no-img
بروزکد | مرجع آموزش معماری

مطالبی درمورد برج‌ هاي خرقان بسیار کامل


بروزکد | مرجع آموزش معماری
>>>>آیدی اینستاگرام ادمین (navid_asefii) <<<<>>>> آیدی اینستاگرام سایت (broozcad.ir)(home_plan98)<<<<
مراحل خریدضمانت پرداخت
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

مطالبی درمورد برج‌ هاي خرقان بسیار کامل


PPT
مطالبی درمورد برج‌ هاي خرقان بسیار کامل
ppt
08 f 2020


مطالبی درمورد برج‌ هاي خرقان

مطالبی درمورد برج‌ هاي خرقان

مطالبی درمورد برج‌ هاي خرقان

ویژگی های کلی در مورد برج های خرقان ,مطالبی درمورد برج‌ هاي خرقان

مقدمه

اين برج‌ها در يك كيلومتري روستاي حصار ارمني ـ از توابع خرقان غربي و در 32 كيلومتري قزوين ـ همدان به صورت دو برج شكوهمند آجري با فاصله 29 متر از يكديگر خودنمايي مي‌كند.

برج شرقي به ارتفاع تقريب 15 متر و قطر 11 متر، با طرحي هشت ضلعي و ستون‌هاي مدور در هر گوشه بر پايه‌اي از سنگ بنا شده است. ضخامت ديواره‌هاي برج به 60 سانتيمتر مي‌رسد كه بر روي آجرهاي ساده زيرين، پوششي تزئيني از آجر با ضخامت 21 سانتيمتر بكار رفته است.

دو پلكان مارپيچ ـ كه در ستون‌هاي مدور واقع شده است ـ با 22 پله به غلام گردشي مابين دو پوش گنبد مي‌پيوندد. برج‌هاي خرقان از بسياري جهات به يكديگر شباهت دارند، اما برج شرقي، قديمي‌تر از برج غربي‌است.

برج هاي خرقان در محوطه وسيعي به فاصله كمي از يك ديگر قرار گرفته اند و از بسياري جهات با هم شياهت دارند اما برج شرقي، قديمي تر از برج غربي است. بناي برج شرقي: داراي نقشه هشت ضلعي با ستون هاي مدور در هشت گوشه است كه قسمت ازاره آن در سال 1347 ه.ش. تعمير و مرمت گرديده است. تمامي بنا به ضخامت 60 سانتي متر با آجرهاي ساده به ابعاد 5*19*19 سانتي متر يا 5*20*20 سانتي متر ساخته شده، سپس روي آن پوششي تزئيني با آجر به ضخامت 21 سانتي متر اجرا شده است. قطر ستون هاي مدور گوشه هاي بنا، به جز دو تاي آن ها كه راه پله مارپيچ منتهي به بام را در بر مي گيرند، همگي يكسان است. براي رسيدن به راه پله ها بايد از در مستطيل شكل كوتاهي كه در داخل اتاق مقبره قرار دارد، گذشت. تعداد پله هاي هر راه پله 22 عدد است. با توجه به ويژگي هاي تاريخي بناي برج، مي توان گفت كه در ميان گنبد هاي دو پوسته اي كه پوسته دوم آن ها مخروطي شكل نيست، اين بنا نخستين گنبد دو پوسته قرن پنجم هجري به شمار مي رود و از اين نظر حايز اهميت است.

نماي خارجي بناي برج به تمامي از آجرهاي تزئيني است. وجود همين نماي آجري است كه منظر برج را به صورت يكي از زيباترين و چشم گيرترين آثار معماري قرن پنجحم ايران در آورده است. اين تزئينات، بر روي ساقه گنبد و ضلع هاي هشت گانه صورت گرفته است. قاب سازي هاي تزئيني داخل طاق نماهاي ضلع هاي هشت گانه هر يك داراي طرح و نقش خاصي هستند كه هيچ يك با ديگري يكسان نيست. تنها در سه ضلع بنا، طرزچيني به صورت برجسته اي انجام گرفته است. اين شيوه كار، با نقشي كه براي اجرا انتخاب گرديده است نيز انطباق دارد.

