no-img
بروزکد | مرجع آموزش معماری

دانلود مطالعات برنامه فیزیکی بیمارستان


بروزکد | مرجع آموزش معماری
>>>>آیدی اینستاگرام ادمین (navid_asefii) <<<<>>>> آیدی اینستاگرام سایت (broozcad.ir)(home_plan98)<<<<
مراحل خریدضمانت پرداخت
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

دانلود مطالعات برنامه فیزیکی بیمارستان


دانلود مطالعات برنامه فیزیکی بیمارستان
zip
05 f 2015


دانلود مطالعات برنامه فیزیکی بیمارستان

دانلود مطالعات برنامه فیزیکی بیمارستان

دانلود مطالعات برنامه فیزیکی بیمارستان

توضیحات:مطالعات برنامه فیزیکی بیمارستان تعداد صفحات مطالعات:59

فهرست مطالب

عنوان                           صفحه

مقدمه………………………………. 3

موضوع بیمارستان……………………… 3

طرح بیمارستان……………………….. 4

جهت گیری موضوع………………………. 5

اهداف تحقیق…………………………. 6

برنامه فیزیکی……………………….. 7

مطالعات…………………………….. 8

سیستم کلی طراحی بیمارستان……………. 8-10

اصول طراحی بیمارستان……………….. 10-17

سطوح بیمارستانها و اندازه آنها………. 17-26

منطقه نگهداری بیماران واندازه اطاق ها… 26-32

امکانات پس از عمل………………….. 32-36

نمونه طرح بخش جراحی…………………. 37

بخش ها……………………………. 38-41

نحوه تاسیس واداره بیمارستان…………. 42-44

وظایف موسس بیمارستان وشرح وظایف……… 45-47

شرایط ساختمانی.پرسنلی وغیره…………. 48-52

شرایط بهداشتی اطاق عمل……………… 53-57

منابع……………………………… 58

 …………………………………………

مقدمه:

بيمارستان مؤسسه پزشكي است كه با استفاده از امكانات تشخيصي ، درماني ، بهداشتي ، آموزشي و تحقيقي به منظور بهبودي بيماران سرپائي و بستري به وجود مي آيد و آسايش و ايمني بيماران و كاركنان خود را تأمين مي نمايد .

بيمارستان عمومي داراي بخش هاي مختلف در رشته هاي پزشكي بوده و بايد حداقل داراي چهار بخش اصلي (داخلي ـ جراحي عمومي ـ زنان و زايمان ـ اطفال) باشد .

بيمارستان تخصصي در يك يا چند رشته تخصصي يا فوق تخصصي پزشكي فعاليت خواهد نمود .

به منظور رعايت اختصار در اين آئين نامه « وزارت متبوع » جايگزين وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي و دانشگاه/دانشكده جانشين دانشگاه/ دانشكده علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني مي گردد .

موضوع بیمارستان:

در حالی که بیمارستان‌ها در گذشته آگاهانه جهت مصارف پزشکی، جراحی طراحی می‌‌شدند امروزه می‌توان شاهد تغییر جهت به سوی انسانگرایی در امکانات بیمارستانی بود. بیمارستانهای امروزی بیشتر به هتل شبیه هستند. وجود فضای اقامتی دارای اهمیت بیشتری نسبت به طرح‌های سرد بهداشتی در بیمارستانهای گذشته است. مدت زمان بستری و اقامت بیمار به طور پیوسته کوتاهتر می‌شود و علاقه به اتاق‌های یک تختی یا دو تختی (در خصوص بیمارهای خصوصی) بیشتر شده است.

اکثر بیمارانی که در بیمارستان بستری هستند در طول روز برای مدت کمی مورد توجه پزشک و گاه برای زمان بیشتری موردتوجه پرستاران و درمانگران قرار می گیرند ، هر چند که بیشتر اوقات روی تخت هستند و یا در صورتی که وضعیت بهتری پیدا کنند ، ساعت ها بدون این که کاری انجام دهند می نشینند . این وضعیت آنها را نسبت به محیط بسیار حساس می سازد . بنابراین منطقی است که محیط را عامل کمک کننده ای در احساس بهتر شدن و بهبودی کامل آنها بدانیم . بیش از یک قرن پیش ، فلور آنس نایتینگل تاثیر محیط اطراف را بر روی بیمارانش متذکر شد .

تحقیقات ما بر مبنای آزمایش این موضوع از طریق سنجش اثرات معماری بیمارستان بر روی بیماران بیمارستانی به جای کیفیت معماری به چیزهای دیگری توجه دارند .

در حقیقت ، ما دریافتیم که بیماران نسبت به این مسئله واکنش شدیدی از خود نشان داده ، درباره محیط اطرافشان ابزار عقیده می کنند. همچنین، دریافتیم که با وجود معماری خوب نه تنها وقت آنها تلف نمی شود، بلکه روند درمان آنها نیز بهبودمی یابد .

