no-img
بروزکد | مرجع آموزش معماری

آزمایشات و تست ایزوگام و نحوه نصب


بروزکد | مرجع آموزش معماری
>>>>آیدی اینستاگرام ادمین (navid_asefii) <<<<>>>> آیدی اینستاگرام سایت (broozcad.ir)(home_plan98)<<<<
مراحل خریدضمانت پرداخت
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

آزمایشات و تست ایزوگام و نحوه نصب


آزمایشات و تست ایزوگام و نحوه نصب
zip
04 f 2017


آزمایشات و تست ایزوگام و نحوه نصب

آزمایشات و تست ایزوگام و نحوه نصب

 

 

آزمایشات و تست ایزوگام و نحوه نصب:

نام بازرگانی گونه‌ای عایق آمادهٔ ضد نم و رطوبت برای پوشاندن پشت بام ، استخر و مانند آن است. ایزوگام پوششی است برای عایق کردن که برای جلوگیری از رخنه و نفوذ آب به‌کار می‌رود، و از فرآورده‌های نفتی بدست می‌آید.

 

انواع ایزوگام ایزوگام ها براساس ماده اصلی تشکیل دهنده شان به دو نوع تقسیم می شوند:

۱. ایزوگام پلیمری: ماده اصلی این نوع ایزوگام قیر خالص ۷۰-۶۰است که در پالایشگاه واز تقطیر نفت خام به دست می‌آید. قیر خالص حاصل از پالایش به دو نوع جامد ونیمه جامد تقسیم می شود. نامگذاری قیر خالص بر اساس درجه نفوذ است ومورداستفاده آن آب بندی پشت بام است ساخت ایزوگام پلیمریBPP: مواد مورد نیاز جهت: قیر خالص ۷۰-۶۰ ، پلی آستر، تیشو، لایه آلومینیم ۱۴ الی ۱۶ میکرون، فیلم پلی اتیلن ، پودر تالک، مواد APP درجه ۱ و ۲، پوشال گونی پلاستیکی این مواد دردستگاه ساخت پلیمر میکس وپخته می شوند که حاصل آن مایع پلیمراصطلاح عامیانه (شیره) ایزوگام است.این مایع یا همان پلیمر در خط تولید تبدیل به ایزوگام (عایق رطوبتی)می شود.

۲. ایزوگام دمیده BOF: ماده اصلی این نوع ایزوگام قیر دمیده است که از دمیدن هوا به یک مازوت یا نفت کوره به دست می آید و به نسبت ایزوگام پلیمری کیفیت پایین تر وعمر کم تری دارد. قیر دمیده نسبت به قیر خالص درجه نفوذ کمتر, حساسیت کمتر نسبت به تغییرات دما و درجه نرمی بیشتردارد و موارد استفاده آن ساخت ورق‌های پوشش بام، باتری اتومبیل و اندودکاری است. علامت اختصاری قیر دمیده R ون امگذاری آن براساس درجه نفوذ ودرجه نرمی است مثلا قیر۸۰/۲۵ R دارای درجه نرمی ۸۰و درجه نفوذ ۲۵ است . ساخت ایزوگام دمیده مواد مورد نیاز جهت :قیر دمیده، پلی آستر، تیشو، لایه آلومینیم ۱۴ الی ۱۶ میکرون، پلاستیک پشت فیلم پلی اتیلن ، پودر تالک در فرایند تولید ایزوگام دمیده مازوت وارد برج تقطیر شده و بعد از عمل بسپارش، تبدیل به قیر می شود. قیر تولید شده نیاز به اضافه کردن هیچ ماده دیگری ندارد وبه صورت مستقیم وارد خط تولید ایزوگام می‌گردد.

ایزوگام ها براساس لایه های به کار رفته درآن ها (تیشو و پلی آستر) به دونوع تقسیم می شوند :

ایزوگام تک لایه (شامل پلی استر دوخته):

دارای ظرافت وقابلیت انعطاف بیشتر ایزوگام دو لایه (شامل تیشو و پلی استر): دارای ضخامت واستحکام بیشتر تقسیم بندی بر اساس روکش آلومینیمی روی ایزوگام:
ایزوگام ها براساس روکش نیز به دو نوع تقسیم می شوند:

ایزوگام با روکش آلومینیم: کاربرد آن درمکان هایی است که تابش نور آفتاب مستقیم است ایزوگام بدون روکش آلومینیم: یک عایق رطوبتی که برای عایق کاری سرویس های بهداشتی ,پی و….استفاده می شود.

