no-img
بروزکد | مرجع آموزش معماری

پاورپوینت نقاشی در معماری


بروزکد | مرجع آموزش معماری
>>>>آیدی اینستاگرام ادمین (navid_asefii) <<<<>>>> آیدی اینستاگرام سایت (broozcad.ir)(home_plan98)<<<<
مراحل خریدضمانت پرداخت
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

پاورپوینت نقاشی در معماری


پاورپوینت نقاشی در معماری
zip
05 f 2015


پاورپوینت نقاشی در معماری

پاورپوینت نقاشی در معماری

پاورپوینت نقاشی در معماری

توضیحات:پاورپوینت نقاشی در معماری انسان طبیعت تعداد صفحات:67

مقدمه:

فهرست

 انسان و نقاشی

 طبیعت و نقاشی

 معماری ونقاشی

انسان طبیعت معماری

تاریخچه

اشاره ای کوتاه به سیر تحول طراحی از اندام انسان

تناسب و تقسیمات اندام انسان

هنر غارنشینان

نقاشیهای پناهگاهی

تاریخچه نقاشی و طبیعت

نقاشی و طبیعت

نقاشی و معماری

تعریف معماری

شباهت روش ها در نقاشی و ساختمان :

تأثیر نقاشی مدرن بر کارهای «لوگربوزیه»:

رابطه بین کارهای «لوکربوزیه»و نقاشی مدرن:

تاثیرنقاشی دردوره هخامنشی

طراحی های مرتبط با معماری

طراحی

سکیس و معماری

فضای داخلی

طراحی از فضاهای معماری

طراحی از معماری سنتی

منابع:

…….

با نگاهی به تاریخ طولانی هنر نقاشی، طراحی از انسان را

موضوعی جذاب و همیشکی   می یابیم. هر چند نگرش هنرمندان

در طی دوران های مختلف با یک دیگر تفاوت داشته ولی همگی

به نوعی فعالیت های فردی و جمعی انسان را مورد توجه قرار داده

براساس ذهنیت خود کار کرده اند.

اشاره ای کوتاه به سیر تحول طراحی از اندام انسان

دیدن آثار دوره های مختلف ما را شناخت و درک شیوه هایی که آن ها برای طراحی از اندام انسان پیموده اند یاری خواهد داد.

اگر در جستجوی نقطه ی آغاز برای طراحی از اندام انسان باشیم در نهایت به دیوار نگاره های غارها می رسیم که انسان شکارچی را در کنار حیوانات به نمایش می گذارد.

انسان های درون این تصاویر دارای اندام های کشیده و ساده ای هستند که به تناسب آن ها کم تر توجه شده، نقش ها فقط تصوری از انسان را می نمایاند. این نقش ها غالباً بدین قصد طراحی شده اند که پیروزی بر حیوانات را هنگام شکار تسریع کنند، زیرا صاحبان آثار بر این باور بوده اند که این عمل تأثیر روانی داشته و قدرتشان را افزایش می دهد.

 

بعد از دیوار نگاره های غارها به آثار طراحی هنرمندان مصر و یونان، ایتالیا(رنسانس) از اندام آدمی برمی خوریم. طراحی هایی که موجب

تحولاتی در شناخت از چگونگی ساز و کار اندام انسان شده اند   در هنر مصریان، با درک دیگری از طراحی اندام انسان روبه رو هستیم. تصاویر این دوره کم تحرک بوده و عمدتاً با خطوط کناره نما شکل گرفته اند.

پاها و بالاتنه هر یک از زوایه ای جداگانه ترسیم شده اند.

(پاها از پهلو و بالا تنه ها از روبه رو)

غالب موضوعات مربوط به آدم هایی است که به انجام کاری مشغول هستند

و آرامش و سکون خاصی در همه پیکره ها حاکم است.

درک و شناخت طراحان این آثار متأثر از جهان بینی و تفکری است که درآن دوره نسبت به جهان پیرامون و زندگی پس از مرگ وجود داشته است.