طرح بیمارستان :

محل پروژه باید دارای فضای کافی برای بخشهای اقامتی مستقل و دپارتمانهای مختلف بیمارستان باشد. بایستی در منطقه آرام باشد و در آینده نیز احتمال ساخت و ساز در اطراف آن وجود نداشته باشد مگر اینکه توسط محلهای مجاور تفکیک و مستثنی شده باشد. تجهیزات نبایستی بر اثر مه گرفتگی، باد شدید، گرد و غبار، دود، بو و حشرات آسیب ببیند. زمین نباید آلوده باشد و برای گسترش فضا، زمینهای آزاد اطراف نیز در نظر گرفته شوند.

جهت کیری موضوع:

یک بیمارستان عمومی و یک بیمارستان روانپزشکی با استفاده از آنچه که امروزه بهترین شیوه در طراحی بیمارستان محسوب می شود، مکان و محیط خود را در سطح بالا و پیشرفته تری تغییر دادند . در هریک از این بیمارستان ها ، ساختمان های جدید را با بخش های جدید ایجاد کردند بیماران خودرا بدون تغییر در روند درمان آنها به آنحا منتقل نمودند . در اکثر موارد در کارکنان بخش های پزشکی و درمانگاه نیز تغییری ایجاد نشد این امر ما را قادر ساخت تا اثرات ناشی از تغییر محیط را بر روی بیماران ، تا جایی که عملا امکان دارد، به وضوح مشاهده کنیم .

بیمارستان پول شروع به بازسازی بخش های عمومی خود، که یادگار دهه 1960 بودند، نمود . قبل از بازسازی این بخش ها هرکدام دارای 6 اتاق 4 تخته، 6 اتاق 1تخته و یک دستشویی در انتهای ساختمان بودند . بعد از بازسازی، در هر بخش 16 اتاق 1 تخته و 3 اتاق 4 تخته ساخته شد . نمای داخلی این اتاق ها ساده و از چوب طبیعی فراهم آمده و در هریک از اتاق ها یک حمام نیز وجود دارد .

اطلاعات ما به روشنی نشان می دهد بیمارانی که در محیط های دلخواه خود بستری می شوند نسبت به سایرین رضایت بیشتری را ابراز می کنند

این اطلاعات دو نتیجه جالب را به طور قطع بیان می کند . اول توانایی تصمیم گیری و تعیین این که میزان دلخواه خلوت و حضور در جمع برای افراد بسیار اهمیت دارد . دوم این که توانایی کنترل محیط نیز حائز اهمیت شایانی است . نه تنها برآورده کردن این احتیاجات افراد موجب رضایت بیشتر آنها می شود ، بلکه این رضایت به احساس کلی آنها درباره درما نشان نیز کاملا منتقل می شود . در حالی که غفلت و کوتاهی درباره نمای محیط اشتباه به نظر می رسد ، این اطلاعات به روشنی نشان می دهدکه مقوله های « خلوت » در مقابل « جمع » و داشتن کنترل شخصی بر محیط ، اصل بوده و از نظر اکثر ما اهمیت زیادی دارند .

این نتایج مطالب آموزنده ای را برای معماران و کارفرمایان آنها به همراه دارد. ما نشان داده ایم که عوامل معماری موجب بهبود سریع بیمار می شود ، عواملی که بیشتر جهانی و عام به نظر می رسند تا جزئی و موردی . عواملی که می توانند در محیط های بیشتری غیر از بیمارستان هم کاربرد داشته باشند .

این عوامل علاوه بر نماهای قابل رویت ، مقوله های کلی و عامی نظیر خلوت و جمع ، چشم انداز ، آرامش محیطی و کنترل محیط را نیز مورد توجه قرار میدهند .

مجموع این عوامل می تواند به عنوان ایده ای مناسب در ساختمان سازی به کار گرفته شود .

اهداف تحقیق:

اهداف :

1-   خدمت رسانی به بیماران

2-   اجرای فعالیتهای بهداشتی

3-   اجرای فعالیتهای آموزشی – درمانی

و دیگرتوضیحات…………………………………………….

تعداد صفحات :59

کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .



درباره نویسنده

نوید آسفی هستم دارای مدرک کارشناسی مهندسی معماری و کارشناسی مهندسی تکنولوژی عمران-عمران , به طراحی های مهندسی علاقه شدید دارم , و به علت علاقه به طراحی و شناخت سبک های معماری تصمیم به فعالیت اینترنتی در هر دو زمینه عمران و معماری گرفته , و در حال حاضر به عنوان مدیر و سردبیر سایت بروزکد فعالیت می کنم. نرم افزار های مورد تسلط: autocad , 3dmax , sketchup , photoshop , cinama 4d , v-ray

مدیریت 1094 نوشته در بروزکد | مرجع آموزش معماری دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش حرفه ای طراحی نما