no-img
بروزکد | مرجع آموزش معماری

پاورپوینت مرکزيت در معماري


بروزکد | مرجع آموزش معماری
>>>>آیدی اینستاگرام ادمین (navid_asefii) <<<<>>>> آیدی اینستاگرام سایت (broozcad.ir)(home_plan98)<<<<
مراحل خریدضمانت پرداخت
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

پاورپوینت مرکزيت در معماري


PPT
پاورپوینت مرکزيت در معماري
ppt
19 f 2015


پاورپوینت مرکزيت در معماري یا مرکزیت در معماری

پاورپوینت مرکزيت در معماري

پاورپوینت مرکزيت در معماري

توضیحات:پاورپوینت مرکزيت در معماری تعداد صفحات:22

مقدمه:

مرکزيت در معماري

مركزیت

یكی از امور مهم در تركیب و سازمان دهی عناصر در بسیاری از فضاهای معماری مركزیت است و غالباً برای تاكید به مهم ترین قسمت مجموعه مورد استفاده قرارمی گیرد. اصل مركزیت در بناهای ایرانی بیشتر در كوشك ها دیده می‌شود. خصوصا كوشك هایی با طرح هشت بهشت. این اصل در پلان مربع با وجود كوشك در محل تقاطع محور ها، در اوج خود می باشد.

مطالب مرتبط:

برای دانلود مطالعات معماری کلیک کنید.

برای دانلود نقشه اتوکد کلیک کنید.

برای دانلود پاورپوینت معماری کلیک کنید.

برای دانلود رساله معماری کلیک کنید.

انسان و مرکزیت

انسان همواره بیشترین توجه را به مرکز اشیا دارد چنانچه هنگام رویرو شدن با یک بنای معماری نیز این چنین است، مگر اینکه بنا بگونه ای باشد که عمداً توجه انسان را به جائی غیر از مرکز معطوف کند .

برای مثال می توان به بناهای تاریخی از جمله مساجد و کلیسا اشاره کرد که وقتی وارد آن محیط می شویم اولین نقطه ای که به سمت آن حرکت می کنیم و در آنجا قرار می گیریم همواره زیر گنید و مرکز آن فضا می باشد .

 

اما بارزترین نمونه برای این دیدگاه را می توان در قرون وسطی جستجو کرد آنجایکه که مقامات کلیسا ومردم نیز به تبعیت از آنها اینگونه می پنداشتند که زمین مرکز جهان هستی است و زمانی که کپرنیک فرضیه مرکزیت خورشید را مطرح کرد و بعد از او گالیله با ساخت تلسکوپ و اثبات این فرضیه چنان با او برخورد کرند که گوئی دچار کفر شده است .

امروزه نیز برای خورشید که آن را در مرکز منظومه شمسی می دانیم علاوه بر گرما و نوری که از آن بهرمند شده ایم به دلیل در مرکز بودن آن و به این دلیل که زمین خاکی ما به دور آن در حال چرخش است ارزشی بی نهایت قائل هستیم .

 

اگر پلان معماري يک شکل هندسي کامل باشد مانند دايره ، مربع ، مستطيل و يا مثلث مرکزيت در آن همان مرکز شکل هندسي خواهد بود .

مرکزيت در حوزه شهري ، منظر و معماري معاني متفاوتي دارد اما شالوده کلي آنها يکي است . نکته اي که بايد به آن اشاره کنيم اين است که مرکزيت در مورد کاربري هاي مختلف معماري نيز معاني متفاوتي پيدا مي کند ، در هر صورت نگاه به مر کزيت در يک حوزه کاربري معماري نيز مي تواند به پلان ، نما ، حجم يا کل سايت باشد .

 

اما لزوما مرکزيت در معماري در مرکز نيست . مصداق اين ادعا در پلان هاي متقارن مشخص مي شود . در هر صورت با مطرح شدن دو خصيصه اي ( شفافيت ، ختم ) در اينجا هم صدق مي کند . مثالي که در اين مورد به ذهن مي رسد ، خانه هايي ( واحد هاي مسکوني است ) که در آن زندگي مي کنيم ، در اين واحد ها معمولا نشيمن ( هال ) خانه ، مرکز آن است در حالي که لزوما در مرکز پلان قرار ندارد .

 

از جمله موارد ديگري که در مرکزيت يک فضا ( يک شي ) مي تواند موثر باشد ، نور است . هنگامي که نور حوزۀ مشخصي را روشن کند و بقيه فضا نسبت به آن تاريک تر باشند ، حوزۀ روشن به عنوان مرکز شناخته مي شود و وضعيت مکاني نسبت به آن سنجيده مي شود . به عبارتي تمامي توجه به آن سمت مي رود . حال اين نور مي خواهد در مرکز هندسي باشد يا نباشد .

از اين ويژگي در موزه هاي و معابد استفاده مي شود ( مي شده است ) . که نمونه بارز نور و مرکزيت را در بازارهاي سنتي به خوبي در مسير حرکتي و در چهار سوق ها که نور گيري از سقف بوده مي توان ديد .

 

مطلب ديگري که به ذهن مي رسد اين است که گاهي با ايجاد ورودي در مکان هاي مختلف معماري ادراک ما از مرکزيت آن تغيير خواهد کرد . مثلا راهروي مستطيلي کشيده اي را تصور کنيد که دو ورودي در گوشه هاي دو سمت خود دارد يا در حالتي ديگر ورودي کاملا در وسط ضلع بزرگتر و يا در دو ضلع کوچکتر باشد ، درک شما در سه حالت مطرح شده نسبت به مرکز فضا متفاوت خواهد بود .

و دیگر توضیحات…………………………..

تصاویری از قسمت های از پروژه…………..

تعداد صفحات:22
درگاه پرداخت شماره یک
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .


درباره نویسنده

نوید آسفی هستم دارای مدرک کارشناسی مهندسی معماری و کارشناسی مهندسی تکنولوژی عمران-عمران , به طراحی های مهندسی علاقه شدید دارم , و به علت علاقه به طراحی و شناخت سبک های معماری تصمیم به فعالیت اینترنتی در هر دو زمینه عمران و معماری گرفته , و در حال حاضر به عنوان مدیر و سردبیر سایت بروزکد فعالیت می کنم. نرم افزار های مورد تسلط: autocad , 3dmax , sketchup , photoshop , cinama 4d , v-ray

مدیریت 1094 نوشته در بروزکد | مرجع آموزش معماری دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش حرفه ای طراحی نما