ضلع سردر ورودي برج، تزئين بيش تري در بر دارد. در اين محل، تزئينات خاصي كه عبارت از كتيبه اي دو خطي است، وجود دارد. مضمون دو خط كتيبه مزبور عبارت است از: ” به تاريخ سنه ستين و اربعمائه ( 460 ) عمل محمد بن مكر الزنجاني القبه ” بناي برج غربي: از نظر طرح و نقشه به بناي قديمي تر بسيار شباهت دارد. نقشه آن نيز هشت ضلعي است و در گوشه ها، ستون هاي مدور كار گذاشته شده است. در اين اثر، ارتفاع ستون ها كمي بيش تر از اثر قبلي است و تا روي ساقه گنبد ادامه يافته است و چنين مي نمايد كه به يك كلاهك گنبدي شكل ختم مي شده اند. در اين بنا، معمار به جاي دو راه پله مارپيچي، يك راه پله ساخته است.

در بالاي ستوني كه راه پله مارپيچي درون آن ساخته شده است، پنجره اي مستطيل شكل با قوس جناغي در پوشش خارجي قرار دارد تا نور لازم را در مسير راه پله تامين سازد. در اين برج، معماري ضمن راعايت ابعاد برج قبلي، حدود 55 سانتي متر به ارتفاع آن افزوده تا حالت كشيده تري به بنا ببخشد. گنبد خارجي آن – مانند بناي قبلي – داراي رگه هاي برجسته آجري است. وضع در وردي برج، مويد اين است كه در دوره هاي بعد، بنا دچار دستكاري شده و تغييراتي در آن يافته و از تزئينات آن كاسته شده است. از نظر تزئيني، بناي مزبور در مقايسه با برج قديمي، اختلاف هاي قابل ملاحظه اي را نشان مي دهد كه بيش تر مربوط به نماسازي ضلع هاي و سردر ورودي است.

در قسمت ساقه گنبد، از همان شيوه برج قديمي الهام گرفته شده است چنان كه قسمت بالاي ساقه را دور تا دور هشت حاشيه پهن با نقش هاي هندسي و پيچ در پيچ بسيار زيبا فراگرفته است و سپس در زير آن، يك حاشيه باريك كتيبه قرار دارد. نماسازي تزئيني ضلع هاي هشت گانه برج به اين صورت انجام گرفته است كه متصل به ستون هاي مدور از پايين تا بالا، يك حاشيه كم عرض آجر چيني شده و در واقع براي هر ضلع، يك چارچوپ به وجود آمده است. سپس مماس به آن، ستونچه هاي تزئيني باريك آجري تا نيمه ارتفاع هر ضلع بالا رفته اند كه بر وري طرح قوس مانند تيزه داري را مانند برج اول حمل مي كنند. حاشيه اين قوس هاي تزئيني در همه ضلع هاي، جز دو ضلع، مانند برج اول ساده است. در ضلع هاي دوم و هشتم، اين حاشيه با آجركاري برجسته ظزيفي تزئين شده است. ضلع هاي هشت گانه در جهت طول به دو بخش و به نحو جالبي تقسيم شده اند. چنان كه در وسط، يك رگه آجري برجسته سراسري به وجود آمده و در زير آن، سه طرح طاق نماي تزئيني شكنجي برجسته اجرا شده است كه هر يك در داخل چارچوپ مستطيل شكلي قرار گرفته اند.

در داخل اين طرح هاي سه گانه، تزئينات جالبي كه با قسمت زير و بالا فرق دارند، ايجاد شده است. در بالاي اين حاشيه، قسمتي قرار دارد كه بين بخش قوسي شكل طاق نما و رگه افقي آجري برجسته محصور است. اين قسمت هاي هشت گانه، هر يك با طرح هاي متنوع خود جلوه خاصي به بنا بخشيده اند. تناسبي كه بين دو بخش پايين و بالاي هر ضلع از نظر طولي در نظر گرفته شده است، حكايت از آشنايي كامل هنرمند سازنده به اصول مربوط به انتخاب ابعاد مناسب دارد. درباره نحوه آجر كاري بايد گفت كه در اين بنا، شيوه اي تازه به كار گرفته شده است كه در ساخت بناهاي ديگري چون گنبد سرخ مراغه هم به كار گرفته شده و به اوج كمال رسيده است. اين شيوه عبارت است: به كار بردن تكه هاي كوچك آجرهاي چهار گوش كه منجر به ايجاد فضاهاي خوش نقشي در متن آجر كاري ها مي شود. ضلعي كه در وسط بنا قرار دارد، از نظر تزئينات با ساير ضلع ها و هم چنين ضلع مربوط به در ورودي برج اول، اختلاف دارد.

