no-img
بروزکد | مرجع آموزش معماری

پاورپوینت سلسله مراتب در معماری بسیار کامل و جامع


بروزکد | مرجع آموزش معماری
>>>>آیدی اینستاگرام ادمین (navid_asefii) <<<<>>>> آیدی اینستاگرام سایت (broozcad.ir)(home_plan98)<<<<
مراحل خریدضمانت پرداخت
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

پاورپوینت سلسله مراتب در معماری بسیار کامل و جامع


PPT
پاورپوینت سلسله مراتب در معماری بسیار کامل و جامع
ppt
05 f 2020


پاورپوینت سلسله مراتب در معماری

پاورپوینت سلسله مراتب در معماری پروژه ای بسیار کامل و جامع میباشد .که توسط مهندسین سایت بروزکد در 107 اسلاید تهیهش ده است،در ادامه میتواندی پروژه معماری سلسله مراتب در معماری را دریافت کنید.

پاورپوینت سلسله مراتب در معماری

پاورپوینت سلسله مراتب در معماری

توضیحات:پاورپوینت سلسله مراتب در معماری تعداد صفحات:107.

مقدمه:

فهرست مطالب

1- سلسله مراتب در طبیعت

2- سلسله مراتب هستی از دیدگاه عرفان

3-سلسله مراتب در انسان از دیدگاه مختلف

4-سلسله مراتب در معماری

سلسله مراتب در طبیعت:

-منظومه ی شمسی:

  • وخورشید که پیوسته به سوی قرارگاهش درحرکت است،این تقدیر خداوند قادر ودانااست ونه برای خورشید سزاوار است که به ماه برسد و نه شب بر روز پیشی می گیرد و هر کدام از آنها در مسیر خود شناورند.
  • منظومه شمسي نه سياره اصلي تعداد زيادي قمر طبيعي (اقمار) ، تعداد زيادي سياركها ، تعداد نامعلومي ستاره‌هاي دنباله‌دار به همراه شهابها ، شهاب سنگها به دور خورشيد در حال گسترش

هستند.

مطالب مرتبط:

برای دانلود مطالعات معماری کلیک کنید.

برای دانلود نقشه اتوکد کلیک کنید.

برای دانلود پاورپوینت معماری کلیک کنید.

برای دانلود رساله معماری کلیک کنید.

پیج اینستاگرامی پر از نقشه های ویلایی پیشنهاد میکنم حتما تو اینستاگرام فالوش کنید.

حوم پلان 98

پاورپوینت سلسله مراتب در معماری

 ای دی پیج  : home_plan98@

محتويات منظومه شمسي

تمامي اجرامي كه تحت نيروهاي گرانشي خورشيد در مدارها در گردشند، منظومه شمسي را تشكيل مي‌دهند. اين اجرام بر اساس جرمشان در سلسله مراتب مشخص قرار دارند، در راس آنها خورشيد واقع است، سپس سيارات ، اقمار و حلقه‌هاي آنها ، خرده‌هاي بين سياره‌اي (ستاره‌هاي دنباله‌دار ، سياركها ، شهابها) و در آخرين مرتبه گازها و گرد و غبار بين سياره‌اي قرار دارند.

