتر بودن ” است .

 

نمونه بارز آن ساختمان موسوم به قصر سزارها ( Caesara Palace  ) با مجسمه ها و تندیس های قدیمی و نگهبانان پارکینگ و پیشخدمت هایی که به سبک لژیونرهای روم باستان لباس پوشیده اند ، است . در اینجا سیطره و سلطه تابلوهای متعدد نئون های رنگی پرزرق و برق که چشم هر مشتری را مفتون و محسور خود می سازد بر نماهای کمتر دیدنی و نه چندان تماشایی میزهای قمار و دستگاهای خدکار فروش اغذیه و نوشیدنی ، به وضوح مشهود و ملموس است

از نظر پست مدرن ها شرایط زیر فرم ساختمان را تعیین می کنند :

1- خصوصیات فرهنگی ، اجتماعی ، تاریخی و اقتصادی افراد که از آن ساختمان استفاده می کنند.

2- خصوصیات شهری ، خیابان ، میدان ، کوچه ، مغازه .

3- شرایط اقلیمی ، رطوبت ، سرما ، گرما ، جنگل ، صحرا .

4- نحوه زندگی روزمره اهالی ساختمان ، نیازهای آنها ، پیش زمینه های ذهنی Event

 

معماران پست مدرن

پست مدرنیسم از دیدگاه ونتوری

رابرت ونتوری (1925-     )معمار ساکن فیلادلفیا به شعار میس وندروهه که ”کمتر بیشتر است“ -یعنی تزئینات و کثرت سبک باید حذف شوند- با این شعار مشهور و طنز آمیز پاسخ گفته است که ”کمتر کسالت آور است“مشخصه ی معماری و تئوری التقاط گری و امتناع از طرد معماری تجارتی مردم پسند به عنوان یک معماری ذاتا عامیانه است. هدف او این نیست که کثرت را جایگزین وحدت سبک کند،بلکه به نفع اشکالی از وحدت استدلال می کند که از سادگی کمتر و پیچیدگی بیشتر برخوردارند و چیزی را می سازند که او آن را ”کل غامض“می نامد؛ یعنی ساختمانهائی که به جای کوشش برای غلبه بر تنش درونی، آن را تقویت می کنند. همین رویکرد است که بعدها ”پست مدرنیسم“ نامیده

 

اصول و تئوری به شرح زیر است:

—الف) معماری غيرسرراست

—

—ب) پيچيدگی وتضاد در مقابل ساده سازی يا شگرف نمایی

—

—ج) سطوح متضاد:( پديده هم اين وهم آن در معماری )

—

—د) تطبيق محدوديت های نظم (عنصر متعارف)

—ه) التزام به كل غامض

—

خانه مادر ونتوری ، اولین ساختمان ساخته شده به سبک پست مدرن و نماد این معماری است. این خانه را رابرت ونتوری برای مادرش در سال 1962 در نزدیکی شهر فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا در آمریکا ساخت، ونتوری در طرح خود از نمادهایی همچون بام شیبدار، پنجره ، قوس سر در ورودی و لوله دودکش استفاده کرد که در غرب از جمله در آمریکا، نمادها و نشانه های یک خانه شمرده می شود. هر کس در غرب، در نگاه اول، این ساختمان را به عنوان یک خانه ی مسکونی تشخیص می دهد.

و دیگرتوضیحات…………………………..

تعداد صفحات:54

درگاه پرداخت شماره یک

کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .

درگاه پرداخت شماره دو



درباره نویسنده

نوید آسفی هستم دارای مدرک کارشناسی مهندسی معماری و کارشناسی مهندسی تکنولوژی عمران-عمران , به طراحی های مهندسی علاقه شدید دارم , و به علت علاقه به طراحی و شناخت سبک های معماری تصمیم به فعالیت اینترنتی در هر دو زمینه عمران و معماری گرفته , و در حال حاضر به عنوان مدیر و سردبیر سایت بروزکد فعالیت می کنم. نرم افزار های مورد تسلط: autocad , 3dmax , sketchup , photoshop , cinama 4d , v-ray

مدیریت 1094 نوشته در بروزکد | مرجع آموزش معماری دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش حرفه ای طراحی نما