 

کاربرد:

موارد کاربرد ایزوگام ایزوگام یک عایق رطوبتی با سبکی و مقاومت بالاست که از کاربردهای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد: پشت بام‌ منازل وپی ساختمان ها وایرانیت سازه هایی چون تونل‌ها وسدها وپل های هوایی کانال‌های آبیاری ومخازن آب ولوله های آب سرویس‌های بهداشتی واستخرها لوله‌های نفت وگاز سردخانه‌ها باند فرودگاه پارکینگ‌های طبقاتی مرغداری‌ها دامداری‌ها مزایای استفاده از ایزوگام ۱ ـ ایزوگام یک پوشش سبک است (وزن ۴ کیلوگرم بر متر مربع) ۲ ـ مقاوم بودن در مقابل شرایط محیطی متفاوت (گرمای بیشتر از ۱۳۰ درجه و سرمای کمتر از ۴۰ درجه۹ ۳ ـ عدم پوسیدگی و شکنندگی ۴ ـ قابلیت انعطاف کامل ۵ ـ مقاوم بودن در مقابل فشارهای ناشی از انبساط و انقباض ساختمان (به دلیل لایه پلی استر) توصیه ها لطفا از نمایندگی های معتبر خرید نموده و هنگام خرید به برگه نمایندگی شرکت دقت نمایید وبرگه بیمه نامه را نیز دریافت کنید. نکات نصب نصب ایزوگام (عایق رطوبتی) را به افراد متخصص در این زمینه بسپارید . شست وشوی پشت بام هنگام نصب برای ازبین نرفتن استحکام ایزوگام دراثر گر د وغبار اطمینان از پر شدن زاویه های ۹۰ درجه در موقع نصب ایزوگام خوداری از ضربه زدن . از زدن ضربه بر روی عایق رطوبتی توسط شی نوک تیز و محکم پوشش کامل پشت بام های لبه دار تا بالاترین نقطه اطمینان از مسطح بودن زیر سازی عایق تا بعد ازنصب ایجاد پل نشده و ایزوگام دچار اسیب وپارگی نشود. شست وشوی پشت بام بعد ا زنصب برای جلوگیری از نقص های احتمالی نصب در پوش روی ستون های درباز ساختمان برای جلوگیری از ورود آب استفاده از ایزوگام درجه یک در سرویس بهداشتی برای جلوگیری از بین رفتن سرامیک در اثر نقص های احتمالی شناخت یک ایزوگام خوب وبا کیفیت ایزوگام هایی که دربازار وجود دارد را می توان به دو نوع تک لایه پلی استر که ظریف وقابل انعطاف است و دو لایه تیشو وپلی استر که ضخیم ومستحکم است تقسیم نمود. هر دونوع ایزوگام ممکن است دارای روکش آلومینیومی ویا بدن فویل به صورت پودری ساده موجود باشند. اگر هدف شما پوشاندن پشت بام در مقابل تابش خورشید وگرماست ایزوگام با روکش آلومینیومی انتخاب خوبی است. واگر می خواهید دیواره وکف سرویس های بهداشتی یا پی ساختمان را عایق کنید ,نوع بدون روکش آن گزینه مناسبی است. استاندارد هر عایق رطوبتی با توجه به آب وهوا متفاوت است .اما برای اطلاع مصرف کننده جهت انتخاب صحیح واستفاده از تولیدات استاندارد ,روی هر رول با فاصله دومتر نشانه هایی مانند میزان مقاومت در مقابل اشعه ماورا بنفش ,میزان نفوذ پذیری رطوبت و میزان انعطاف در سرمای کمتر از ۱۰ درجه و……. درج وچاپ شده است. ایزوگام هایی که در آن از نایلون به جای پشم شیشه استفاده شده مفید ترند زیرا پشم شیشه بعد از ,ازبین رفتن لایه قیر آب باران ورطوبت را جذب می نماید وحالتی طبله پیدا می نماید .

