no-img
بروزکد | مرجع آموزش معماری

پاورپوینت رفتار لرزه ای دیوارهای مسلح شده با تسمه های فلزی با طول های مختلف


بروزکد | مرجع آموزش معماری
>>>>آیدی اینستاگرام ادمین (navid_asefii) <<<<>>>> آیدی اینستاگرام سایت (broozcad.ir)(home_plan98)<<<<
مراحل خریدضمانت پرداخت
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

پاورپوینت رفتار لرزه ای دیوارهای مسلح شده با تسمه های فلزی با طول های مختلف


پاورپوینت رفتار لرزه ای دیوارهای مسلح شده با تسمه های فلزی با طول های مختلف
zip
08 f 2015


پاورپوینت رفتار لرزه ای دیوارهای مسلح شده با تسمه های فلزی با طول های مختلف

پاورپوینت رفتار لرزه ای دیوارهای مسلح شده با تسمه های فلزی با طول های مختلف

پاورپوینت رفتار لرزه ای دیوارهای مسلح شده با تسمه های فلزی با طول های مختلف

توضیحات:پاورپوینت رفتار لرزه ای دیوارهای مسلح شده با تسمه های فلزی با طول های مختلف تعداد صفحات:31

فهرست:

رفتار لرزه ای دیوارهای مسلح شده با تسمه های فلزی

با طول های مختلف

معرفي

مقدمه

رفتار دیوارهای خاک مسلح تحت اثر زلزله

مدل های مطالعاتی

تسمه تحتانی

تحلیل دینامیکی شتاب

محاسبه فرکانس

شتابنگاشت اعمالي

ضریب چسبندگی خاک

زاویه اصطکاک داخلی خاک

چگالی طبیعی خاک

چگالی طبیعی بتن

مدول کشسانی خاک

مدول کشسانی بتن

ضریب پواسون

یافته ها

اثر کاهش طول تسمه­های دیوار بر فشار جانبی پشت توده

فشار جانبي پشت توده (كيلو نيوتن بر متر مربع)

اثر كاهش طول تسمه ها بر توزيع فشار افقي پشت توده در ديوارهاي 10متري

اثر کاهش طول تسمه­ها بر نیروی کششی تسمه­ها در شرایط استاتیکی و دینامیکی

نتیجه­ گیری

منابع

…………………………………………………..

معرفي
دیوارهای خاک مسلح یکی از حائلهای نگهدارنده خاک میباشند که به علت سهولت، هزینه کم اجرا و شکل پذیری مناسب بسیار رواج یافته اند. مهمترین مشکل در اجرای این دیوارها حجم زیاد عملیات اجرایی است که به منظور کاهش آن و افزایش سرعت اجرا، استفاده از دیوارهای خاک مسلح با مقاطع غیرمستطیلی میتواند مفید باشد؛ اما در هنگام مقاوم سازی این نوع سازه ها لازم است رفتار دینامیکی آنها به روش مناسب مورد بررسی قرار گیرد. در این مطالعه با استفاده از نرم افزار FLAC پس از کالیبره نمودن، سه مدل ده متری و سه مدل پانزده متری تهیه و اثر زلزله بر روی فشار جانبی پشت دیوار و نیروی مسلح کننده ها (دو پارامتر مهم در پایداری سازه­های خاک مسلح)، ارزیابی و مدل بهینه تغییر طول تسمه­ها برای بررسی دیوارهای موجود یا شمای کلی برای مقاوم­سازی آنها ارائه شده است. نتایج به دست آماده مبین تطابق خوب فرضیات طراحی دیوار خاک مسلح در حالت استاتیکی با خروجیهای نرم­افزار FLAC و تأثیر طول مسلح کننده­ها بر دو پارامتر مذکور در شرایط استاتیکی و دینامیکی است.

