no-img
بروزکد | مرجع آموزش معماری

پاورپوینت نقد و بررسی خانه ی منیر السلطنه در تهران بسیار کامل و جامع


بروزکد | مرجع آموزش معماری
>>>>آیدی اینستاگرام ادمین (navid_asefii) <<<<>>>> آیدی اینستاگرام سایت (broozcad.ir)(home_plan98)<<<<
مراحل خریدضمانت پرداخت
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

پاورپوینت نقد و بررسی خانه ی منیر السلطنه در تهران بسیار کامل و جامع


PPT
پاورپوینت نقد و بررسی خانه ی منیر السلطنه در تهران بسیار کامل و جامع
ppt
04 f 2020


پاورپوینت نقد و بررسی خانه ی منیر السلطنه در تهران

پاورپوینت نقد و بررسی خانه ی منیر السلطنه,پاورپوینت نقد و بررسی خانه های تاریخی تهران,پاورپوینت خانه ی منیر السلطنه,مرمت ابنیه تاریخی – خانه ی منیر السلطنه,تحلیل خانه منیر السلطنه,نقد و بررسی خانه های قدیمی ,نقد و بررسی خانه های قدیمی تهران,نقد و بررسی خانه ی منیر السلطنه,پروژه خانه ی منیر السلطنه,معماری ,پاورپوینت شناخت خانه ی تاریخی, ررسی خانه های دوره ی قاجار,معماری دوره ی قاجار,بررسی معماری بنا,نقد و بررسی بناهای مسکونی دوره قاجار,پاورپوینت بناهای مسکونی دوره قاجار,

پاورپوینت نقد و بررسی خانه ی منیر السلطنه در تهران

توضیحات:پاورپوینت نقد و بررسی خانه ی منیر السلطنه در تهران بسیار کامل و جامع

خانه ی منیر السلطنه

فهرست مطالب:

فصل اول

معرفی موقعیت بنا

-فصل دوم

شناخت خانه ی تاریخی

-عکس های هوایی

بررسی موقعیت عمارت در بافت قدیم و جدید

نقشه سال 1369

عکس هوای سال1342

-بررسی معماری بنا

معماری دوره ی قاجار

تزئینات دوره قاجار

رنگ مسلط به بنا در دوره قاجار

بناهای مسکونی دوره قاجار

-نماها

نمای شمالی

نمای شرقی

نمای غربی

نمای جنوبی

-پلان ها

طبقه اول

زیر زمین(اصطبل)

عرصه و عیان

ورودی ها

هنر گچبري دوره قاجاريه

گچ

کاشیکاری

عناصر اصلی بنا

-زیبایی شناسی

کاربرد هندسه و آثار عینی آن در بنا

قرينه سازي در نماها

-کالبدی

زمین زیر پی

پی بنا

-فصل سوم

آسیب شناسی

تعریف آسیب

دسته بندی آسیب ها

عوامل اسیب رسان داخلی

بررسی عوارض

……………………………

نقد و بررسی خانه ی منیر السلطنه در تهران

نقد و بررسی خانه ی منیر السلطنه

  • فصل اول

معرفی موقعیت بنای مورد نظر          

منيريه از جنوب به خيابان فرهنگ، از شمال به چهار راه سپه، از شرق به چهارراه ابوسعيد و از غرب به چهار راه لشگر منتهي و جزء منطقه 11 محسوب مي‌شود.
ميدان منيريه از شرق از طريق خيابان ابوسعيد به بازار تهران و چهار راه گلوبندك، از غرب از طريق خيابان معيري به چهار راه لشگر و خيابان كارگر جنوبي، از شمال از طريق خيابان وليعصر به ميدان وليعصر و از جنوب از طرق خيابان وليعصر به ميدان راه‌آهن ارتباط دارد.
منيريه يكي از محلات تهران است كه در زمان قاجار، از بخش‌هاي اعيان نشين بوده و گفته مي‌شود نام آن از نام مادر كامران ميرزا، يكي از صاحب منصبان قجر، به نام منير گرفته شده است.
تنديس عارف نامي ايران، ابوسعيد ابوالخير در ميدان منيريه ابتداي خيابان ابوسعيد نصب شده است. دانشكده افسري، فروشگاه‌ مركزي اتكاو بيمارستان نجات از ديگ مراكز مهم اين محله مي‌باشند.

محلات امیریه و منیریه در پیوند با یکدیگر بوده اند همراه با هم رشد یافته اند و ازیک منشا نام و نشان یافته اند.

