no-img
بروزکد | مرجع آموزش معماری

آزمایش تعیین زمان گیرش گچ ساختمانی


بروزکد | مرجع آموزش معماری
>>>>آیدی اینستاگرام ادمین (navid_asefii) <<<<>>>> آیدی اینستاگرام سایت (broozcad.ir)(home_plan98)<<<<
مراحل خریدضمانت پرداخت
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

آزمایش تعیین زمان گیرش گچ ساختمانی


آزمایش تعیین زمان گیرش گچ ساختمانی
zip
23 f 2016


آزمایش تعیین زمان گیرش گچ ساختمانی

تعیین زمان گیرش گچ

 

تعیین زمان گیرش گچ

آزمایش تعیین زمان گیرش گچ ساختمانی

گَچ، سنگ گچ سولفات دوکلسیم آبدار طبیعی است و در چندین فرم بلوری یافت می‌شود که در داشته‌های خاکی پوسته جامد کره زمین به فرم قشرهای نسبتا ضخیم و کلفت فراوان است که آن را از دل زمین بیرون می‌آورند و مورد به‌کارگیری قرار می‌دهند.

گچ را پس از استخراج از معدن مانند آهک به کوره می‌برند و تا دمای نزدیک به ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرما می‌دهند تا شماری از مولکول‌های آب تبلورش را از دست بدهد وبه فرم گچ قابل به‌کارگیری به عنوان مصالح ساختمانی و قالب گیری درآید.

 

رنگ گچ به فرم طبیعی سفید بوده و ممکن است به دلیل ناخالصی‌های مواد آلی رس و اکسید آهن به رنگ‌های خاکستری، خاکستری مایل به آبی، صورتی یا زرد دیده شود. سنگ گچ دارای سیستم تبلور منوکلینیک، وزن مخصوص ۳۲/۲ و سختی ۵/۱ تا ۲ می‌باشد. ژیپس مورد به‌کارگیری با سنگ گچ به فرم توده‌ای بلوری‌شده که به فرم دانه‌های ریز و درشت است؛ در اسید کلریدریک و آب گرم به فرم محلول در می‌آید. سنگ گچ خالص دارای ۹/۲۰ درصد آب ترکیبی و ۶/۴۶ درصد SO3 و ۵/۳۲ درصد CaO است.

خلوص سنگ گچ بر پایه درصد کانی ژیپس در آن تعریف می‌شود. بر پایه انجمن استاندارد مصالح آمریکا (ASTM) دست‌کم خلوص مورد نیاز برای سنگ گچ در مواد صنعتی ۷۰ درصد ژیپس است در صورتی که بیش‌تر سنگ گچ‌های تجارتی و بازرگانی دارای ۷۵ تا ۹۰ درصد خلوص می‌باشند. نا خالصی‌های موجود در سنگ گچ بیش‌تر شیل، رس‌ها و کربنات کلسیم است و گاهی بازمانده کنش‌ها و فعالیت‌های حیاتی نیز در آن دیده می‌شود.

 

زمان گیرایش اولیه و نهایی گچ ساختمانی بنا به نحوه تولید ، کاربرد و فرهنگ مصرف آن متفاوت است. در گچ های ساختمانی معمولی و میکرونیزه که بین مش ۲۰ تا ۱۰۰ تولید میشود زمان گیرش گچ پایین بوده مثلا” برای گچ ساختمانی مش ۴۰ که طبق استاندارد ملی ایران تولید میشود زمان گیرش ابتدایی گچ بین ۵ الی 7 دقیقه میباشد اما در گچ های ترکیبی مانند گچ پلیمری پاششی (مخصوص اجرای گچکاری با دستگاه گچ پاش – گچ سیوا پاششی) ، گچ سیوا دستی ، گچ ساتن دستی زمان گیرش گچ حداقل ۶۰ دقیقه میباشد.

 

 

زمان گرفتن گچ ساختمانی را با استفاده از دستگاه ویکات از سوزن با مقطع دایره شکل به قطر 1 میلیمتر و با داشتن مقدار آب غلظت نرمال گچ اندازه گیری می شود.

 