در اينجا هنرمند براي بلند تر نشان دادن قسمت سردر، از عرض چار چوپ كاسته و بين ستون هاي مدور و رگه آجر برجسته چهار چوب، فاصله ايجاد كرده و آن را به نحو هنرمندانه اي زينت كرده است. مضمون كتيبه سردر عبارت است از ( عمل ابوالمعالي بن مكرالزنجاني به تاريخ سنه و ثمانين و اربعمائه ) در برج هاي خرقان مقبره هايي نيز وجود دارد كه ضريح آن ها منبت كاري هاي زيبايي را به نمايش گذشته اند. اين مقبره ها متعلق به دو نفر به نام هاي ( ابوسعيد بيجار پس سعد ) و ( ابو منصور ايلتاي تي تكين ) است كه در سده هاي بعدي به صورت آرامگاه در آمده اند و مورد احترام مردم قرار گرفته اند. اين دو برج را مي توان با برج شبلي دماوند و آرامگاه امير اسماعيل ساماني در بخار مقايسه كرد و شايد بتوان هنر آجر كاري آن را الهام يافته از معماري دوره ساماني و آل بويه دانست. در طول قرن هاي چهارم و پنجم، بيش تر برج هاي شمال و ال بويه با نقشه دايره ساخته مي شدند. انتخاب نقشه هشت ضلعي در ساخت برج در قزوين كه فاصله زيادي با سرزمين هاي شمال ايران ندارد، نشانه مهارت و ذوق سر شار هنرمندان است چرا كه امكان ابداع و ارائه تزئينات متنوع و بديع در برج هاي هشت ضلعي بسيار آسان تر است.

 

بناي برج شرقي:

داراي نقشه هشت ضلعي با ستون هاي مدور در هشت گوشه است كه قسمت ازاره آن در سال 1347 ه.ش. تعمير و مرمت گرديده است. تمامي بنا به ضخامت 60 سانتي متر با آجرهاي ساده به ابعاد 5*19*19 سانتي متر يا 5*20*20 سانتي متر ساخته شده، سپس روي آن پوششي تزئيني با آجر به ضخامت 21 سانتي متر اجرا شده است. قطر ستون هاي مدور گوشه هاي بنا، به جز دو تاي آن ها كه راه پله مارپيچ منتهي به بام را در بر مي گيرند، همگي يكسان است. براي رسيدن به راه پله ها بايد از در مستطيل شكل كوتاهي كه در داخل اتاق مقبره قرار دارد، گذشت. تعداد پله هاي هر راه پله 22 عدد است.

با توجه به ويژگي هاي تاريخي بناي برج، مي توان گفت كه در ميان گنبد هاي دو پوسته اي كه پوسته دوم آن ها مخروطي شكل نيست، اين بنا نخستين گنبد دو پوسته قرن پنجم هجري به شمار مي رود و از اين نظر حايز اهميت است.

 

نماي خارجي بناي برج به تمامي از آجرهاي تزئيني است. وجود همين نماي آجري است كه منظر برج را به صورت يكي از زيباترين و چشم گيرترين آثار معماري قرن پنجحم ايران در آورده است. اين تزئينات، بر روي ساقه گنبد و ضلع هاي هشت گانه صورت گرفته است.

قاب سازي هاي تزئيني داخل طاق نماهاي ضلع هاي هشت گانه هر يك داراي طرح و نقش خاصي هستند كه هيچ يك با ديگري يكسان نيست. تنها در سه ضلع بنا، طرزچيني به صورت برجسته اي انجام گرفته است. اين شيوه كار، با نقشي كه براي اجرا انتخاب گرديده است نيز انطباق دارد. ضلع سردر ورودي برج، تزئين بيش تري در بر دارد. در اين محل، تزئينات خاصي كه عبارت از كتيبه اي دو خطي است، وجود دارد. مضمون دو خط كتيبه مزبور عبارت است از: ” به تاريخ سنه ستين و اربعمائه ( 460 ) عمل محمد بن مكر الزنجاني القبه “

برج‌هاي خرقان

 

بناي برج غربي:

از نظر طرح و نقشه به بناي قديمي تر بسيار شباهت دارد. نقشه آن نيز هشت ضلعي است و در گوشه ها، ستون هاي مدور كار گذاشته شده است. در اين اثر، ارتفاع ستون ها كمي بيش تر از اثر قبلي است و تا روي ساقه گنبد ادامه يافته است و چنين مي نمايد كه به يك كلاهك گنبدي شكل ختم مي شده اند.  در اين بنا، معمار به جاي دو راه پله مارپيچي، يك راه پله ساخته است.