مقدمه
دیوارهای خاک مسلح یکی از انواع حائلهای انعطاف­پذیر می­باشد که استفاده از آن رواج زیادی یافته است. واژه خاک مسلح به مسلح کردن خاک به وسیله عناصر کششی نظیر میلگرد، تسمه فولادی و یا ژئوتکستایل اطلاق می­شود. مسلح کردن خاک، مقاومت کششی و برشی خاک را به علت اصطکاک موجود در سطح تماس خاک و مصالح مسلح کننده افزایش می­دهد. حائلهای خاک مسلح علاوه بر باربری جانبی، توانایی باربری قائم را نیز دارند؛ لذا تردد وسایل نقلیه باعث پیشنهاد وسیع این دیوارها در راهسازی شده است. سهولت اجرا و شکل­پذیری مناسب این دیوارها بخصوص در مقایسه با حائلهای بتنی از مزیتهای دیگر این سازه­های نگهدارنده خاک محسوب می­شود. دیوارهای خاک مسلح به طول عمده شامل سه عنصر پوسته، تسمه و خاکریز احداثی است و به علت آنکه توسط اصطکاک بین خاک و مسلح کننده نیروهای موجود در خاکریز به تسمه­ها منتقل می­شود، با جلوگیری از حرکت ذرات خاک، پایداری این حائلها فراهم می­شود

از رفتار این سازه­ها تحت اثر زلزله به علت پیچیدگی، تجربه چندانی وجود ندارد. امروزه با عنایت به پیشرفت دانش نرم­افزاری و ارائه مدل­های جدید رفتاری خاک امکان بررسی سازه­ها و فرضیات قدیمی حاصل شده است. در این پژوهش، موارد اساسی مقاوم­سازی این دیوارها بررسی و لزوم این امر که در صورت عدم تطابق فرضیات طراحی قدیمی و مدل­های محاسباتی رخ می­دهد، ارائه شده است.

 

رفتار دیوارهای خاک مسلح تحت اثر زلزله

دیوارهای معمولی خاک مسلح، سازه­های سنگینی هستند که به علت شکل­پذیری، رفتار مناسبی در برابر بارهای دینامیکی از خود نشان می­دهند، به طوری که در مناطق زلزله­خیز استفاده وسیعی از این دیوارها صورت گرفته است. از مزایای سیستم­های خاک مسلح که در عملکرد زمین لرزه­ای آنها موثر است، مقاومت کششی زیاد تسمه­های فلزی، مقاومت برشی زیاد خاک دانه­ای و انعطاف­پذیری سیستم است؛ به گونه­ای که بوسیله این عوامل رفتار مناسبی در مقابل بارگذاریزلزله از خود نشان می­دهد. نظر به اینکه دیوارهای خاک مسلح یکی از حائلهای انعطاف­پذیر می­باشد، فشار خاک در آنها کاملاً تابع نوع تغییر شکل حائل و استفاده از روشهای معمول حائلهای صلب در محاسبه فشار خاک نظیر فرضیه­های کلمب و رانکین برای این سازه­ها محافظه کارانه است. با منظور کردن نیروهای اینرسی ایجاد شده در قطعات لغزیده می­توان این فرضیه­ها را در مورد بارهای دینامیکی نیز مورد استفاده قرار داد. در هنگام زلزله علاوه بر اینکه نیروی وارد بر حائلهای انعطاف­پذیر به مراتب کمتر از حائلهای صلب است، نقطه اثر این نیرو نیز متفاوت خواهد بود. در دیوارهای خاک مسلح لزوم بررسی ارتباط توده با خاک پشت و خاک زیر نیز الزامی است.

روشهای متداول برای طراحی این دیوارها در مقابل زلزله بر مبنای استفاده از فرضیه مونونوبه ـ اکابه و یک شتاب حداکثر انتخابی برای محاسبه ضریب اصلاح شده فشار زمین می­باشد که محدود به مناطقی با شتاب حداکثر g2/0 می­باشد (روشهای متداول در آمریکا). برای شتابهای بزرگتر، روش جابه­جایی بلوک لغزش (محدود به مکانیزم­های لغزش داخلی و خارجی) به کار می­رود. در تمام این روشها، مدل مناسبی برای پیش­بینی رفتار این حائلها بر اثر زلزله وجود ندارد؛ لذا از روشهای عددی و نتایج آزمایشگاهی برای درک بهتر مکانیزم رفتار و مدهای گسیختگی دیوارهای حائل استفاده می­شود.

