no-img
بروزکد | مرجع آموزش معماری

دانلود پروژه معماری بادگیر شاهکار معماری ایران کامل و تحلیل شده


بروزکد | مرجع آموزش معماری
>>>>آیدی اینستاگرام ادمین (navid_asefii) <<<<>>>> آیدی اینستاگرام سایت (broozcad.ir)(home_plan98)<<<<
مراحل خریدضمانت پرداخت
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

دانلود پروژه معماری بادگیر شاهکار معماری ایران کامل و تحلیل شده


PPT
دانلود پروژه معماری بادگیر شاهکار معماری ایران کامل و تحلیل شده
ppt
21 f 2020


دانلود پروژه معماری بادگیر شاهکار معماری ایران

پروژه معماری بادگیر شاهکار معماری ایران در 45 اسلاید بسیار کامل و تحلیل شده توسط مهندسین سایت بروزکد  میباشد ،در ادامه همین پست پاورپوینت معماری بادگیر شاهکار معماری ایران و پروژه های معماری مشابه این مقاله را میتوانید دریافت نمایید.

دانلود پروژه معماری بادگیر شاهکار معماری ایران

دانلود پروژه معماری بادگیر شاهکار معماری ایران

پروژه معماری بادگیر شاهکار معماری ایران

مقدمه:

انسان ها همواره از بدو خلقت،فطرتا” در جستجوی ترفیع نیازهای خود بوده اند.برای نیل به مقصود،بسیار از طبیعت و عناصر چهارگانۀ آن بهره جسته اند.مهارتی که انسان بواسطۀ آن عظیم ترین و سرکش ترین انرژی نهفته در طبیعت یعنی باد را رام و مسخر خود ساخته و به انواع گوناگون ،با دگرگونی در چهرۀ آن ،مظهر یک نوع رابطه بین انسان و طبیعت را به زیبا ترین شکل نمایان ساخته است.

باد

vحرکت هوا را به دلیل اختلاف فشارجو، باد گویند.باد درروی زمین عامل مهمی در تبادل دما،رطوبت و انتقال ذرات معلق است.این امر درایجاد شرایط آسایش انسان یا اخلال در آن نقش مهمی دارد.جابجایی هوا در بالا بردن سطح کارآیی ذهنی و فیزیکی افراد و کاهش میزان ابتلا به بیماریها بسیار موثر است.همچنین می تواند عامل مهمی در کاهش مصرف سوخت های فسیلی باشد. اهمیت باد از دیرباز در طرح و ساخت محیط مسکونی مورد توجه بوده است.ارسطو چهار قرن قبل از میلاد و ویترویوس معمار روسی، 1قرن قبل از میلاد از روش استفادۀ باد در معماری و شهرسازی صحبت می کنند.

بادگیر چیست ؟

بادگير، يك روش ابداعي ايراني براي ايجاد فضاي خنك در مناطق گرم كويري است. اين دستگاه تهويه مطبوع، ساليان درازي از روزگاران دور ، فضاي زندگي مردم ايران را قابل تحمل كرده است. بادگيرها معمولاً برجكهاي كوچكي به صورت چهارضلعي يا چند ضلعيهاي منتظمند كه ساختار مثلث در آنها به هيچ وجه ديده نمي شود. برج بادگير تقريباً مرتفع‏تر از جاهاي ديگر خانه می باشد. عموماً بادگيرها بر روي قسمتي از خانه هاي كويري به نام حوضخانه بنا ميشده اند. حوضخانه ،ايواني كوچك بوده است كه در انتهاي اتاقهاي تابستاني هر عمارت قرار داشته است،و بدلیل وجود حوض کوچکی در میان این فضاست ، حوضخانه نام گرفته است.

اتاقهاي تابستاني اتاقهايي بوده اند با ابعاد بزرگ و درهاي زياد که گاهي تعدادشان بهپنج در نیزمی رسیده (برای اینکه جریان هوا بتواند در آنها صورت گیرد) كه در انتهاي این اتاق ها حوضخانه قرار داشته است. حوضخانه به شكل فضاي رابط ميان حياط خانه و اتاقهاي تابستاني بوده است. بادگيرها دقيقاً در بالاي حوض قرار داده شده اند. وبادگیرها از طريق منافذ و دریچه هایشان، جريان هوا را به روي آب حوض هدايت ميكردند.

بادگیرهای سنتی را می توان یک نمونه عالی هنر مهندسی به شمار آورد، که در حالیکه هوای بیرون بسیار گرم است وبه اصطلاح، آتش از آسمان می بارد، بدون صرف هیچ گونه انرژی و تنها با طراحی مناسب سیستم هدایت هوا، شرایط خنک ، با تفاوت دمایی حدود 30 درجه با بیرون را فراهم می کنند.