  • فرضيه كانت – لاپلاس درباره ی منظومه ی شمسی

این نظریّه ی مهم در سال 1755 ميلادي (1134 شمسي) بوسيله فيلسوف آلماني ، امانوئل كانت ، مطرح شد. نظر كانت به عقيده قابل قبول امروزي شبيه است. بر طبق آن ، منظومه شمسي از يك ابر گاز و غبار در حال چرخش ، شكل گرفته است. نظر كانت بوسيله رياضيدان فرانسوي به نام پير دو لاپلاس بسط داده شد. فرضيه كانت – لاپلاس ، يك ابر بسيار بزرگ از گازهاي داغ را ترسيم مي‌كند كه به دور محور خود مي‌چرخد. كانت و لاپلاس ، اين ابر بزرگ را سحابي ناميده‌اند.
سرد شدن گاز سحابي ، باعث انقباض آن مي‌شود. در اين ضمن ، با انقباض جرم اصلي ، حلقه‌هايي از گاز در اطراف آن باقي مي‌مانند. اين جرم اصلي همان خورشيد است. حلقه‌ها ، در اثر نيروي گريز از مركز (نيرويي است كه اجسام در حال چرخش را به طرف بيرون از مركز چرخش مي‌راند.) از مركز دور مي‌شوند. بنابراين فرضيه ، حلقه‌هاي جدا از هم ، منقبض شده و سياره‌ها را بوجود آورده‌اند. دانشمندان در درستي اين نظر ترديد دارند، چرا كه گازهاي داغ گرايشي به انقباض ندارند، بلكه در فضا گسترش مي‌يابند.

نظريه جديد ابرغبار

فيزيكدان آلماني كارل فون وايتسزيكر بنياد اصلي تئوري جديد ابر غبار را پيشنهاد كرد. بعد از آن اخترشناس امريكايي به نام جرارد كويپر نظر وايتسزيكر را به‌صورت تئوري جديد منشا منظومه شمسي تكميل كرد. سيارات منظومه شمسي ، از همان گاز و غباري شكل گرفته‌اند كه خورشيد از آن پديد آمده است. ابر بزرگ با گردش خود در فضا به بخشهاي كوچكتري تقسيم شده است.
ذرات موجود در اين بخشها ، همديگر را جذب كرده‌اند و سرانجام سياره‌ها را بوجود آورده‌اند. بيشتر مواد ابر اصلي در اثر تابش خورشيد از آن دور شده‌اند، ولي پيش از آنكه خورشيد ، حالت ستاره به خود گيرد، اندازه سياره‌ها به حدي رسيده بود كه مي‌توانستند در مداري به دور آن باقي بمانند يا گردش كنند.

