دانلود پاورپوینت درمورد مُلاصَدرا
zip 22 f 2015
دانلود پاورپوینت درمورد مُلاصَدرا
موضوع تحقيق: صدرالدین محمد بن ابراهیم قوام شیرازی معروف به مُلاصَدرا
توضیحات: دانلود پاورپوینت درمورد مُلاصَدرا تعداد صفحات:13
موضوع تحقيق: صدرالدین محمد بن ابراهیم قوام شیرازی معروف به مُلاصَدرا
مقدمه:
ملاصدرای شیرازی
صدرالدین محمد بن ابراهیم قوام شیرازی
معروف به مُلاصَدرا و صدرالمتالهین
یکی از بزرگ ترین فیلسوفان جهان اسلام
بنیانگذار حكمت متعاليه
- کودکی و نوجوانی
- روز نهم جمادي الاول سال 980هجري قمري، شيراز – محلهٔ قوام
- 1) وفات ملا عبدالرزاق ابرقویی
- 2)وفات شاه طهماسب اول صفوي و به پادشاهی رسیدن شاه اسماعيل دوم صفوي که سبب ناامنی ايران از جمله شیراز گشت.
- زندگی و تحصیل در اصفهانمدرسهٔ خواجهٔ -اصفهان پایتخت و مرکز علمی ایران، اصفهان
-شیخ بهایی، میرداماد (معلم ثالث) و میرفندرسکیدروس فقه، علوم حدیث و تفسیر – شیخ بهایی.حکمت الهی و حکمت شرق و غرب – میرداماد .
علم ملل و نحل – میرفندرسکی.
دوران تبعید
به مدت ۵ یا ۷ سال در کهک قم
مبادرت به برگزاری جلسات درس نمود.
دروس وی افکار و باورهای حکیمان و دانشمندان ایرانی – شهابالدین سهروردی، ابن سینا و ابویعقوب الکندی و برخی از دانشمندان اندلسی همچون ابن عربی و ابن رشد
- بازگشت به شیراز
- شاه عباس – عدم تمایل به تبعید
- به اجبار علمای اصفهان
- دعوت اللهوردیخان حاکم فارس
- مدرسهٔ خان
- تدریس در این مدرسهٔ نوساز
- تدریس حکمت و فقه، ادبیات، اخترشناسی، ریاضیات، شیمی، معرفةالارض (زمینشناسی) و علوم طبیعی
- فزونی یافتن اهمیت این مدرسه
باورها
دوازدهامامی
بسیار انعطافپذیر
دانشمندان سنیمذهب – ابن عربی-ابن رشد
- قضا و قدر
- باور قضا و قدر الهی
- «رسالة فیمسئلة القضاءِ و القدر» آنرا توضیح دادهاست. قضا، در کلام اسلامی، – حکم خدا (از دیدگاه سرچشمه، منشاء و پیدایش موجودات)
- قدر به معنای اندازه، و تعیین اندازه، منزلت یا جایگاه کسی یا چیزی است.
- قضا قابل تغییر نیست -حکم خداوند تغییر نمیکند.
- قدر یا سرنوشت، قابل تغییر
- زیرا در گرو اعمال انسان میباشد. انسان میتواند با نیکوکاری به رستگاری برسد یا با زشتکاری بدبختی خویش را رقم بزند و در این مورد مختار است.
- حکمت متعالیه مکتب ملاصدرا
- بر اصل «وجود» و تمایز آن از «ماهیت»
- بدیهیترین مسئلهٔ جهان= مسئلهٔ وجود یا هستی
- علم حضوری و دریافت درونی -نیازی به اثبات نيست.
- ماهیت آن چیزی است که سبب گوناگونی و تکثر پدیدهها میشود و به هر وجود قالبی ویژه میبخشد.
- همهٔ پدیدههای جهان در یک اصل مشترکند
- «وجود»
- ویژگیهای هر یک از این پدیدهها از تفاوت میان ذات و ماهیت آنها حکایت دارد. برابر این دیدگاه، اصل بر وجود اشیاء است و ماهیت معلول وجود به شمار میآید.
حکمت متعالیه
وجود= امری حقیقی
- ماهیت= امری اعتباری
- نظریه درباره حرکت = حرکت جوهری
- چهار جریان فکری
- کلام
- عرفان
- فلسفه افلاطون
- فلسفه ارسطو
و دیگر توضیحات……………
تعداد صفحات:13
دیدگاه ها