no-img
بروزکد | مرجع آموزش معماری

آزمایش تعیین مقاومت کششی گچ و بتن گچ


بروزکد | مرجع آموزش معماری
>>>>آیدی اینستاگرام ادمین (navid_asefii) <<<<>>>> آیدی اینستاگرام سایت (broozcad.ir)(home_plan98)<<<<
مراحل خریدضمانت پرداخت
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

آزمایش تعیین مقاومت کششی گچ و بتن گچ


آزمایش تعیین مقاومت کششی گچ و بتن گچ
zip
23 f 2016


 آزمایش تعیین مقاومت کششی گچ و بتن گچ


آزمایش تعیین مقاومت کششی گچ و بتن گچ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آزمایش تعیین مقاومت کششی گچ و بتن گچ

 

گَچ، سنگ گچ سولفات دوکلسیم آبدار طبیعی است و در چندین فرم بلوری یافت می‌شود که در داشته‌های خاکی پوسته جامد کره زمین به فرم قشرهای نسبتا ضخیم و کلفت فراوان است که آن را از دل زمین بیرون می‌آورند و مورد به‌کارگیری قرار می‌دهند.

گچ را پس از استخراج از معدن مانند آهک به کوره می‌برند و تا دمای نزدیک به ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرما می‌دهند تا شماری از مولکول‌های آب تبلورش را از دست بدهد وبه فرم گچ قابل به‌کارگیری به عنوان مصالح ساختمانی و قالب گیری درآید.

 

رنگ گچ به فرم طبیعی سفید بوده و ممکن است به دلیل ناخالصی‌های مواد آلی رس و اکسید آهن به رنگ‌های خاکستری، خاکستری مایل به آبی، صورتی یا زرد دیده شود. سنگ گچ دارای سیستم تبلور منوکلینیک، وزن مخصوص ۳۲/۲ و سختی ۵/۱ تا ۲ می‌باشد. ژیپس مورد به‌کارگیری با سنگ گچ به فرم توده‌ای بلوری‌شده که به فرم دانه‌های ریز و درشت است؛ در اسید کلریدریک و آب گرم به فرم محلول در می‌آید. سنگ گچ خالص دارای ۹/۲۰ درصد آب ترکیبی و ۶/۴۶ درصد SO3 و ۵/۳۲ درصد CaO است.

خلوص سنگ گچ بر پایه درصد کانی ژیپس در آن تعریف می‌شود. بر پایه انجمن استاندارد مصالح آمریکا (ASTM) دست‌کم خلوص مورد نیاز برای سنگ گچ در مواد صنعتی ۷۰ درصد ژیپس است در صورتی که بیش‌تر سنگ گچ‌های تجارتی و بازرگانی دارای ۷۵ تا ۹۰ درصد خلوص می‌باشند. نا خالصی‌های موجود در سنگ گچ بیش‌تر شیل، رس‌ها و کربنات کلسیم است و گاهی بازمانده کنش‌ها و فعالیت‌های حیاتی نیز در آن دیده می‌شود.

 

 

یکی دیگر از مقاومت ها که بر روی گچ صورت می گیرد مقاومت کششی می باشد آزمایش کششی مستقیم قبلاً معمول بوده ولیکن اعمال نقش کششی خالص مشکل است و لذا نتایج چنین آزمایشی پراکندگی نسبتاً وسیعی را در بر دارد و مقاومت کشش اغلب کمتر از مقاومت فشاری مورد توجه قرار دارد، به این دلیل آزمایش های کشش به تدریج جای خود را به آزمایش های فشاری دادند. البته هنوز در بعضی از کشورها آزمایش کششی جهت تعیین مورد استفاده قرار می گیرد به طور کلی مقاومت گچ و بتن گچ در حالت فشاری بسیاری مقاوم تر از حالت کشش می باشد.
مصالح لازم:
گچ ساختمانی
ماسه سیلیسی استاندارد
آب تمیز
روغن
وسایل لازم :
ترازو با دقت یک گرم
الک شماره ( 3/0 میلیمتر ) 50
کاردک
صفحه ی مخلوط
قلم مو جهت چرب کردن قالب
قالب بریکت
دستگاه بارگذاری
روش آزمایش:
چون در این قسمت از آزمایش تعیین مقاومت کششی روی گچ صورت می گیرد، این روش در زیر تعریف می شود:
1000 گرم گچ ساختمانی را که از الک شماره ( 3/0 میلیمتر ) 50 عبور کرده است را روی صفحه مخلوط ریخته با 500 گرم آب آمیخته مخلوط را پس از به هم زدن و یکنواخت کردن آن داخل قالب ها را کاملاً به وسیله روغن آغشته نمائید و نمونه ها را در آنها بریزید و به وسیله به هم زدن مخلوط در داخل قالب از وجود حباب های هوا جلوگیری به عمل آورید و سطح نمونه ها را با کاردک صاف کنید. پس از اینکه نمونه ها خود را گرفتند در همین جلسه آنها را از قالب خارج نموده در گوشه ای از آزمایشگاه با ذکر شماره گروه آزمایش قرار داده و پس از 48 ساعت بوسیله دستگاه بارگذاری نیروی کشش از طریق فک هایی که دو طرف پهن نمونه را در بر می گیرند تحت آزمایش قرار دهید و مقاومت بیشینه ( ماکزیمم) را از روی رابطه مربوطه بدست آورید:

آزمایش تعیین مقاومت کششی گچ و بتن گچ

آزمایش تعیین مقاومت کششی گچ و بتن گچ

 

 

 

 

 

 

 

پس از تعیین مقاومت کششی می توان مقاومت کشش را به دست آورد. که در این قسمت از آزمایش مقاومت کششی روی بتن گچ صورت می گیرد.
این روش به صورت زیر تعریف می شود:
برای ساختن نمونه هایی از بتن گچ باید 700 گرم گچ ساختمانی را که از الک شماره
( 3/0 میلیمتر ) 50 عبور کرده است و 700 گرم ماسه سیلیسی استاندارد و 400 گرم آب استفاده کنید تا بتن گچ به دست آید. پس از تهیه نمونه قالب های بریکت را کاملاً چرب نمائید و نمونه ها را داخل قالب ها بریزید و بقیه مراحل را که مانند حالت قبل می باشد را ادامه دهید و مقاومت کششی بتن گچ را از رابطه مذکور بدست آورید.
برای مقاومت نهائی باید نمونه ها را پس از 28 روز زیر دستگاه بارگذاری قرار داده و نیروی وارد تا گسیختگی نمونه ها را تعین کنید .

لازم به توضیح است ماسه سیلیسی باید به نحوی درجه بندی شده باشد که از الک شماره ( 85/0 میلیمتر ) 20 بگذرد. روی الک شماره ( 6/0 میلیمتر ) 30 باقی ماند وقتی این ماسه استاندارد خواهد بود که بعد از 5 دقیقه الک کردن مدوام 100 گرم نمونه آن بیش از 15 گرم آن روی الک 20 نماند و بیشتر از 5 گرم آن از الک شماره 30 نگذرد این ماسه را باید در ظرف دربسته نگاه داشت.



موضوعات :
آزمایش مهندسی

درباره نویسنده

سعید فکر آزاد هستم فارق التحصیل کارشناسی مهندسی تکنولوژی عمران-عمران، طراح و علاقه مند به نوشتن در مورد معماری و تکنولوژی. نرم افزار های مورد تسلط: autocad, 3dmax,

سعید فکر آزاد 193 نوشته در بروزکد | مرجع آموزش معماری دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش حرفه ای طراحی نما