no-img

بروزکد | مرجع آموزش معماری
>>>>آیدی اینستاگرام ادمین (navid_asefii) <<<<>>>> آیدی اینستاگرام سایت (broozcad.ir)(home_plan98)<<<<
مراحل خریدضمانت پرداخت
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

روش تست آسانسور


روش تست آسانسور
zip
02 f 2017


روش تست آسانسور

روش تست آسانسور

 

 

روش تست آسانسور

آسانسور وسیله حمل و نقل عمودی است مه با سیستم تعلیق و تعادل نیروی محرکه عمل جابه جایی انجام می دهد در واقع برای آشنایی بیشتر با این وسیله باید گفت که بشر در قرن های گذشته از بالابر استفاده کرده است اما پایه گذار علمی و طراح آسانسور امروزی دانشمند و ریاضی دان بزرگ اتوود است که با ساختن ماشین اتوود که عبارت بود از دو وزنه که با یک نخ به یکدیگر مربوط می شدند و روی قرقره ها بالا و پایین می رفتند توانست طرج ابتدایی یک آسانسور را ارائه دهد اما اولین آسانسور به شکل امروزی که دارای ترمز ایمنی بود توسط اوتیس در آمریکا ساخته و آزمایش شده و سپس بعد از آن دیگران نیز به ساخت انواع آسانسور دست زدند و صنعت آسانسور شکل گرفت نکاتی درباره ایمنی و استفاده از آسانسور آسانسور راننده یا خلبان ندارد و به صورت شبانه روز آماده کار می باشد مسافرین بیرون آسانسور فرمان احضار می دهند و مبدا و مقصد را مشخص می نمایند و در زمان مناسب پاسخ می دهد بنابراین فشارهای مجدد بر روی دکمه های احضار کابین کاری بیهوده است مسافرین درون کابین فرمان حرکت می دهند و مقصد را مشخص می نمایند این وسیله قادر به شناسایی مسافرین از نظر سن قد مونث و یا مذکر و بیمار یا سالم بودن و میزان وزن دقیق مسافرین نمی باشد اذل در پاره ای از موارد به وسیله بسیار خطرناکی تبدیل می شود دکمه های فرمان در محلی نصب شده است که کودکان کمتر از هفت سال قادر به احضار و صدور فرمان نباشند ولی همواره باید به خاطر بسپاریم که هرگز کودکان به تنهایی نباید از این وسیله استفاده نمایند با ایجاد شرایط مناسب فضای بازی و گاهی مذاکره دست جمعی با کودکان و نوجوانان باید به صورت جدی و کامل از بازی با آسانسور جلوگیری نماییم در هنگام استفاده از آسانسور حتما باید به ظرفیت نهائی آن توجه شود ظرفیت ها معمولا 4 6 8 10 12 15 18 20 و … می باشند که باید بر روی پلاک مشخصات در کابین نصب باشد معمولا کابین آسانسور به صورتی طراحی و ساخته می شود که حداکثر ظرفیت به سختی در آن جا شوند زیرا استفاده خارج از ظرفیت خطرات بسیار جدی در بر دارد که قابل قیاس با انواع خودروها و وسایل دیگرنیست اصولا آسانسور باید مجهز به سیستم آلارم ظرفیت مجاز و غیر مجاز باشد ولی رعایت ظرفیت آسانسور توسط مصرف کنندگان در اولویت قرار دارد هرگز در هنگام وارد شدن به کابین آسانسور در حال گفتگو به صورت عقب یا از پهلو اقدام ننمایید همواره در هنگام ورود به کابین آسانسور از وجود کابین در مقابل خود مطمئن شوید و رو به کابین وارد شوید
روش های ساده اطمینان از وجود روشنایی کابین دیدن تصویر خود در آینه کابین و مشاهده افراد درون کابین است در اوقاتی که ساختمان خلوت است حتی الامکان به تنهایی از آسانسور استفاده ننمایید اگر زمانی در آسانسور محبوس شدید هرگز خوف نکنید و نهراسید اول بر ترس خود غالب شوید و کنترل منطقی خود را به دست آورید سپس دست به اقدامات زیر بزنید زنگ خطر آسانسور را به صدا در آورید تا برای کمک و خارج نمودن شما از بیرون اقدام نمایند اگر در کابین تلفن نصب است از آن برای درخواست کمک استفاده نمایید اگر هیچ یک از این دو نبود ضمن حفظ خونسردی از تلفن همراه خود استفاده نمائید در غیر این صورت با صدای بلند ولی خونسرد مکررا در خواست کمک نمائید.

