پاورپوینت طراحی معماری 2 دانشکده معماری
PPTppt 20 f 2017
پاورپوینت طراحی معماری 2 دانشکده معماری
طراحی معماری 2 دانشکده معماری,پاورپوینت طراحی معماری 2 دانشکده معماری,پاورپوینت دانشکده معماری طرح معماری 2 ,
توضیحات:پاورپوینت دانشکده معماری طراحی معماری 2
پاورپوینت دانشکده معماری برای درس طراحی معماری 2
دانلود پاورپوینت دانشکده معماری طرح 2
تعداد اسلاید های این پروژه :120 صفحه
بسیار کامل ،جامع و تحلیل شده بدون نقص
فهرست مطالب:
طراحی معماری 2
دانشکده معماری
فصل اول : شناخت موضوع
ب)پيشينه وتاريخچه (فضاي آموزشي ):
تاريخچه دانشكده معماري
طراحی و معماری دانشگاه
عوامل تاثیر گذار در طراحی فضاهای اموزشی
ارکان عمومی فضاهای اموزشی
کاربری مسکونی وکاربری اموزشی
کاربری های اموزشی وفرهنگی
کاربری اموزشی و کاربری بهداشتی
کاربری اموزشی و فضای سبز
کاربری اموزشی وشبکه ارتباطی حمل ونقل
اقلیم
تقسیمات اقلیمی
تغیرات اب وهوایی و دمای موجود
رطوبت
میزان بارندگی
فصل دوم
استانداردها و ظوابط طراحی
فضاهاي مورد نياز براي يك دانشكده معماري
آموزشي
اداري
خدمات
عملکردها
کلاس درس
اتاق کنفرانس:
اتلیه طراحی معماری
اتلیه درک وبیان معماری
کارگاه عکاسی
اتلیه ترسیم فنی
کارگاه چوب
ازمایشگاه بتن
ازمایشگاه خاک
بخش فرهنگی رفاهی
کتابخانه
نمازخانه
سالن اجتماعات
اداری
مالی
استانداردها در طراحی دانشکده
اتلیه طراحی
کلاسهای درس
اتاق سمینار وگردهمایی
کلاسهای سمینار و درس
كتابخانه
دفاتر اداری
دفاتر استادان
فصل سوم
تحلیل نمونه های خارجی
تحلیل نمونه های داخلی
دانشگاه تهران
دانشکده حقوق
دانشکده فنی تهران
دانشکده معماری شیراز
دانشگاه ساری
نمونه دانشگاه های خارجی
پایان
……………………………
فصل اول : شناخت موضوع
الف : مقدمه (فضاي آموزشي )
ميتوان فضاي آموزشي را به دو قسمت ما قبل اسلام و بعد اسلام تقسيم بندي كرد 1- ما قبل اسلام : كه برميگردد به پيدايش خط كه سومريها به همراه خط هيروگليفي را آوردند كه در آن زمان اختراع بي مانندي بود و بر لوحهايي از گل رس منقوش ميشد در دانش امروزي آغاز خط نويسي مبناي انتقال دوران قبل از تاريخ است همراه با شروع خط نويسي دبيري به عنوان يك مقام جديد اجتماعي ظهور كرد و بلافاصله انعكاس آن در معماري به شكل مدارسي در جنب معابد پديدار گشت .
آثار باقي مانده از مدارس چسبيده به معابد نشان ميدهد كه هر مدرسه داراي چندين رديف نيمكت بود و جوي آبي براي خيساندن خاك رس و تهيه لوح گلين در كنار داشت با فشار نوك تيز ني بر لوح گلين مطالب خود را مي نوشتند
2- بعد از اسلام : با ظهور اسلام ابتدا نهاد و موسسه آموزشي در عربستان وجود نداشت و تعليم و تربيت آموزش شفايي بود و تعداد بسيار كمي حدود هفده نفر با سواد بودند آموزش قران كريم و احكام ديني نيز ابتدا به صورت شفايي انجام مي گرفت اما به تدريج به دليل افزايش آيات نازل شده عده اي از سوي پيامبر مامور نوشتن آيات شدند
پيامبر اكرم (ص) هنگام وعظ و ارشاد اغلب در پاي يكي از ستونهاي مسجد مدينه مي نشستند و مسلمانان به دور ايشان حلقه مي زدند به همين دليل جلسات درس به ( حلقه )معروف شد در دوره خلفا كه بر وسعت سرزمينهاي اسلامي افزوده شد به دليل تشكيلات وسيع اداري و رشد و توسعه علوم در جهان ما به تدريج فكر ساختن مراكز علمي به وجود آمد
ب)پيشينه وتاريخچه (فضاي آموزشي ):
ساخت و احداث مدارس در عصر سلجوقيان گسترش يافت و آن طور كه گفته ميشود بودجه و هزينه اي كه در زمان سلجوقيان صرف مدارس و ديگر فضاهاي آموزشي شده كه در دوره اسلامي بي سابقه بوده است .