 

آزمایشات

عموماً به دليل نوع توليد عايق اکثر واحدها نيازي به ايجاد آزمايشگاه در داخل واحد احساس ننموده اند که البته علاوه برآن که اين امر نکته منفي درساختار خوشه مي باشد ولي خود معلول عوامل مختلفي از جمله نوع توليد و سطح تکنولوژي مي باشد و اينکه به دليل توليد يکنواخت و فرآيند ثابت توليد و همچنين نوع کيفيت محصول عموماً هيچ آزمايشي بطور خاص روي محصول انجام نمي گيرد که اين امر نشان دهنده بي تفاوتي خاص نسبت به مشخصات محصول مي باشد که در مواجهه با بازار خارجي اين امر مي تواند نقطه منفي تلقي گردد .البته نکته مثبت ، آن است که %35 واحدها از استانداردهاي ISO برخوردارند و اين امر نشان دهنده آن است که واحدها بدون اهميت دادن به کيفيت محصول وحتي مغشوش بودن بازار داخلي و عدم توجه به بازار خارجي عمدتاً در خصوص برقراري آزمايشگاه و تست محصول اقدامي نمي نمايند.
آزمايشگاه کنترل کيفي ايزوگام

نام دستگاه : دستگاه کشش 200Kg
موارد استفاده : تعيين خواص و مقاومت مکانيکي ايزوگام
دستگاه کشش 200Kg
دستگاه کشش موجود جهت تست مقاومت کششي مواد پلاستيکي ، پليمري ، کابلهاي فلزي و…. تا حداکثر 200Kg طراحي و ساخته شده است .
هدف:

تست کشش مواد مختلف و رسم منحني تنش تسليم ، تنش گسيختگي و تنش نهايي مواد.

 

شرح دستگاه:

1- سازه دستگاه
2- برد کنترل الکترونيک
3- کامپيوتر و نرم افزار جهت رسم منحني

 

روش تست کردن

ابتدا سر نمونه ايزوگام به طول 300mm و عرض 50mm به صورت طولي و عرضي آماده مي نمائيم . کليد ref را فشار مي دهيم تا فک متحرک در فاصله 20cm از فک ثابت قرار بگيرد. بعد از قرار دادن ايزوگام در بين دو فک مهره هاي بالا و پائين فک ها را مي چرخانيم تا محکم شود سپس روي START کليک مي کنيم. اين کار براي هر سه نمونه تکرار مي شود. در صورتي که يکي از آزمايش ها بررسي انجام نگيرد بايد آن آزمايش حذف شود. براي اين کار کافيست روي يکي از اعداد سمت راست صفحه که مربوط به آن تست مي باشد کليک کنيم. آن تست پاک مي شود و تست ديگري جايگزين آن مي کنيم . بعد از پايان سه مرحله در قسمت file گزينة print را انتخاب مي کنيم تا از پرينت گرفته شود .

اين تعريف از کيفيت البته مربوط به دهه 1950 اروپا و آمريکا مي باشد که ملاحظات کيفيت مايک مانع بر سر راه توليد انبوه تلقي مي شود و در شرايط بعد از جنگ تهيه مايحتاج در اولويت قرار داشت .اين تلقي از کيفيت ، دو ضعف عمده دارد . اول اينکه تداعي مي کند که کيفيت را مي توان از طريق بازرسي تحميل کرد و دوم اينکه ضعف مفهوم مطابقت با استاندارد ، غفلت از نيازهاي مصرف کننده است . جاي تأسف است که مفهومي که حدود چهل و چند سال پيش در کشورهاي توسعه يافته امروزي کنار گذاشته شده امروزه بعنوان اولين گام کيفيت در کشور ما براي برخي از صنايع از جمله عايقهاي رطوبتي پيش ساخته مطرح شده و به سختي نيز قابل پذيرش است .
در آزمايشگاه دو نوع تست صورت مي گيرد:

1- تست مواد اولیه قير 100/85 (منظور بايد نقطه نرمي 85 تا 100 باشد البته در ابتدا که قير خريداري مي شود ) را در داخل دستگاه تعيين نقطة نرمي (ريمبوبال ) قرار مي دهند. اين دستگاه داراي دو حلقه است که داخل آن پر قير مي شوند. توپ کوچکي داخل محلولي گلسيرين مي گذارند. و حرارت مي دهند هر موقع توپ افتاد نقطة نرمي دستگاه تعيين مي شود . يکبار ديگر مواد مخلوط شده را داخل همان دستگاه قرار مي دهيم و نرمي را پس از مخلوط شدن مي سنجيم که در اين حالت بايد نقطة نرمي 120 باشد.