در بالاي ستوني كه راه پله مارپيچي درون آن ساخته شده است، پنجره اي مستطيل شكل با قوس جناغي در پوشش خارجي قرار دارد تا نور لازم را در مسير راه پله تامين سازد. در اين برج، معماري ضمن راعايت ابعاد برج قبلي، حدود 55 سانتي متر به ارتفاع آن افزوده تا حالت كشيده تري به بنا ببخشد. گنبد خارجي آن – مانند بناي قبلي – داراي رگه هاي برجسته آجري است. وضع در وردي برج، مويد اين است كه در دوره هاي بعد، بنا دچار دستكاري شده و تغييراتي در آن يافته و از تزئينات آن كاسته شده است. از نظر تزئيني، بناي مزبور در مقايسه با برج قديمي، اختلاف هاي قابل ملاحظه اي را نشان مي دهد كه بيش تر مربوط به نماسازي ضلع هاي و سردر ورودي است. در قسمت ساقه گنبد، از همان شيوه برج قديمي الهام گرفته شده است چنان كه قسمت بالاي ساقه را دور تا دور هشت حاشيه پهن با نقش هاي هندسي و پيچ در پيچ بسيار زيبا فراگرفته است و سپس در زير آن، يك حاشيه باريك كتيبه قرار دارد. نماسازي تزئيني ضلع هاي هشت گانه برج به اين صورت انجام گرفته است كه متصل به ستون هاي مدور از پايين تا بالا، يك حاشيه كم عرض آجر چيني شده و در واقع براي هر ضلع، يك چارچوپ به وجود آمده است. سپس مماس به آن، ستونچه هاي تزئيني باريك آجري تا نيمه ارتفاع هر ضلع بالا رفته اند كه بر وري طرح قوس مانند تيزه داري را مانند برج اول حمل مي كنند.

 

حاشيه اين قوس هاي تزئيني در همه ضلع هاي، جز دو ضلع، مانند برج اول ساده است. در ضلع هاي دوم و هشتم، اين حاشيه با آجركاري برجسته ظزيفي تزئين شده است. ضلع هاي هشت گانه در جهت طول به دو بخش و به نحو جالبي تقسيم شده اند. چنان كه در وسط، يك رگه آجري برجسته سراسري به وجود آمده و در زير آن، سه طرح طاق نماي تزئيني شكنجي برجسته اجرا شده است كه هر يك در داخل چارچوپ مستطيل شكلي قرار گرفته اند. در داخل اين طرح هاي سه گانه، تزئينات جالبي كه با قسمت زير و بالا فرق دارند، ايجاد شده است. در بالاي اين حاشيه، قسمتي قرار دارد كه بين بخش قوسي شكل طاق نما و رگه افقي آجري برجسته محصور است. اين قسمت هاي هشت گانه، هر يك با طرح هاي متنوع خود جلوه خاصي به بنا بخشيده اند. تناسبي كه بين دو بخش پايين و بالاي هر ضلع از نظر طولي در نظر گرفته شده است، حكايت از آشنايي كامل هنرمند سازنده به اصول مربوط به انتخاب ابعاد مناسب دارد.

درباره نحوه آجر كاري بايد گفت كه در اين بنا، شيوه اي تازه به كار گرفته شده است كه در ساخت بناهاي ديگري چون گنبد سرخ مراغه هم به كار گرفته شده و به اوج كمال رسيده است. اين شيوه عبارت است: به كار بردن تكه هاي كوچك آجرهاي چهار گوش كه منجر به ايجاد فضاهاي خوش نقشي در متن آجر كاري ها مي شود. ضلعي كه در وسط بنا قرار دارد، از نظر تزئينات با ساير ضلع ها و هم چنين ضلع مربوط به در ورودي برج اول، اختلاف دارد. در اينجا هنرمند براي بلند تر نشان دادن قسمت سردر، از عرض چار چوپ كاسته و بين ستون هاي مدور و رگه آجر برجسته چهار چوب، فاصله ايجاد كرده و آن را به نحو هنرمندانه اي زينت كرده است. مضمون كتيبه سردر عبارت است از ” ( عمل ابوالمعالي بن مكرالزنجاني به تاريخ سنه و ثمانين و اربعمائه )