شكل گيري منظومه شمسي از ديد ديناميك

  • منظومه شمسي يك ساختار منظم را برحسب خواص فيزيكي‌اش نشان مي‌دهد، بطوري كه اگر از بالاي قطب شمال خورشيد ديده شود، منظومه شمسي قواعد زير را پيدا مي‌كند:1. سيارات در خلاف جهت عقربه‌هاي ساعت در اطراف خورشيد مي‌گردند، خورشيد نيز در همان جهت به دور خود مي‌چرخد.2. به استثناي عطارد و پلوتو ، اكثر سيارات داراي صفحات مداري هستند كه فقط بطور جزئي با صفحه دايرة‌البروج شيب دارند، مدارها تقريبا هم صفحه هستند.3. به استثناي عطارد و پلوتو ، سيارات در مدارهايي مي‌گردند كه خيلي به دايره نزديك هستند.
  • 4. به استثناي زهره و اورانوس ، سيارات در خلاف جهت عقربه‌هاي ساعت (يعني در همان جهت حركت مداريشان) به دور خود مي‌چرخند.5. اكثر قمرها در همان جهتي كه سيارات مادرشان به دور خود مي‌چرخند و در نزديكي صفحات استوايي سيارات قرار دارند.6. ستاره‌هاي دنباله‌دار با دوره تناوب طولاني ، مدارهايي دارند كه از همه جهات و زوايا مي‌آيند، بر خلاف مدارهاي هم صفحه سيارات ، اقمار ، سياركها و ستاره‌هاي دنباله‌دار با دوره تناوب كوتاه.7. سه عدد از سيارات مشتري‌گون شناخته شده‌اند كه داراي حلقه هستند.
    • سلسله مراتب در فصلهای سال
      • سلسله مراتب در روز و شب:
        • مراحل رشد نرمینه ها
      • سلسله مراتب موجودات از نظر عرفان
      • جهان هستی از دیدگاه فلاسفه و عرفای اسلام دارای درجات مختلف و متفاوتی است. “وجود” از کامل ترین درجة آن که واجب الوجود و مبدأ هستی است، آغاز شده، تا هیولای عالَم ماده که مرز نیستی و هستی. از فعلیت تام و نامتناهی گرفته تا ناقص ترین درجة وجود یعنی ماده المواد که بی نهایت بالقوه است. این را قوس نزول می نامند. سپس سیر تکاملی وجود از مقام بی نهایت بالقوه یعنی ماده المواد آغاز شده تا بالاترین درجه ی وجود و فعلیت ادامه می یابد و این را قوس صعود می گویند.
  • مراتب هستی را در صعود و نزول به چند طبقه یا عالم کلّی تقسیم می کنند، از قبیل: عالم عقول، نفوس و ماده. عرفا و اشراقیون بر این عالم ها، عالَم دیگری را اضافه کرده، آن را عالَم مثال یا ملکوت می نامند که برزخ و حدّ میانه ای است بین عالَم مجرّدات و عالم مادّه. بنابر اصالت وجود منشاء همة آثار و خواصّ و لوازم موجودات، همان وجود است، چون وجود دارای مراتب و درجات مختلف است. عارفان برای وجود سه مرتبه قائلند:
  • 1- مرتبة‌ احدیّت که در آن پروردگار را بدون تصور تجلیاتش در اسما و اشیا تصور می کنیم.
    2- مرتبه واحدیّت که در آن پروردگار را همراه با تجلیاتش در اسماء و صفات تصور می کنیم.
    3- مرتبة حقّ مخلوق که در آن پروردگار را در حالی تصور می کنیم که به حالت خلق تنزّل کرده و در همه چیز بر حسب استعداد آن تجلّی کرده است.
  • برخی مراتب را شش دانسته اند:
    1- مرتبه ی ذات احدیت.
    2- مرتبه ی واحدیت.
    3- ارواح مجرّده.
    4- نفوس عامله که عالَم مثال ، عالم ملکوت است.
    5- مرتبه ی مُلک و شهادت.
    6- مرتبه ی جامع که انسان کامل است.
  • سلسله مراتب رشد در جنین
  • سلسله مراتب رشد در انسان

رادیواکتیویته ی محیطی

  • مثال برای سلسله مراتب اجتماعی
  • قبل از حمله اعراب به ايران ، ايرانيان داراي سلسله مراتب در جامعه خود بودند يعني گروهي كشاورز بودند ، گروهي كار ديواني داشتند ، گروهي روحاني بودند و … و به ندرت و با تحمل مراحلي سخت كسي مي توانست از طبقه خود به طبقه بالاتر ارتقا درجه پيدا كند.
  • سیر صعود و تکامل انسان از نظر ابن سینا
  • ابن سینا در اشارات می­گوید اولین درجه حرکات عارفین «اراده» نام دارد و آن نیرویی است که اشخاص را که به یقیین برهانی رسیده­اند و دارای ایمان استوار هستند برای رسیدن به عروه الوثقای الهی و متصل شدن به عالم قدس تحریک می­نماید. درجه دوم «ریاضت» است در سه بعد؛ یکی کنار نهادن آنچه غیر از حق است و عدم پیروی از آن دیگری، اینکه نفس اماره اش را مطیع نفس مطمئنه سازد و به این وسیله همه قوای تخیل و وهم خود را از توهمات دنیوی باز دارد و متوجه امور قدسی کند. دیگر این که اندرونش را پاکیزه و لطیف سازد تا به تنبه دست یابد.
  • وقتی شخص به مرحله اراده برسد و ریاضت هایی را پشت سر نهد خلسه­های جذابی به او دست می دهد که در آن به نور حق اطلاع می یابد به این خلسه­ها و غش ها «اوقات» گویند. به مرور این خلسه­ها در حین اشتغال به ریاضت زیاد می­شود. سپس شخص به مقامی می­رسد که در غیر حال ریاضت نیز گاه با دیدن یک شیء متوجه جناب قدس و حق متعال می­شود و خلسه به او دست می­دهد.

