no-img
بروزکد | مرجع آموزش معماری

دانلود پاورپوینت تعادل در معماری بسیار کامل و کمیاب


بروزکد | مرجع آموزش معماری
>>>>آیدی اینستاگرام ادمین (navid_asefii) <<<<>>>> آیدی اینستاگرام سایت (broozcad.ir)(home_plan98)<<<<
مراحل خریدضمانت پرداخت
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

دانلود پاورپوینت تعادل در معماری بسیار کامل و کمیاب


PPT
دانلود پاورپوینت تعادل در معماری بسیار کامل و کمیاب
ppt
02 f 2020


دانلود پاورپوینت تعادل در معماری

دانلود پاورپوینت تعادل در معماری

دانلود پاورپوینت تعادل در معماری

توضیحات:دانلود پاورپوینت تعادل در معماری تعداد صفحات:48

مقدمه:

فهرست مطالب

مقدمه تعادل

مفهوم تعادل در انسان

مفهوم تعادل در هنر

نحوه ایجاد تعادل

نحوه شناسایی تعادل

انواع تعادل

………………………

تعادل در معماری

 مقدمه تعادل:

تعادل به طور فطری در زندگی در طبیعت( وجود شب و روز- تغییر فصل ها) چرخه حیات، قوای فکری و در ساختمان اندام انسان و سایر موجودات وجود دارد بنابراین می توان گفت که تعادل یکی از خصوصیات زندگی است.

مطالب مرتبط:

برای دانلودمطالعات معماری کلیک کنید.

برای دانلود نقشه اتوکد کلیک کنید.

برای دانلود پاورپوینت معماری کلیک کنید.

برای دانلود رساله معماری کلیک کنید.

پیج اینستاگرامی پر از نقشه های ویلایی پیشنهاد میکنم حتما تو اینستاگرام فالوش کنید.

حوم پلان 98

پلان معماری

 ای دی پیج  :  home_plan98@

مفهوم تعادل در انسان:

به طور کلی ریشه و اساس همه توانائی های مختلف انسان بستگی به حس تعادل دارد و چنان چه تعادل در انسان کاستی یابد به هیچ روی قادر به حرکت نبوده و به زوال می گراید.

تعادل در ساختمان اندام انسان

مفهوم تعادل در هنر:

تعادل در عرصه هنر نیز یکی از بنیادی ترین عناصر آفرینش هر اثر هنری است که نبود آن میان نیروهای بصری منجر به بی ثباتی و عدم توازن بصری و در نتیجه تزلزل در ارزش های زیباشناختی می شود و نهایتاً پیام اثر خدشه دار و تاثیرگذاری خود را از دست می دهد. بنابراین وجود تعادل بصری برای تاثیر مثبت بر مخاطبات ضروری و لازم می باشد.

 

پس با توجه به موضوع و هدفی که هنرمند از ابداع اثرش دارد، ایجاد تعادل وظیفه و کار هنرمند است پس می بایست میان کارکردهای بصری عناصر مختلفی که در اثر خود به کار گرفته و آنها را با یکدیگر ترکیب کرده نوعی تعادل و هماهنگی برقرار سازد تا موفق شود تاثیر مورد نظر خود را ایجاد نماید در غیر این صورت اثری ناقص به وجود می آید که بالطبع قادر به ارائه مطلوب پیام مورد نظر هنرمند نخواهد بود.

با این وجود چشم انسان برای حفظ تعادل، هنگام دیدن اشیاء و یا بیان تصویری آنها به محورهای عمودی و افقی توجه دارد و برای آنها یک محور عمودی که بر یک پایه افقی قرار دارد در نظر می گیرید و بدین وسیله تعادل شیء را سنیجده و اندازه گیری می کند.

البته در حقیقت این محورهای عمودی و افقی اصلاً وجود خارجی ندارد. اما چشم ما ناخودآگاه برای تشخیص تعادل این محور را که یکی از مهم ترین عوامل ایستائی و تعادل در فضای هستی است مورد نظر قرار می دهد.

