no-img
بروزکد | مرجع آموزش معماری

معماری چین باستان و معماری ژاپن


بروزکد | مرجع آموزش معماری
>>>>آیدی اینستاگرام ادمین (navid_asefii) <<<<>>>> آیدی اینستاگرام سایت (broozcad.ir)(home_plan98)<<<<
مراحل خریدضمانت پرداخت
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

معماری چین باستان و معماری ژاپن


TXT
معماری چین باستان و معماری ژاپن
txt
11 f 2017


معماری چین باستان و معماری ژاپن

معماری چین باستان و معماری ژاپن

معماری چین باستان و معماری ژاپن

معماری چین باستان و معماری ژاپن

  • موقعیت جغرافیایی

سرزمین چین در دورترین قسمت شرقی آسیا قرار دارد و از هندوستان ,

به وسیله کوهستان های بلند جدا گردیده است این سرزمین از مناطق وسیعی پوشیده از کوهستان تشکیل شده است. نواحی جلگه ای,بیشتر در شمال شرقی قرار دارد و از قدیمی ترین ایام مسکونی بوده است.دو رودخانه عمده درچین رود زرد (هوانگ هو) و رود آبی (تسی یانگ)هستند.

  • سابقه تاریخی چین

چيني ها از نژاد مغول بوده و از جمله اقوام نادري هستند كه از همان ابتدا در سرزمين خود ساكن بوده اند و سرزمين خود را به جاي چين “ تي ين هو ” يعني زير آسمانها نام نهاده اند .

جامعه چين از روزگار كهن جامعـــــه اي طبقاتي بوده است و بيشتر شهروندان را دهقانان فقير تشكيل داده اند . سلسله هاي پادشاهي ( امپراطوري ) چين به ترتيب عبـــارتند از : هيا ، شانگ ، جو ، چين ، هن . در دوره دودمان جو ( 1123تا 221 ق . م ) فئوداليسم در چين بنياد نهاده شد و قدرت سياسي بين شمار زيادي از زمين داران بزرگ تقسيم شد .

اولین امپراتور چین(سلسله چین)«شی هوانگ دی»بود.این سلسله به نظام فئودالی پایان بخشید.

يكي از درخشان ترين دوره هاي چين ظهـــور سلسله تانگ ( 907تا 618 ميلادي )‌بود كه كشـــور را به صورت مركز سياسي ، اقتصادي و فرهنگي آسيا در آورد .

مغولان در قرن 13 ميلادي ضمن عبـور از ديوار چين و شهر پكن را تصرف كردند . قوبيلاي خان آنجا را پايتخت خويش نمود . ماركوپولو هم از اين كشور در زمان مغولان ديدن نمود .

1-کنفوسیوسی

2-دائوئی(تائوئی)

3-بودایی

  • آیین کنفوسیوسی

زمان پیدایش آیین کنفوسیوسی به(407-551ق.م) بازمیگردد.

کنفوسیوس مبلغ وفاداری و احترام ونظم بود. او به قدرتی غیر مادی حاکم بر تمام عالم معتقد بود و بر آن (شانگتی) نام نهاده بود. کنفوسیوس به عبادت, مراسم و مناسک مذهبی و معاد مقید بود.

  • آیین دائوئی(تائوئی)

لائوزي ( قرن شش ق . م ) بنيانگذار دائوئيسم بود . به عقيده او انســان در حقيقت جزئي از كاينات است و بايد به طــــور تام و تمام با آن همساز و همنـــوا باشد . كاينات تابع اصول “ يين ” و “ يانگ ” است . يين نيروي مؤنث و يانگ نيروي مذكر است . نماد دائوئيسم بيانگر اتحاد يين و يانگ است.و دایره ای شامل دو بخش است,بخش سیاه نشانه یین و بخش سفید نشانه یانگ است.

  • آیین بودایی

آئين بودايي در حدود قرن دوم ميلادي از طريق جاده ابريشم كــــه راهي بازرگاني بود ، از هند به چين رسيد . بخشي از معماري معابد چين مربوط به آيين بودايي است . بودا شاهزاده ای هندی بود که در روز ازدواجش خانه و مقام و هر آنچه داشت را رها میکند و با اعتراض به نظام طبقاتی هند و اشرافیت خاندانش به کوه و جنگل پناه میبرد و به مدیتیشن و عبادت می پردازد و پیروان بسیاری پیدا میکند.

همکنون بودا یکی از خدایان هندو است. البته در همه جا مورد پرستش قرار نمیگیرد( ارجاع به آیین هندو و زندگی پیوستن خوبان به خدایان). اما ایین بودایی چیزی کاملا متفاوت از مکتب هندویسم است.

  • سبکهای معماری چین

1- سبک شمالی

سبک شمالی را شیوه ی کاخی نیز مینامند در این سبک شیب بام نرم است و مانند چادرها ی عشایری است و حاشیه بام ها به ندرت با مجسمه تزیین یافته اند و در این سبک تزیینات اندک اند. بهترین دستاورد آن بناهای با شکوه شهر ممنوعه مربوط به دوران مینگ در مرکز شهر پکن می باشد.

2- سبک جنوبی

در این سبک سقف به اندازه ای شیب پیدا می کند که گوشه های آن مانند شاخ گاو به سوی بالا متمایل میشود و کناره های بام ها با مجسمه های کوچک خدایان تا ئویی و جانوران اسطوره ای آراسته می گردد پیش آمدگی بام ها و ستونها نیز به همین ترتیب دارای انحنا و تزیینات میباشد و هیچ بخش از سطح را صاف وبدون آرایه نمی گذاشتند شهر شانگهای دستاورد این شیوه ی هنری است.

تفاوت سبک شمالی و جنوبی
سبک شمالی

انحنای شیب سقف

انحنای بام نرم است و به شیب و سقف چادر های عشایری شبیه است.

مقدار تزیینات لب ی بام ها

تزیینات کم و محدود است.به ندرت در حاشیه بام ها مجسمه دیده میشود.

سبک جنوبی

انحنای شیب سقف

به اندازه ای که گوشه های آن مثل شاخ گاو به طرف بالا متمایل می شود.

مقدار تزیینات لب ی بام ها

مجسه های کوچک خدایان یا جانوران اسطوره ای به طوری که خود سقف تقریباٌ محو می شود.

 

  • منبع:سایت بروزکد


درباره نویسنده

نوید آسفی هستم دارای مدرک کارشناسی مهندسی معماری و کارشناسی مهندسی تکنولوژی عمران-عمران , به طراحی های مهندسی علاقه شدید دارم , و به علت علاقه به طراحی و شناخت سبک های معماری تصمیم به فعالیت اینترنتی در هر دو زمینه عمران و معماری گرفته , و در حال حاضر به عنوان مدیر و سردبیر سایت بروزکد فعالیت می کنم. نرم افزار های مورد تسلط: autocad , 3dmax , sketchup , photoshop , cinama 4d , v-ray

مدیریت 1094 نوشته در بروزکد | مرجع آموزش معماری دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش حرفه ای طراحی نما