در سال 1974 در دانشگاه کالیفرنیا با ساخت مدلی با مقیاس کامل (دیوار U.C.L.A)، پاسخ استاتیکی و دینامیکی دیوار خاک مسلح بررسی شد. دیوار به ارتفاع 1/6 متر و دارای نمای ذوزنقه­ای بود. طول قاعده فوقانی 5/16 متر و طول قاعده تحتانی 5/43 متر در نظر گرفته شد. فاصله مسلح کننده­ها در جهت افقی و قائم 76/0 متر بود که در دو لایه پایینی فاصله قائم نصف می­شد. با افزایش ارتفاع خاکریزی، نیروی مسلح کننده­ها افزایش می­یابد. مقایسه مقادیر محاسبه شده و مقادیر اندازه­گیری شده نشان می­دهد که نیروهای محاسبه شده در حالت سکون تقریباً برابر با نیروهای استاتیکی تسمه­ها هستند. نیروهای دینامیکی حداکثر تسمه نیز شامل نیروی استاتیکی اولیه به اضافه نیروی دینامیکی به علت انفجار می­باشد. به علت تأثیر طول، آرایش و تراکم مسلح کننده­ها در خاکریز در تسمه­های بلندتر، نیروهای دینامیکی بزرگتری تولید می­شود. نیروی بیشینه دینامیکی اندازه­گیری شده به طور قابل ملاحظه­ای از نیروهای محاسباتی با روش طراحی زمین لرزه­ای (3) کمتر می­باشد. بر این اساس، لازم است در این روش طراحی اصلاحاتی انجام شود.

فوتاکی و همکاران برای مطالعه رفتار دینامیکی دیوار حائل خاک مسلح، آزمایشهایی را بر روی چهار حائل با ارتفاعهای 5/2 ، 5/3 ، 5/4 و 6 متر انجام دادند. نتایج نشان داد که در شرایط دینامیکی، فشار زمین که بر دیوار اعمال می­شد در طی ارتعاش افزایش می­یابد. زاویه اصطکاک بین خاک و دیوار (d) در هنگام زلزله بوسیله اندازه­گیری نیروهای افقی و قائم محاسبه و در حدود 2:1 تا 3:2 زاویه اصطکاک داخلی خاکریز بود.
در زلزله بزرگ هانشین شدت زمین لرزه از 4 تا 7 تغییر می­کرد. حدود 21 عدد از سازه­های خاک مسلح تحت زمین لرزه­ای با شدت 7 قرار گرفتند که به طور کلی حدود 70% آنها بزرگتر از 5 متر و 13% بزرگتر از 10 متر بودند. بررسی سازه­های خاک مسلح بر پایه مطالب زیر متمرکز بود:

آسیب قطعات پوسته (ترک یا شکستن سطح بتن)، محلهای گره­ها و پاشنه.
آسیب قسمتی از اتصالات سازه.
حرکت دیوار (جابه­جایی قطعات پوسته، جابه­جایی جانبی دیوار به علت نشست زمین) یا نشست زمین.
سازه­های این منطقه برای زلزله­های حداکثر تا g15/0 طرح شده بود. مشاهدات در مورد سازه­ها عبارتند از:
ـ سه سازه (حدود 2%) آسیبهایی در پوسته داشتند و در زمین مجاور و دیوار مقداری حرکت دیده شد.
ـ هفت سازه (حدود 6%) آسیبهایی در پوسته داشتند و در زمین مجاور مقداری حرکت دیده شد.
ـ 22 سازه (حدود 18%) هیچ آسیبی در پوسته نداشتند؛ ولی خرابیهایی در سازه­های مجاور دیده شد.
ـ به 92 سازه (حدود 74%) هیچ آسیبی وارد نشد.