 

در یک اثر هنری تعادل زمانی احساس می شود که کنش و واکنش تمام نیروهای بصری منجر به یک موازنه شود به طوری که نتوان هیچ گونه تغییری در ترکیب و یا کمپوزیسیون آنها به وجود آورد بنابراین تضاد نیروهای بصری در یک اثر باعث ایجاد تعادل می شود. از طرف دیگر بی تعادلی در یک اثر زمانی احساس می شود که از لحاظ بصری نیاز به تغییر و تعویض در ترکیب بندی باشد به طوری که تغییر در اندازه، موقعیت، شکل یا اضافه کردن یک نیروی بصری متفاوت باعث تغییر در بعضی از ویژگی های بصری می گردد که این گونه تغییرات موجب ایجاد تعادل بیشتر و در نتیجه دست یابی به یک ترکیب بندی دلخواه می گردد. و در صورتی که تغییرات را اعمال نکنیم کار جنبه اتفاقی گرفته و فاقد قدرت پیام برسانی و ارزش هنری و زیباشناختی می شود.

 

همین عامل تعادل(تضاد نیروهای بصری) در مفاهیم مختلف همچون اندازه، شکل، تراکم و رنگ و … باعث ایجاد نیروی بیشتری در آنها می شود.

مثلاً فرم بزرگتر در اندازه قوی تر از فرم کوچک تر است و همین طور تضادهای رنگی شدید از تضادهای رنگی ضعیف قوی تر است.

 

نحوه ایجاد تعادل:

به وجود آوردن تعادل در یک اثر تجسمی بستگی به چگونگی ایجاد هماهنگی میان عناصر و اجزای آن اثر دارد چشم های مخاطبان به طور طبیعی در جستجوی تعادل بصری است در صورت عدم سازماندهی صحیح نیروهای بصری و خدشه دار شدن هماهنگی میان اجزای یک ترکیب انرژی بصری عناصر یکدیگر را خنثی می سازد در حالی که می توان در سطح یک اثر تجسمی عناصر بصری را نسبت به محور افقی و عمودی آن اثر سازماندهی کرد.

ایجاد تعادل بصری میان سطوح

سیاه وسفیدبا وسعتهای مختلف

 

شناسایی تعادل از طریق توازن:

در طبیعت همه چیز به شکل متعادل جاری است از جمله آمدن شب و روز از پی یکدیگر، تغییرات فصل ها و … وقتی همه چیزی در جای خود قرار گیرید و هر رویدادی به موقع رخ دهد تعادل میان چرخه حیات برقرار است اما اگر اتفاقی رخ دهد که این متوالی و تعادل بودن را بر هم زند مثل اختلال در قوای فکری و جسمی انسان (بر هم زننده تعادل) این تعادل به هم می خورد بنابراین وجود تعادل برای دوام زندگی و چرخه حیات لازم و ضروری می باشد تا آدمی احساس سردرگمی و پریشانی نکند این خصیصه یعنی وجود تعادل در هنر نیز نقش عمده ای دارد.

بر همین اساس در یک اثر تجسمی وجود تعادل بصری برای ایجاد تاثیر مثبت بر مخاطبان ضروری ولازم است و در صورت عدم تعادل میان نیروهای بصری مختلف پیام اثر خدشه دار می شود و تاثیرگذاری خود را از دست می دهد. به طور طبیعی انسان هنگام مشاهده اثری آن را با محورهای افقی و عمودی ذهنی و فطری خود مقایسه می کند وجود یا عدم تعادل را در آنها تشخیص می دهد.

تعادل وتوازن

هر خطی که به طور عمودی-افقی

ومورب در نظر بگیریم شکل مورد

نظردر حال تعادل وتوازن قرار دارد

 

انواع تعادل بصری:

دست یابی به تعادل در هنرهای بصری از راه های گوناگون امکان پذیر است امادر کل سه نوع تعادل اصلی وجود دارد که عبارتنداز:

انواع تعادل:

تعادل قرینه (متقارن)

تعادل غیرقرینه (نامتقارن)

تعادل شعاعی.

