no-img
بروزکد | مرجع آموزش معماری

دانلود پاورپوینت مطالعات طرحی مدرسه ابتدایی


بروزکد | مرجع آموزش معماری
>>>>آیدی اینستاگرام ادمین (navid_asefii) <<<<>>>> آیدی اینستاگرام سایت (broozcad.ir)(home_plan98)<<<<
مراحل خریدضمانت پرداخت
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

دانلود پاورپوینت مطالعات طرحی مدرسه ابتدایی


PPT
دانلود پاورپوینت مطالعات طرحی مدرسه ابتدایی
ppt
22 f 2017


پاورپوینت مطالعات طرحی مدرسه ابتدایی

,دانلود پاورپوینت مطالعات طرحی مدرسه ابتدایی,

دانلود پاورپوینت مطالعات طرحی مدرسه ابتدایی

دانلود پاورپوینت مطالعات طرحی مدرسه ابتدایی

توضیحات:دانلود پاورپوینت مطالعات طرحی مدرسه ابتدایی

پاورپوینت مدرسه از تحقیق تا طرح

شایان به ذکر است مطالعات تهیه شده بسیار نادر و با زحمت های فراوان مهندسین سایت تهیه شده است.

فهرست مطالب:

مكانيابي فضاهاي آموزشي

عرصه ها و حريم ها

مكانيابي فضاهاي آموزشي با توجه به

شرايط طبيعي و اقليمي

الزامات در معماری فضای اموزشی

خصوصيات فيزيكي مدرسه

معیارهای طراحی مدرسه

مطالعات تكميلي مربوط به دوره ابتدایی

معرفي كلاسهاي آموزشي مقطع ابتدایی

مساحت فضاهای مورد نیاز

استانداردهای مبلمان

اصول و مباني طراحي فضاهاي آموزشي سنتی

سازمانهاي فضايي تعيين اصول ساخت مدارس

ضوابط طراحي مدارس

بررسی نمونه ها

نقد و بررسی مدرسه باوهاوس

نقد و بررسی مدرسه صالحیه

منابع ومأخذ :

……………………………..

پاورپوینت مطالعات طرحی مدرسه ابتدایی

 

اصول و روش مكا نيابي و تعيين اندازه فضاهاي آموزشي

دو راهبرد در مورد ارتباط متقابل” اندازه” و “مكان” تسهيلات آموزش بايد دنبال گردد.

راهبرد ا ول : توسعه واحدهاي آموزشي از نظر مساحت و خدمات ارائه شده در هر واحد در مقابل تقليل تعداد واحدهاي مورد نياز در سطح سكونتگاه (شهر , محله يا …. )

راهبرد دوم : تقليل واحدهاي آموزشي از نظر مساحت و خدمات ارائه شده و در مقابل تكثير تع داد واحدها در سطح سكونتگاه .

عوامل موثر در ظرفيت مدارس

عوامل موثر در ظرفيت مدارس ٧ آيتم مي باشند كه شامل ظرفيت تربيتي ‐ سرانه محوطه –

تجهيزات – امكانات پرسنلي – دسترسي به محوطه – سرانه زير بنا و نظر بهره برداران است.

آنچه در تعيين ح جم كالبدي مدارس است اهميت دارد توجه به ويژگي استفاده كنندگان از فضا و همچنين كالبد شهر و تركيب توده هاي ساختماني با فضاي شهري مي باشد. توجه به ارتفاع مدرسه با عنايت به سن و سال و تناسبات محصلين و همچنين تاثير مسائل آموزشي بر ارتفاع فضا ، توجه به كاربري و تراكم ساختماني و سيماي شهري مدرسه به لحاظ خط آسمان و نشانه شهري به دليل اهميت فرهنگي آن ، مسائلي هستند كه حجم كالبدي مدرسه را تحت تأثير قرار مي دهند. اصو ً لا موارد تأثير گذار در حجم كالبدي مدارس بدين شرح هستند :

١‐ ارتفاع مناسب از لحاظ تناسب ارتفاع ساختمان به قد و قواره دانش آموزان.

