no-img
بروزکد | مرجع آموزش معماری

پاورپوینت روابط فضاها در یک واحد مسکونی


بروزکد | مرجع آموزش معماری
>>>>آیدی اینستاگرام ادمین (navid_asefii) <<<<>>>> آیدی اینستاگرام سایت (broozcad.ir)(home_plan98)<<<<
مراحل خریدضمانت پرداخت
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

پاورپوینت روابط فضاها در یک واحد مسکونی


PPT
پاورپوینت روابط فضاها در یک واحد مسکونی
ppt
12 f 2015


پاورپوینت روابط فضاها در یک واحد مسکونی

پاورپوینت روابط فضاها در یک واحد مسکونی در 79 اسلاید توسط مهندسین سایت بروزکد تهیه شده است در ادامه میتوانید پروژه معماری روابط فضا های واحد مسکونی را دریافت کنید.

„در فرایند طراحی پس از مشخص شدن برنامه فیزیکی پروژه، نوع و کیفیت فضاهای موردنیاز طرح تعیین می شود.روابط فضاها در یک واحد مسکونی با شناخت کافی از فضاها و تسهیلات و لوازم مورد نیاز هر یک میتوان رابطه بین فضاها را بررسی کرد. معمولاً ارتباط فضاها میتواند از نظر عملکردی، خدماتی،بصری و … باشد. در این فصل ضرورت وجود ارتباط بین فضاهای مسکونی و نحوه برقراری این ارتباط مشخص می شود.

پاورپوینت روابط فضاها در یک واحد مسکونی

پاورپوینت روابط فضاها در یک واحد مسکونی

توضیحات:پاورپوینت روابط فضاها در یک واحد مسکونی تعداد صفحات پروژه:79

مقدمه:

„در فرایند طراحی پس از مشخص شدن برنامه فیزیکی پروژه، نوع و کیفیت فضاهای موردنیاز طرح تعیین می شود.روابط فضاها در یک واحد مسکونی با شناخت کافی از فضاها و تسهیلات و لوازم مورد نیاز هر یک میتوان رابطه بین فضاها را بررسی کرد. معمولاً ارتباط فضاها میتواند از نظر عملکردی، خدماتی،بصری و … باشد. در این فصل ضرورت وجود ارتباط بین فضاهای مسکونی و نحوه برقراری این ارتباط مشخص می شود.

روابط فضاها

„فضایی درون یک فضا: یک فضا میتواند در حجم یک فضای بزرگ تر محدود شود.

„فضاهای متداخل: محدوده یک فضا میتواند با حجم یک فضای دیگر هم پوشانی داشته باشد.

„فضاهای مجاور: دو فضا میتوانندبا هم مماس باشند، یابا هم مرز مشترک داشته باشند.

„فضاهای مرتبط شده توسط یک فضای مشترک: دو فضا میتوانند توسط یک فضای واسط به هم متصل شوند.

مطالب مرتبط:

برای دانلود مطالعات معماری کلیک کنید.

برای دانلود نقشه اتوکد کلیک کنید.

برای دانلود پاورپوینت معماری کلیک کنید.

برای دانلود رساله معماری کلیک کنید.

انواع ارتباط بین دو فضا

„مجاورت متداولترین نوع رابطه بین فضاها بوده و به هر یک از فضاها اجازه میدهد تاتعریف و محدوده مشخصی داشته باشد. میزان ارتباط بصری و فضایی که بین دو فضای مجاورایجاد می شود به نوع سطحی بستگی دارد که می تواند آنها را از یکدیگر جدا کند و یا به یکدیگر پیوند دهد.

„در صورتی که طراحی معماری با تکیه به عملکرد فضاها و روابط منطقی بین آن ها انجام بگیرد، کار طراحی با استفاده از دیاگرام حبابی آغازمیشود. در این ترسیم معمولاً روابط فرعی نمایش داده نمیشود و با کنارهم قرار دادن عناصر، دیاگرام با ساده ترین صورت ممکن ترسیم میشود. اگر دیاگرام به درستی ترسیم شده باشد به خوبی میتوان حوزه های مختلف و ارتباط بین آن ها را تشخیص داد.

„لازم به ذکر است فضاهایی که در دیاگرام هستند دارای معنای مکانی نبوده و میتوان با حفظ رابطه فضاها آنها را جابه جا کرد. مکان یابی فضاها با توجه به اقلیم منطقه شرایط زمین، توجه به تفکیک عرصه ها و ارتباط بین فضاها انجام می شود. امکاناتی چون بهره گیری ازنور طبیعی، منظره جالب، ارتباط مؤثر و مناسب بین حوزه های مختلف با توجه به موارد ذکرشده فراهم می شود. با استفاده از این دیاگرام در نهایت هر فضا با منطقی ترین رابطه با فضا یافضاهای دیگر در مناسب ترین مکان قرار میگیرد.