و هر کدام از این سه نوع تعادل شخصیتی ویژه و اثراتی منحصر به خود دارند و باعث ایجاد تغییرات و دگرگونی در آثار هنری بصری می گردند.

 

تعادل قرینه (متقارن):

تعادل قرینه که آن را تعادل غیرفعال نیز می نامند. به نحوی که به کار گرفتن آن ساده ترین روش برای ایجاد تعادل بصری است چرا که همه چیز نسبت به محورهای افقی وعمودی که از وسط اثر عبور می کند سنجیده می شود این نوع تعادل کاملاً طبیعی و ساده می باشد و به راحتی قابل درک است به طوری که ایجاد ارتباط با اثر را بدون نیاز به آموزش های خاص و تنها به واسطه رفتار فطری به طور ساده برای همگان میسر می کند.

نمونه معماری متقارن دوره

گوتیک در فرانسه

 

نمونه معماری متقارن در دوره

اسلامی ایرانی

(ورودی مسجد جامع یزد )

 

نمونه کاشیکاری متقارن در

معماری دوره اسلامی ایرانی

(کاشیکاری مسجد جامع اصفهان)

 

 

نقش بافته های متقارن ایرانی

در هنر صنایع دستی

 

نتیجه تعادل متقارن:

اینکه تعادل قرینه از نظر حسی معمولاً بیان کننده وقار و سنگینی- حالت های رسمی و خشک، ایستا و خالی از هیجان است. و معمولا زمانی به کار گرفته می شود که بخواهیم اثری آرام و بی تحرک و خالی از هر گونه هیجان بصری بیافرینیم.

مثلا در مورد معماری با قرار دادن یک پنجره در وسط دیوار با اینکه منجر به ایجاد تعادل می شود اما از لحاظ بصری فاقد زیبایی و جذابیت بوده و یک نوع تعادل غیرفعال ارائه می دهد.

 

تعادل غیرقرینه (غیرمتقارن):

این نوع تعادل را تعادل فعال نیز می نامند و با اینکه از لحاظ وزن و سنگینی بصری با هم برابر هستند اما عناصر موجود از لحاظ شکل، رنگ، حرکت، اندازه و بسیاری از جنبه های بصری دیگر یکسان و برابر نیستند.

به طوری که در این نوع تعادل روش ایجاد تعادل براساس فاصله شکل ها و عناصر نسبت به محورهای افقی و عمودی وسط کادر تعیین نمی شود بلکه انرژی بصری شکل ها براساس اندازه، جهت، تیرگی و روشنی، رنگ، بافت و جای قرار گیری آنها نسبت به یکدیگر و نسبت به کادر تصویر مشخص می شود.

بر همین اساس در ترکیب هایی که از تعادل غیرمتقارن استفاده کرده اند انرژی بصری پرتحرک و پویاتری احساس می شود در تعادل غیرمتقارن سطح بصری اثر به صورتی فعال و پیچیده با مخاطبان ارتباط برقرار می کند و هر چه تجربه هنرمند در شناخت و کار با عناصر بصری بیشتر باشد به شکل پخته تری می تواند عناصر بصری را به صورتی متعادل اما غیرمتقارن در ترکیب خود استفاده کند و به همین نسبت هم ترکیب های موفق تری به وجود خواهد آورد.

و دیگر توضیحات…………………………….

تعداد صفحات:48
درگاه پرداخت شماره یک
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .


درباره نویسنده

نوید آسفی هستم دارای مدرک کارشناسی مهندسی معماری و کارشناسی مهندسی تکنولوژی عمران-عمران , به طراحی های مهندسی علاقه شدید دارم , و به علت علاقه به طراحی و شناخت سبک های معماری تصمیم به فعالیت اینترنتی در هر دو زمینه عمران و معماری گرفته , و در حال حاضر به عنوان مدیر و سردبیر سایت بروزکد فعالیت می کنم. نرم افزار های مورد تسلط: autocad , 3dmax , sketchup , photoshop , cinama 4d , v-ray

مدیریت 1094 نوشته در بروزکد | مرجع آموزش معماری دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش حرفه ای طراحی نما