خواجه نظام الملك طوسي وزير سلجوقيان را ميتوان پيشرو نهضت مزبور دانست اودر هر شهري كه عالم مشهورومعروفي مييافت براي اومدرسه مي ساخت ودرآمدي براي آن تعيين ميكرد .
اكثر مدارسي كه خواجه نظام الملك تاسيس مي كرد به نظاميه مشهور بود. مجموعه اين نظاميه ها مراكز دانشگاهي و علمي بسيار مهم زمان خود بشمار ميرفت. در اين ميان نظاميه بهزاد از همه مشهور تر بود.
ولي نخستين مدرسه نوين ايران در تبريز بنياد نهاده شد حاج ميرزا حسن رشديه در جواني به بيروت رفت و در آنجا دبستانها را ديد و شيوه آموزگاري آنها را ياد گرفت و چون به تبريز باز گشت برآن شد كه دبستاني به شيوه آنها بنياد گذارد و در سال 1267 بود به اين كار پرداخت به جلوي ايشان پيش تخته نهاد و الفباي را به شيوه آسان و نويني (شيوه اي كه امروز هست) آموخت و از كتابهاي آسان درس فارسي گفت و شاگردان را پاكيزه نگه داشت و در آمدن و رفتن پوله كذاشت ويس از همه تابلويي كه نام مدرسه (رشديه) روي آن نوشته بود بالاي در زد.
تاريخچه دانشكده معماري
اولين دانشكده را ميتوان دانشكده هنر هاي زيبا توسط كمال الملك در سال 1319 احداث شد بر اساس تحقيق اولين دانشكده معماري در دانشگاه شهيدبهشتي احداث شد كه به شرح زير ميباشد:
معرفي:با تاسيس اين دانشكده در سال 1961 اين دانشكده رشته هاي بسيار متنوع اي را به منظور درك بهتر محيط طبيعي و مصنوعي در زمينه تدريس و تحقيق مورد توجه قرار داده است دانشكده معماري و شهر سازي يكي از اولين دانشكده هايي است كه با تاسيس دانشگاه در سال 1961 پايگذاري شد اين دانشكده در سال 1965 تكميل شد.
عوامل تاثیر گذار در طراحی فضاهای اموزشی
ارکان عمومی فضاهای اموزشی
توسعه نامنظم و بي رويه شهرها كه در چند دهه اخير با توسعه اتفاقي واحدهاي آموزشي همراه بوده است بطوري كه در بسياري از مناطق مدارسي وجود دارند كه بيش از مقدار ظرفيت از آن استفاده گرديده است در حالي كه در بعضي از نقاط كلاسها به حد ظرفيت خود نرسيده است.
در نتيجه ساخت و ساز فضاهاي آموزشي همراه با معيارهاي شهرسازي نبوده و صرفا در اثر نياز مقطعي شكل گرفته است.
کاربری مسکونی وکاربری اموزشی
محيط يك واحد آموزشي ميبايست واجد تمامي نيازهاي يك فضاي مسكوني باشد. پس همجواري واحدهاي آموزشي با كاربري مسكوني به خصوص ضروري ميباشد
کاربری های اموزشی وفرهنگی
كاربري فرهنگي شامل مدارس، مساجد، تكايا، كتابخانه، مركز فرهنگي تربيتي، موزه و گالري، نمايشگاه و… ميباشد.
چنانكه از عملكرد آنها انتظار ميرود، نزديكي نسبتا زيادي با كاربري آموزشي دارند و اين دو كاربري ميتوانند به عنوان دو كاربري سازگار در كنار هم و جوار يكديگر استقرار يابند
کاربری اموزشی و کاربری بهداشتی
هر چند كه كاربري بهداشتي مثل كاربري آموزشي نيازمند به فضايي آرام به دور از هر گونه آلودگيهاي صوتي و هوا است، از طرفي دسترسي سريع به واحدهاي درماني براي واحدهاي آموزشي ضروري است. ليكن اين كاربري يكي از منابع شيوع آلودگيهاي ميكروبي، شيميايي و حتي راديواكتيويته است و در اين صورت اين دوكاربري ناسازگار شناخته شده، از همجواري آنها بايد احتراز كرد.
کاربری اموزشی و فضای سبز
در كليه تحقيقاتي كه در زمينه فضاهاي آموزشي صورت گرفته، تاكيد بر ارتباط فضاهاي سبز ميباشد. هر چند فضاي سبز ويژگيهاي خود را دارا ميباشد و با سيستم تقسيم بندي منطقه مسكوني، محله ها يا واحد همسايگي ارتباط دارد. ليكن همجواري آنها با فضاي آموزشي ميتواند از نظر سالم سازي، جلوگيري از آلودگي و انتقال آ“به واحد آموزشي و ايجاد چشم انداز و آرامش خط بصري كه دانش آموزان با تماشاي آن فضا كسب مينمايند و در بهبود شرایط فراگیری بسیار موثر است.