او حالتی می­یابد که به هر چیزی که می­نگرد حق را در آن می­بیند. در مراحل بعد دیگر با پیدایش «وقت» و دیدن نور حق، حالت غش به او دست نمی­دهد بلکه به سکینه و آرامش می­رسد و بر عکس در اوقاتی که از حال دور است حیران و متأسف است. سپس نیل به حق می­یابد و ضمیرش آینه­ای جلا یافته می­شود که به واسطه آن در محضر حق قرار می­گیرد و لذات عالیه­اش فزونی می­یابد و در این مرحله عارف نظری به حق دارد و نظری به خود دارد. پس از آن به مرتبه برتری می­رسد که دیگر فقط جناب قدس را ملاحظه می­کند و خود را نمی­بیند و اینجاست که حقیقتاً واصل به حق شده است.

 

سلسله مراتب در معماری:

تفکیک اهّمیّت یا معنای یک فرم از سایر فرم ها یا فضاهای سازماندهی،به وسیله ی اندازه،شکل یا مکان آن که از اصول نظام دهنده می باشد.

 

اصل سلسله مراتب حاکی از این است که در اغلب و شاید هم درهمه ی ترکیبات معماری تفاوت های واقعی بین فرم ها و فضاها وجود دارد. این تفاوت ها تا حدّی نشاندهنده ی میزان اهّمیّت فرمها و فضاها و نقش عملکردی ، صوری و سمبلیکشان در سازماندهی می باشد. البتّه سیستم ارزشگذاری که توسّط آن اهّمیّت نسبی سنجیده می شود بستگی به موقعیّت خاص ، نیازها و خواسته های استفاده کنندگان و تصمیمات طرّاح خواهد داشت. ارزش های بیان شده ممکن است فردی یا اجتماعی ، شخصی یا فرهنگی باشند.در هر صورت ، نحوه ی تعیین این تفاوت های عملکردی یا سمبلیک در میان اجزای یک بنا ،امر حسّاسی برای ایجاد یک نظام بارز سلسله مراتبی در میان فرم ها وفضاهای بنا محسوب می شود.

برای اینکه یک فرم یا فضا به عنوان فرم

یا فضایی مهم در یک سازماندهی تفکیک

گردد ،باید آشکارا تک باشد.این امر،به این

ترتیب می تواند حاصل شود که به این شکل

یا فرم:

-اندازه ای استثنائی

-شکلی یگانه

-مکانی مهم و با ارزش     بدهیم.

در تمام موارد،فرم یا فضایی که از نظر سلسله مراتب مهم است به وسیله ی استثنایی بودن خود نسبت به حدّ مقرّر و خلاف الگوی منظّم و مقرّر عمل کردن دارای اهّمیّت و معنی می گردد.

سلسله مراتب به وسیله ی اندازه:

یک فرم یا فضا به خاطر تفاوت بارز اندازه اش نسبت به سایر قسمتها می تواند در یک ترکیب معماری تفوّق یابد. معمولا“این تفوّق به وسیله ی بعد عمودی یک قسمت معلوم می شود. همچنین در برخی موارد، یک قسمت می تواند به خاطر کوچکی قابل توجّهش نسبت به سایر قسمتهای سازماندهی و قرارگیریش در وضعی کاملا“مشخّص،تفوّق یابد.

  • سلسله مراتب در

خانه های سنّتی

مثل خانه ی

بروجردی ها:

سلسله مراتب به وسیله ی شکل:

فرمها و فضاها به وسیله ی تمایز آشکار شکلشان از بقیّه ی قسمتهای یک ترکیب می توانند تفوّق بصری یابند و بدین ترتیب مهم جلوه کنند. تضاد آشکار در شکل و اینکه این تمایز بر مبنای تغییر در هندسه است یا در نظم،امر حسّاسی می باشد.البتّه،این نکته نیز مهم است که شکلی که برای جزء مهم در سلسله مراتب انتخاب می شود با عملکرد و نوع استفاده اش مطابقت داشته باشد.