2- تست محصول

1 ـ دستگاه آون: در دستگاه مربوطه پايداري حرارتي مورد سنجش قرار مي گيرد . در اين آزمايش عايقي به اندازه 10× s برش مي زنيم در آون قرار مي دهيم به مدت 2 ساعت در دماي c0 120 تنظيم مي کنيم و نگهداري مي کنيم در اين مدت نبايد عايق چکه کند و آب شود.درغير اين صورت بايد مقدار پوشال را بيش تر کنيم.

2 ـ دستگاه خمش يا انعطاف پذيري در سرما: در اين دستگاه يک تکه عايق به اندازه s×10 وارد دستگاه مي شود دماي دستگاه را روي –S0c تنظيم مي کنند ميله اي در اين دستگاه تعبيه شده است که بعد از 2 ساعت اين ميله به سمت پائين حرکت مي کند نبايد بشکند. اگر در اين حالت عايق شکسته شود بايد مقدار APP را کم کنيم.

3 ـ دستگاه کشش: دو لايه پلي استر و تيشو به اندازه30×S در اين دستگاه ارزيابي مي شود که داراي دو فک هستند ، فک بالا و پائين که اين عايق در بين اين دو فک جاي مي گيرد و بعد محکم مي شود فک پائين ثابت و فک بالايي متحرک و به سمت بالا کشيده مي شود که نبايد پاره شود. در کل يک عايق استاندارد بايد پايداري حرارتي c0120 داشته باشد و در دماي –S0c شکسته نشود.

 

نکات اساسی بمنظور نصب ایزوگام:
سطح باید خشک و یا رطوبت آن بسیار کم باشد.
پوشش های سست و قدیمی می بایست تخریب و هموار شوند.
سطح باید عاری از هرگونه مواد نظیر روغن گرد و غبار زنگ و شود.
دمای محیط و سطح حداقل ۵+ وحداکثر ۴۰+ درجه سانتیگراد.
ترک و شکافهای عمیق ابتدا توسط ابزار مناسب با این محصول پر میشوند.
حتما در موقع نصب از پر شدن زاویه های ۹۰ درجه بر روی پشت بام اطمینان کامل به عمل آورید .
در بامهای لب دار حتما تا آخرین نقطه ماکزیمم سطح بام را عایق نمائید.
از زدن ضربه بر روی عایق با شی نوک تیز و محکم خودداری فرمائید.
قبل از نصب حتما از مسطح بودن زیرسازی اطمینان بعمل آورید که عایق نقش پل را اجرا نکند تا با گذاشتن پا بر روی آن پاره گی ایجاد نشود.
بر روی ستونهای سرباز در روی بام حتما درپوش نصب کنید که از داخل ستون آب وارد ساختمان نگردد.
در سرویس های بهداشتی حتما عایق درجه یک مصرف نموده زیرا در صورت نقص عایق باعث از بین رفتن سرامیک می شود.
بعد از اتمام نصب سطح بام را شست و شو دهید تا از نقص احتمالی آن جلوگیری گردد.

 

نکات فنی اجرایی ایزوگام که یک سازنده موفق ساختمان باید بداند:

زمان اجرای ایزوگام، بعد از پوکه ریزی یا اجرای فوم بتن است در این هنگام باید روی سطوحی که لازم است ایزوگام شود را با ملات ماسه و سیمان شیب بندی کرد. البته این شیب بندی خاصیت دیگری هم دارد و آن این است که اگر در ساختمان شما برای کف سازی از فوم بتن استفاده شده است، موجب می شود که ایزوگام به آن نچسبد.

هرجا که قرار است ایزوگام شود، باید روی آن از قبل با ملات ماسه سیمان یک سطح صاف فاقد قسمتهای تیز و برنده ایجاد شود، این موضوع که به دلیل کمتر کردن آسیب پذیری ایزوگام است، باید حتی روی دیوارها هم رعایت شود.

