no-img
بروزکد | مرجع آموزش معماری

پاورپوینت بررسی فضاهای موزه وضوابط طراحی آنها


بروزکد | مرجع آموزش معماری
>>>>آیدی اینستاگرام ادمین (navid_asefii) <<<<>>>> آیدی اینستاگرام سایت (broozcad.ir)(home_plan98)<<<<
مراحل خریدضمانت پرداخت
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

پاورپوینت بررسی فضاهای موزه وضوابط طراحی آنها


PPT
پاورپوینت بررسی فضاهای موزه وضوابط طراحی آنها
ppt
19 f 2015


پاورپوینت بررسی فضاهای موزه وضوابط طراحی آنها

بررسی فضاهای موزه-ضوابط طراحی-عملکرد موزه-برنامه فیزیکی-استا

پاورپوینت بررسی فضاهای موزه وضوابط طراحی آنها

پاورپوینت بررسی فضاهای موزه وضوابط طراحی آنها

توضیحات:پاورپوینت بررسی فضاهای موزه وضوابط طراحی آنها

بررسی فضاهای موزه-ضوابط طراحی-عملکرد موزه-برنامه فیزیکی-استا .

مقدمه:

عرصه بندی کل مجموعه

بررسی فضاهای موزه

برای عرصه بندی موزه و تقسیم بندی عناصر نمایش باید بین مجموعه اشیاء به نمایش درآمده، بررسی فضا های موزه ها وعملکرد موزه مدار بازدید یا محورهای هدایت و بخش های اطلاع رسانی هماهنگی به وجود آورد. در هر موزه ای به اعتبار و ارتباط با بازدیدکننده، سه عرصه ی مختلف وجود دارد:

الف) عرصه عمومي : عرصه اي كه عموم مردم دسترسي بي واسطه به آن داشته و بتوانند بدون هيچ مشكلي در آنجا حضور داشته باشند شامل فضاهاي نمايشي كتابخانه آمفي تئاتر و …. است.

ب) عرصه خصوصي : اين عرصه فضاهاي خصوصي از قبيل اداري انبارها و خدمات داخلي بنا را شامل مي شود.

ج) عرصه عمومي _ خصوصي : فضاهاي فرعي كه مشتمل است بر فضاهاي تحقيقاتي _ آموزشي رستورانها سرويسها و ديگر خدمات رفاهي.

مطالب مرتبط:

دانلود نقشه اتوکد موزه

دانلود پروژه معماری برسی موزه هنرهای عالی آتالانتا

برای دانلود مطالعات معماری کلیک کنید.

برای دانلود نقشه اتوکد کلیک کنید.

برای دانلود پاورپوینت معماری کلیک کنید.

برای دانلود رساله معماری کلیک کنید.

ضوابط طراحی

آمفي تئاتر

باید توجه داشت که آمفی تئاتر جدا از مسیر عادی بازدیدکنندگان باشد، نزدیک به سالن اصلی ورودی و یا مستقیماً بدان راه داشته باشد. کاملا مجهز به وسایل ایمنی باشد. (درهای اضافی، سیستم مستقل برق، از نظر گرما و سر و صدا از بقیه بخش های ساختمان جدا باشد و …)

– طراحی فضای مناسب جهت دستگاه های نمایش فیلم، اسلاید و … از نیازهای این سالن است.

– خروجی ها باید به طرف بیرون باز شده و مطابق با تعداد افراد و طول مسیر حرکت آنها طراحی شوند.

– ارتفاع درها نباید از 220 سانتیمتر کمتر باشد.

– عرض کریدورها 1100 میلیمتر برای تا 100 نفر، 1600 میلیمتر برای تا 250 نفر باید باشد.

– پلکان با عرض 1100 میلیمتر برای تا 100 نفر، 1600 میلیمتر برای تا 250 نفر باید باشد.

– حداقل ارتفاع پله ها 14 سانتیمتر و حداکثر 18 سانتیمتر باید در نظر گرفته شود.

– برای کوتاه کردن زمان انعکاس صوت، حجم محوطه به ازای هر صندلی 14/ 5/7 مترمکعب می باشد.

– از طرح دیوارهای قوسی و سهمی و دیوارهایی به شکل مقعر خودداری شود.

– سرانه سالن نمایش بدون احتساب فضای صحنه 1/1 متر مربع برای هر نفر می باشد.

– اگر برای هر 4-3 راهرو یک در خروجی جانبی به عرض 1 متر در نظر گرفته شود، به ازا هر راهرو 25 صندلی مجاز است.

– خط دید هر تماشاچی بایستی 12 سانتیمتر بالاتر از چشم تماشاچی ردیف جلو باشد.

– حداکثر فاصله آخرین ردیف از خط جلوی صحنه 24 متر می باشد.

– همچنین می بایست به گونه ای طراحی شود که بتوان صحنه را از هر جای سالن به وضوح و به خوبی دید یعنی باید تطابقی بین عمق و عرض آن موجود باشد.

