پاورپوینت انسان در معماري
zip 02 f 2015
پاورپوینت انسان در معماري
توضیحات:پاورپوینت انسان در معماري تعداد صفحات:19
انسان و معماري
هيچ معماري نيست كه ويژگي انساني بودن را در معماري نفي كند وهمه بر اين ويژگي تأكيد دارند ، امّا تعاريف مختلف از انســان سبب اغتشاش و تفاوت در تعريف معماري انساني شده است .
مهمترين اين تعاريف عبارتند از:
تعريف انسان
( a priori)1- انسان پسيني
) a posteriori)2- انسان پيشيني
3- انسان فطري
تعريف انسان پسيني
تنها ويژگي هاي فيزيولوژيك جسمي را بيان مي كند. مفهوم انسانيت مفهومي سيال و شناور است كه در يك تكامل تاريخـي رشد مي كند(نظريه تكــامل داروين) ، پايـه اين نظريه بر اين است كه انسان هم يكي از انواع گونه هاي حيواني است و طبيعي است كه خانه او هم چيزي همچون لانه ديگر حيوانات است . در چنين ديدگاهي تمامي فرهنــگ سرسپرده و خادم انسان آزادي است كه سعي دارد هرچه بيشتر آسايش و رفاه و لذت را براي خود فراهم كند . هنر و معماري او هم چيزي از همين مقوله است و هدفي جـز ارضاء هوس هاي دنيوي او ندارد.
انسان پسيني (نظريه پردازان و معماران)
نظريه پردازان :
داروين و بودريار از نظريه پردازان اين تعريف از انسان هستند و عقيده دارند كه انسان همانند لوح سفيدي است كه به تدريج بر اثر شرايط شكل مي گيرد و معناي انسانيـــت در طول تاريخ در حال تكامل است.
معماران:
رابرت ونتوري و چارلز جنكز از معماران مكتب فرانوگرايي ، پيرو اين نظريه هستند و در كارهاي معماري خود از اين نظريه پيروي مي كنند.
تعريف انسان پيشيني
سؤالي كه بعد ازمطالعه نظريات داروين و بودريار پيش مي آيد اين است كه از كجا مي توان
مطمئن شد كه سير تاريخي انسان هميشه تكاملي است و اصولاً معيار كمال چيست؟
طرفداران نظريه انسان پيشيني با طرح چنين اشكالاتي ضرورت وجود يك ساختار و تعريف اوليه و پيشيني را در
وجود انسان ضروري مي دانند ، امّا در عين حال امكان تحول صعودي و نزولي انسان را فراموش مي كنند.
انسان پيشيني(نظريه پردازان و معماران)
آرمانخواهان(رشد كمال گراي مطلق)
نظريه پردازان:
امانوئل كانت و رنه دكارت از مشهورترين نظريـه پردازان اين مكــــتب مي باشـــند و معتقدند به دنبال آرمانهاي مادي و عقلاني در زندگي ، انسان از آغاز با ساختار و گرايشهاي خوب و متعالي خلق شده است.
معماران:
لوكوربوزيه و والتر گروپيوس از معماران مكتب نوگرايان مي باشند وتوسط آنها بناهايي بر اساس اين نظريه ساخته شده است.
انسان پيشيني(نظريه پردازان و معماران)
تخريبگر(رشد ضد كمالي شكاك)
نظريه پردازان:
نيچه ، فرويد ، ماكياولي و دريدا از متفكران اين نظريه بشمار مي آيند و در تبيين عقايدشان به اين جمله مي رسيم كه:
به دنبال زندگي غيرآرماني و غيرعقلاني ،انسان از آغازبا ساختارو گرايشهاي بد خلق شده است.
معماران:
آيزنمن مشهورترين معمار مكتب سامان شكنان
پيرو اين نظريه مي باشد و مي گويد:
«تنها به شرطي انسانيت در معماري متحقق مي شود كه معماري دوباره منبع حقيقت نشود، آن هم نه واقعيت كهنه،بلكه واقعيت هاي جديد…»
تعريف انسان فطري
در يك تعريف جامع و فراگير از انسان ، سرشت و فطرت خداگونه و همچنين امكان تحول درآن به سوي تكامل يا سقوط مورد تأكيد قرار مي گيرد .
با اين تعريف ، هنر و معماري كاركردي متفاوت مي يابد و به عنوان ابزاري براي تحقق كامل و جامع مفهوم انسانيت در معناي مشخصي پيشيني و يا سقوط آن به مراحل پايين تر از حيوان خواهد بود .
به همين علت است كه امروزه نه تنها در هنر و معماري ، بلكه در همه عرصه هاي زندگي شاهد نمونه هايي از هر دو موارد ذكر شده هستيم. اين نظريه از حكمت متعالي و برخي حكمت هاي الهي برداشت مي شود.
انسان در حكمت متعالي(اسلام)
1– در ديدگاه حكمت متعالي انسان يك نوع و گونه خاص از حيوانات نيست ، بلكه كاملترين تجلي الهي است.
2– در حكمت متعالي صدرايي ، انسان خود شكل خود را تعيين مي كند ، چون تجليات الهي همه هستي را در بر مي گيرد ، انسان بايد جايگاه خود را در هستي تعيين كند و مي تواند بر اساس حركت جوهري ذات خود را تبديل كند.
3– فلسفه ظهور انسان در اين عالم شناخت و عبادت و عشق به خداست و در مقابل انسان خليفه خدا در هستي است و همه هستي از طريق انسان با خدا ارتباط دارند.
معماران نظريه انسان فطري
معماران:
تادائو آندو، آلوارو آلتو ، رايت و بسياري از معماران مسلمان همچون ظاها حديد و ميرميران از پيروان اين نظريه اند و معتقد بوجود دو ساحت قوه (گرايشهاي فطري كمالگرا و گرايشهاي غريزي مادي گاه ضد كمالي) و فعليت( شكل گيري آزادي و آزاد) هستند.
دیدگاه ها