 

„در ادامه می توان با توجه به اندازه ها و ویژگی های عملکردی و فضایی مورد نیاز هر فضا به آنها مقیاس داد و شکل آن هارا تا حدودی مشخص نمود.پس از این مرحله می توان به یک طرح اولیه دست یافت که تمامی فضاها را کنترل کرده و اشکالات احتمالی را برطرف نمود. سپس بر اساس اندازه های نهایی دیوارهها وعناصر اصلی فضا ترسیم می شود.

„یکی از نکات بسیار مهم در طراحی رعایت ارتباط مناسب بین فضاهای مختلف یک واحد مسکونی است. یعنی، طراح پس از آن که فضاهای مورد نیاز خانه را تعیین کرد، ارتباطمناسب و محل مناسب هر فضا را مشخص میکند.

„هنگام تعیین محل مناسب هر فضا و ارتباط مطلوب آن با دیگر فضاها، دو نکته، مد نظر قرار میگیرد:

„محل مناسب فضاهای اصلی با توجه به نیاز آ نها به نور طبیی، چشم انداز، تهویه و …

„ ارتباط مناسب آن با فضاهای دیگر با امکان دسترسی مناسب و عدم تداخل عملکردها

„هنگام طراحی، ابتدا ارتباط مناسب بین عملکردهای عمده و پس از آن ارتباط عملکردهای فرعی در نظر گرفته می شوند. مثلاً در طراحی خانه سعی می شود ابتدا ارتباط مناسب بین سه عملکرد عمده آن یعنی ارتباط بین فضاهای زندگی و خواب، ارتباط با دیگران و تغذیه تعیین شود و محل مناسب هر یک مشخص گردد. معمولاً این عمل با یک دیاگرام که شکل بسیارساد های از فضاها و نحوه ارتباط آ نها با یکدیگر است، انجام میشود. این دیاگرام را مسیردسترسی فلوچارت( یا دیاگرام عملکردی) فضاها مینامند.

„مسیر حرکت را می توان مانند یک ریسمان خیالی تصور کرد که فضاهای یک ساختمان ویا هرسری از فضاهای خارجی و داخلی را به هم مرتبط میکند. عبور و مرور یا سیرکولاسیون

دریک خانه، رفت و آمد از اتاقی به اتاق دیگر و به قسمت هایی مختلف را ممکن می سازد.

„قسمتهای عبور و مرور اصلی یک خانه عبارتند از ورودی، هال، راهرو، پلکان و قسمت هایی ازاتاق ها و فضاها که برای ورود به فضاها و اتاق های دیگر به کار می روند.

در طرح اتاقهای یک خانه، گردش یا عبور و مرور ساکنین را باید در نظر گرفت تا حداقل

فضا برای عبور و مرور تأمین شده و از به وجود آوردن راهرو و هال های طولانی خودداری شود.سعی شود راه های عبورومرور از داخل اتاق نباشد.

„تنگ و تاریکی ایجاد شود. همچنین بدون احتیاج به گذشتن از قسمتهای مختلف، بتوان به هر قسمت خانه دسترسی پیدا کرد. فلشهای نشا ن داردر تصویر به وضوح دسترسی به قسمت اتاق خواب ها و قسمت سرویس را بدون رد شدن از قسم تهای دیگر نشان میدهد.در این طرح ورودی آشپزخانه م یتواند از پارکینگ رو باز نیز باشد.برای طراحی مناسب عبور و مرور در فضای مسکونی می توان با قرار دادن مداد روی طرح زمینه و دنبال کردن خطوطی که روزانه در خانه طی می شود به بررسی عبور و مرور پرداخت.

„اگر فعالیت های مختلف روزانه تمام افراد خانواده را در نظر بگیریم و خطوطی برای این رفت و آمد بکشیم با نقشه به دست آمده خواهیم دانست که طرح گردش یا عبور و مرور تا چه اندازه ای مناسب است. دو پلان مسکونی را مشاهده م یکنید که در طرح بالایی رفت و آمد مناسب و در طرح پایینی رفت و آمد نامناسب است.

 

ارتباط فضاها

„ارتباط نشیمن با دیگر فضاها

„هما نطور که در مباحث قبلی ذکر شد اتاق نشیمن باید در محلی نزدیک در ورودی با

حفظ محرمیت درون آن قرار گیرد. هرچند درِ بیرونی نباید مستقیماً به اتاق نشیمن راه داشته

باشد. در خانه های کوچک تر در ورودی ممکن است به اتاق نشیمن باز شود اما در صورت امکان

باید از این جریان اجتناب نمود چون اتاق نشیمن نباید به عنوان راه عبور و مرور به بخش

خواب و قسمت های دیگر خانه باشد.

„در خانه هایی که از طرح باز 1 استفاده می شود. اتاق نشیمن، اتاق غذاخوری و ورودی ممکن

است که قسمتی از مساحت باز خانه باشند اتاق نشیمن ممکن است به وسیله دیواری متحرک بدون استفاده از در از سایر اتاق ها جدا گردد. می توان اتاق پذیرایی را به وسیله قفسه از بخش نشیمن و توسط یک شومینه از اتاق غذاخوری جدا کرد.