– صحنه های بدون بسط و گسترش مساحت کمتر از100 ترمربع، سقف صحنه کمتر از 1 متر بالاتر از قسمت فوقانی جلوی صحنه است.

-نسبت ارتفاع جلوی صحنه به عرض، باید 6: 1 باشد.

– فاصله لبه نشیمن هر صندلی تا پشتی صندلی جلویی برای صندلی های ثابت حداقل 60 سانتیمتر و برای صندلی های تاشو حداقل 40 سانتیمتر باید باشد.

– حداقل عرض صندلیها از محور تا محور دسته ی صندلی نباید از 50 سانتیمتر کمتر باشد و حداقل عمق نشیمن صندلیها نباید از 40 سانتیمتر کمتر باشد.

– ارتفاع اتاق پروژکسیون نباید از 5/2 متر کمتر باشد.نمونه هايي از پلان آمفي تئاتر

 

2- گالري ونمايشگاه

گالريها كه فضاي اصلي موزه را شامل مي شوند بايد انعطاف پذير باشند بدين معنا كه به نحوي ساخته شوند كه بتوان در آنها به آساني تغييراتي ايجاد كرد و شكل واندازه آنها را در صورت نياز تغيير داد هر چند كه در اين تغييرات چهارچوب كلي اتاقها و ابزار فني مثل دزدگير تهويه و … تغيير نخواهد كرد.

براي انعطاف پذير نمودن گالريها مي توان از ديواره ها و يا پانلهاي سبك استفاده كرد اما در بسياري از موزه ها استفاده از پانل متداول نيست بلكه به همان روش سنتي تالارهاي ثابت توجه مي شود در هر صورت گالريها بايد به نحوي ساخته شوند كه بازديدكنندگان بتوانند در آنها براحتي گردش نمايند. توصيه مي شود در طراحي گالريها موارد زير در نظر گرفته شود :

1-حتي الامكان در طراحي گالريها از نور مصنوعي استفاده شود.

2-كاملا” مجهز به وسايل ايمني باشند.

3-وجود انبار در مجاورت گالريها

4-تفاوت در طراحي گالريها با توجه به تنوع در نمايش اشياء موزه

 

گالری ها

گالری ها که برای نمایش آثار هنری و اشیاء فرهنگی و علمی مورد استفاده قرار می گیرند باید دارای شرایط زیر باشند:

– از نظر حفاظت در مقابل خرابی، دزدی، آتش سوزی، رطوبت، خشکی بیش از حد، نور شدید آفتاب و گرد و غبار مطمئن باشند.

– در شرایط عادی، زاویه ی دید انسان (54 یا 24 درجه به بالای سطح تراز چشم) در مورد تصویری که در فاصله ی 10 متری قرار داشته و سطح آن کاملا روشن است موقعی حاصل می شود که ارتفاع تصویر آویخته شده 4900 میلیمتر در بالای سطح دید و 700 میلیمتر به پایین سطح ادامه داشته باشد. تنها در مورد تصاویر بزرگ چشم انسان مجبور است از پایین تصویر تا به بالای زاویه ی دید حرکت کند. بهترین موقعیت برای نصب تصاویر کوچک (نقطه تاکید: سطح افق در تصویر) عبارت از محلی هم تراز با دید تماشاگر است.

-اشیاء مورد نمایش باید طوری قرار داده شوند که بدون زحمت در معرض دید مردم قرار بگیرند.

 

اين بخش موزه را به طور كلي گروه مهندسان منخصص انجام مي دهند و شامل موارد زير است

-سيستم برق : كليه وسايل برقي موزه بايد به نحوي طراحي شوند كه در صورت گسترش موزه آنها را نيز بتوان گسترش داد علاوه بر سيستم برق اصلي تعبيه يك سيستم برق اضطراري نيز ضروري است.

-سيستم تهويه : سيستم تهويه موزه از اهميت بسيار برخوردار است زيرا تهويه نامناسب زيانهاي جبران ناپذيري به اشياء موزه وارذ مي كندو محيط را براي بازديدكننده غير قابل تحمل مي سازد درضمن رادياتورهاي مولد بايد در نقاطي نصب شوند كه فضاي مفيد موزه را اشغال نكنند همچنين اشياء نبايد مستقيما” در معرض هواي سرد يا قرار گيرند.

-مقابله با سرقت : در كليه موزه ها آژيرهاي خطر بايد در قسمتهاي مختلف موزه نصب شوند و به اتاق نگهباني و نزديكترين پست كلانتري متصل باشند همچنين مي توان از دوربين مدار بسته و چشمهاي الكترونيك و … استفاده كرد.

-مقابله با آتش سوزي : توانايي مقابله با آتش سوزي در موزه كاري حياتي است پس بايد در معماري موزه از مصالحي استفاده كرد كه قابليت اشتعال خيلي كمي داشته باشند و در مصالح اجتناب ناپذير مانند چوب آنها را با آخرين نوع عايقهاي موجود اندود. همچنين استفاده از زنگ خطر و درهاي فلزيي كه در صورت بالا رفتن درجه حرارت از درحه مشخص روي درهاي اصلي قرار گرفته واز گسترش آتش و دود جلوگيري مي كنند.