٢‐ سيماي شهري مدار س و توجه به اينكه در معماري گذشته كشورمان فضاي مدرسه و

سيماي آن به عنوان يكي از شاخ صترين ها در كنار مسجد و بازارو… جلوه نمايي مي كرد.

٣‐ تراكم ساختماني و توجه به حجم كالبدي فضاهاي آموزشي كه شامل ميزان اشغال سطح زمين و ابعاد زمين مي باشد.


مكانيابي فضاهاي آموزشي

جهت مكانيابي مراكز آموزشي ، سه اصل همجواري، مكان استقرار، ظرفيت مورد توجه قرار گرفته

است:

الف) همجواري

معيارهاي مناسب در تعيين همجواري مراكز آموزشي با ساير كاربر يها عبارتند از :

اجتناب از آلودگي هوا

اجتناب از آلودگي صوتي

اجتناب از آلودگي محيطي

ب) مكان استقرار

تعيين و تشخيص مكان مناسب استقرار براي مراكز آموزشي در گروه شناخت نوع فعاليت، عملكرد، نيازمنديها ، كنش و واكنش هايي است كه كاربري آموزشي با ديگر كاربريها پديد مي آورد.

ج) ظرفيت :

ظرفيت مكاني به عنوان يك عامل اساسي تعيين كننده سطوح مورد نياز خواهد بود كه اندازه و ابعاد و سطح زمين بايد جوابگوي فعاليتهاي تعيين شده در شرايط حال و توسعه آينده باشد. كه هر ناحيه با توجه به شعاع دسترسي و تراكم جمعيت دانش آموزان ، افت تحصيلي، هرمهاي سني در سياستهاي آموزشي ، مي توان تعداد ظرفيت مورد نياز مكان آموزشي را تعيين نمود

.همچنین موارد زیر در مکان یابی باید بررسی شود:

 

عرصه ها و حريم ها

كاربري مسكوني و كاربري آموزشي:

محيط يك واحد آموزشي مي‌بايست واجد تمامي نيازهاي يك فضاي مسكوني باشد. پس همجواري واحدهاي

آموزشي با كاربري مسكوني به خصوص ضروري مي‌باشد.

كاربري آموزشي و كاربري فرهنگي:

كاربري فرهنگي شامل مدارس، مساجد، ‌تكايا، كتابخانه، ‌مركز فرهنگي تربيتي، موزه و گالري، ‌نمايشگاه و…

مي‌باشد.چنانكه از عملكرد آنها انتظار مي‌رود، ‌نزديكي نسبتا زيادي با كاربري آموزشي دارند و اين دو كاربري

مي‌توانند به عنوان دوكاربري سازگار در كنار هم و جوار يكديگر استقرار يابند.

كاربري آموزشي و كاربري بهداشتي:

هر چند كه كاربري بهداشتي مثل كاربري آموزشي نيازمند به فضايي آرام به دور از هر گونه آلودگيهاي صوتي و هوا

است، ‌ازطرفي دسترسي سريع به واحدهاي درماني براي واحدهاي آموزشي ضروري است. ليكن اين كاربري يكي

از منابع شيوع آلودگيهايميكروبي، ‌شيميايي و حتي راديواكتيويته است و در اين صورت اين دوكاربري ناسازگار

شناخته شده، ‌از همجواري آنها بايد احتراز كرد.