هشت درصد این سازه­ها که مقداری خرابی در آنها مشاهده شد نیز در مناطقی با شرایط بحرانی واقع شده بودند که در این مناطق سازه­های دیگر بشدت آسیب دیده بودند و در هیچ حالتی شدت خرابیها در حد جلوگیری از کارکرد دیوار نبود.
در مطالعات عددی بتوست و حاتمی ثابت شد که سختی مسلح کننده­ها تأثیر کمی بر پاسخ آنها در مقابل بارهای استاتیکی دارد؛ ولی توزیع و مقدار نیروهای پشت دیوار در هنگام زلزله بشدت تحت تأثیر سختی مسلح کننده­ها قرار دارد. پارامتر حداکثر شتاب زمین (PGA) که در روش شبه استاتیکی به کار می­رود اشاره ضعیفی بر تأثیر دینامیکی حرکت زمین بر دیوار خاک مسلح دارد، بنابراین روشهای طراحی باید شامل خصوصیات حرکت زمین و دیوار باشد. بر طبق اظهارات آنها تحلیل پایداری داخلی دیوار خاک مسلح با استفاده از فرضیه مونونوبه ـ اکابه بر پایه فرضیاتی است که گوه گسیختگی برشی در داخل ناحیه مسلح شده ظاهر می­شود؛ ولی صفحه گسیختگی برشی در دیوار خاک مسلح تحت تأثیر حرکت زمین یک گوه لغزشی تشکیل شده از دو قسمت است که شامل ناحیه مسلح شده به خصوص خارج آن می­شود.

مدل های مطالعاتی
ویژگیها و پارامترهای اجزای تشکیل دهنده دیوارهای خاک مسلح، در رفتار آنها بسیار موثر می­باشد. در انتخاب این گزینه­ها، حتی­الامکان سعی شده است با استفاده از کاتالوگ­های موجود، به مسائل اجرایی و آنچه در واقعیت اتفاق می­افتد، توجه شود؛ به منظور دستیابی به مدل بهینه تغییر طول تسمه­ها، لازم بود پاسخ دیوار نسبت به این تغییرات ارزیابی گردد. در این راستا، نرم­افزار FLAC به دلیل توانمندی بسیار در مدل کردن اندرکنش خاک و تسمه­ها و مدل رفتاری خاک در مدلسازی مورد استفاده قرار گرفت. مدل­های مختلف تغییر طول تسمه در دیوارها نیز در دو گروه با طول تسمه ثابت و متغیر مورد مطالعه قرار گرفتند. در دیوارهای 10 متری، تسمه­هایی با طول 7 متر به عنوان گروه اول انتخاب و به منظور بررسی اثر تغییر طول تسمه­ها یک بار تغییر طول در ارتفاع دیوار (طول 7 تسمه فوقانی 7 متر و طول 7 تسمه تحتانی 4 متر) و دو بار تغییر طول در ارتفاع دیوار (طول 5 تسمه فوقانی 7 متر، طول 5 تسمه میانی 5/5 متر و طول 4 تسمه تحتانی 4 متر) اعمال شد. در دیوارهای 15 متری دیوارهای با طول تسمه ثابت معرف تسمه­هایی با طول 5/10 متر می­باشد. منظور از یک بار تغییر طول، وجود 9 تسمه تحتانی به طول 25/5 متر و منظور از دوبار تغییر طول،

و دیگر توضیحات…………………………

تعداد صفحات پروژه:31

کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .


درباره نویسنده

نوید آسفی هستم دارای مدرک کارشناسی مهندسی معماری و کارشناسی مهندسی تکنولوژی عمران-عمران , به طراحی های مهندسی علاقه شدید دارم , و به علت علاقه به طراحی و شناخت سبک های معماری تصمیم به فعالیت اینترنتی در هر دو زمینه عمران و معماری گرفته , و در حال حاضر به عنوان مدیر و سردبیر سایت بروزکد فعالیت می کنم. نرم افزار های مورد تسلط: autocad , 3dmax , sketchup , photoshop , cinama 4d , v-ray

مدیریت 1094 نوشته در بروزکد | مرجع آموزش معماری دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش حرفه ای طراحی نما