در هنگام زیرسازی ایزوگام با ملات ماسه و سیمان به پیمانکار بگویید گوشه های کار نباید گونیا باشد، از او بخواهید که با ملات، تمام گوشه ها را به صورت هلالی پر کند. این کار نیز یکی از مسائلی است که آسیب پذیری ایزوگام را کم می نماید. البته توجه داشته باشید که این حالت هلالی باید آنقدر کوچک باشد که در هنگام کاشی که حدودا ۵ سانتی متر از دیوار جلو می آید با آن برخورد نداشته باشید.

نکته دیگری که باید در خصوص زیرسازی ایزوگام به آن توجه کنید، این است که اگر ساختمان شما دارای بالکن است، اجرای نما را یا بعد از ایزوگام انجام دهید و یا قبل از زیرسازی ایزوگام چرا که اگر زیرسازی ایزوگام انجام شود و بعد بخواهید نما را کار کنید ملاتی که برای نما استفاده می-شود، کف بالکن می ریزد و شیب¬بندی انجام شده را به هم می زند.

بعد از اجرای ملات ماسه سیمان برای بالا بردن چسبندگی ایزوگام و ایجاد درگیری بیشتر، لازم است که حتما زیر ایزوگام، قیر ریخته شود.

پس از اتمام اجرای ایزوگام حتما روی آن را با ملات ماسه سیمان نرم (فاقد دانه های درشت) بپوشانید تا محفوظ بماند.

توجه داشته باشید که در سرویسهای بهداشتی در هنگام اجرای ایزوگام، سمت در سرویس را آجر گذاشته و ایزوگام را کمی به سمت بالا بیاورید. در بعضی جاها ایزوگام را روی دور تا دور دیوار سرویسها اجرا میکنند و به جلوی در که میرسند آن را کف سرویس تمام میکنند. این کار به دور از احتیاط است.

بریدن لوله های کفشور سرویسها و بالکن و همچنین لوله های سیفون توالتها معمولا توسط پیمانکار ایزوگام انجام میشود. آنها معمولا با شعله آتش، کمچه ای که در دست دارند را داغ میکنند و با همان کمچه داغ، لوله ها را میبرند. سعی کنید از این اشتباه متداول جلوگیری کنید. به پیمانکارتان بگویید که برش لوله هارا با فرز انجام دهد تا لوله ها در اثر حرارت آسیب نبینند.

ایزوگام را حتما پس از اجرا تست کنید، تا بعد از کفسازی دچار دردسر دوباره کاری نشوید.

روش تست به این ترتیب است که به پیمانکار بگویید بعد از اتمام کار و بردن ایزوگام به داخل لوله ها یک تکه ایزوگام روی لوله بگذارد تا آب خارج نشود و بعد از سرد شدن ایزوگام روی آن آب بریزید و بگذارید تا شش ساعت بماند بعد از شش ساعت از طبقه پایین بازدید کنید که ببینید آب داده یا نه. البته تست ایزوگام را میتوانید بعد از کشیدن ملات محافظ انجام دهید اما در آن صورت باید آب به مدت ۲۴ ساعت روی آن بماند.

 

نکات نظارتی جهت تحویل گرفتن ایزوگام:

ورق های ایزوگام باید باهم ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر همپوشانی داشته باشند

هیچ درز بازی زیر ایزوگام وجود نداشته باشد. مثلا در محل اتصال ایزوگام ها به همدیگر هیچ درزی نباشد و کاملا به هم چسبیده باشند.

مقدار پیشروی ایزوگام روی زمین رعایت شده باشد (۱۰ الی ۱۵ سانتیمتر)

روی ایزوگام را بررسی کنید تا تمام قسمت های آن به کف چسبیده باشد و اصطلاحا طبله نکرده باشد.

یک سطل آب روی ایزوگام بریزید و شیب آن را چک کنید. شیب ایزوگام اگر درست اجرا شده باشد، اصلا نباید آب روی آن بماند.

 



موضوعات :
آزمایش مهندسی

درباره نویسنده

سعید فکر آزاد هستم فارق التحصیل کارشناسی مهندسی تکنولوژی عمران-عمران، طراح و علاقه مند به نوشتن در مورد معماری و تکنولوژی. نرم افزار های مورد تسلط: autocad, 3dmax,

سعید فکر آزاد 193 نوشته در بروزکد | مرجع آموزش معماری دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش حرفه ای طراحی نما