مصالح لازم :
گچ ساختمانی
آب تمیز
روغن
وسایل لازم:
دستگاه ویکات که تشکیل شده است از : شیشه زیر قالب ( مخروط) مخروط ناقص فلزی یا لاستیکی، روکش سوزن، صفحه مدرج، میله متحرک بوزن 300 گرم، سوزن، عقربه
صفحه مخروط
کاردک
تراوز دقیق
کرنومتر
دستکش لاستیکی
الک شماره 30 ( 6/0 میلیمتر )
قلم مو
روش آزمایش:
برای آزمایش ابتدا دستگاه ویکات را با مشخصاتی که گفته شد باید تنظیم و آماده کرد: یعنی قالب مخروط ناقص را روی صفحه شیشه ای قرار داده سپس سوزن دستگاه با قطر میلی متر که به پیچ متصل می باشد باز تا روی لبه مخروط مماس و بعد عقربه را روی عدد صفر درجه مدرج دستگاه تنظیم آنگاه سوزن را رها تا به کف صفحه شیشه ای برسد.
در ان حالت هم عقربه روی هر عددی قرار گرفت باید ثبت گردد. این مراحل را انجام دهید برای آنکه بعد بتوان به آسانی مقدار نفوذ سوزن به داخل خمیر گچ را محاسبه کرد پس از تنظیم دستگاه مقدار 300 گرم گرد گچ کاملاً خشک شده را که صد در صد از الک شماره 30 ( 6/0 میلیمتر ) عبور کرده را با ترازو وزن نموده روی صفحه مخلوط ریخته مقدار آب بدست آمده از غلظت نرمال را به آن افزوده و با استفاده از دستکش لاستیکی آن را ورز دهید تا به حالت خمیر گچ درآید. خمیر ویژه گچ تهیه شده را از طرف دهانه بزرگتر به داخل قالبی حلقوی نیمه مخروطی که به روغن اندود کرده اید با کاردک طوری جاسازی و پر شود که خلل و فرجی حاصل نگردد و در ضمن فشار زیادی اعمال نشده باشد. هر دو طرف قالب ( مخروط) را صاف کرده بعد مجموعه قالب نیمه مخروطی با دهانه کوچکتر را زیر سوزن دستگاه ویکت در محل خود قرار دهید سوزن دستگاه ویکات را با قطر 1 میلیمتر با کمک دست بر سطح افقی نمونه داخل قالب مماس کنید. آن گاه عقربه تماس را روی عدد صفر صفحه مدرج قرار دهید. سپس پیچ تنظیم عقربه را پس از 3 الی 4 دقیقه باز نموده تا سوزن رها و به آرامی در خمیر فرو رود در این حالت درجه دستگاه را بخوانید و در هر فاصله زمانی 30 ثانیه ای این عمل را یک بار انجام دهید و درجه را از روی صفحه مدرج دستگاه خوانده و ثبت کنید و نتیجه را در جدول با ذکر زمان یادداشت کنید. این عمل را تا هنگامی که سوزن در گچ فرو نرود انجام دهید و در ضمن جای قالب را باید هر بار تغییر داد تا سوزن دوبار در یک نقطه فرو نرود و برای این کار باید فاصله نقطه از محل قبل در حدود 10 میلیمتر باشد. نشست وقتی کامل خواهد شد که سوزن در خمیر نفوذ نکند باید گفت فاصله بین زمانی را که نمونه تازه شروع به اختلاط با آب می کند و زمانی که مشاهده می شود نشست کامل است را بر حسب دقیقه ( 60 ثانیه) زمان نشست نمونه می نامند اعداد تهیه شده را در روری کاغذ میلیمتری پیاده کرده و منحنی گذرنده از این نقاط را رسم نمایید و از روی آن زمان را که مقدار نفوذ 25 میلیمتر بوده است را بدست آورید این منحنی را منحنی گرفتن گچ می نامند.
در اینجا باید متذکر شد چون گچ با افزودن موادی به آن زود گیر و یا دیر گیر می شود می توانید با افزودن مواد زیر به گچ آزمایش تکرار کنید:

آزمایش تعیین زمان گیرش گچ ساختمانی

تعیین زمان گیرش گچ

 

باید توجه داشت که :
1- گیرش اولیه 8-4 دقیقه
2- گیرش نهایی 15-1 دقیقه
اتفاق می افتد و آب غلظت 65 درصد بوده یعنی 180 میلی لیتر

 

 

تعیین زمان گیرش گچ به روش کاردک

این روش آزمایش تعیین گیرش گچ برای گچی به کار برده می شود که مواد افزودنی دیگری در آن اضافه نشده باشد. میتوان مقدار مخلوط آب و گچ تهیه کرد و به مدت یک دقیقه با قاشقی همزد و سپس آن را بر روی صفحه شیشه ای به سه قسمت تقریبا” مساوی ریخته به طوری که خمیر (مخلوط آب و گچ) پخش شده روی شیشه قطری در حدود ۱۰ الی ۱۲ سانتی متر و ضخامت ۵ میلیمتر بسازد.
البته باید زمان را به وسیله زمان سنج از ابتدای پاشیدن گچ در آب اندازه گیری کرد سپس یکی از قرص های ریخته شده روی صفحه شیشه ای را توسط چاقوئی (کاردک) که ضخامت تیغه آن بیش از ۱٫۵ میلیمتر نباشد برش داد. اگر دو لبه برش مجددا” بسته شود هنوز گچ گیرش اولیه خود را حاصل نکرده است. این عمل را بر روی یکی از توده ها آنقدر انجام میدهند تا دو لبه برش چاقو دیگر بهم متصل نشود.

 

برچسب:تعیین زمان گیرش گچ.تعیین زمان گیرش گچ.تعیین زمان گیرش گچ.تعیین زمان گیرش گچ.تعیین زمان گیرش گچ.



موضوعات :
آزمایش مهندسی

درباره نویسنده

سعید فکر آزاد هستم فارق التحصیل کارشناسی مهندسی تکنولوژی عمران-عمران، طراح و علاقه مند به نوشتن در مورد معماری و تکنولوژی. نرم افزار های مورد تسلط: autocad, 3dmax,

سعید فکر آزاد 193 نوشته در بروزکد | مرجع آموزش معماری دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش حرفه ای طراحی نما