كاربري آموزشي و فضاي سبز:

در كليه تحقيقاتي كه در زمينه فضاهاي آموزشي صورت گرفته، ‌تاكيد بر ارتباط فضاهاي سبز مي‌باشد. هر چند

فضاي سبز ويژگيهاي خود را دارا مي‌باشد و با سيستم تقسيم بندي منطقه مسكوني، ‌محله ها يا واحد همسايگي

ارتباط دارد. ليكن همجواري آنها با فضاي آموزشي مي‌تواند از نظر سالم سازي، ‌جلوگيري از آلودگي و انتقال آ“‌به واحد آموزشي و ايجاد چشم انداز و آرامش خط بصري كه دانش آموزان با تماشاي آن فضا كسب مي‌نمايند و در بهبود شرايط فراگيري بسيار موثر باشد.

كاربري آموزشي و شبكه ارتباطي حمل و نقل:

شبكه حمل و نقل منبع اصلي آلودگي صوتي و هوايي به شمار مي‌رود.
لوله‌هاي اصلي گاز و نفت، ‌دامداريها، مرغداريها و باغ خانه ها نبايد همجوار كاربري آموزشي قرار گيرند. ومكان آتش نشاني، مراكز پليسي، كاربري فرهنگي (سينما و تئاتر)‌وجود دارد كه بايد در فاصله‌هاي معين از واحدهاي آموزشي جهت امداد رساني و استفاده از فضاهاي فرهنگي قرار گيرند.

ساير همجواري ها :
كاربري آموزشي و دیگر تأسيسات شهري : برخي از كاربريها مانند ايستگاه آتش نشاني ، مراكز پليس و نيروي انتظامي وجود دارد كه بايد در فاصله هاي معين از واحدهاي آموزشي جهت امدادرساني قرار گرفته باشند.

 

مكانيابي فضاهاي آموزشي با توجه به
شرايط طبيعي و اقليمي

اوضاع طبيعي زمين:

بايد از احداث مدارس ابتدایی در زمينهايي با بيش از 8% احتراز گردد.

جهت يابي:
جهت و موقعيت ساختمان آموزشي بايد طوري انتخاب شود كه تابش آفتاب و تهويه براي فضاها از جمله كلاسها در تمام فصول به نحو احسن انجام شود و از احداث ساختمان در مسير بادهاي شديد و مزاحم خودداري شود.

شعاع دسترسي:
شعاع دسترسي به چند عامل بستگي دارد:‌تراكم جمعيت، اندازه مدرسه و مقطع تحصيلي از آن جمله اند.

در مقطع ابتدایی حداكثر فاصله واحد آموزشي تا محل سكونت500 مترمطلوب است.

دسترسی پیاده:
دسترسي‌هاي مناسب پياده به واحدهاي آموزشي با توجه به جمعيت زياد دانش آموزان در هنگام خروج از مدرسه در طراحي فضاهاي ترافيكي در مناطق شهري ميتواند نقش مهمي داشته باشد. عدم ارتباط مستقيم و ورود و خروج به خيابانهاي اصلي، ‌چهارراهها و ميدانها از طريق ايجاد فضاي باز در قسمت ورودي و خروجي مدارس، انتخاب عرض مناسب پياده روي دسترسي سواره به ترتيبي كه در شرايط عادي هيچ دانش آموزي در خروج مجبور به استفاده از دسترسي سواره به جاي پياده نباشد، وجود يك مسير پياده منتهي به واحد آموزشي به صورتي كه در مواقع ضروري بر روي وسايل نقليه مورد نياز باز شود و همچنين دور بودن مسير آمد و شد دانش آموزان از موارد خطر آفرين يا كليه محلهايي كه متناسب با سن دانش آموزان نيست، ‌از موارد ديگر دسترسي پياده هستند.

 

دسترسی سواره

 الف) ارتباط با شبكه ترافيكي:

مدارس براي انجام فعاليتهاي آموزشي نيازمند تجهيزاتي هستند كه دستيابي به آنها مستلزم داشتن سواره مي‌باشد مانند اورژانس، آتش نشاني.
ب)‌عدم ارتباط با شبكه ترافيكي: سلامت دانش آموزان ايجاب مي‌نمايد كه از شبكه دسترسي پر ترافيك اجتناب نمايند.