 

سلسله مراتب به وسیله ی مکان قرارگیری:

فرمها و فضاها برای اینکه به عنوان اجزائی مهم در یک ترکیب جلب توجّه کنند می توانند در مکانی مهم و با ارزش قرار گیرند .در نظام سلسله مراتب،مکانهای مهم برای یک فرم یا فضا به قرار زیرند:

انتهای یک ترتیب خطّی یا سازماندهی محوری،

قسمت مرکزی یک سازماندهی متقارن،

مرکز یک سازماندهی مرکزی یا شعاعی،

بیرون زدگی در بالا،پایین یا در جلوی یک ترکیب.

 

  • ایجاد سلسله مراتب در معماری سنّتی ایران:                 یکی از روش های ایجاد سلسله مراتب نور می باشد.

در فضاهای معماری ایرانی به دقّت از سلسله مراتب نور و تاریکی در جهت حرکت و هدایت از فضایی به فضای دیگر استفاده شده است.در این سلسله مراتب،شدّت نور و تاریکی در فضاهاست که میزان اهّمیّت آنها را مشخّص می سازد.

 

  • تاریخ سلسله مراتب در فضای معماری

1-سلسله مراتب در دوره ی اول فضای معماری:

       شامل کارهای دوران باستان می باشد که محصول شکل گیری اولیه سازه هایی چون “لنتو”هاست. در این دوره فضای خالی درون بی­معنی است و معماری همانند تندیسی است که در سایت قابل رویت است و سلسله مراتب مشخّصی وجود ندارد. به عنوان مثال می­توان از “استون هنج” مربوط به 1680 قبل از میلاد نام برد که صورت اولیه آن 57 ستون روی دو دایره و یک نیم دایره بوده است.

2-سلسله مراتب در دوره ی دوم فضای معماری:

     معماری با تحول سازه بوجود می آید، زمانی که طاق و قوس در بناها نمود می یابند. آن چیزی که در بین النهرین، معماری روم و … آن را مشاهده می­کنیم. در این حالت درون و برون بنا دارای معنی است، فضاها دارای شخصیت هستند و بصورت سلسله مراتب طی می شوند یعنی درون، بینابین و برون. در اینجا یک اتفاق دیگری نیز می افتد و آن مطرح شدن انسان است و در ضمن درک انسان نیز از محیط عوض می­شود. یکی از نمونه­های این دوره معبد پانتئون می­باشد.

 

سلسله مراتب در روستاها

  • مسجد شیخ لطف الله اصفهان
  • چون مسجد در ضلع شرقي ميدان واقع است
  • و خواه ناخواه در ورودي مسجد در سمت
  • مشرق قرار دارد اگر بنا بود مسجد را نيز
  • بهمين جهت مي ساختند كار جهت يابي از
  • لحاظ قبله مختل ميشد، در اين جا با ايجاد
  • يك راهرو كه از ابتداي مدخل مسجد به سمت
  • چپ و سپس بسمت راست ميچرخد بر اين مشكل فائق آمده اند يعني اگر چه ساختمان مسجد در مشرق است و از نماي خارجي آن چنين برمي آيد كه ديوار جبهه آن در جهت شمال به جنوب است لكن در همين ديوار محراب بنا شده كه بسوي قبله است و وقتي به عظمت اين فكر پي مي بريم كه در بيرون مسجد اثري از كژي و زاويه بچشم نميخورد اما بمجرد ورود ناچاريم قبول كنيم كه صحن نسبت به نماي خارجي پيچشي دارد در صورتيكه گنبد كوتاه اين مسجد بعلت مدوّر بودن، جهت يا زاويه مخالفي نشان نمي دهد.

