no-img
بروزکد | مرجع آموزش معماری

آزمایش تعیین درصد جذب آب سرامیک


بروزکد | مرجع آموزش معماری
>>>>آیدی اینستاگرام ادمین (navid_asefii) <<<<>>>> آیدی اینستاگرام سایت (broozcad.ir)(home_plan98)<<<<
مراحل خریدضمانت پرداخت
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

آزمایش تعیین درصد جذب آب سرامیک


آزمایش تعیین درصد جذب آب سرامیک
zip
01 f 2017


آزمایش تعیین درصد جذب آب سرامیک

آزمایش تعیین درصد جذب آب سرامیک

 

 

 

آزمایش تعیین درصد جذب آب سرامیک

از زمانی که انسان غارنشینی را به قصد یافتن مکان زیست بهتر ، پشت سر گذاشت، با مصالح ساختمانی سر و کار پیدا کرده بود. بدیهی است که این مواد از نوع موجود در طبیعت بود، مانند پوست برای بنا کردن خیمه و یا گل و سنگ برای تهیه مسکن دائمی‌. بعدها بشر آموخت که از قطعات چوب و تخته و میخ و پیچ برای استحکام بنا استفاده کند و موادی مانند آهک ، ساروج و سیمان را برای اتصال محکم‌تر قطعات سنگ و یا چوب به یکدیگر بکار بگیرد، ولی خاک رس مهمترین ماده اولیه تهیه بسیاری از مصالح ساختمانی است. خاک رس به صورت ناخالص در تهیه کوزه ، گلدان هاى گلی ، ظروف سفالی ، اشیا و لوله‌هاى سفالی ، سرامیک ، سیمان و به صورت خالص ، در تهیه ظروف چینی و … مصرف می‌شود.

 

از نظر واژه: سرامیک به کلیه جامدات غیر آلی و غیر فلزی گفته می‌شود.

از نظر ساختار شیمیایی:کلیه موادی که از مخلوط خاک رس با ماسه و فلدسپار در دمای بالا بدست می‌آیند و توسط توده شیشه مانندی انسجام یافته و بسیار سخت و غیر قابل حل در حلال‌ها و تقریبا گداز ناپذیر می‌‌باشند، سرامیک نامیده می‌شوند.

 

نقش اجزای سه‌گانه در سرامیک

خاک رس: موجب نرمی ‌و انعطاف و تشکیل ذرات بلوری سرامیک می‌شود.

ماسه: قابلیت چین خوردن ، پس از خشک و گرم شدن و تشکیل ذرات بلوری سرامیک را کاهش می‌دهد. فلدسپار: در کاهش دادن دمای پخت و تشکیل توده شیشه‌اى و چسباننده ذرات بلوری سرامیک موثر است.

 

خواص سرامیک‌ها بسته به نوع و درجه خلوص هر یک از اجزای اصلی ، مواد افزودنی ، لعاب ، زمان حرارت دادن ، مواد اکسنده و کاهنده‌هاى موجود در محیط ، تغییر می‌کند. در قرن حاضر صنعت سرامیک سازی توسعه و تنوع شگرفی یافته و اهمیت و کاربردهای آن نیز وسعت پیدا کرده است.

 

 

آزمایش تعیین درصد جذب آب سرامیک

هدف از آزمایش :

— بدست آوردن قابلیت جذب سرامیک و مقایسه ی آن با استاندارد .

 

وسایل مورد نیاز :

— 1 – سرامیک مصالح مورد نیاز: سرامیک

— 2 – ترازو

— 3 – تشت آب

 

شرح آزمایش :

ابتدا نمونه ای از سرامیک را فراهم کرده ، سپس وزن آن را حساب کرده و آن را یادداشت کرده و آن را 1w می نامیم ، آنگاه نمونه را درون حوضچه ی آرامش که از قبل پر از آب شده قرار می دهیم . زمان قرار دادن نمونه در داخل آب به مدت 24 ساعت می باشد . تا نمونه به حالت اشباع برسد. بعداز 24 ساعت نمونه را از حوضچه ی آرامش خارج کرده و آن را بوسیله ی پارچه تنضیف خشک کرده و سپس بوسیله ی ترازو وزن سرامیک را که طبیعتاً وزن آن بیشتر شده را بدست آورده و وزن آن را 2w می نامیم و درصد جذب آب کاشی را بوسیله فرمول زیر بدست می آوریم .

 

نتایج و محاسبات :

سرامیک

Ws=0/163kg

W=0/178kg

درصد جذب آب سرامیک=

نتیجه:

با توجه به محاسبات انجام شده نتیجه می شود درصد جذب آب کاشی در مقایسه با دو نمونه دیگر بالاتر بوده وموزاییک کمترین درصد جرب آب را دارد.در نتیجه باید از موزاییک در مکان هایی از ساختمان که با آب بیشتر سر وکار دارد استفاده شود.وهمچنین کاشی در مکان هایی از ساختمان که کمتر با آب در ارتباط است به کار گرفته شود.

 

پرسش وپاسخ:

1.شماره استاندارد :

شماره استاندارد 3994ISRM

2.خطاهای آزمایش

الف) ضریب انساط حرارتی

ب) در نظر نگرفتن درجه حرارت محیط

ج) وناخالصی در خود مصالح

د) خطا در اندازه گیری وزن مصالح

ه) وجود ناخالصی در حوضچه ی آرامش

و) قرار نگرفتن مصالح بطور کامل در آب

ه)اشتباه محسباتی

ی)مشکل داشتن ترازو

3.نتیجه خود را با نتیجه بدست آمده مقایسه کنید.

برای آزمایش سرامیک میزان استاندارد بین 2 – 4 می باشد که عددی که ما بدست آورده ایم عددی ما بین این رنج و مقدار آن 2.9 می باشد.



موضوعات :
آزمایش مهندسی

درباره نویسنده

سعید فکر آزاد هستم فارق التحصیل کارشناسی مهندسی تکنولوژی عمران-عمران، طراح و علاقه مند به نوشتن در مورد معماری و تکنولوژی. نرم افزار های مورد تسلط: autocad, 3dmax,

سعید فکر آزاد 193 نوشته در بروزکد | مرجع آموزش معماری دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش حرفه ای طراحی نما