 

در برج هاي خرقان مقبره هايي نيز وجود دارد كه ضريح آن ها منبت كاري هاي زيبايي را به نمايش گذشته اند. اين مقبره ها متعلق به دو نفر به نام هاي ( ابوسعيد بيجار پس سعد ) و ( ابو منصور ايلتاي تي تكين ) است كه در سده هاي بعدي به صورت آرامگاه در آمده اند و مورد احترام مردم قرار گرفته اند.

اين دو برج را مي توان با برج شبلي دماوند و آرامگاه امير اسماعيل  ساماني در بخار مقايسه كرد و شايد بتوان هنر آجر كاري آن را الهام يافته از معماري دوره ساماني و آل بويه دانست. در طول قرن هاي چهارم و پنجم، بيش تر برج هاي شمال و ال بويه با نقشه دايره ساخته مي شدند. انتخاب نقشه هشت ضلعي در ساخت برج در قزوين كه فاصله زيادي با سرزمين هاي شمال ايران ندارد، نشانه مهارت و ذوق سر شار هنرمندان است چرا كه امكان ابداع و ارائه تزئينات متنوع و بديع در برج هاي هشت ضلعي بسيار آسان تر است.  در بناي مزبور، حدود سي نقش مختلف به كار برده شده است. اين امر، حكايت از وجود يك سنت كهن مربوط به طرح نگاره هاي مختلف دارد كه ابتدا در دوره ساساني بر روي گچ انجام مي شده و سپس در كارهاي آجري به كار رفته است. تركيب و تنظيم طرح هاي مختلف در اين دو بنا، همانند هنري كه در طرح ريزي متناسب هيات كلي بنا به كار رفته است، قابل ستايش است.

ساقه گنبد نواري پهن از نقوش تزييني آجري با طرح هاي مختلف هندسي در بالاي هر ضلع دارد و زير آن كتيبه اي باريك به خط كوفي آياتي از سوره 59 قرآن كريم را در خود پذيرفته است. در هر يك از اضلاع هشت گانه برج، دو ستونچه مدور تزييني چسبيده به ستون هاي مدور بزرگ هشت گوشه است كه از پايين تا نيمي از ارتفاع اضلاع هشت گانه امتداد يافته و سپس قوس تيزه داري بر روي آنها بر پا شده است. قاب سازي هاي تزييني داخل طاق نما هاي اضلاع هشت گانه هر يك داراي طرح و نقش خاصي هستند كه هيچ كدام با ديگري يكسان نيست. ضلع سردر ورودي برج، تزيين بيشتري از جمله دو خط كتيبه در بردارد. داخل بقعه نيز به صورت هشت ضلعي است كه در وسط هر ضلع آن طاق نمايي با قوس تيزه دار بر پا گشته و دور تا دور كف بقعه بقاياي سكويي به ارتفاع سي سانتيمتر ديده مي شود. بروي ديوارها و قسمت كاربندي و زير گنبد داخلي آثار ارزنده اي از ديوار نگاره هاي دوره سلجوقي – مانند طاووس، ستاره هاي شش پر و هشت پر، گل و بوته، پرنده و درخت انار به شيوه استليزه – وجود دارد كه در نوع خود كم سابقه و حائز اهميت بسيار است.اين برج در سال 460 ه. ق ساخته شده و نخستين بنا با گنبد دو پوش غير مخروطي در معماري اسلامي است.

بناي برج غربي كه در سال 486 ه. ق به پايان رسيده از نظر طرح و نقشه همانند برج قديمي تراست، با اين تفاوت كه يك پلكان مارپيچ دارد و ضمن رعايت ابعاد برج قبلي حدود 55 سانتي متر از ارتفاع بيشتري برخوردار است و كشيده تر به نظر مي رسد. تركيب و تنظيم طرح هاي مختلف در اين دو بنا كه به سي نقش بالغ مي شود و اوج هنر آجر كاري به شمارمي آيد همانند هنري كه در طرح ريزي متناسب هيات كلي بنا به كار رفته قابل ستايش است. اين دو برج در زلزله ويرانگر اول تير ماه 81 آوج به شدت آسيب ديدند.