نام محله امیریه و محله منیریه از باغات امیریه و منیریه متعلق به کامران میرزا پسر ناصر الدین شاه و مادرش منیر السطنه اخذ شده است.(موسوی عبادی،1378،ص280)

منیریه منطقه وسیعی بین میدان توپخانه و دروازه باغشاه بود و به سبب بناهای اطراف آن هر قسمت نامی خاص داشت از میدان توپ خانه تا خیابان غربی میدان مشق و از میدان تا خیابان یوسف آباد مریض خانه نام داشت.تا باغ امیریه (باغ کامران میرزا)به نام خیابان امیریه و تا دروازه باغشاه به نام خیابان باغ شاه نامیده می شد که در دوره پهلوی به واسطه وجود دانشکده افسری و مراکز نظامی دیگر به خیابان سپه و بعد از انقلاب به خیابان امام خمینی تغییر نام داد.

مطالب مرتبط:

پاورپوینت مرمت ابنیه خانه مطلبی در تهران همراه با نقشه اتوکدی

برای دانلودمطالعات معماری کلیک کنید.

برای دانلود نقشه اتوکد کلیک کنید.

برای دانلود پاورپوینت معماری کلیک کنید.

برای دانلود رساله معماری کلیک کنید.

 

پیج اینستاگرامی پر از نقشه های ویلایی پیشنهاد میکنم حتما تو اینستاگرام فالوش کنید.

حوم پلان 98

پلان معماری

 ای دی پیج  : home_plan98@

نایب السلطنه کامران میرزا عمارت امیریه را به نام خود و عمارت منیریه را به نام مادرش نام نهاد(که از دو خیابان امیریه و منیریه به این نام ها معروف هستند) وسعت باغ های امیریه و منیریه را بیش از 700 متر مربع نوشته اند البته بایددانست که باغ منیریه در جنوب باغ امیریه قرار داشته ودر قسمت جنوبی آن سبزیکاری و کشت می کردند.(کتاب طهران عصر ناصری،ناصر عجمی،280،نشر عطار،1370،تهران)

دبستان قدس واقع در میدان منیریه خیابان معیری کوچه ی بنکدار در زمان قاجار برای منیرالسلطنه همسر دوم ناصرالدین شاه ساخته ساخته شده این خانه در سال 1350 وقف مدرسه شده. ساختمان روبه روی عمارت خانه ی خدمه بوده است.

  • فصل دوم

شناخت خانه ی تاریخی                

عکس های هوایی

بررسی موقعیت عمارت در بافت قدیم و جدید

  • بررسی معماری بنا
    معماری دوره ی قاجار

  بطور کلی معماری دوره ی قاجاریه را می توان به دو دوره ی کلی تقسیم کرد : ۱- دوره ی اول: از آغاز سلطنت آغا محمد خان تا پایان سلطنت محمد شاه : در این دوره نگاه حاکم بر معماری همچنان نگاهی درونزا و بر مبنای سبک اصفهان و به کمال رساندن آن می باشد که نمونه هایی همچون حرم حضرت معصومه در قم و مسجد سلطانی نمونه هایی از آن می باشند.   ۲- دوره ی دوم: از آغاز سلطنت ناصرالدین شاه تا پایان حکومت سلسله قاجار : در این دوره بر اثر مسافرت های ناصرالدین شاه و اخلاف او و همچنین اعزام عده ای از محصلین ایرانی به اروپا و تحت تاثیر قرار گرفتن هیات حاکمه و نخبگان جامعه، سبکی در معماری آغاز می گردد که التقاطی از معماری بومی و معماری غربی می باشد

هنر معماری این زمان با مقایسه با دوره‌ی صفویه[بخصوص در مورد ساختمان و توده] بسیار ضعیف شمرده می‌شود. تنها در زمان حکومت طولانی ناصرالدین شاه قاجار به دلیل نفوذ هنر باختری، هنر معماری هم‌چنین صنایع ظریف مانند گچ‌بری، آیینه‌کاری و کاشی‌کاری رونق یافت. ارتباط بیش‌تر ایران با غرب، معماران ایرانی را بر آن داشت تا عوامل مشخص معماری ایران را با روش‌بینی و توجه خاصی با عوامل معماری غرب درآمیزند و آثاری به وجود آورند که از نظر هنری دل پسند باشد.منبع : کتاب سیمای فرهنگی ایران؛ به قلم نویسندگان)

 

 