 

الزامات در معماری فضای اموزشی

نور:

نور يكي از اصول مهم در طراحي فضاها و تامين آسايش بيشتر مي‌باشد. معيارهاي عمده در طراحي رو شنايي داخل يك فضا عبارت است از ميزان شدت روشنايي و ميزان انعكاس مواد مختلف به جنس و رنگ و كيفيت سطح آنها بستگي دارد. اين عوامل به خصوص رنگ در فضاهاي آموزشي داراي اهميت خاص مي‌باشد.

حاصل رنگ در فضاهاي آموزشي از چند نظر داراي اهميت است:
-1دانش آموزان از نظر رواني عكس العمل نشان مي‌دهند، ‌مثل هيجان، ‌آرامش، ‌خستگي
-2مقدار روشنايي داخلي فضا قابل كنترل مي‌گردد و ناراحتيهاي ناشي از خيرگي نور را كاهش مي‌دهد.
– 3اختلاف درخشندگي سطح مطالعه نبايد بيش از سه برابر ميز، ‌حوزه آن و تخته كلاس باشد.
-4پرهيز از استفاده از سطوح براق به علت انعكاس منابع نوري و خيرگي چشم. استفاده از نور طبيعي خورشيد

در درجه اول اهميت قرار دارد.

نور مصنوعي:
از آنجا كه در فضاهاي آموزشي اغلب تركيبي از نور طبيعي و مصنوعي استفاده مي‌شود بهتر است از چراغهاي

فلورسنت با توزيع نوري نيمه مستقيم (با صفحات مشبك)‌يا يكنواخت يا مختلف استفاده نمود و در اين صورت

بهتر است كه رديف چراغها عمود بر تخته تدريس و رديف نيمكتها در نظرگرفته شود همچنين پيش بيني روشنايي

موضعي براي تخته تدريس الزامي به نظر مي‌رسد.

روشنايي مدارس :

١ – به منظور ايجاد نور كافي در مدارس در صورتي كه پنجره هاي نور گير در يك سمت واقع شده باشند سطوح

جانبي ديواره هاي كلاس نبايد از 1/5 الي 1/7سطح كل پنجره ها كمتر باشد .

٢– توصيه مي شود كه سطوح ديوارهاي كلاس درس از رنگ مات انتخاب شود تا از خيرگي

حاصل از انعكاس نور جلوگيري به عمل آيد و رنگ ها نيز محيط دلپذيري براي دانش آموزان بوجود آورند .

 

براي نور مناسب رنگ هاي زير پيشنهاد مي شود:

آبي كمرنگ , كرم, سبز خيلي كمرنگ , سفيد و بژ .

٣ – سطح كف كلاس مي تواند داراي رنگ هاي سفيد , خاكستري و يا رن گهاي روشن چوب باشد .

٤ – رنگ سقف كلاس بايد رنگ سفيد و يا رنگ روشن باشد .

٥ – رنگ ميز و صندلي شاگردان بايد مات باشد .

٦ – رنگ سطح تخته كلاس درسي بايد سياه و يا سبز باشد .

٧ – حداکثر فاصله محل کار از پنجره از دو برابر ارتفاع پنجره بیشتر نباشد:

8 – برای کلاس های مجهز به وسائل سمعی و بصری امکانات تاریک کردن فضا پیش بینی شود.
9– فضاهای داری امکانات سمعی و بصری ,چنانچه گنجایش تا حدود 150 نفرباشد.استفاده از نور طبیعی مقدور و قابل قبول است.

صوت:

اصوات نامطلوب در فضاي آموزشي سه دسته اند:
الف- سرو صداي ناشي از ترافيك هوايي و زميني
ب- سر و صداي ناشي از كارگاههاي صنعتي- مراكز تجاري
ج – سر و صداي بازي بچه ها در فضاي باز و ساير كلاسها
منابع توليد كننده صوتي در صورتي كه ميزان ارتعاشات آنها از 80 دسيبل بيشتر نباشد، مي‌توانند به عنوان كاربريهاي همجوار با كاربري آموزشي به كار روند.

