no-img
بروزکد | مرجع آموزش معماری

آزمایش تعیین مقاومت کششی سیمان و خمیر سیمان


بروزکد | مرجع آموزش معماری
>>>>آیدی اینستاگرام ادمین (navid_asefii) <<<<>>>> آیدی اینستاگرام سایت (broozcad.ir)(home_plan98)<<<<
مراحل خریدضمانت پرداخت
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

آزمایش تعیین مقاومت کششی سیمان و خمیر سیمان


آزمایش تعیین مقاومت کششی سیمان و خمیر سیمان
zip
22 f 2016


مقاومت کششی سیمان و خمیر سیمان

مقاومت کششی سیمان و خمیر سیمان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آزمایش تعیین مقاومت کششی سیمان و خمیر سیمان

 

مقاومت خمیر سخت شده یکی از خواص بسیار لازم و مهمی است که باید سیمان دارا باشد تا بتوان از ان در سازه ها استفاده نمود. از این جهت کلیه ایین نامه ها ازمایش هایی برای بدست اوردن مقاومت سیمان توصیه نموده اند.

 

کمتر اتفاق می افتد که مقاومت سیمان را از خمیر سخت شده ان اندازه بگیرند زیرا که به قالب ریختن خمیر سیمان و خارج نمودن هوای محبوس شده در ان و اشکالات دیگری که در این ازمایش موجود است مانع از ان میشود که جوابهای این ازمایش مورد اعتماد بوده و قابل تکرار باشند . از این جهت ازمایش ملات سیمان و ماسه و در بعضی مواضع ازمایش بتنی که نسبت مواد ان معین شده در اکثر ایین نامه ها توصیه شده است . چندین ازمایش موجودند ه مهمترین انها عبارند از : کشش مستیم و فشاری مستقیم از انجاییکه اکثر سازه ها طوری طرح میشوند که مقاومت فشاری بتن را که چندین برابر مقاومت کششی انست مورد استعمال قرار دهند و از طرفی چون ازمایشات فشاری اسانتر لز کششی میباشند از این جهت ازمایش مقاومت کششی کمتر مورد توجه قرار گرفته و امروزه اکثرا بانجام مقاومت فشاری ملات سیمان و بتن مبادرت میورزد.

 

آزمایش تعیین مقاومت کششی سیمان و خمیر سیمان:

 

چون مقاومت کشش سیمان و خمیر سیمان در مورد یک سیمان مشخص تابع جنس، دانه بندی مصالح سنگی، میزان آب مصرفی، شکل نمونه، طریقه ساختن، نگهداری نمونه، عمر آن و روش آزمایش دارد لذا در آزمایشگاه برای انجام آزمایش می توان از قالب ( بریکت) استفاده نمود. باید گفت سیمان و خمیر سیمان در حالت فشاری بسیار مقاوم تر از حالت کشش می باشد.
مصالح لازم:
سیمان
آب تمیز
شن استاندارد اوتاوا: این شن از جنس شن سیلیسی می باشد که می تواند از الک شماره 20 عبور کرده روی الک شماره 30 نگهداشته شود . این شن وقتی استاندارد محسوب می شود که بعد از 5 دقیقه الک کردن پیوسته 100 گرم نمونه، بیشتر از 15 گرم آن روی الک شماره 20 نگهداشته نشود و از الک شماره 30 بیشتر از 5 گرم عبور نکند یعنی قطر آنها از 85% میلیمتر شماره 20 کمتر است و حداقل 95% روی الک 6/0 میلیمتر شماره 30 باقی می ماند.
وسایل و مصالح لازم:
تراوز با دقت یک گرم
قالب ( بریکت) از جنس فلز
سطل
پارچه
ماله
روغن
قلم مو جهت چرب کردن قالب
صفحه مخروط
خط کش یا اندازه گیر
مخلوط کن برقی
دستکش پلاستیکی
ماشین بارگذاری
این ماشین می تواند بارگذازی به میزان 11 ± 27 را در مدت یک دقیقه اعمال کند.