در سال ( ۱۲۵۰ ه. ش ، ۱۸۷۱ م.)، که ناصرالدین شاه به اروپا سفر کرد و اولین پادشاه ایرانی که بدون قصد کشور گشایی پا از وطن بیرون گذاشت؛ دارالفنون تاسیس شده بود، و حضور هیئت های اروپایی در پایتخت اشکار بود. .هوسمان در کار باز سازی پاریس بود و گارنیه در کار تکمیل ساختمان اپرای پاریس بود. در چنین وضعیتی است که تحت تاثیر غرب و به دستور ناصرالدین شاه برج و باروری تهران به سبک رنسانس ساخته شده بود (هشت ضلعی با اضلاع نابرابر) و نفوذ معماری اروپا در انواع گوناگون ساختمانها و در خیابان های شهر جا افتاده بود. در حقیت مدتها قبل از انکه شاه راه سفر در پیش گیرد ، این گرایش اغاز شده بود . ویلای سبک اروپایی معیر الممالک کامل ترین نماد ان روند است که تاثیر آن در بنای شمس العماره و تکیه ی دولت نیز که زیر نظر معیر الممالک ساخته شدند به خوبی محسوس است.

ایجاد سرسرای ورودی با پلکانهایی که در وسط سرسرا شروع می شود و از پاگرد به دو شاخه در جهت مقابل یکدیگر بالا ادامه می یابد تاثیر معماری کشورروسیه است که این نوع معماری از قبیل کاشیکاری و آئینه کاری و گچبری و ازاره بندی توام می گردد . و گوشه ای از معماری قاجار را شکل می دهد.
ایجاد زیر زمین ها با طراحهای زیبا و پوشش های ضربی – آجری – تهیه حوضخانه- متداول گشتن بادگیر در بنا جهت خنک کردن فضاها و احداث تالارهای بزرگ شاه نشین و غرفه ها و گوشوارها نمونه ای از بنا ها در کاشان می باشد .

بناهای مسکونی دوره قاجاریه ، شامل اطاق مرکزی ، ایوان ، با ستون در جلوی ورودی و بعضا در قسمت ورودی خانه و اطاقهای کوچکتر واقع در اطراف اطاق مرکزی بصورت های ساده یا مفصل بنا به صنعت یا قوت مالی احداث شده متاسفانه به جهت استفاده از مصالح نامطلوب مانند چوب و خشت خام و فقدان استحکام بناهای زیادی از دوره قاجاریه بجا مانده است .در بناهای مسکونی دوره ی قاجار (بخصوص در اواخر این دوره) مشخصه ی برونگرایی آرام آرام جایگزین درونگرایی موجود در بناهای مسکونی در پیش از این دوره  می باشد که این امر نیز ناشی از تاثیر فرهنگ و معماری غربی در جامعه ی ایرانی می باشد. مانند خانه آجری آقای شیبانی در طبس .

.نقشهای پیچیده ی کنده شده بر سنگ و گچبری های تزئینی گل و بته دار بر ستون های مختلط مجلل و ، از سوی دیگر ، تنوع و گونه گونی طرحها که هر یک به تنهایی منحصر به فرد بودند، ازویژگیهای برجسته اقامتگاه ثروتمندان در این دوره بود.این رفتار با ستون نشان می دهد که ارزش نمادین این عنصر معماری درک شده بود . آیینه کاری، نقش زدن، شیرها، پریهای دریایی و تاجهای گچی ،همه وهمه رنگ وبوی هنر ایرانی داشتند.
تنه اصلی بعضی از ستونها استوانه ای شکل است ، ولی بیشتر ستونهایی را می توان یافت که مقطع عرضی آنها چهار گوش یا شش گوش است و بیشتر به سر ستون توجه شده ، به حدی که پایه و تنه تحت الشعاع قرار گرفته است. لایه ای از گچ روی تیرهای چوبین را می پوشاند ، وروی آن موتیفهای تخت دو بعدی گچکاری می شد.
در این دوره از معماری، منبع الهام بی هیچ شک و شبهه ای غربی است . گفته می شود معمارانی چون استاد علی محمد خان صانعی ، معمار باشی ، بناهای خود را با استفاده کارت پستال و عکس ساختمان های اروپایی می ساختند .شاید دقیقا همین دوره از ساختمان های اصلی ، و اتکا به حافظه و شواهد تصویری محدود بود که امکان بیان اصالت و پدیداری این سبک در کاخها و بناهای کوچه و خیابان را فراهم اورد.