صدا:

استاندارد مقاومت در مقابل عبور صدا برای دیوار های اتاق درس 45-35 db)دسی بل(و برای کف و سقف db 45 در نظر گرفته می شود.
می توان به منظور تامین یکنواختی فضا تمهیدات آکوستیکی در بدنه کلاس را مورد نظر قرار داد.
حداکثر فاصله بین سخنگو و شنونده وبدون استفاده از وسایل کمکی m 25 است.با این ترتیب که شنوندگان در داخل زاویه 140 درجه ای قرار می گیرند که راس آن محل استقرار سخنگو است

  • شرايط اقليمي:
  • آب و هوا:
    شرايط مناسب آب و هوا متاثر از وضعيت اقليمي يعني حرارت، رطوبت و سرعت حركت هوا خواهد بود
  • باد:
    محيط آموزشگاه از نظر همجواري با ساير ساختمانها و عوامل جغرافيايي بايد به گونه‌‌اي باشد، كه امكان حركت و نتيجتا تهويه هوا وجود داشته باشد، ‌نحوه استقرار آن به نحوي باشد كه اثرات بادهاي مزاحم كاهش يافته و برخورداري از بادهاي مناسب افزايش يابد. به طوري كه حداكثر استفاده از جريان هواي مناسب براي تهويه طبيعي كلاس بوجود آيد.
  • تابش آفتاب:
    به طور كلي جهت ساختمان مدارس بايد به گونه‌‌اي باشد كه حداكثر تابش آفتاب در كلاسها هنگام زمستان و جلوگيري از نفوذ تابش مزاحم در تابستان فراهم آيد.
دانلود پاورپوینت طرحی مدرسه ابتدایی

پاورپوینت مطالعات طرحی مدرسه ابتدایی

 

پاورپوینت مطالعات مدرسه ابتدایی

دانلود پاورپوینت مطالعات طرحی مدرسه ابتدایی

 

و دیگر توضیحات…………………

تعداد اسلاید ها:142
فرمت فایل:پاورپوینت
درگاه پرداخت شماره یک
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .
برای دیدن رساله های معماری اینجا کلیک کنید.
برای دیدن پاورپوینت های معماری و عمران اینجا کلیک کنید.
برای دیدن پکیج پاورپوینت های معماری اینجا کلیک کنید.

 

دانلود پاورپوینت مطالعات طرحی مدرسه ابتدایی,پاورپوینت مطالعات طرحی مدرسه ابتدایی,دانلود پروژه پاورپوینت مطالعات طرحی مدرسه ابتدایی,



تصاویر پیش نمایش


دانلود پاورپوینت مطالعات طرحی مدرسه ابتدایی-1
دانلود پاورپوینت مطالعات طرحی مدرسه ابتدایی-1
دانلود پاورپوینت مطالعات طرحی مدرسه ابتدایی-1
دانلود پاورپوینت مطالعات طرحی مدرسه ابتدایی-1

درباره نویسنده

نوید آسفی هستم دارای مدرک کارشناسی مهندسی معماری و کارشناسی مهندسی تکنولوژی عمران-عمران , به طراحی های مهندسی علاقه شدید دارم , و به علت علاقه به طراحی و شناخت سبک های معماری تصمیم به فعالیت اینترنتی در هر دو زمینه عمران و معماری گرفته , و در حال حاضر به عنوان مدیر و سردبیر سایت بروزکد فعالیت می کنم. نرم افزار های مورد تسلط: autocad , 3dmax , sketchup , photoshop , cinama 4d , v-ray

مدیریت 1094 نوشته در بروزکد | مرجع آموزش معماری دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش حرفه ای طراحی نما