روش تست آسانسور

روش تست آسانسور

 

در گذشته و سالهای قبل از آنکه سندیکای صنعت آسانسور شکل بگیرد، کنترل نهایی آسانسور ها توسط افراد با تجربه و متخصص شرکتهای فروشنده انجام می شد، گرچه این سیستم خالی از اشکال نبود، اما به هرحال نشان از نظارت در نصب و بهره برداری آسانسور داشت و هر چه تشکیلات شرکت فروشنده منسجم تر و قوی تر بود این نظارت دقیق تر انجام می شد و تا زمانیکه معایب برطرف نمی شد، آسانسور را تحویل کارفرما یا مصرف کننده نمی دادند، ضمن اینکه پس از تحویل آسانسور شرکت نصاب حداقل مدت یکسال مسئولیت سرویس و نگهداری آسانسور را به عهده داشت و چنانچه پس از تحویل آسانسور مشکلاتی پیش می آمد، گروه یا واحد سرویس و تعمیرات شرکت فروشنده موظف به برطرف کردن آن بود.
در این دوره بعضی از شرکتها به دلایل مختلف با کارفرما در رابطه با خرابی آسانسور و مشکلات آن دچار اختلاف می شدند، که به علت عدم وجود سازمان نظارتی و پاسخگویی، داستانهای زیادی اتفاق می افتاد، اما بعد از تاسیس سندیکا و هماهنگی بین ارگانهای ذیربط و سازمان استاندارد، کم کم مشکلات بین کارفرما و شرکتهای فروشنده کاسته شد و نظمی بوجود آمد و لذا پس از نصب و راه اندازی آسانسور، زمانی که باید دوره بهره وری از آن آغاز شود، حتما” باید گواهی تائیدیه نصب آسانسور و بهره برداری از آن توسط شرکتهای بازرسی مورد تائید اداره استاندارد صادر و اخذ گردد.
با توجه باینکه در ساختمانها تا زمانیکه گواهینامه استاندارد آسانسور صادر نشود، مالک و ساکنین ساختمان اجازه استفاده از آسانسور را ندارند،همچنین تا گواهینامه آسانسور صادر نشود، شهرداری پایان کار ساختمان را صادر نمی کند، متوجه اهمیت بازرسی آسانسور می شویم.

 

 
1_ موتور خانه :محل قرار گيري موتور وگير بكس وتابلو كنترل آسانسور وتابلو برق .
2_  چاه آسانسور : محل نصب ريلها ،حركت كابين ، وزنه تعادل ،سيم بكسل يا سيستم هيدروليك
3_ چاهك : پايين ترين نقطه چاه آسانسور ،محل قرار گيري ضربه گيرها ،پريز ، كليد قطع
اضطراري وپايه ضربه گير.

 

روش تست آسانسور

مهمترین روش های تست آنسانسور که باید مد نظر قرار گیرد:
1- موتورخانه آسانسور

2- چاه آسانسور

3- داخل و بیرون کابین آسانسور

 

موارد تست آسانسور که در بالا ذکر شد خود شامل مواردی می باشد که ذکر می کنیم :

 

1.موارد تست آسانسور در بخش موتورخانه:

