رندر کردن تصاویر در نرم افزار رویت
zip 26 f 2016
رندر کردن تصاویر در نرم افزار رویت
فرض کنید توی یک برنامه ی با قابلیت مدلسازی سه بعدی ، مثل راینو، مکس، مایا، اسکچ آپ، اوتوکد، آرچیکد، و … یک صندلی ساختین. یعنی ابعاد و ضخامت و مشخصات جئومتری صندلیتون رو خلق کردین.
معمولا هدف از مدلسازی سه بعدی، ارائه ی شی ساخته شده بصورت یه تصویر حقیقی، یا یه تصویر غیر حقیقی(درباره ی این نوع بعدا صحبت میکنیم) هست.
خب، چه چیزی، از یه اندازه، یعنی چند بردار و چند صفحه توی فضا یه تصویر حقیقی میسازه؟
طبق یه تعریفی که فکر کنم توی راهنمای یکی ازین نرم افزارهای رندر خوندم اینان:
1. جنس: توی واقعیت، هر ماده ی ای یه **** داره این جنس ، که در اصطلاح رندر معمولا بهش متریال گفته میشه، کیفیت فیزیکی ماده رو در واکنش به نور مشخص میکنه. یه ماده ای آبیه، یه ماده ای قرمز. یا یه ماده انعکاس نور داره، یکی نداره. یه ماده شفافه، یکی نیست. .حتی ممکنه یه متریال، خودش نور دهنده باشه.
2.نور: در دنیای واقعی، نور از لازمه های دیدن محسوب میشه. نور روی دید ما از اشیا مختلف تاثیر میزاره. برای متوجه شدن این قضیه، کافیه یکبار توی اتاقی با نور قرمز، به اشیا رنگی مختلف نگاه کنید تا تاثیر نور مختلف رو ببنید. از طرفی نور روی سایه هاهم تاثیر میزاره.
رندر کردن یعنی تبدیل اندازه های یه جسم ( مشخصات جئومتری یه ماده) به تصویری حقیقی، با اعمال دو عنصر بالا به جسم و محیط جسم
فکر کنم به اندازه کافی ساده بوده باشه.
این از مفهوم عمومی رندر!
در اين نرم افزار شما می توانيد تصاوير سه بعدی را با موتور رندرينگ منتال ری، رندر
کنيد، اين امکان را داريد که تصاوير رندر شده را درون شيت قرار دهيد تا يک نمای واقعی
به کارفرماتان همراه با فاز 2 نقشه ارائه دهيد.
همچنين اين امکان را داريد که مدل ساختمان را در اين نرم افزار طراحی کنيد و سپس برای
رندر کردن نهايی جهت مشاهده بيشتر جزئيات، مدل را وارد نرم افزار تری دی مکس
کنيد.(در بخش انتهايی مبحث رندر نحوه بردن فايل رويت را درون مکس و تنظيم رندر و
متريال و نور در مکس را در قالب يک پروژه توضيح می دهيم).در تصوير زير نيز يک
نمونه از تصوير را مشاهده می کنيد که در رويت مدل و نور و … تنظيم شده و در مکس
رندر شده است.
تصوير زير نيز رندر همين فايل در مکس می باشد که با موتور منتال ری و فعال کردن
فاينال گادر و تنظيم آن پردازش شده است.
جالب است بدانيد که خود شرکت اتودسک پيشهاد کرده است که شما مدلی را که در رويت
ساخته ايد برای رندر وارد مکس کنيد چون کيفيت رندر در مکس بسيار بالا می باشد .
البته نرم افزاری با نام Autodesk Showcase جهت ارائه محصول توسط شرکت اتودسک وجود دارد که در ورژن 2012 2012 نسبت به ورژن های پايينی فايل رويت را بهتر پشتيبانی ميکند و می توانيد مدل رندر را با اين نرم افزار ارائه دهيد.
در تصوير زير نمونه ای از اين نرم افزار را می توانيد مشاهده کنيد.
قبل از اينکه در مورد تنظيمات و چگونگی رندر کردن توضيح دهيم، ابتدا در مورد ساخت
نمای سه بعدی داخلی و خارجی توسط دوربين رويت را می گوييم.
3D views نماهای سه بعدی :
می توانيد فقط با انتخاب دو نقطه تصاوير پرسپکتيو و يا ارتوگرافيک ايجاد کنيد.
Perspective 3D Views نماهای پرسپکتيو :
نماهای پرسپکتيو نماهايی می باشند که در آن اجزاء و مولفه های تشکيل دهنده مدل ساختمان در بخش های جلو بزرگتر و در قسمت های عقب کوچکتر نمايش داده می شود.
Orthographic 3D Views نماهای سه بعدی ارتوگرافيک:
نماهای سه بعدی ارتوگرافيک به نماهايی گفته می شوند که در آن مدل ساختمان و تمام اجزاء به يک اندازه نمايش داده می شوند.
Creating an Orthographic 3D View ايجاد نمای سه بعدی ارتوگرافيک:
1-Open a plan, section, or elevation view.
2-Click View tabCreate panel3D View drop-downCamera.
3- پس از انتخاب دوربين روی Options Bar گزينه Perspective را از انتخاب خارج کنيد.
4- سپس در صفحه ترسيم اولين نقطه را به عنوان محل قرارگيری دوربين کليک کنيد و بع
موس را جابجا کنيد و در نقطه دوم را به عنوان محل قرار گيری هدف کليک کنيد.
بعد از انتخاب نقطه دوم ، به صورت اتوماتيک وارد نمای ساخته شده می شويد.
دیدگاه ها