 

کتابخانه

مهمترین نکته ای که در طراحی اولیه ی کتابخانه باید مورد توجه قرار گیرد، آرامش و سکوت و محیط مطبوع آن است که هم به محل استقرار آن در مجموعه و هم به مصالح به کار رفته در آن مربوط می شود.

– تابش مستقیم نور خورشید از کتابخانه نامطلوب است. لذا حتی المقدور سعی شود نور کتابخانه از طریق جبهه ی شمالی تامین شود.

– از آشکارسازهای گرما و دود استفاد شود، از روش آب پاشیدن دوری کنید زیرا آسیب آن برای کتاب بیش از آتش است.

– در بخش کتب مرجع برای هر 1000 جلد کتاب مساحت 10 متر مربع اختصاص داده می شود.

– در فضای دسترسی باز؛ 15 متر مربع بر 1000 جلد کتاب (حداقل 100 متر مربع) اختصاص داده می شود.

– میز مطالعه برای خواننده کتاب 600×900 میلیمتر مربع است و به ازا هر نفر 25/2 متر مربع فضا برای مطالعه اختصاص داده می شود.

– فضای میان قفسه ها باید حداقل 4/1 -3/1 متر عرض داشته باشند.

– راهرو میان قفسه ها نباید بیش از 3 متر طول داشته باشند.

– همه ی کتابخانه ها به یک اتاق کار کوچک (10 متر مربع) و انباری کتاب مجهز به قفسه بندی (5 متر مربع) نیاز دارند.

 

اداری

جریان کار در یک اداره مانند ماشین است که تمام اجزاء آن با هم کار می کنند. منبع نیروی یک اداره اطلاعات آن است. بدین سبب طرح ریزی می باید طوری باشد که اطلاعات بدون وقفه های بی مورد در هر قسمت جریان یابد. جهت دستیابی به این هدف، بخشهای اصلی اداری با توجه به عملکردهای هر یک می باید در محل مناسبی در نظر گرفته شود. به طور مثال افرادی که در رأس قسمت مدیریت قرار دارند، معمولا در یک جا جمع می نمایند. یا قسمت مدیریت می تواند از محل تردد عمومی اداری به دور باشد و قسمت های امور اداری و مالی، دبیرخانه و … که دارای تماسی زیاد با مسئولین و کارمندان این قسمت هستند بهتر است در ارتباط مستقیم با آن در نظر گرفته شود.

بخش اداری بهتر است از طریق سالن اصلی ورودی در دسترس عموم باشد، لیکن در نظر گرفتن ورودی مجزا و مستقل به منظور دستیابی کارکنان و افراد ویژه بسیار مناسب است.

 

 

عملکرد موزه

ارائه ونمايش آثار :

كار اصلي موزه ارائه آثار است معرفي شئ بايد چنان باشد كه به آساني ارتباطي مستقيم ميان آثار و بازديدكننده برقرار كند. بازديدكننده خواه نوجوان باشد خواه يك پژوهشگر يا گردشگر و آثار محجموعه موزه خواه يك اثر هنري نادر باشد خواه يك فسيل و … يكسان مشمول اين برقراري ارتباط مي باشند.

ارائه و نمايش آثار همراه با اطلا عات نوشتاري و بصري به طرق زير انجام مي گيرد :

1-در داخل تالار به صورت آزاد :

الف) قرار دادن آثار بر روي پايه: 6 الي 10 متر مربع فضاي زمين

ب) نصب آثار بر روي ديوار : 3 الي 5 متر مربع سطح ديوار

ج) استقرار در داخل غرفه ها

2-در داخل ويترين :

الف) نمايش آثار نخبه در ويترين انفرادي

ب) ويترين عمودي

ج) ويترين افقي : 400 سكه 1متر مربع سطح ويترين

د) ويترين زميني

و دیگر توضیحات……………………………….

تصاویری از قسمت های مختلف پروژه……………………

تعداد صفحات:85
درگاه پرداخت شماره یک
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .

درگاه پرداخت شماره دو


برچسب‌ها :
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

درباره نویسنده

نوید آسفی هستم دارای مدرک کارشناسی مهندسی معماری و کارشناسی مهندسی تکنولوژی عمران-عمران , به طراحی های مهندسی علاقه شدید دارم , و به علت علاقه به طراحی و شناخت سبک های معماری تصمیم به فعالیت اینترنتی در هر دو زمینه عمران و معماری گرفته , و در حال حاضر به عنوان مدیر و سردبیر سایت بروزکد فعالیت می کنم. نرم افزار های مورد تسلط: autocad , 3dmax , sketchup , photoshop , cinama 4d , v-ray

مدیریت 1094 نوشته در بروزکد | مرجع آموزش معماری دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


یک پاسخ به “پاورپوینت بررسی فضاهای موزه وضوابط طراحی آنها”

  1. سميه گفت:

    پاورپوينت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش حرفه ای طراحی نما