no-img
بروزکد | مرجع آموزش معماری

دانلود پاورپوینت معماری کاشی


بروزکد | مرجع آموزش معماری
>>>>آیدی اینستاگرام ادمین (navid_asefii) <<<<>>>> آیدی اینستاگرام سایت (broozcad.ir)(home_plan98)<<<<
مراحل خریدضمانت پرداخت
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

دانلود پاورپوینت معماری کاشی


دانلود پاورپوینت معماری کاشی
zip
28 f 2014


دانلود پاورپوینت معماری کاشی

دانلود پاورپوینت معماری کاشی

دانلود پاورپوینت معماری کاشی

پاورپوینت معماری کاشی

مقدمه:

فهرست

  • مقدمه
  • نگاه اجمالی به تاریخچه کاشی
  • انواع کاشی
  • دلیل پیدایش کاشی هفت رنگ
  • کاشی هفت رنگ
  • مراحل ساخت و اجرای کاشی هفت رنگ
  • روشهای کار و اصطلاحات
  • نمونه های کار شده

 

  • مقدمه

کاشیکاری یکی از روشهای دلپذیر تزئین معماری در تمام سرزمینهای اسلامی است. تحول و توسعه کاشی ها از عناصر خارجی کوچک رنگی در نماهای آجری آغاز و به پوشش کامل بنا در آثار تاریخی قرون هشتم و نهم هجری انجامید. در سرزمینهای غرب جهان اسلام که بناها اساساً سنگی بود، کاشی های درخشان رنگارنگ بر روی دیوارهای سنگی خاکستری ساختمانهای قرن دهم و یازدهم ترکیه، تأثیری کاملا متفاوت اما همگون و پر احساس ایجاد می کردند.

 

 

  • نگاه اجمالی به تاریخچه کاشی

این روش تزئین(کاشی) بربنا ها را از قرن سوم هجری به بعد رواج یافت اکثر

نمونه‌های آنرا دربخش تزئینی ومهندسی در خشت‌های بنایی آرامگاه اسمائیل سامانی

در بخارا در حدود سال‌های ۳۰۰ قمری، مقبره پسر علمدار ۴۱۸ قمری ، نقاشی گل

وبرگ لوحه سنگی مرمر سلطان محمود غزنوی حدود ۴۰۰ قمری آثار نقاشی روی

سنگ گچ دیوارهای انبیه عصر سامانیان واوایل دوره غزنویان است بعد از آن در

اسیای میانه دوره پیشرفت نقاشی عصر سلجوقی که نمونه‌های زیبا ودلکش آن محراب

مسجد جامع اولیأ در حدود ۴۶۰ ق و بنا های مسعود سوم و منارهای غزنه حدود

۵۰۰ قمری بقایای بناهای چشت شریف، مسجد جامع هرات ۵۶۷ قمری نقاشی‌های

بنای مرقد امام خورد (امام یحیی) در سرپل حدود ۴۳۰ قمری ومدرسه چونه بادغیس

۵۷۰ قمریمی‌توان مشاهده کرد.

 

 

 

 

 

  • انواع کاشی
  • کاشی های هشت پر ستاره ای و چلیپا

کاشی های هشت پر ستاره ای و چلیپا – قرن هفتم هجری –

امامزاده جعفر دامغان

  • کاشی های زرین فام

کاشی زرین فام – قرن پنجم هجری – کاشان

 

 

  • دلیل پیدایش کاشی هفت رنگ

 

  • کاشیهای هفت رنگ تصویری که از اواخردوران صفویهبر بناهایایرانی نصب شدهباعث پیدایش جنبش هنری

    جدیدی می شودکه با نقاشی ایرانی خصوصاً نقاشی

    قهوه خانهپیوند ناگسستنی دارد.پاورپوینت معماری کاشی

    با توجه به وقت گیر بودن نصب کاشی های معرق،در

    اواخر قرن نهم هجری تکنیک ارزان ترو سریع تری با نام هفت رنگ، جایگزین آن شد. در بسیاری ازبنا های تیموریان شاهد رواج مجدد کاشی کاری به شیوه هفت رنگ هستیم که به عنوان نمونه، می توان از مدرسهغیاثیه خردگرد که در سال 846  ه.ق تکمیل شده یاد کرد.مساجد و مدارس صفویه به طورکلی با پوششی از کاشی ها در درون و بیرون بنا تزیین شده اند. در حالیکه کاربرد کاشی های معرق تداوم می یافت، شاه عباس که برای دیدن بناهای مذهبی کامل نشده اش بی تاب بود، استفاده بیشتراز تکنیک سریع کاشی هفت رنگ را تقویت کرد.
    در عصر صفویه، کاشی هفت رنگ در قصرهای اصفهان به نحوی گسترده مورد استفاده قرار گرفت و نصب کاشی های چهارگوش درون قابهای بزرگ، منظره هایی بدیع همراه با عناصر پیکره ای و شخصیتهای مختلف، به وجود آورد.