در هنر یونان توجه به اندازه ها و تناسب جدی تر می شود و استادان هنر و هنرمندان در پی پدید آوردن و منظم نمودن معیارهای دست یابی به تناسبات برای انسان ایده آل بودند که بتوانند براساس آن زیبایی مورد نظر خود را خلق کنند. این امر باعث شد که در عرصه شناخت و درک صحیح از اندام انسان گام های مؤثری برداشته شود.

 

موفقیت هنرمندان در الگوسازی این اندازه ها و تناسبات، به گونه ای بود که در قرن های بعد نیز به تناوب مورد توجه قرار گرفت و نقطه ی آغازی برای آفرینش های بعدی هنر غرب شد

در دوران رنساس، کالبد شناسی و تشریح بدن انسان مورد توجه قرار گرفت. استادان طراحی، در این دوره مانند آزمایش گرانی بودند که کارشان تشریح بدن انسان و طراحی از آن بود و دستاورد آن آگاهی از چگونگی ساز و کار اندام، استخوان ها ماهیچه ها و مفصل ها بوده است

تناسب و تقسیمات اندام انسان

در طول تاریخ، درباره ی تناسبات بدن انسان، اندازه ها و نسبت های مختلفی ارائه شده است که بیش تر این تقسیمات برای نمایش دادن یک اندام ایده ال انسانی بوده است و به نظر   نمی آید که بتوان این تناسبات را طراحی همه افراد، به طور یکسان به کار برد. زیرا تفاوت های نژادی، نوع زندگی و برخوردار بودن یا نبودن از بسیاری از امکانات باعث می شود که شرایط رشد برای همه یکسان نباشد (برای مثال نوع تغذیه و ورزش از عوامل مؤثر بر اندام آدمی ست.)

هنر غارنشینان

nاین کهن ترین فرهنگ در میان فرهنگهای بشر،دیرتر از بقیه – آنهم به وسیله تفننکاران و به طور تصادفی – کشف شد.در سال 1879 حوالی سانتاندر در اسپانیای شمالی،یکی از اهالی محل که به زندگی گذشته انسان علاقه مند بود به کاوش در غارهای آلتامیرا در مللک خودش پرداخت،زیرا سابقاً نیز نمونه هایی است از سنگ چماغ و استخوان حکاکی شده در این ملل پیدا کرد بود.او در این کار از یاریهای دختر کوچکش برخوردار بود.چون سقف غار پر از زباله فقط چند سانتی متر از سر پدر دخترک بالاتر بود،و دخترک بهتر از او سقف را می دید پیش از او توانست شکلهای سایه مانند جانوران نقاشی شده بر سقف غار را ببیند.دساتوتولا نخستین انسان معاصر بود که به کاوش دراین غار دست زد و اطمینان داشت که نقاشیهایی که در آن دیده است به روزگاران کهن تعلق دارند.لیکن باستان شناسان نسبت به اعتبار آنها شدیداً تردید داشتند و در گنگره باستان شناسی پیش از تاریخ که در سال 1880 در لیسبون تشکیل شده

بود،نقاشیهای درون غار آلتامیرا رسماً به عنوان نقاشیهای بدلی از بحث کنار گذارده شدند.ولی در سال 1896 در پر- پر از ولایت ژیروند فرانسه،نقاشیهایی کشف شد که بخشهایی از سطح شان را ته نشستهای آهکی پوشانده بود و لازمه تشکیل این ته نشستها نیز سپری شدن چندین هزار سال از آفرینش نقاشیهای مزبور بوده است.این نقاشیها،نخستین نقاشیهای بودند که از سوی کارشناسان به عنوان نقاشیهایی معتبر شناخته شدند.اعلام نظر اینان باعث تقویت این اعتقاد شد که آثار بسیار هنرمندانه یافته شده به روزگاری بس کهن تر از آنچه در تصور آدمی بگنجد تعلق داشته اند.در سال 1901 آبه بروی رئیس باستان شناسان پیش از تاریخ،هنر درون غارفون – دو – گوم در دور دونی فرانسه را کشف و تایید کرد.شکاکان،سرانجام متقاعد شدند