 

  • سلسله مراتب در معماری اصفهان و مسجد امام
  • سلسله فضاها در معماري اصفهان

مجموعه اي از فضاهاي مجزا و

محصور شده كه در تركيب با يكديگر

قرار گرفته باشند، نيستند، بلكه فضاها

ضمن اينكه محدوده و شخصيت خود

را دارند و از فضاهاي ديگر قابل

شناسايي هستند، دريك تركيب كاملا

واحد قرار مي گيرند، به طريقي كه

پحركت انسان در درون سلسله فضاهاي

يك بنا، حركتي سيال و لغزنده است. اگر

سلسله فضاهاي مسجد امام از ميدان نقش جهان، ايوان ورودي، هشتي، راهروها،  حياط، ايوان داخلي و سرانجام شبستان را دنبال كنيم، با وجود تفكيك و تشخيص اين فضاها و تنوع بي نظير آن، يك كليت واحد فضايي را دريافت كرده واحساس مي كنيم كه در لايه هاي فضايي بنا، ليز مي خوريم.

     سلسله مراتب در طرّاحی باغ ایرانی:

سلسله مراتب به عنوان اولین اصل از اصول طرّاحی باغ ایرانی قبل از تقارن،مرکزیّت،ریتم،استقلال و تشخیص فضاها،تنوّع در وحدت ،وحدت در تنوّع و طبیعت گرایی و بهره گیری از منظر می باشد.

بر اساس این اصل فضاها و عناصر مختلف بر اساس اهمیت، ارزش کارکردی و بسیاری از عوامل دیگر در کنار هم قرار می گیرند. در طراحی اغلب باغ های ایرانی این اصل به خوبی دیده می شود. سلسله مراتب در باغ ها از سردرورودی یا گاهی میدان و آبنمایی در بیرون باغ (جلوخان) شروع و با گذشتن از هشتی و محور اصلی به کوشک باغ می رسد. این اصل را در ارتفاع، رنگ و اندازه عناصر باغ هم میتوان جستجو کرد.

 

  • الگوهای باغهای ایرانی :
    الگوی 1 : کوشک ( باغ فین کاشان )
    – ساختمان کوشک دارای الگوی فضای میانی می باشد.
    – ورودی باغ بر روی محور اصلی مقابل کوشک قرار می گیرد.
  • الگوی 3 : باغ ( باغ دولت آباد یزد )

 

  • ویژگی باغها :
    1- دیوار محصور دورشان دارند => درونگرا بودن
    2- هندسی بودن ساماندهی فضایی آن => باغها همه هندسی هستند – باغ ایرانی هندسی است ، حتی درختهای آن ، برخلاف باغهای ژاپنی و چینی که الگوی باغ را از خود باغ گرفته اند.
    3- وجود سر در بصورت ساختمان => المانهای ورودی : پیش خان – پیش طاق – آستانه یا پای در – پِلَنگ ( درگاه میان یک دیوار ستبر ، از آستانه تا پایان پهنای دیوار ) –دالان درون باغ – در اغلب باغها ساختمانهای ورودی 2 طبقه هستند
    4- دارای برج
    5- شبکه خیابان بندی راست
    6- شبکه آب نماها و آبیاری راست
    7- ساختمان کانونی ( کاخ ، کوشک ، کلاه فرنگی و … )
    8- باغچه های چهارپهلو پر از درختان و گلها
  • جزئیّات سلسله مراتب در باغ
  • درمين عناصر چهارگانه‌اي كه باغ را شكل مي‌بخشند، “فضا” عنصري معمارانه است كه چون قالب و ظرفي، ديگر عناصر و اجزاء را در ميان مي‌گيرد و درعين حال كه فضاي اصلي و فضاهاي گوناگون باغ را بوجود مي‌آورد وظيفه دارد تا محيطي انساني را ايجاد نمايد.
  • تقسيم‌بندي فضاها در باغ بر اساس معيارهاي گوناگوني همچون مقياس فضاها ونيز ويژگيهاي كالبدي آنها امكان‌پذير است. در تقسيم‌بندي براساس مقياس مي‌توان فضاهاي باغ را به گروههايي همچون فضاهاي اصلي مانند سردرخانه، كوشك، شاه‌نشين و يا بالاخانه و فضاهاي فرعي كه مجموعه فضاهاي كم‌اهميت‌تر باغ همچون حمام، فضاهاي جنبي، خلوتها و… را شامل مي‌گردند تقسيم كرد. آنچه كاملاً مشخص است اين نكته است كه فضاهاي اصلي در هماهنگي با ساختار هندسي همواره در نقاط مهمي كه هندسه باغ مشخص مي‌نمايد قرار مي‌گيرند. تمامي اين فضاهاي اصلي و فرعي به صورت توامان ساختار فضايي و معماري باغ را شكل مي‌بخشند.
  • معماری فولدینگ،معماری ضدّ سلسله مراتب