 

 

  • کاشی هفت رنگ

 

این تکنیک، ترکیب رنگهای مختلف و متعددی را بر روی کاشی ممکن ساخته است. همچنین در چنین شیوه ای، رنگ ها مجزا و درون مرزهای یکدیگر نفوذ نمی کنند؛ زیراتوسط خطوط رنگینی مرکب از منگنز و روغن دنبه از یکدیگر جدا می شوند. که اکثرأ در مساجد، عبادت گاه‌ها و

مقبره‌ها همچنان منازل شخصی بکار می‌رود که از شهرت بسیار خوبی برخوردار است این نوع کاشی از کاشی‌های خشت یعنی چهار گوش نشأت گرفته و معمولاً از قطعاتی به ابعاد ۱۵×۱۵ و۲۰×۲۰ و برای مناره و گنبد ۱۵×۷٫۵ یا ۲۰×۱۰ سانتیمتر به رنگ سفید تهیه شده؛ هفت رنگ متداول و مروج عبارت از سیاه، سفید، لاجوردی، فیروزه ای، قرمز زرد و حنایی که در آبدات تاریخی و اماکن متبرکه از این نوع کاشیها زیاد استفاده شده‌است.

 

 

  • مراحل ساخت و اجرای کاشی هفت رنگ

 

 

  • مرحله طراحی

در این مرحله طراح , طرح مورد نظر خود را که قرار است بر روی کاشی نقش ببندد بر روی کاغذ کشیده و پس از انجام اصلاحات لازم و نهایی شدن طرح , بر روی کاشی منتقل میشود.
در روشی که از قدیم رسم بوده طرح مورد نظر توسط سوزن سوراخ میشود سپس با کشیدن گرد ذغال بر روی آن طرح مورد نظر روی کاشی منتقل میشود

 

 

  • آماده کردن گل خشت کاشی

 

در اجرای کاشی هفت رنگ، نخست می بایست خاک رسی را پیدا نمود که آهکی یا به اصطلاح «آلوئک» نداشته باشد. پس از ساخت گل، خشتهای کاشی بوسیله قالبهای چوبی زده می شوند و بعد از نیمه خشک شدن خشت های کاشی در هوای آزاد، کاشیها را اصطلاحاً واکو می کنند به این صورت که برآمدگی و تابیدگی پیدا شده در کاشی را که در وقت نیمه خشک شدن بوجود می آید را بوسیله دست برطرف می کنند. بعد از خشک شدن، کاشیها را در کوره نیمه پخت می کنند و سپس نوبت به شستشوی کاشیهای نیمه پخت شده می رسد که از مراحل سخت کار محسوب می شود، به این ترتیب که به وسیله پارچه ای آغشته به خاک رس نرم والک شده با پودر شیشه ناصافیهای کاشی را از بین برده و کاشیها را صیقل می دهند. پس از خشک شدن، کاشیها آماده لعاب کاری است.

 

در کاشی گلی از خاک رس و معمولاً مقدار کمی ماسه نرم استفاده می کنند و برای جلوگیری از ترد و شکننده شدن این نوع کاشی مقداری خاکستر نیز به آن اضافه می کنند و سپس مخلوط موردنظر را با آب ترکیب تا ملاط موردنظر بدست آید.

 

 

 

 

 

  • قلم گیری

 در این مرحله که اصطلاحا قلم گیری نام دارد , طرحی که توسط گرد ذغال بر روی کاشی منتقل شده است با ماده ای بنام مغن(اکسید منگنز) بر روی کاشی قلم گیری میشود .
در پایان این مرحله کاشی آماده رنگ آمیزی میباشد

 

  • رنگ آمیزی

     در این مرحله ابتدا زمینه کار که رنگ غلبه محسوب می شود اصطلاحا بوم میشود . سپس سایر قسمتها بنا بر ذوق و سلیقه استاد رنگ آمیزی میشود .رنگهای بکار رفته از نوع رنگهای معدنی میباشد که دمای پخت آنها حدود 1000 درجه سانتیگراد میباشد .
پس از انجام رنگ آمیزی باید مدتی صبر نمود تا کار رطوبت خود را از دست داده و خشک شود . پس از انجام کنترل نهایی کار جمع آوری شده و آماده انتقال به کوره میباشد.

پاورپوینت معماری کاشی

و دیگر توضیحات …………………………………………..

تعداد صفحات :28

کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .


درباره نویسنده

نوید آسفی هستم دارای مدرک کارشناسی مهندسی معماری و کارشناسی مهندسی تکنولوژی عمران-عمران , به طراحی های مهندسی علاقه شدید دارم , و به علت علاقه به طراحی و شناخت سبک های معماری تصمیم به فعالیت اینترنتی در هر دو زمینه عمران و معماری گرفته , و در حال حاضر به عنوان مدیر و سردبیر سایت بروزکد فعالیت می کنم. نرم افزار های مورد تسلط: autocad , 3dmax , sketchup , photoshop , cinama 4d , v-ray

مدیریت 1094 نوشته در بروزکد | مرجع آموزش معماری دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش حرفه ای طراحی نما