کاربری اموزشی وشبکه ارتباطی حمل ونقل
شبكه حمل و نقل منبع اصلي آلودگي صوتي و هوايي به شمار ميرود.
لولههاي اصلي گاز و نفت، دامداريها، مرغداريها و باغ خانه ها نبايد همجوار كاربري آموزشي قرار گيرند. ومكان آتش نشاني، مراكز پليسي، كاربري فرهنگي (سينما و تئاتر)وجود دارد كه بايد در فاصلههاي معين از واحدهاي آموزشي جهت امداد رساني و استفاده از فضاهاي فرهنگي قرار گيرند.
اقلیم
اقلیم دارای ایتم های مختلف می باشد که توجه به هر کدام از ان به طراح کمک میکند که طرحی مناسب کامل و بدون ایراد از نظر اقلیمی داشته باشد
تقسیمات اقلیمی
اب وهوا
فرم ساختمانها به اب وهوای که در ان منطقه میباشد بستگی دارد
عوامل طبیعی در نوع وفرم ساختمان ان منطقه بستگی دارد( عوامل طبیعی از قبیل کوه بیابان دریا جنگل و….)
نور
نور یک منبع الهی است که به طور مستقیم در اختیار ما قرار میگیردوما باید بهترین استفاده از این نعمعت الهی به کار گییریم . با این حساب ساختمانها نیز ازاین نظر مستثنی نبوده ودر طراحی ساختمان باید این عامل مهم در نظر گرفته شود تا حداکثر بهره مندی از نور حاصل گردد
صدا
در ایجاد صدا دو عامل می تواند تاثیر گذار باشد
عوامل طبیعی:منظور از عوامل طبیعی صداهای که در طبیعت وجود دارد مانند رعد وبرق اب باران و…
عوامل مصنوعی:عوامل مصنوعی نیز شامل صداهای ماشین کارخانجات وغیره
مصالح ساختمانی
استفاده از مصالح ساختمانی در هر منطقه متفاوت بوده به اب وهوای ان ممنطقه بستگی دارد
تیپولوزی معماری
با توجه به فرم و ترکیب معماری مناطق مختلف کشورمان بایدتوجه داشته باشیم که خصوصیات هر نوع اقلیم تاثیر مستقیمی در طراحی و شکل گیری شهرها و معماری ا ن منطقه دارا می باشد.
فصل دوم
استانداردها
استانداردها و ظوابط طراحی
فضاهاي مورد نياز براي يك دانشكده معماري
دانشگاهها و مراكز آموزشي را ميتوان به 3 مفصل اصلي تقسيم بندي كرد كه عبارت است از:
– آموزشي
– اداري
– خدماتي
آموزشي
كلاس
آتليه
آتليه
كارگاه
سمعي بصري
كتابخانه
سالن امتحانات
نمايشگاه
سايت كامپيوتري
عملکردها
عملکرد هر فضا در نهایت تابعی از انسان است.
استفاده هایی است که << انسان>> به عنوان یگانه موجودی که روح فضا را درک میکند،از فضا دارد.حال این فضا می خواهد یک بیمارستان باشد،یا یک مرکز تفریحی یا یک ارامگاه یا …انچه که مهم است شناخت نیاز های انسان در ان فضایی ست که میخواهیم طراحی کنیم برای تعیین درست تر این نیازها باید عواملی مانند فرهنگ ، اقلیم ، اقتصاد ، جامعه شناسی و… را مورد دقت و بررسی قرار دهیم برای بررسی عملکرد فضا ها در دانشکده معماری در سایت شهر یزد،ابتدا نیازمند یک دسته بندی کلی هستیم که با کمک این دسته بندی و جزء جزء کردن فضا ها ،راحت تر بتوانیم کار بررسی را انجام دهیم.لازم به ذکر است که این تقسیم بندی شناور بوده و به هیچ عنوان قطعیت ندارد .
و دیگر توضیحات………………….
تعداد اسلاید ها:120
بسیار کامل و تحلیل شده
درگاه پرداخت شماره یک
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .برای دیدن رساله های معماری اینجا کلیک کنید.
برای دیدن پاورپوینت های معماری و عمران اینجا کلیک کنید.
برای دیدن پکیج پاورپوینت های معماری اینجا کلیک کنید.
پاورپوینت طراحی معماری 2 دانشکده معماری, طراحی معماری 2 دانشکده معماری,دانلود پروژه طراحی معماری 2 دانشکده معماری,پروژه طراحی معماری 2 دانشکده معماری,
دیدگاه ها