در طرح بسته اتاق نشیمن با استفاده از درب، تاق نما یا دیوار، از سایر اتاق ها جدا می شود.

 

„غذاخوری بایستی مجاور آشپزخانه قرار گیرد. هر چند تهیه غذا در آشپزخانه باید مستقیماًاز قسمت غذاخوری دیده نشود. از طرف دیگر غذاخوری باید مجاور اتاق نشیمن نیز باشد.نزدیکی اتاق غذاخوری به آشپزخانه و نشیمن، قرار دادن اتاق غذاخوری را بین آشپزخانه و اتاق نشیمن الزامی می کند.

 

„اتاق غذاخوری که طرح بسته دارد جدایی بین غذاخوری و نشیمن می تواند به وسیله یک شومینه انجام شود. تصویر در طرح باز می تواند غذاخوری و نشیمن در یک فضا قرار گیرد. در مواقعی برای غذاخوری از ایوان استفاده میشود که بهتر است ایوان در مجاورت اتاق غذاخوری و آشپزخانه باشد.

 

„چون آشپزخانه وظیفه سرویس رسانی به کل خانه رادارد باید آن را نزدیک ورودی قرار داد. دلیل این کار این است که به راحتی بتوان مواد غذایی خریداری شده را به داخل آن حمل کرد و به آسانی مواد زائد را از آن خارج کرد.همان طور که در بخش های قبلی ذکر شد آشپزخانه می تواندبا بخش نشیمن ارتباط مستقیم داشته باشد تا محل بازی بچه ها از آن جا قابل دیدن باشد. قسمت غذاخوری و صبحانه خوری نیز بایستی در مجاورت آشپزخانه قرار گیرد.

„بخش خواب باید در منطقه بی سر و صدا و ساکت خانه و به دور از فضاهایی با فعالیت های جمعی و عمومی و همچنین صداهای خیابان باشد. برای دسترسی به اتاق خواب نباید از بخش پذیرایی و فضاهای عمومی منزل به آن وارد شد. جهت تفکیک بخش خواب از سایر بخش های خانه میتوان از راهرو و یا یک هال خصوصی بهره گرفت. در این شرایط در تمامی اتاق خواب ها به این فضا هال خصوصی باز میشود.

ارتباط حیاط با فضاهای خانه

„در طرح خانه های ویلایی فضاهایی چون نشیمن،

آشپزخانه، اتاق خوا بها و غذاخوری می تواند در مجاورت

حیاط باشد تا ضمن بهره گیری از دید و منظر مناسب در

شرایط خوب آب و هوایی بتوان از فضای باز نیز استفاده کرد.

„در خانه های ویلایی معمولاً چهار دسته حیاط در نظر

گرفته میشود. 1- حیاط برای دور هم جمع شدن

„-2 حیاط بازی 3- حیاط خلوت 4- حیاط جلوی خانه

„حیاط نشیمن: این حیاط باید مجاور عرصه خانوادگی از قبیل اتاق نشیمن و غذاخوری باشد. باید توجه داشت که وقتی از حیاط برای غذا خوردن استفاده می شود، باید به آشپزخانه دسترسی داشته باشد.

„حیاط بازی: این حیاط برای بازی بچه ها و برای فعالیت هایی که در حیاط نشیمن امکان آن وجود ندارد استفاده می شود. این حیاط میتواند مجاور بخش حیاط نشیمن نیز قرار بگیرد و هم چنین به اتاق نشیمن راه داشته باشد.حیاط خلوت: این حیاط م یتواند در واقع قسمتی ازاتاق خواب بوده و برای استراحت و خوابیدن از آن استفاده کرد. این فضا می تواند به اتاق خواب و نشیمن ارتباط داشته باشد. این نوع حیاط باید از عبور و مرور معمولی خانه جداباشد. در حیاط ها نشیمن، بازی و خلوت رادر یک پلان مسکونی مشاهده می کنید.

„حیاط جلو خانه: علاوه برانواع حیا ط های ذکر شده میتوان جلوی ساختمان حیاطی در نظر گرفت که علاوه بر ایجاد نمای زیبا، ورود و خروج به خانه نیز از میان آن صورت بگیرد.حیاط جلوخانه نشان داده شده است.

„و دیگر توضیحات……………………………………….

تعداد صفحات :79
درگاه پرداخت شماره یک
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .
درگاه پرداخت شماره دو


درباره نویسنده

نوید آسفی هستم دارای مدرک کارشناسی مهندسی معماری و کارشناسی مهندسی تکنولوژی عمران-عمران , به طراحی های مهندسی علاقه شدید دارم , و به علت علاقه به طراحی و شناخت سبک های معماری تصمیم به فعالیت اینترنتی در هر دو زمینه عمران و معماری گرفته , و در حال حاضر به عنوان مدیر و سردبیر سایت بروزکد فعالیت می کنم. نرم افزار های مورد تسلط: autocad , 3dmax , sketchup , photoshop , cinama 4d , v-ray

مدیریت 1094 نوشته در بروزکد | مرجع آموزش معماری دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش حرفه ای طراحی نما