 

برج هاي آرمگاهي خرقان كه مشخص نيست آرامگاه چه كساني است با داشتن 5 طرح آجركاري تزييناتي، جزو شاهكارهاي آجركاري به شمار مي روند. اين برج ها در جریان زلزله سال 81 آوج دچار تخريب زيادي شدند.

گفتنى است، اين برج هاى هشت ضلعى در زلزله سال ۸۱ به طورى آسيب ديدند كه گنبد يكى از بناها كاملاً فروريخته و در ديوارهاى هر دو برج شكافهاى عميقى به وجود آمد، همچنين تزئينات آجرى هر دو برج به مقدار زيادى فروريخته تا حدى كه باعث مخدوش شدن هويت اين بناها شده است.

برج هاي آرمگاهي خرقان

ظاهر اين دو برج نشانگر اين است كه در گذشته آرامگاه يكى از پيران تصوف يا سرداران نظامى سلجوقى بوده و در دوره هاى بعد از صفويه به عنوان امامزاده شناخته شد و همين امر موجب شد تا مردم به دليل باورهاى دينى و مذهبى به حفظ اين اثر بپردازند. پس از وقوع زلزله سال ۸۱ و آثار تخريبى به جاى مانده از آن بر روى اين دو برج، كارشناسان ميراث فرهنگى سعى كردند تا با نصب قائمه هاى چوبى و با توجه به پس لرزه هاى پياپى در منطقه از تخريب بيشتر آن جلوگيرى كنند. لازم به ذكر است با توجه به شهرت جهانى اين بنا، ايتاليا تمايل زيادى براى مشاركت در روند مرمت و تعمير اين بنا دارد.

برج هاى دو قلوى خرقان در يك كيلومترى روستاى حصار ارمنى از توابع خرقان غربى و در ۳۲ كيلومترى جاده قزوين – همدان واقع شده است و نزد مردم منطقه تقدس دارد. گفته مى شود اين مكان آرامگاه يكى از پيران تصوف است. برخى ديگر نيز اعتقاد دارند اين گنبدها آرامگاه سرداران دوره سلجوقى است.

 

مرمت تازيانه هاي زلزله بر پيكر برج هاي دو قلوي خرقان

برج هاي هزار ساله خرقان پس از زلزله اي كه در سال 1379 در آوج به وقوع پيوست، آسيب زيادي ديدند تا آن جا كه مي توان گفت در مجموع 50 درصد از اين دو برج تخريب شد… برج هاي هزار ساله خرقان پس از زلزله اي كه در سال 1379 در آوج به وقوع پيوست، آسيب زيادي ديدند تا آن جا كه مي توان گفت در مجموع 50 درصد از اين دو برج تخريب شد. هر چند كه زلزله آوج بر امام زاده معنوي، امامزاده علاءالدين و امامزاده طاهر را نيز ويران كرد، اما برج هاي خرقان به دليل قدمت و تزيينات آجر كاري منحصر به فرد اهميت ويژه يافتند، تا آنجا كه پس از زلزله، نگراني هاي زيادي پيرامون از بين رفتن كامل اين برج ها به وجود آمد. پس از زلزله تقريبا 50 درصد برج هاي دو قلوي خرقان تخريب شد. با اين تفاوت كه گنبد يكي از برج ها كاملا فرو ريخت و مشكل عدم استحكام، گريبان ديگري را فشرد. در بدنه دو برج، ترك هاي زيادي ديده مي شد، بخش هاي زيادي از اين دو برج فرو ريخته بود. تزيينات آجركاري دو برج نيز كاملا آسيب ديده و از بين رفته بود. «محمد محمدزاده» مدير ميراث فرهنگي قزوين با اشاره به اين كه كار استحكام بخشي و جلوگيري از تخريب بيشتر اين برج ها، 15 روز پس از زلزله آغاز شد، مي گويد: «از آن جا كه استحكام دو برج، آسيب زيادي ديده بود، در مراحل اوليه تنها سعي شد با پوشاندن ترك ها و استحكام بخشي اوليه، نسخه برداري و مستند سازي از آثار باقي مانده به خصوص در بخش تزيينات انجام شود، هر چند كه پيش از آن نيز مستند سازي صورت گرفته بود اما به هر حال وقوع زلزله، بناهاي تاريخي را در معرض ويراني، ناپايداري و عدم استحكام قرار مي دهد. در همين حال «محمد حسن محب علي» معاون حفظ و احياي سازمان ميراث فرهنگي با تاكيد بر اين كه تمام بناهاي موجود در كشور بايد مستند سازي شوند تا هنگام بروز اين گونه حوادث بتوان با توجه به اسناد باقي مانده بناي ويران شده را بازسازي و استحكام بخشي كرد، معتقد است:

مطالب مرتبط:

دانلود پروژه معماری برج بین الملل تهران (کاملا تحلیل شده)

برای دانلود مطالعات معماری کلیک کنید.

برای دانلود نقشه اتوکد کلیک کنید.

برای دانلود پاورپوینت معماری کلیک کنید.

برای دانلود رساله معماری کلیک کنید.

پیج اینستاگرامی پر از نقشه های ویلایی پیشنهاد میکنم حتما تو اینستاگرام فالوش کنید.

حوم پلان 98

پلان معماری

 ای دی پیج  : home_plan98@

«در مواردي كه مستند سازي ابنيه انجام نشده باشد، بازسازي و در برخي موارد بهينه سازي اين آثار ناممكن مي شود.» از سوي ديگر اين بناها پس از وقوع سيل و زلزله در وضعيت بحراني قرار مي گيرند تا آنجا كه هر چه فاصله هاي زماني بين وقوع زلزله و سيل تا زمان شروع مرمت بنا، بيشتر شود آسيب ديدگي آنها، جدي تر خواهد شد و بناها در معرض خطر بيشتري قرار مي گيرند. هر چند آغاز مرمت و استحكام بخشي برج هاي خرقان تنها 15 روز پس از وقوع زلزله آغاز شد اما مستند سازي هايي كه پيش از زلزله از اين برج ها صورت گرفته بود، نياز جديد مرمت را بر طرف نمي كرد، چرا كه مستند سازي انجام شده كامل نبود و نمي توانست پاسخگوي نياز پيش آمده باشد. به همين دليل پس از زلزله ضمن جلوگيري از تخريب بيشتر برج ها، كار مستند سازي نيز همچنان ادامه يافت. مستند سازي اين مرحله شامل تهيه پلان دقيق و نيز بخش هايي مربوط به تزيينات بي نظير آجر كاري باقي مانده بود. *

وضعيت كنوني _ هم اكنون برج هاي خرقان با اختصاص 70 ميليون تومان اعتبار، در سال جاري مراحل پاياني مرمت اوليه را پشت سر مي گذارند و اكنون كلاف كشي برج ها به اتمام رسيده است. در حال حاضر فعاليت مرمتي بنا در مرحله تحليل سازه قرار دارد و مقاومت خاك منطقه و مصالح مورد استفاده نيز بررسي و آزمايش شده اند. در اين باره مدير كل ميراث قزوين، عقيده دارد كه فرآيند مرمت برج ها زمان بسياري طول خواهد كشيد و حداقل تا پايان سال جاري تنها كارهاي اساسي انجام خواهد شد و سال آينده نيز به مرمت تزيينات و استحكام بخشي آنها اختصاص دارد. در مجموع به اعتقاد وي، سامان دهي مجموعه برج هاي خرقان فرآيند طولاني تري است كه نياز به صرف وقت بيشتري دارد.

 

منبع : سایت بروزکد

 

مطالبی درمورد برج‌ هاي خرقان,دانلود رایگان پاورپوینت برج‌هاي خرقان,دانلود پاورپوینت برج‌هاي خرقان,



درباره نویسنده

نوید آسفی هستم دارای مدرک کارشناسی مهندسی معماری و کارشناسی مهندسی تکنولوژی عمران-عمران , به طراحی های مهندسی علاقه شدید دارم , و به علت علاقه به طراحی و شناخت سبک های معماری تصمیم به فعالیت اینترنتی در هر دو زمینه عمران و معماری گرفته , و در حال حاضر به عنوان مدیر و سردبیر سایت بروزکد فعالیت می کنم. نرم افزار های مورد تسلط: autocad , 3dmax , sketchup , photoshop , cinama 4d , v-ray

مدیریت 1094 نوشته در بروزکد | مرجع آموزش معماری دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش حرفه ای طراحی نما