روش آزمایش:
چون در این قسمت از آزمایش تعیین مقاومت کشش روی خمیر سیمان صورت می گیرد این روش در زیر تعریف می شود:
برای ساختن نمونه های ملات سیمان از یک قسمت وزنی سیمان در مقابل سه قسمت وزنی شن استاندارد اوتاوا استفاده کنید و برای تامین این منظور 300 گرم شن استاندارد اوتاوا و 10 گرم سیمان و 48/0 گرم آب را با ترازو وزن نموده روی صفحه مخلوط ریخته و خوب با هم مخلوط نمائید. در صورت بودن ماشین مخلوط کن برقی شن و سیمان را به اندازه تعیین شده در ماشین مخلوط کن بریزید و ماشین را روی دنده یک گذاشته و آنرا روشن کنید پس از 30 ثانیه آب معین شده را اضافه نمائید. آب را باید در مرکز ظرف در حال دوران ریخت پس از یک دقیقه دیگر ماشین را به دنده دوبرده و یک دقیقه دیگر عمل را ادامه دهید و سپس ماشین را خاموش کنید. پس از تهیه ملات سیمان قالبها را از لایه نازکی روغنکاری کنید و ملات آماده شده را در داخل قالبها ریخته و به وسیله هر دو شست با وارد کردن 12 مرتبه نیرو توسط هر شست قالب ها را کاملاً پر کنید. حداقل نیروی 2 شست می بایست معادل 7 تا 8 کیلوگرم باشد. اعمال نیرو توسط شست ها نباید از مقدار معینی بیشتر باشد ملات را سپس روی قالب جمع کرده و به وسیله یک ماله صاف کنید.
ماله باید به طریقی روی مالت کشیده شود که نیرویی بیش از دوکیلو گرم وارد نکند سپس نمونه ها را به مدت 24 ساعت در هوای مرطوب قرار دهید. پس از 24 ساعت نمونه ها را از قالب خارج ساخته و در سطل آب گذاشته و نام گروه را روی شکل بنویسید. پس از 7 روز نمونه را از سطل آب بیرون آورده با پارچه خشک کنید و ابعاد نمونه ها را اندازه گرفته و آنها را زیر دستگاه بارگذاری قرار دهید. نمونه ها باید کاملاً داخل فکهای ماشین آزمایش کششی قرار داشته باشند و در ضمن فک ها کاملاً تمیز باشند و غلطک های یاتاقانها خوب روغن زده شده باشند و طوری نگهداری شوند که آزادی چرخیدن داشته باشند پس از باروارده مقدار مقاومت کششی را می توان از رابطه زیر بدست اورد:

( کیلو گرم) بار وارده = مقاومت کششی ( کیلوگرم بر سانتیمتر مربع)
t.b سانتیمتر مربع

گزارش انجام انجام آزمایشات مقاومت کششی سیمان و خمیر سیمان:
666 گرم ماسه از الک نمره 8 رد کردیم و همچنین 200 گرم سیمان را با ماسه مخلوط می کنیم .

طریقه وزن کردن ماسه:
gr 243: وزن ظرف
gr 666 : ماسه اوتاوا
r g 798 جمع کل
270 گرم آب با ترازو و توزین نموده روی صفحه مخلوط بریزید و خوب با هم مخلوط می کنیم و مخلوط ماسه و سیمان را در درون قالب ریخته، ابعاد ( قالب 6 × 6 × 6 ) طریقه ریختن ملات ماسه و سیمان در درون قالب کرده در سه مرحله صورت می گیرد و در هر مرحله 25 ضربه می زنیم و در پایان کار سطح بالای آنرا صاف می کنیم .و بعد از 24 ساعت از قالب بیرون آورده و درون سطل آب گذاشته به مدت 7 روز و بعد از 7 روز نمونه را با پارچه خشک نموده و زیر دستگاه بارگذاری ( چک هیدرولیک) قرار می دهیم و پس از بار وارده مقدار مقاومت کششی را می توان از رابطه زیر بدست آورد.

( کیلو گرم) بار وارده = مقاومت کششی ( کیلوگرم بر سانتیمتر مربع)
t.b سانتیمتر مربع

4 هفته پس از ساختن نمونه ها آنها را در زیر دستگاه بارگذاری قرار دهید و مقاومت آنرا اندازه بگیرید. اگر مدول شکست (R) ، نیروی وارده ( P)، طول دهانه ( L)، پهنای نمونه (b) باشد مقاومت خمشی را بدین روش بدست آورید:
R = مدول شکسته ( کیلوگرم بر سانتیمتر مربع)
P = حداکثر بار وارده ( کیلوگرم)

L = طول دهانه ( سانتیمتر )

b = پهنای نمونه ( سانتیمتر )

d = ارتفاع نمونه ( سانتیمتر )

 

مقاومت کششی سیمان و خمیر سیمان

مقاومت کششی سیمان و خمیر سیمان

 

 



موضوعات :
آزمایش مهندسی

درباره نویسنده

سعید فکر آزاد هستم فارق التحصیل کارشناسی مهندسی تکنولوژی عمران-عمران، طراح و علاقه مند به نوشتن در مورد معماری و تکنولوژی. نرم افزار های مورد تسلط: autocad, 3dmax,

سعید فکر آزاد 193 نوشته در بروزکد | مرجع آموزش معماری دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش حرفه ای طراحی نما