بادگیر به عنوان وسیله ای که هوا را بدون نیاز به انرژی مکانیکی موتور و غیره به جریان می اندازد باعث ایجاد سرمایش در فصل تابستان کویر شده و بر این اساس بادی را که در بیرون جریان دارد مهار، و به داخل خانه هدایت می کند. معمولا بادگیر بر اساس نیاز خانوار طراحی می شده است.( مسلما هر چه ورودی بزرگترباشد،حجم هوای ورودی نیز بیشتر می شود.)

انواع بادگیرها:

انواع بادگیرها از لحاظ شکل بیرونی چند دسته اند:

ساده ترین نوع بادگیر یک جناحی است و کوچک و محقر بر فراز محفظه ایی ،مانند سوراخ بخاری در پشت بام ساخته می شود.در این روش برای پرهیز از گزند گردوغبارها و طوفان های سنگین ، بادگیر را فقط در جهت بادهای خنک و نسیم های مطبوع می سازند و جبهه های دیگر آن را می بندند.در برخی از موارد بادگیرهای یک طرفه را پشت به بادهای شدید و آزاردهنده می سازند و در واقع این بادگیر عملکرد تهویه و تخلیۀ هوا را انجام می دهد.ابعاد آن نسبت به سایر انواع دیگر بادگیرها کوچکتر و شکل آن اولیه تر است.این مسیر مورب پس از اتصال به کانال عمودی داخل دیوار و پنجرۀ خروجی داخل ساختمان مانند بخاری در یک ضلع اتاق قرار می گیرد و تهویه را انجام می دهد. این نمونه بیشتر در منطقۀ سیستان و بلوچستان و قسمتی از شهر بم قرار می گیرد.

 

نوع دوم ،نوع دوطرفه که دارای دو وجه روبروی یکدیگر وبا پنجره های بلند و باریک و بدون حفاظ ساخته می شود؛ و در قسمت داخلی ساختمان ،بصورت دریچه ایی در طاقچه دیده می شود.این نمونه در سیرجان و به ندرت در کرمان دیده می شود.

مطالب مرتبط:

پروژه معماری نقش و اهمیت آب در اقلیم گرم و خشک بویژه در عملکرد بادگیر ها

پاورپوینت معماری خانه های ایران در چهار اقلیم

پاورپوینت مبانی نظری در بررسی اقلیمی

پاورپوینت مطالعات اقلیمی شهر یزد (گرم و خشک) 

دانلود پروژه خصوصیات3 ساختمان در اقلیم معتدل ومرطوب

پاورپوینت مطالعات اقلیمی شهر یزد (گرم و خشک)

دانلود پروژه معماری خصوصیات 3 ساختمان در اقلیم گرم وخشک

دانلود تحقیق پاورپوینت تنظیم شرایط محیطی اقلیم گلپایگان

برای دانلود مطالعات معماری کلیک کنید.

برای دیدن و دانلود نقشه اتوکدکلیک کنید.

برای دیدن و دانلود پروژه معماری کلیک کنید.

برای دیدن و دانلود رساله معماری میتوانید کلیک کنید.

پیج اینستاگرامی پر از نقشه های ویلایی پیشنهاد میکنم حتما تو اینستاگرام فالوش کنید.

حوم پلان 98

پلان معماری

 ای دی پیج  : home_plan98@

نوع سوم سه جناحی است که خود دو نوع دارد :

سه جناحی متصل

سه جناحی منفصل

در این نمونه می توان به تفکیک ،از یک یا دو یا سه جبهه استفاده کرد.البته استفاده از این نوع بادگیر نادر است.

معمولا” داخل کانال های این نوع بادگیرها با تیغه هایی از آجر یا چوب یا گچ به چند قسمت تقسیم شده است.در بعضی از نمونه ها در زیر کانال بادگیر، حوض به نسبت بزرگ ساخته می شده که هوای خشک و دارای گردوغبار پس از برخورد با آب ،با جذب رطوبت خنک و جدا شدن گردو غبار آن هوای اتاق حوضخانه در گرمای تابستان بسیار مطبوع می شده است. در مناطقی که امکان ایجاد حوضخانه در طبقۀ همکف وجود نداشته است آب قنات را در زیرزمین جاری و نمایان می کرده اند و امتداد کانال بادگیر نیز روی این جریان آب امتداد می یافته است.این فضاها(سرداب ها)محل تجمع اهالی خانه در بعدازظهرهای تابستان بوده است. از نمونه های این بادگیر در یزد ، کرمان و بوشهر دیده می شود.