 

غارهای لاسکو،نزدیک مونتینیاک- در منطقه دور دونی فرانسه نیز بر حسب تصادف در سال 1941 توسط دو پسر بچه که سر گرم توپ بازی دو قطعه زمینی بودند کشف شد.سگ متعلق به این دو که دنبال توپشان می رفت ناگهان در سوراخی افتاد و ناپدید شد و پسرها که پارسهای سگ از ته سوراخ به گوششان می رسید آنقدر به دنبالش رفتند تا به دورن غارها رسیدند.وقتی کبریت روشن کردن متوجه نقاشیهای با شکوهی از پیکره های جانوران بر روی دیوارها شدند؛این نقاشیها امروزه عموماً شگفت انگیزترین هنر تعلق به دوران پیش از تاریخ تلقی می شودند.

این نقاشیها بیش از ده هزار سال در محفظه های در بسته و خشک زیر زمینی سالم مانده بودند در چند ده سال اخیر که غارهای مزبور به روی همگان گشوده شوده اند بسیاری از آنها سریعاً صدمه دیده اند و از میان رفته اند.

 

نقاشیهای پناهگاهی

 

پس از پایان عصر یخ،یک دوره انتقالی پیش آمد که به دوره میان سنگی معروف است،و در طی آن اروپا از لحاظ آب وهوا،جغرافیایی و زیستی تقریباض همان گونه شد که امروزه ما شاهدش هستیم.در طی این دوره،فرهنگی رونق گرفت که هنرش مکل هنر.غارنشیان است و احتمال   می رود تا حدودی نیز از آن سرچشمه گرفته باشد.از سال 1903 تاکنون نقاشیهای کوچک فوق العاده زنده نمای جانوران و انسانها در صحنه های شکار،جنگ،رقصهای جادویی،و برداشت محصول در روی دیوارهای سنگی پناهگاههای کم عمق سنگی در میان تپه های لم یزرع ساحل شرقی اسپانیا (اسپانیای خاوری)کشف شده اند.این هنرمندان در تجسم پیکره های جانوران همان مهارت پیش از آنها استادانه ای را از خود بروز داده اند که اسلاف غارنشین شان پیش از آنها نشان داده بودند و احتمال دارد که در اینجا ما با نمونه هایی از یک سنت ماندگار یا عادت دیر پای دیدن و نمایاندن جانوران مواجه شده باشیم.

ولی آنچه به طرز فوق العاده ای تازگی دارد ظهور پیکره آدمی به طور انفرادی و در گروههای بزرگ و همپیوسته در کنار حالتها،موضوعها و محیطهای بسیار متنوع است.پیش از این گفتیم که پیکره انسان در کارهای هنری غارنشیان تقریباً هیچگاه به چشم نمی خورد.انسان افتاده یا از پای درآمده در منظره چاه در غار لاسکو،کاملا استثنایی است.درنقاشیهای پناهگاهی،تمایل و توجه جدید به موضوعات انسانی و تاکید بر عملی که در طی آن انسان بر جانور مسلط می شود،در کانون یا نقطه مرکزی هر اثر هنری قرار دارند.واژگان جدید شکلها ممکن است پس از پیمودن دریای مدیترانه از شمال افریقا که نقاشیهای بسیاری مشابه نقاشیهای یافت شده در اسپانیای خاوری در آن پیدا شده اند.به اروپا رسیده باشند.درباره تعیین تاریخ آغاز این تحول،بحثهای مفصلی میان دانشمندان صورت گرفته است و امروز تقریباً نوعی توافق بر سر سال 8000 پیش از میلاد حاصل شده است و در این مورد که سبک مزبور تا سال 3000 پیش از میلاد (با تغییرات بسیار)دوام آورده است نیز توافق شده است.