موتورخانه آسانسور

موتورخانه آسانسور

تست شاقول بودن موتورگیربکس
تست کشش سیم بکسل های روی فلکه اصلی گیربکس(یکسان بودن فشار سیم بکسلها)
تست سرخوردگی سیم بکسلهای روی فلکه اصلی
تست و کنترل سیستم ترمز
گنترل زاویه سیم بکسل و فلکه
تست اصطکاک سیم بکسل
نصب بودن گارد یا حفاظ سیک بکسلها
علامت گذاری تراز توقف روی سیم بکسلها
نصب شدن علامت گردش پولی موتور(نشان جهت گردش چپ و راست)
اجرای صحیح بتون ریزی سقف و وجود لبه 5 سانتی دور حفره های عبور سیم بکسل و کابلها
نصب قلاب سقف و قرار داشتن پلاک تناژ قلاب سقف
نصب دستورالعمل نجات اضطرای در موتورخانه(راهنمای خارج کردن مسافران از کابین)
نصب پلاک مخصوص روی درب موتورخانه که حاوی اطلاعات و شماره تلفن شرکت نصب کننده آسانسور می باشد
وجود کلید درب طبقات جنب راهنمای نجات اضطراری
مناسب بودن روشنایی موتورخانه
عدم وجود وسایل اضافی در موتورخانه
در صورت وجود دریچه اضطراری چاه آسانسور در موتورخانه، تست میکروسوئیچ دریچه
تست باز شو دریچه اضطرای در موتورخانه، که بدون نیاز به کلید از موتورخانه باز شود
تست مکش مناسب هواکش موتورخانه
لغزنده نبودن کف موتورخانه
وجود پله مناسب برای رفتن روی سقف چاه در صورت وجود
وجود حفاظ مناسب برای گاورنر
اختلاف سطح کف موتورخانه با روی سقف چاه
الصاق پلاک شماره آسانسور بر روی موتورگیربکس در موتورخانه هایی که بیش از یک آسانسور دارد
الصاق پلاک شماره تابلو کنترل
الصاق پلاک شماره تابلو برق سه فاز هر آسانسور به صورتیکه تجهیزات موجود سریعا” قابل شناسایی باشند.
وجود دریچه در کف موتورخانه جهت حمل کالا در موتورخانه هایی که یک آسانسور بیشتر دارند
نصب نرده دور دریچه کف
تست و ثبت شماره تجهیزات نصب شده در موتورخانه و تطبیق آنها با اطلاعات ارائه شده
تست پلمب گاورنر
کنترل حفاظ گاورنر
وجود پلاک سازنده گاورنر و مشخصات فنی آن
تست عملکرد پاراشوت در موتورخانه که معمولا” سیم بکسل را از روی فلکه اصلی گاورنر برداشته و در محل شیار تست قرار می دهند، و چون در این وضعیت سرعت حرکت گاورنر از حد متعارف بیشتر می شود، گاورنر فعال شده و آسانسور پاراشوت می کند.
تست کلیدهای حرارتی تابلو
تست تایم تراول (معمولا” نباید از 40 ثانیه بیشتر باشد)
تست کنترل فاز
کنترل شماره گذاری سیمهای تابلوکلیه تست های مربوط به فرمانهای صادره (تابلو)تست کلیه ترمینالها و سربندی ها و محکم بودن آنهاتست چراغهای زیگنال تابلو برق و کلید اصلی تست فیوزها(مناسب بودن با جریان موتور) تست ارت کلید اصلی و انتقال آن به کابین
تست و کنترل سیتم برق اضطراری کابین در تابلو و باطری آن

 

2. موارد تست آسانسور در بخش چاه:

چاه آسانسور

چاه آسانسور

2.1مهمترین موارد کنترل و تست داخل چاه آسانسور
نصب چراغهای روشنایی داخل چاه
کنترل نصب نردبان برای ورود به کف چاه
کنترل رطوبت و نشتی آب در کف چاه
کنترل و تست عملکرد قفل دربها(دربهای لولایی و دربهای اتوماتیک)
کنترل و تست عملکرد دیکتاتورها(دربهای لولایی)
وجود کلید خاموش و روشن کردن روشنایی داخل چاه در قسمت پائین، و به صورت تبدیل در موتورخانه
کنترل و تست لیمیت های حد بالا
کنترل و تست لیمیت های حد پائین
تست میکروسوئیچ فلکه ته چاه
وجود پلیت های زیر ریلها
انجام اجرای ضد زنگ کلیه آهن آلات مربوط به آهنکشی داخل چاه
صاف و صیقلی بودن دیوارها و عدم وجود خلل و فرج در دیوار
تست کشش مناسب سیم بکسل گاورنر و وزنه فلکه ته چاه
وجود داشتن جانپناه در کف چاه(طبق ابعاد تعین شده توسط استاندارد)
اجرای صحیح سکوهای ضربه گیر کف چاه
نصب صحیح لاستیکها، فنر و یا سیستم ضربه گیر هیدرولیکی در کف چاه
کنترل فاصله زیر قاب وزنه نعادل با ضربه گیر کف چاه(در صورتیکه ظربه گیر روی سکو نصب شده باشد)فاصله مناسب معمولا” بین 20 الی 30 سانتیمتر می باشد
کنترل فاطله زیر کابین با ضربه گیر کف چاه مشابه مرد قبل (فاصله مناسب حدود 20 الی 25 سانتیمتر )
تست فاصله بین کابین و قاب زرنه تعادل- وسائل متحرک نسبت به هم (حداقل 5 سانتیمتر)
تست فاصله اجزای متحرک با اجزای ثابت (حداقل فاصله 3 سانتیمتر)
کنترل ریل و کفشکهای کابین و قاب وزنه در زمانیکه آسانسور در بالاترین و یا در پائین ترین طبقه قرار دارد، آیا براکت اول و آخر وجود دارد؟(کفشکهای کابین نباید از براکت پائین تر باشد)
کنترل جوشکاری براکتها
کنترل جوشکاری آهن کشی چاه
کنترل نحوه سربندی سیم بکسل ها
کنترل نحوه استفاده از کلمس سیم بکسلها
نصب صحیح تراول کابل و حرکت مناسب آن در چاه
کانال کشی مناسب برای سیم کشی داخل چاه
عدم وجود لوله های آب و فاضلاب و کابل برق متفرقه در چاه
کنترل نصب سینی های زیر درب طبقات
تست گارد محافظ وزنه های داخل قاب وزنه تعادل
کنترل سینی های زیر درب
کنترل سینی زیر درب کابین
کنترل حفاظ ایمنی کفشک های قاب وزنه
تست عدم لقی و تنظیم مناسب کفشکهای وزنه تعادل با ریلها
تست و کنترل سربندی صحیح سیم بکسلها و کلمپ های کادر وزنه تعادل

 

3. موارد تست آسانسور در بخش داخل و بیرون کابین:روش تست آسانسور

داخل و بیرون کابین آسانسور

داخل و بیرون کابین آسانسور

 

کنترل و تست میکروسوئیچ مربوط به پاراشوت روی سقف کابین، که در زمان حرکت کابین اگر سیم بکسل کشیده شود باید سریعا” قطع کند
کنترل و تست سیم ارت کابین
تست کمان درب بازکن، به صورتیکه اگر کابین حتی حدود 20 سانت پائین یا بالاتر از خط تراز متوقف شد، کمان درست عمل کند و درب را بشود باز کرد
کنترل و تست کفشکهای کابین، که لقی نداشته باشند و در وضعیت مناسبی قرار داشته باشند
کنترل و تست اتصالات تراول کابل و سیمهای روی کابین
کنترل و تست سربندی سیم های رویزیون
کنترل عملکرد کلید قارچی استپ
کنترل شستی جهت بالا و پائین رویزیون
کنترل روغندان های ریل کابین
کنترل روغندان های ریل وزنه
کنترل حرکت باز و بسته شدن بدون صدا و درگیری درب کابین
کنترل سیستم برگشت درب در مواقع برخورد با مانع
کنترل فاصله کابین با دربهای طبقه
کنترل نامگذاری طبقه و نامگذاری روی شستی داخل کابین که با هم مطابقت داشته باشد
کنترل و تست عملکرد زنگ اضطرای با قطع برق آسانسور
کنترل سالم بودن کف کابین و دیواره ها و سقف
مناسب بودن روشنایی داخل کابین

 

روش تست بالانس کابین و قاب وزنه تعادل آسانسور:

در شرایطی که کابین دارای ظرفیتی معادل نصف بار نامی باشد را با قاب وزنه تعادل در وسط چاه به صورتی قرار می دهیم که دقیقا” کابلشو سیم بکسل های کابین و کادر وزنه تعادل مقابل هم و در یک خط تراز باشند.

سپس آسانسور را درحالت رویزیون قرار داده اهرم ترمز گیربکس را به آرامی کشیده و ترمز را آزاد می کنیم.

با کشیدن اهرم ترمز را آزاد و فلکه موتور را به چپ و راست می چرخانیم

در این حالت باید کابین و قاب وزنه آسانسور هیچ حرکتی نکند. و همچنان ثابت در محلی که توقف کرده بمانند.
پس از این مرحله به آرامی با چرخاندن فلکه موتور به یک سمت (اگر فلکه را به سمت راست بگردانیم، باید کابین به سمت پائین حرکت کند، و اگر به سمت چپ بچرخانیم، کابین به سمت بالا حرکت می کند و در هر دو حالت قاب وزنه نیز به جهت عکس حرکت خواهد کرد.)

