پاورپوینت پدیدارشناسی مکتب اصفهان
zip 14 f 2015
پاورپوینت پدیدارشناسی مکتب اصفهان
توضیحات:پاورپوینت پدیدارشناسی مکتب اصفهان (تعداد صفحات:122)
فهرست:
مکتب اصفهان
حکمت متعالیه
آرمانشهر دولت صفوی
تعلیق پیش فرض ها در پدیدارشناسی هرمنوتیکی
تجربه ای بلاواسطه از حس مکان
پدیده های انسانی موثر بر معماری مساجد در مکتب اصفهان
اعتقادات و عوامل موثر بر آن
تفسیر هرمنوتیکی زندگی انسان
تفسیر زندگی
تفسیر حکومت صفوی
مفاهیم باطنی متون وحیانی
اخلاف صفوی
حاکمیت بر عهده ی فردی معصوم
ادعای پیوندشان با خاندان پیامبر
مساجد حکومتی
شكل گيري دولت ديوان سالار مركزي و نهادينه شدن دولت
اصول اعتقادات مکتب اصفهان
انسان در پدیدارشناسی مکتب اصفهان
برقراری ارتباط میان دومفهوم انسان کامل و وجود در مکتب اصفهان نیز به وسیله ی زبان
زبان بصري
رعایت سلسله مراتب
هفت وادی
حکمت اشراق
انعكاس آسمان بر زمين
زبان معماري مساجد مکتب اصفهان
بنیادی ترین ایده ی معماری اسلامی :وحدت وجود
وحدت استعاره ای از نظم جهان دوره صفوی
ایوان
گنبدخانه
سلسله مراتب
عناصر معماری
حالت سجده ، آخرین و والاترین حالت معنایی در نماز
گنبد
گلدسته
مسجد امام اصفهان
اسلیمی
الگوی روحانی بنای قبه دار
نقش وحدت آفرین نور
سفید نماد وحدت نامتعین
…………………………………………………
- مکتب اصفهان
- یکی از شاخصترین دورههای ساخت مسجد در ایران،با توجه به مفاهیم موجود در مراتب مختلف معرفتی ، قرون دهم و یازدهم هجری است که در آن عالم خیال در حد کمال به ظهور نشست.
- در آن دوره،عقاید و تفکرات هنرمندان و اندیشمندان در مکتب الهی – فلسفی اصفهان جمعبندی شد و در مساجد این دوره توسط معماران که خود از دانشمندان به شمار می رفتند، به کار برده شد.
- در تاریخ مسجد سازی ،اصطلاح «مکتب اصفهان»را اولین بار هانری کربن، درباره ی گروهی از متفکران و فیلسوفان دوره ی صفویه به کار برد
- بعدها سید حسین نصر در تاریخ فلسفه ی اسلامی از این اصطلاح استفاده کرد.(kakaie.com)
- زیرساخت وحقیقت معماری مساجد آن دوره و به صورت اصطلاحی دال بر جریان فکری-فلسفی خاصی در حیات تفکر شیعه ی ایرانی
- دولت صفوی به آرمانی واقعیت بخشید که ایران دوران اسلامی از همان آغاز تسلیم شدن به اسلام در پی دست یافتن بدان بود.
- حکمت متعالیه
- این زمینه ی مساعد سبب شد، نوعی از حکمت که از زمان خواجه نصیر الدین طوسی بر اثر کوشش های سلسله ی حکما تداوم یافته بود، پیشرفت کند.
- این نوع از حکمت را میرداماد پایهگذاری کرد و ملا صدرا آن را- در حکمت متعالیه-به اوج رسانید و بعدها «مکتب اصفهان» نام گرفت.
- از مشخصههای این دستگاه حکمی «تبیین عالم مثال یا عالم خیال، عالمی در میانه و برزخ دو عالم ناسوت و ملکوت اعلاست.هنر دوره ی صفویه بیشتر از چنین عالم حکایت میکند.»
- آرمانشهر دولت صفوی
- شهر، مکانی برای تجسم آرمان ها و عقاید دولت صفوی و محلی برای حضور سمبل هایی بوده که علاوه بر نمایش قدرت دولت حاکمه، از جمله نمادهای هویتدهنده به شهر است.
- از مهم ترین آن ها «باغ ها و فضاهای سبز شهری است و ارسن هایی که مسجد به آن ها رنگ مذهبی بخشیده که به نظر میرسد با هدف دستیابی به هویت پایدار برای پایتخت جدید صفوی طراحی شدهاند.»(حقیقت بین، انصاری و بمانیان، 1386،ص19)
دیدگاه ها