 

  • – در زیر ویژگی های معماری قاجار را به طور خلاصه و به صورت فهرست وار ارائه شده است:

– استفاده از پنجره های عمودی مشبک رنگی به نام ارسی

– استفاده از رنگ قرمز یا ارغوانی در کاشی های خشتی هفت رنگ

– استفاده از نقش گل لندنی در کاشیکاری

– استفاده از کنگره های کنار بام کاخها

– استفاده از نقش ومتیف های تخت جمشید

– عناصر تزئینی و نما کاری تحت تاثیر عناصر غربی

– ایجاد ایوانهای عظیم ومرتفع در ورودیها

– مرکزیت بنا با ستون و سرستونها

– بنا ها به شکل مرتفع که حاکی از عظمت وقدرت

– مصالح سنگ وسیمان وآهن

– درونگرا

– تزئینات داخل

– معماری کارت پستالی

– ایجاد پلکان در محور اصلی

– رعایت سلسله مراتب

– تبدیل سه دریها به دو دری

– سقف شیروانی

– ایجاد میادین

  • تزئینات دوره قاجار :

– کاشی کاری هفت رنگ و لعابهای رنگارنگ

– نمای داخلی گچبری و کاشیکاری

– استفاده از آرایه های چوبی در تزئینات

– شیشه های رنگی

– نقاشی های لندن کاری

– استفاده ازآجر تزئینی قالبی و تراش مخصوص دوره قاجار

– استفاده از تزئینات آئینه کاری

– استفاده از کاشی منقوش و نقش دار ( منقوش اساطیری کهن و درباری )

– استفاده از قواره آجر تراش در تزئینات مکانهای مذهبی

– رسمی بندی وکاربندی

  • رنگ مسلط به بنا در دوره قاجار:

– رنگ زرد و نارنجی که گوشه ای از معماری قاجار را شکل میدهد.

  • بناهای مسکونی دوره قاجار:

– شامل اتاق مرکزی ؛ایوان با دو ستون در برابر آن؛اتاقهای کوچک واقع دراطراف اتاق مرکزی بصورت ساده ومفصل

– پلانها کشیده در امتداد بنا

– ایجاد چشم انداز وسیع توسط پنجره ها

– ایجاد زیرزمین با طرحهای زیبا و پوششهای ضربی آجری

– تعبیه حوضخانه

– رواج بادگیر برا ی خنک کردن فضا

– ایجاد سرستونها وستونها در ورودیها

– ایوانهای بلند

– ایجاد پلکان دو طرفه در محور اصلی بنا

– تبدیل سه دری به دو دری و وارد شدن نور مستقیما” به داخل بنا

– تنوع وسبکی وگشا یش فضاها بیشتر

– سقف شیب دار و شیروانی

– آمیزه ای از معماری ایرانی و اروپائی

 

مرمت ابنیه تاریخی خانه ی منیر السلطنه

نقد و بررسی خانه ی منیر السلطنه

 

پاورپوینت مرمت ابنیه تاریخی خانه ی منیر السلطنه

نقد و بررسی خانه ی منیر السلطنه

 

و دیگر توضیحات…………………..

تعداد اسلاید ها:63
فرمت فایل:پاورپوینت
درگاه پرداخت شماره یک
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .
برای دیدن رساله های معماری اینجا کلیک کنید.
برای دیدن پاورپوینت های معماری و عمران اینجا کلیک کنید.
برای دیدن پکیج پاورپوینت های معماری اینجا کلیک کنید.

 

نقد و بررسی خانه ی منیر السلطنه,پروژه نقد و بررسی خانه ی منیر السلطنه,تحلیل نقد و بررسی خانه ی منیر السلطنه,تحقیق نقد و بررسی خانه ی منیر السلطنه,



برچسب‌ها :
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

تصاویر پیش نمایش


پاورپوینت نقد و بررسی خانه ی منیر السلطنه در تهران بسیار کامل و جامع-1
پاورپوینت نقد و بررسی خانه ی منیر السلطنه در تهران بسیار کامل و جامع-1
پاورپوینت نقد و بررسی خانه ی منیر السلطنه در تهران بسیار کامل و جامع-1
پاورپوینت نقد و بررسی خانه ی منیر السلطنه در تهران بسیار کامل و جامع-1

درباره نویسنده

نوید آسفی هستم دارای مدرک کارشناسی مهندسی معماری و کارشناسی مهندسی تکنولوژی عمران-عمران , به طراحی های مهندسی علاقه شدید دارم , و به علت علاقه به طراحی و شناخت سبک های معماری تصمیم به فعالیت اینترنتی در هر دو زمینه عمران و معماری گرفته , و در حال حاضر به عنوان مدیر و سردبیر سایت بروزکد فعالیت می کنم. نرم افزار های مورد تسلط: autocad , 3dmax , sketchup , photoshop , cinama 4d , v-ray

مدیریت 1094 نوشته در بروزکد | مرجع آموزش معماری دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش حرفه ای طراحی نما