اگر فشارحرکت و چرخاندن فولی موتور در هر دو جهت مشابه و برابر و یکنواخت باشد، و کابین یا قاب وزنه به آرامی شروع به حرکت به سمت پائین نمایند، نشان از بالانس آنها می باشد، اما اگر با کمترین فشار دست فولی، یکی از آنها به راحتی حرکت کند و دیگری به سختی و با فشار فولی، بالانس اشکال دارد.

هر کدام سریعتر حرکت نماید سنگین تر از دیگری است و بالانس نمی باشد.

لذا ابتدا باید از بالانس بودن کابین و قاب وزنه تعادل مطمئن شد و پس از اطمینان از بالانس بودن آنها، تست سر خوردگی سیم بکسل به شرح زیر را آغاز کرد.

کابین را بدون بار و مسافر به آخرین طبقه هدایت کنیم
پس اینکه کابین در آخرین ایستگاه متوقف شد
بوسیله ماژیک یا هر وسیله ای که بشود روی سیم بکسل ها و فلکه گیربکس با کشیدن یک خط سرتاسری علامتگذاری کرد، نشانه گذاری کنیم.

خط سراسری روی سیم بکسل ها و فلکه گیربکس می کشیم

سپس کابین را فقط یک طبقه جابجا می کنیم ( به طبقه ماقبل آخر می بریم)
دوباره به همان طبقه آخر بر می گردانیم.

پس از بازگشت آسانسور به موقعیت قبلی، محل علامتگذاری را با دقت کنترل می کنیم.
اگر اختلاف در محل علامتگذاری وجود داشته باشد، و علامت سیم بکسل ها با هم مغایر و به صورت جابجا دیده شود کشش سیم بکسل ها مناسب نیست و مشکل دارد و باید قبل از ادامه تست سرخوردگی نسبت به اصلاح کشیدگی سیم بکسل ها اقدام شود.
اما اگر محل علامتگذاری یکنواخت و به صورت یکجا جابجا شده باشد، مثلا” در حد 3mm خط علامت سیم بکسل ها با خط روی فلکه اصلی گیربکس اختلاف داشته باشد، تست سر خوردگی را ادامه می دهیم.

این بار با فرمان دادن به کابین آسانسور آن را به اولین طبقه می فرستیم،
سپس دوباره به آخرین طبقه باز می گردانیم.

در این شرایط نباید اندازه های جابجا شده از فرمول زیر بیشتر باشد.

در این فرمول N تعداد طبقه می باشد.

N – 1) X 3MM)
به عنوان مثال اگر یک ساختمان 12 طبقه داشته باشیم به این صورت محاسبه می کنیم:

11= ( 12-1)=N
11X3=33

پس در یک ساختمان 12 طبقه نباید مجموع اندازه های جابجا شده از 33 میلیمتر بیشتر شود. اگر میزان محاسبه تست مرحله آخر بیشتر از عدد محاسبه شده باشد، احتمال سرخوردن سیم بکسل بر روی فلکه گیربکس وجود دارد و مورد تائید نمی باشد.
لذا نصاب باید مجددا” نسبت به اصلاح کشش یکنواخت سیم بکسل ها و بالانس و… اقدام نموده و مجددا” تست سرخوردگی سیم بکسل انجام گردد.

چون در باره سیم بکسل و تست سرخوردگی سیم بکسل بحث می کنیم، گریزی به بحث تست های سیم بکسل داشته باشیم،

سایش سیم بکسل
خوردگی سیم بکسل
شکستگی سیم بکسل
خستگی سیم بکسل

 

 



موضوعات :
آزمایش مهندسی

درباره نویسنده

سعید فکر آزاد هستم فارق التحصیل کارشناسی مهندسی تکنولوژی عمران-عمران، طراح و علاقه مند به نوشتن در مورد معماری و تکنولوژی. نرم افزار های مورد تسلط: autocad, 3dmax,

سعید فکر آزاد 193 نوشته در بروزکد | مرجع آموزش معماری دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش حرفه ای طراحی نما