 

تاریخچه نقاشی و طبیعت

آدمی در ابتدا هنگامی که هنوز هنری نمادگرایانه داشت، مظاهر

قابل دسترس خود در طبیعت را به نقش می کشید. اما از آنجا که

طبیعت بسی گسترده بود و به درک در نمی آمد، وی حتی پس از

آنکه در ترسیم گیاهان و حیوانات به نوعی واقع نمایی شبه عملی

دست یافت، هنوز در نگارش طبیعت، ذهنی نمادگرا داشت

گل ها، برگ ها، درختان و کوه ها همه «اشیایی» بودند که می شد به طور مجرّد آن ها را دید و به صورت نمادین در کنار هم نقش کرد. آثار بجا مانده از مصر باستان، بین النهرین و یونان از این جمله اند.

در گذشته های دور این توجه به نمادگرایی و تزیین، به خصوص در هنر

مشرق زمین نیز به عنوان یک اصل تلقی می شد. دیدن و درک طبیعت و     خلوت در آن یک عبادت بود هنرمندان شرقی و همچنین ایرانی از همه

اجرای طبیعت بهره می جستند تا دریافت روحانی و عارفانه ی خودازهستی

را منعکس سازند.

در هنر مغرب زمین نیز تا قبل از رنساس، این نگرش وجود داشت، در منظره پردازی نمادگرایانه، جزییّات تصویر به نحوی تزیینی یا در قالب نوعی الگوی بیانی آرایش می یافت. در این خصوص می توان به منظره ی آرمانی از موضوعات مرسوم در دیوارنگاره های منازل رومیان باستان اشاره کرد

 

در قرن پانزده میلادی، پس از آنکه هنرمندان به ادراک نور در طبیعت دست یافتند. تحوّل بزرگی در منظره پردازی عینی (NATURE) رخ نمود. از لئوناردو داوینچی تا ژرژسوار (نقاش امپرسیونیست) هنرمندان و منقدان بر این بودند که نورپردازی فصلی از دانش نقاشی است.

در دوران رنسانس، چشم اندازها فقط پس از زمینه ای برای پیکره هاو تک چهره ها بودند تا این که از سده ی هجدهم میلادی، منظره پردازی چون گونه ای ازنقاشی مورد اروپاییان قرار گرفت ولی مهمترین تحّولات در سده ی نوزدهم مدیون هنرمندان «باربیزون»، امپرسیونیست ها و پست امپرسیونیست ها» بود که وسیعاً به موضوع منظره ی طبیعی پرداختند.

نقاشی و طبیعت

برای طراحان و نقاشان جذابیت طبیعت زنده، همواره منشأ الهام، شور و شگفتی

بوده است.

این توجه به خاطر پویایی و تحریکی ست که در طبیعت جریان دارد و این تغییر

و تحولات یعنی هسته زندگی. طبیعت با احساس آدمی پیوندی نزدیک دارد و

دیدن آن، همیشه او را با آرامش و تغمّق دعوت می کند. طراحی از طبیعت در

مراحل اولیه برای کسب مهارت و درمراحل پیشرفته تر بازتابی از احساسات

و بیان هنری هنرمند است.

و دیگر توضیحات…………………………….

تعداد صفحات پاورپوینت :67

کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .



درباره نویسنده

نوید آسفی هستم دارای مدرک کارشناسی مهندسی معماری و کارشناسی مهندسی تکنولوژی عمران-عمران , به طراحی های مهندسی علاقه شدید دارم , و به علت علاقه به طراحی و شناخت سبک های معماری تصمیم به فعالیت اینترنتی در هر دو زمینه عمران و معماری گرفته , و در حال حاضر به عنوان مدیر و سردبیر سایت بروزکد فعالیت می کنم. نرم افزار های مورد تسلط: autocad , 3dmax , sketchup , photoshop , cinama 4d , v-ray

مدیریت 1094 نوشته در بروزکد | مرجع آموزش معماری دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش حرفه ای طراحی نما