no-img
بروزکد | مرجع آموزش معماری

آزمایش تعیین غلظت نرمال ملات ماسه سیمان


بروزکد | مرجع آموزش معماری
>>>>آیدی اینستاگرام ادمین (navid_asefii) <<<<>>>> آیدی اینستاگرام سایت (broozcad.ir)(home_plan98)<<<<
مراحل خریدضمانت پرداخت
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

آزمایش تعیین غلظت نرمال ملات ماسه سیمان


آزمایش تعیین غلظت نرمال ملات ماسه سیمان
zip
22 f 2016


تعیین غلظت نرمال ملات ماسه سیمان

تعیین غلظت نرمال ملات ماسه سیمان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آزمایش تعیین غلظت نرمال ملات ماسه سیمان

 

غلظت نرمال : اين نوع واحد عبارت است از تعداد اكیوالانهاى ماده حل شده اى كه در يک ليتر از محلول وجود دارد و به صورت نرمال بيان مى كنند كه در آزمايشگاه هاى شيمى اين نوع واحد غلظت كاربرد زيادى دارد

 

این آزمایش نمایانگر تعیین غلظت نرمال ملات ماسه سیمان می باشد که در آن مقدار آب لازم برای ایجاد ملات سیمان و ماسه استاندارد بکار می رود را می توان توسط دستگاه میز سیلان تعیین نمود. این مقدار آب از 80% تا 60% نسبت به وزن سیمان متغیر است.
وسایل مورد نیاز :
1- الک های شماره (1.8 mm) 16- (1.8 mm) 30- (1.8 mm) 50- (1.8 mm) 100
2- ترازو با دقت یک گرم
3- دستگاه مخصوص تکان دهنده ( لرزاننده)
4- کمچه
5- کوبه مخصوص
6- کولیس
7- برس مخصوص
8- میز سیلان
9- قالب مخروطی شکل
10- کاردک
مصالح مورد نیاز :
1- سیمان
2- ماسه استاندارد
3- آب تمیز
روش آزمایش:
برای انجام آزمایش ابتدا الک های شماره (8/1 میلیمتر) 16- (6/0 میلیمتر) 30-(3/0 میلیمتر) 50-( 15/0 میلیمتر ) 100 را به ترتیب اندازه از بالا به پائین روی هم قرار داده و زیر الک مخصوص (تاوه) را زیر الک تحتانی قرار دهید. مقداری ماسه مذکور را بر روی الک فوقانی بریزید و درب مخصوص را بر روی الک فوقانی قرار دهید و الک ها در صورت نبودن دستگاه تکان دهنده بوسیله دست حداقل 3 دقیقه تکان دهید. نوع حرکت باید بطرف جلو- عقب- بالا- پائین- چپ و راست و دورانی باشد.
پس از این عمل 8/10 گرم ماسه گذشته از الک شماره 16 و مانده روی الک 30 و 6/385 گرم ماسه رد شده از الک شماره 30 و مانده روی الک 50 و 6/153 گرم ماسه رد شده از الک شماره 50 و مانده الک شماره 100 را هر کدام جدا با ترازو توزین نمائید و برای تامین این منظور 555 گرم از مجموعه ماسه بدست آمده را با 200 گرم سیمان وزن کرده روی صفحه مخلوط ریخته با هم مخلوط کنید و به مدت 10 ثانیه این عمل را ادامه دهید. نخست با 80 درصد نسبت به وزن سیمان و آن را ورز دهید تا به حالت ملات ماسه سیمان در آید. برای انجام آزمایش قالب مخروط ناقص را در مرکز صفحه میز قرار داده و ملات ساخته شده در دو لایه داخل آن بریزید و هر لایه را 25 ضربه با کوبه مخصوص بکوبید تا متراکم شود. سپس سطح ملات را با کاردک صاف نموده قالب مخروط ناقص را به آرامی بردارید به طوریکه ملات پراکنده نشود بلافاصله چرخاندن دسته دستگاه 15 ضربه در 15 ثانیه به میز وارد آورید تا ملات بر روی میز پخش شود ( از شروع ریختن ملات در مخروط ناقص تا پایان وارد کردن 15 ضربه به وسیله دستگاه نبایستی از یک دقیقه تجاوز نماید. قطر ملات پهن شده را در امتداد 6 قطر حکاکی شده روی صفحه میز باکولیس به دقت اندازه بگیرید و قطر متوسط آن (D) را محاسبه نمایید. اگر چنانچه قطر قاعده قالب مخروط (d) باشد افزایش قطر متوسط را به قطر تحتانی مخروط ناقص به درصد نشان دهید. در این صورت درصد حاصله را ضریب سیلان یا جریان سیلان یا جریان ملات نامند (F)
که برابر است با :

غلظت نرمال ماسه سیمان

غلظت نرمال ماسه سیمان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بر اساس تجربه غلظت نرمال وقتی است که ضریب سیلان بین 100 الی 115 قرار گیرد. چنانچه ضریب سیلان کمتر یا بیشتر از این مقدار باشد باید آب نمونه سیمان زیاد یا کم شود مثلاً 10% نسبت به وزن سیمان تغییر کند و آزمایش دوباره تکرار گردد. یعنی این دفعه 70% نسبت به وزن سیمان تغییر آب باید داد و مانند قبل آزمایش کرد. موقعی غلظت نرمال اندازه گیری می شود که ضریب سیلان همانطوریکه گفته شد در محدوده 100 الی 115 قرار گیرد در این صورت آب خمیر ماسه سیمان نرمال به حساب می آید. لازم به توضیح است که برای هر دفعه آزمایش باید 555 گرم ماسه استاندارد با 200 گرم سیمان در نظر گرفت. مراحل مختلف را تا آنجا تکرار کنید که نتیجه فوق بدست آید در این صورت آزمایش تمام است. پس از اندازه گرفتن جریان ملات می توان با استفاده از قالبهای سه خانه برنجی مقاومت فشار ملات ماسه سیمان را پس از 7 و 28 روز در آزمایش مقاومت فشاری بدست آورد.



موضوعات :
آزمایش مهندسی

درباره نویسنده

سعید فکر آزاد هستم فارق التحصیل کارشناسی مهندسی تکنولوژی عمران-عمران، طراح و علاقه مند به نوشتن در مورد معماری و تکنولوژی. نرم افزار های مورد تسلط: autocad, 3dmax,

سعید فکر آزاد 193 نوشته در بروزکد | مرجع آموزش معماری دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش حرفه ای طراحی نما