no-img
بروزکد | مرجع آموزش معماری

آزمایش تعیین درصد ناخالصی آهک


بروزکد | مرجع آموزش معماری
>>>>آیدی اینستاگرام ادمین (navid_asefii) <<<<>>>> آیدی اینستاگرام سایت (broozcad.ir)(home_plan98)<<<<
مراحل خریدضمانت پرداخت
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

آزمایش تعیین درصد ناخالصی آهک


آزمایش تعیین درصد ناخالصی آهک
zip
28 f 2016


آزمایش تعیین درصد ناخالصی آهک

آزمایش تعیین درصد ناخالصی آهک

 

 

 

از نظر علمی ، آهک همان اکسید کلسیم است که از حرارت دادن شدید سنگ آهک (کربنات کلسیم طبیعی) بدست می آید.

آهک و گچ ، از جمله موادی هستند که کارآیی آنها از دوران باستان ، توسط بشر شناخته شده است و از آنها در ساختن انواع بناها ، استفاده می شد. موادی مانند آهک ، ساروج و سیمان برای اتصال محکمتر قطعات سنگ و یا چوب بکار گرفته می شد.

هرگاه بر روی اکسید کلسیم (آهک زنده) ، آب ریخته شود، بر اثر واکنش با آب ، گرما ایجاد می کند که موجب بخار شدن قسمتی از آب می شود. در این عمل ، آهک بر اثر جذب آب ، متورم شده ، سپس به صورت گرد سفیدی در می آید که اصطلاحا «آهک مرده» نامیده می شود، (زیرا در تماس با آب ، دیگر واکنشی از خود نشان نمی دهد) و این عمل را شکفته شدن آهک نیز می گویند.

هر گاه مقداری آب به آهک مرده اضافه شود، به شیر آهک تبدیل می شود که اگر آن را صاف کنیم، محلول زلالی که در حقیقت محلول سیرشده هیدروکسید کلسیم در آب است، حاصل می شود که به آب آهک موسوم است. آب آهک کاربردهای بسیاری در صنایع شیمیایی دارد. مثلا در تهیه هیدروکسید سدیم ، آمونیاک ، هیدروکسید فلزات ، پرکلرین و به ویژه در استخراج منیزیم از آب دریا بکار می رود.

روش تهیه کلی آهک ، همان حرارت دادن سنگ آهک (کربنات کلسیم) تا دمای ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد است. البته ، هر چه دما بالاتر باشد و گاز دی اکسید کربن حاصل ، بهتر از محیط خارج شود، عمل تجزیه سنگ آهک بهتر صورت می پذیرد. اما بطور کلی ، تهیه انواع آهک متفاوت است که در اینجا به چند نمونه اشاره می شود.

 

آزمایش تعیین درصد ناخالصی آهک

آهک را که می توان بصورت خشک و یا بصورت آب آهک بکار برد. چنانچه عاری از ناخالصی باشد. مقدار 22.1 در حد وزنش برای شکفتن آب لازم دارد ولی بعلت ناخالصی و همچنین عدم پخت کامل مقدار این آب کمتر است.
چون ممکن است که آهک دارای ناخالصی باشد، لذا در آزمایشگاه می توان با آزمایش ساده درصد ناخالصی آنرا اندازه گیری نمود:

 

وسایل مورد نیاز :
1. ترازو با دقت یک گرم
2. الک با سوراخ مربع و اندازه 4/25 میلی متر
3. الک شماره 30 (0.6 میلی متر)
4. سطل پلاستیکی 7 عدد
5. دستکش
6. آون
مصالح مورد نیاز :
1. آهک
2. آب تمیز

 

روش آزمایش:

به اندازه kg2.5 از آهک آبدیده موجود در آزمایشگاه که به اندازه ای خرد شده که از الک با سوراخ مربع شکل mm 6/25 بگذرد را برداشته و آهک وزن شده را با جریان آب با فشار متوسط روی الک شماره 30 (0.6 میلی متر) شستشو دهید، باید بر روی سطل پلاستیکی تمیزی انجام گیرد و تا آنجا ادامه یابد که سطل مزبور پر شود و آنگاه سطل را به کناری گذاشته به وسیله سطل تمیز دیگری شستشو را ادامه می دهیم و به وسیله تکان های مدامی که با دست به الک در حین پاشیدن آن بر روی الک می دهید به گذشتن مواد گذرنده از الک کمک نمائید. در عمل گاهی به وسیله دست پوشیده شده با دستکش می توانید به وسیله هم زدن مخلوط رومی الک انجام عمل را تسریع نمایید. هربار که مقدار آهک روی الک می ریزید آنقدر عمل شستشو باید ادامه یابد که آب خارج شده از الک به شفافیت آب آشامیدنی درآید که البته در این مورد هم می توان کمی گذشت نمود و شفافیت نسبی را نیز پذیرفت. سپس مواد باقیمانده روی هر الک را هربار در ظرف تمیزی خالی نمایید و ظرف حاوی باقیماندهروی هر الک را در داخل آون با حرارت 100 تا 110 درجه سانتیگراد به مدت 24 ساعت قرار دهید، پس از این مدت آن را از آون خارج نموده با داشتن وزن ظروف با مواد باقیمانده مرطوب منهای وزن ظرف با مواد باقیمانده خشک می توان وزن باقیمانده آهک خشک شده در آون را پیدا نمود و بعد از رابطه زیر درصد ناخالصی را بدست آورد.

آزمایش تعیین درصد ناخالصی آهک

آزمایش تعیین درصد ناخالصی آهک

 

بعداً آهک مرده موجود در سطل ها را که قسمتی از آن به صورت معلق در آن ها می باشد را بدون حرکت قدی در گوشه ای به حال خود گذارید تا کاملاً ته نشین شود آنگاه آب روی آهک را که کمی شفاف شده است را خالی کنید و آهک ها را یک جا نمایید.
آهکی را که به ترتیب بالا بدست آمده است برای ساختن ملات اهک با ماسه اوتاوا به کار می رود که جهت تعیین و آزمایش مقاومت فشاری و مقاومت خمشی آهک در آزمایشگاه مورد استفاده قرار می گیرد که به آن ها اشاره خواهد شد.

 



موضوعات :
آزمایش مهندسی

درباره نویسنده

سعید فکر آزاد هستم فارق التحصیل کارشناسی مهندسی تکنولوژی عمران-عمران، طراح و علاقه مند به نوشتن در مورد معماری و تکنولوژی. نرم افزار های مورد تسلط: autocad, 3dmax,

سعید فکر آزاد 193 نوشته در بروزکد | مرجع آموزش معماری دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش حرفه ای طراحی نما