no-img
بروزکد | مرجع آموزش معماری

پاورپوینت تحلیل مدرسه سپهسالار-مدرسه MELT -مدرسه البرز -بسیار کامل


بروزکد | مرجع آموزش معماری
>>>>آیدی اینستاگرام ادمین (navid_asefii) <<<<>>>> آیدی اینستاگرام سایت (broozcad.ir)(home_plan98)<<<<
مراحل خریدضمانت پرداخت
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

پاورپوینت تحلیل مدرسه سپهسالار-مدرسه MELT -مدرسه البرز -بسیار کامل


PPT
پاورپوینت تحلیل مدرسه سپهسالار-مدرسه MELT -مدرسه البرز -بسیار کامل
ppt
30 f 2019


پاورپوینت تحلیل مدرسه سپهسالار-مدرسه MELT -مدرسه البرز

پاورپوینت تحلیل مدرسه سپهسالار-مدرسه MELT -مدرسه البرز

پاورپوینت تحلیل مدرسه سپهسالار-مدرسه MELT -مدرسه البرز

توضیحات:پاورپوینت تحلیل مدرسه سپهسالار-مدرسه MELT -مدرسه البرز

تعداد صفحات:57

مدرسه سپهسالار

مدرسه ی عالی سپهسالار یا مدرسهٔ ناصری مدرسه بزرگی با بنای ارزنده از قرن سیزدهم هجری قمری در تهران است که در سال ۱۳۵۸بعد از شهادت شهید مطهری نام آن به مدرسهٔ عالی شهید مطهری تغییر یافت. مسجد و مدرسه سپهسالار نخستین و بزرگ ترین مسجد و مدرسه عالی در تهران است واز بناهای ساخته شده در دوره قاجار با مساحت 1600 متر مربع و دارای دوطبقه می باشدو در تهران، خیابان ناصرخسرو، کوچه مروی واقع شده است.

عکس هوایی:

در این مدرسه، بیشتر، علوم اسلامی تدریس می‌شد. پس از تشکیل دانشگاه تهران، مدرسهٔ سپهسالار به دانشکدهٔ علوم معقول و منقول تبدیل شد و اداره آن از طرف آیت الله خمینی به محمد امامی کاشانی سپرده شد.

ساختمان بنای معظم مدرسه در دوران ناصرالدین شاه قاجار در ۱۲۹۶ ه. ق. توسط صدراعظم وقت میرزا حسین خان سپهسالار شروع شد و پس از مرگ وی برادرش میرزا یحیی خان مشیرالدوله ساختمان آن را به اتمام رسانید.

طراحی مسجد را ممتحن ‌الدوله به عهده گرفت و معمار آن حاج حسن قمی بود . ساخت هسته اصلی بنا نزدیک به پنج سال به درازا کشید . همچنین از « حاج ابوالحسن معمار » و « استاد جعفرخان معمار باشی کاشانی » به عنوان معماران اصلی مسجد و مدرسه یاد می شود.

مطالب مرتبط:

پاورپوینت تحلیل مدرسه البرز , چهارباغ عباسی , جده کوچک

برای دانلود رساله معماری کلیک کنید.

برای دانلود نقشه اتوکد کلیک کنید.

برای دانلود پاورپوینت معماری کلیک کنید.

پیج اینستاگرامی پر از نقشه های ویلایی پیشنهاد میکنم حتما تو اینستاگرام فالوش کنید.

حوم پلان 98

پلان معماری

 ای دی پیج  :  home_plan98@

حسین خان سپهسالار

مدرسهٔ سپهسالار در جنوب کاخ بهارستان در ضلع شرقی میدان بهارستان ساخته‌شد و تمامی این بناهای تاریخی در قسمتی از اراضی باغ سردار ساخته شده‌است .

مدرسهٔ سپهسالار مشتمل بر مسجد سپهسالار، مکتب‌خانه و کتابخانه‌است. کتابخانهٔ آن به دلیل داشتن نسخ خطی بی‌نظیر اهمیت خاصی دارد. این بنا زمانی محل دانشکدهٔ معقول و منقول، مؤسسهٔ وعظ و خطابه، و فرهنگستان ایران بود.

ورودی اصلی مدرسه در خیابان بهارستان واقع شده‌است.شاهکاری از معماری و کاشیکاری مشهور به هفت‌کاسه (طاق معلق) در آن به یادگار مانده‌است، و کاشی‌های مصور خشتی رنگارنگ و نیز حجاری ستون‌های یکپارچه و سنگ‌های ازاره به این بنا برجستگی خاصی داده‌است.

مجموعهٔ این بنای باشکوه (مدرسه و مسجد) مشتمل است بر جلوخان، سردر، دهلیز، حجره‌های دوطبقه، چهار ایوان، گنبد عظیم و شبستان (چهلستون)، هشت گلدسته، منارهٔ کاشیکاری و مخزن کتابخانه

تلفیق معماری ایرانی با معماری مساجد استانبول

میرزا حسین ‌خان سپهسالار سا‌ل ها سفیر ایران مقیم در استانبول بود . برای همین زمانی که به ایران بازگشت با نگاهی به مساجد ترکیه شروع به ساخت این مسجد کرد . شاید این نزدیک ‌ترین تلفیق میان معماری ایرانی و معماری مساجد استانبول باشد.