  • فولد یعنی چین و لایه های هزار تو ، یعنی هر لایه در کنار لایه دیگر ، همه چیز در کنار هم است ، هیچ اندیشه ای بر دیگری ارجحیت ندارد ، تفسیری بالاتر و فراتر از دیگری نیست ، همه چیز افقی است . به عبارت دیگر فولدینگ می خواهد منطق دو ارزشی را دیکانستراکت کند و کثرت و تباین را جایگزین آن کند . فولدینگ هم مانند دیکانستراکشن در پی از بین بردن مبناهای فکری تمدن غرب و بالاخص منطق مطلق و ریاضی گونه مدرن است .
  • فولدینگ ، عمودگرایی ، طبقه بندی و سلسله مراتب مردود می داند و به جای آن افقی گرایی را مطرح می کند . از نظر فولدینگ همه چیز همسطح یکدیگر است . دلوز در کتاب خود به نام ، فولد ، لایبنیتز و باروک ( 1982 ) جهان را چنین تبیین می کند : ” جهان به عنوان کالبدی از فولدها و سطوح بی نهایت که از طریق فضا ، زمان فشرده شده ، در هم پیچ و تاب خورده و پیچیده شده است . ” دلوز هستی و اجزاء آن را همواره در حال شدن می بیند .
  • یکی از موارد کلیدی در مباحث مطرح شده توسط دلوز ، افقی گرایی است . دلوز به همراه یار همفکر خود ، فیلیکس گاتاری ، مقاله ای به نام ” ریزوم ” در سال 1976 در پاریس منتشر کرد .
  • این موضوع در کتاب هزار سطح صاف ( 1980) به صورت کامل تر توسط این دو مطرح گردید . رزیوم گیاهی است بر خلاف سایر گیاهان ، ساقه آن به صورت افقی و در زیر خاک رشد می کند . برگ های آن خارج از خاک است . با قطع بخشی از ساقه آن ، این گیاه از بین نمی رود ، بلکه از همانجا در زیر خاک گسترش می یابد و جوانه های تازه ایجاد می کند .
  • این دو متفکر با مطرح نمودن بحث ریزوم ، سعی در بنیان فکنی اندیشه غرب کردند و اصول اولیه آن را زیر سوال بردند . از نظر آنها ، عقلانیت غرب به صورت سلسله مراتب عمودوار ، درخت گونه و مرکز مدار است .

و دیگر توضیحات……………………………….

تعداد صفحات:107
درگاه پرداخت شماره یک
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .


درباره نویسنده

نوید آسفی هستم دارای مدرک کارشناسی مهندسی معماری و کارشناسی مهندسی تکنولوژی عمران-عمران , به طراحی های مهندسی علاقه شدید دارم , و به علت علاقه به طراحی و شناخت سبک های معماری تصمیم به فعالیت اینترنتی در هر دو زمینه عمران و معماری گرفته , و در حال حاضر به عنوان مدیر و سردبیر سایت بروزکد فعالیت می کنم. نرم افزار های مورد تسلط: autocad , 3dmax , sketchup , photoshop , cinama 4d , v-ray

مدیریت 1094 نوشته در بروزکد | مرجع آموزش معماری دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش حرفه ای طراحی نما