بادگیر چپقی نوع ششم بادگیرهاست که به جای فضای مکعبی شکل خارجی،سازنده از ایجاد چند لولۀ خم دار (زانو مانند) برای حجم خارجی بادگیر استفاده کرده است؛اما کانال ها و قسمت های داخلی ، مانند نمونه های چند طرفه است و این نوع بادگیرها فقط در سیرجان دیده می شود.

 

طرز کار بادگیر:

 

در باره عملكرد بادگيرها در حقيقت دو نوع عملكرد اساسي وجود دارد:

   الف – عمل بر اساس اصل كشش دهانه های رو به باد و مكش دهانه های پشت به باد:

مرحوم پيرنيا دركتاب آشنايي با معماري اسلامي ايران طرز كار بادگير را بدين گونه توضيح مي دهد:

(( طرز كار بادگير اصولا بر اين پايه نهاده شده است كه از وزش باد برای كشاندن هوای خوش به درون ساختمان و از عكس العمل نيروی آن يعنی مكش براي راندن هوای گرم و آلوده استفاده می شود.شايد اين توضيح لازم نباشد كه چون باد به مانع يا ديواره پره های درونی بادگير برخورد می کند ناچار به فرود آمدن می شود، ولي عرض اين نكته لازم است كه شكافهای ديگر بادگير كه پشت به جهت وزش باد دارند ، هوای آلوده وگرم را به دست باد می سپارند و كار هواكش و دستگاه مكنده را انجام مي دهند.))

اين نوع عملكرد بادگير در حقيقت با توجه به اين اصل صورت مي گيرد كه هنگامي که باد به بدنه ای برخورد می كند، با توجه به تراكم بيشتر هوا در وجهی كه مقابل باد قرار دارد، در اين وجه فشار مثبت ايجاد شده و در وجه ديگر فشار منفی (مکش) خواهيم داشت. بنابراين با ايجاد بازشو در طرفين حركت باد فشار مثبت و فشار منفي را شاهد خواهيم بود.در بادگيرها نيز با توجه به همين اصل دهانه رو به باد، هوا را به درون خود می كشد و به داخل ايوان می برد و هوای داخل ايوان با توجه به فشار منفی ايجاد شده در دهانه پشت به باد ، به بيرون كشيده می شود.

در برخی از مواقع با عبور دادن باد بادگير از روی آب وسردخانه ها و با توجه به تبخير سطحی، رطوبت لا زم را نيز تامين می نمايند. در مناطقی مانند مصر و هندوستان اين عمل با قرار دادن كوزه پر از آب در مقابل مسير باد صورت می گيرد.

ب- عمل بر اساس اختلاف دما:

به نظر ميرسد آنچه كه كمتر مورد توجه اهل فن در اين زمينه می باشد. كار كردن بادگير بر اساس اختلاف دمايی است. در حقيقت هنگامي كه وزش بادی به صورت محسوس وجود ندارد بادگير بر اساس همين اصل عمل می كند.

در روز با توجه به آفتاب خوردن وجه جنوبی بادگير هوای موجود در وجه جنوبی بادگير گرم می شود و به بالا می رود. اين هوا به وسيله هوای داخل ايوان كه به بالا كشيده می شود، جبران می گردد و در حقيقت نوعی خلا نسبی داخل ايوان ايجاد می گردد كه هوای خنك داخل حياط را به درون خود می كشد.به همين ترتيب هوای موجود در دهانه شمالی نيز به پايين كشيده می شود.

و توضیحات دیگر ……….

تعداد صفحات پروژه:45
 فرمت فایل:پاورپوینت
درگاه پرداخت شماره یک
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .
برای دیدن رساله های معماری اینجا کلیک کنید.
برای دیدن پاورپوینت های معماری و عمران اینجا کلیک کنید.
برای دیدن پکیج پاورپوینت های معماری اینجا کلیک کنید.

پروژه معماری بادگیر شاهکار معماری ایران,دانلود پروژه معماری بادگیر شاهکار معماری ایران,



درباره نویسنده

نوید آسفی هستم دارای مدرک کارشناسی مهندسی معماری و کارشناسی مهندسی تکنولوژی عمران-عمران , به طراحی های مهندسی علاقه شدید دارم , و به علت علاقه به طراحی و شناخت سبک های معماری تصمیم به فعالیت اینترنتی در هر دو زمینه عمران و معماری گرفته , و در حال حاضر به عنوان مدیر و سردبیر سایت بروزکد فعالیت می کنم. نرم افزار های مورد تسلط: autocad , 3dmax , sketchup , photoshop , cinama 4d , v-ray

مدیریت 1094 نوشته در بروزکد | مرجع آموزش معماری دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش حرفه ای طراحی نما