مسجد سپهسالار گنبد ویژه ‌ای دارد ؛ تعداد مناره ‌های بیش از اندازه متداول آن که حدود هشت مناره است و گنبد دو گوش خوابیده ‌اش نشان از سبک معماری مساجد ترکیه دارد.

خصوصاً پلان مسجد در زیر گنید خانه که به صورت چلیپا است و در مساجد ایران کمتر این نوع پلان وجود دارد. هم چنین خیز کم گنبد ، تعداد زیاد گلدسته ( 8 عدد) بی شباهت به مساجد عثمانی نیست.

تزیینات درمعماری:

تزئینات ساختاری چون کاربندی و غیر ساختاری چون یزدی ‌بندی و مقرنس و کاسه ‌بندی در ساختمان مسجد به کار رفته است.کاشی کاری ها و مجموعه هنر های معماری دوره قاجار نه تنهاانرا به یکی از زیباترین مساجد بلکه به یک مدرسه زیبا نیزتبدیل کرده است.

درب اصلی که به خیابان سرچشمه باز می ‌شود دارای بهترین نمونه تزیینات فلزی در این مجموعه است ‌. پشت پنجره حجره ‌ها نیز نمونه ‌هایی زیبا از فرفورژه ( نرده ‌های دست ‌ساز آهنی ‌) دیده می ‌شود .

به طور کلی طرح این بنا ملهم از مسجد جامع اصفهان ، مسجد ایاصوفیه استانبول و مدرسه چهارباغ اصفهان است .

ž

از انواع مهم کاشی‌ کاری در این مسجد معقلی ‌، هفت رنگ یا خشتی و معرق را می ‌توان نام برد که این آخری به دو صورت اسلیمی و گره ‌چینی است و معرق برجسته سر در ورودی در نوع خود منحصر به فرد است ‌. سنگ و تزیینات سنگی در این مجموعه جابه ‌جا به کار رفته و از این نظر با دیگر ابنیه دوران قاجار تفاوت دارد و به معماری دوران زندیه شباهت می‌ یابد

کاشیکاری

نمازخانه مسجد که به چهل ستون معروف است ( اما 44 ستون دارد ) ، در شرق صحن قرار دارد ؛ صحنی که دارای چهار باغچه ، چهار خیابان و حوض بزرگی در میانه است که از آب جاری قنات تهران ( که برای مدرسه ، مسجد و عمارت بهارستان می‌ آمد ) سیراب می ‌شد .

در این بنا آجر کاری به شکل تزیینی دیده نمی ‌شود اما ، آجر مصالح اصلی بنا را تشکیل می‌ دهد و زمینه ‌های است که کاشی کاری روی آن نمایی جذاب دارد .  طاق ‌های آجری پر تنوع در دالان ‌ها و ورودی ‌ها نیز به چشم می‌ خورد . در های حجره ‌ها و در اصلی شبستان زمستانی گره ‌چینی معرق دارند .

در چهار طرف اضلاع ساختمان چهار ایوان قرار دارد که ایوان بزرگ اصلی در طرف جنوب واقع شده و منتهی به مقصوره و گنبدی عظیم می شود که کمتر از گنبد های مساجد بزرگ دوره صفویه نیست ولی نه بدان زیبایی .

چهار ایوان مرتفع رو به ‌روی هم قرار دارند که کوتاه ‌ترین آنها رو به قبله است و گنبدی دارد که با گنبد مساجد قدیمی ‌تر از خود تفاوت می ‌کند و معماری جدیدی را ارایه می‌ دهد .

چهار مناره بلند که پایه ‌های هر یک تا کمر از سنگ است و به شیوه ظریفی حجاری شده ، به همراه دو مناره دیگر در دو طرف جلوخان ، در مجموعه شش مناره مسجد را تشکیل می‌ دهند ؛ از چهار مناره اولی ، دو مناره به دو پهلوی ایوان متصل است و دو مناره دیگر رو به ‌روی ایوان قرار دارد . تمامی مناره ‌ها از آجر ساخته شده

نظام گردشی ساختمان به صورت ورود از مجاور یک ایوان(ایوان غربی) به حیاط مرکزی مسجد و ارتباط به قسمت های مختلف مسجد از طریق حیاط مرکزی است که کاملاً یک نظام گردشی ایرانی است.

و تحلیل کلی مدرسه MELT

و تحلیل کلی مدرسه البرز

و توضیحات دیگر………………………………………

تصاویری از قسمتهای از پروژه:     
درگاه پرداخت شماره یک
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .


درباره نویسنده

نوید آسفی هستم دارای مدرک کارشناسی مهندسی معماری و کارشناسی مهندسی تکنولوژی عمران-عمران , به طراحی های مهندسی علاقه شدید دارم , و به علت علاقه به طراحی و شناخت سبک های معماری تصمیم به فعالیت اینترنتی در هر دو زمینه عمران و معماری گرفته , و در حال حاضر به عنوان مدیر و سردبیر سایت بروزکد فعالیت می کنم. نرم افزار های مورد تسلط: autocad , 3dmax , sketchup , photoshop , cinama 4d , v-ray

مدیریت 1094 نوشته در بروزکد | مرجع آموزش معماری دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


یک پاسخ به “پاورپوینت تحلیل مدرسه سپهسالار-مدرسه MELT -مدرسه البرز -بسیار کامل”

  1. Mobina گفت:

    mamnoon aliiii bod

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش حرفه ای طراحی نما