دانلود پروژه معرفی معماران ایران به همراه آثار
PPTppt 23 f 2014
دانلود پروژه معرفی معماران ایران به همراه آثار
پروژه معرفی معماران ایران به همراه آثار
مقدمه:
معرفی معماران ایران آثار
تصاویر
منابع
تصورش دور از ذهن نیست که معماران ایران زمین گمنام مانده اند و آثارشان با وجود آنکه
حرفی برای گفتن داشته اند اما کمتر مورد توجه قرار گرفته اند معدود دانشجوی رشته معماریست
که توانسته اند آن آثار را شناخته و در طراحی هایشان از آنها استفاده نمیاند .
با توجه به توضیحات ذکر شده خواستیم قدمی در راه معرفی معماران ایرانی برداریم شاید در این
زمینه پیش قدم شویم البته کشور عزیزمان معماران بزرگ بسیاری پرورده ما در این راه به معرفی
تعدادی از آنها می پردازیم
هوشنگ سیحون
درسال 1299 در تهران به دنیا آمد . تحصیلات معماری خود را در دانشگاه تهران و دانشکده
هنرهای (بوزار) انجام داد ، وهم اکنون در ونکوور کانادا زندگی میکند.
وی استاد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و سه دوره رئیس این دانشکده بود.
استاد «هوشنگ سیحون» نقاش و معمار پرسابقه ایرانی، به مرد بناهای ماندگار معروف است. آن
هم به دلیل طراحی و نظارت بر ساخت آرامگاه بزرگانی چون خیام ، کمال الملک، بوعلی سینا،
نادر شاه افشار، کلنل محمد تقی خان پسیان و دهها مقبره و آرامگاه دیگر ، ضمناً وی طراح بنای
موزه توس در سال 1347 و همچنین ساختمان بانک سپه در میدان توپخانه تهران نیز میباشد.
استاد سیحون نقش اندازی است که در دنیای ابعاد از معانی پر رمز و راز باطن سخن به میان
میآورد و معانی و فلسفه نظری و وجودی بزرگانی که معمار و طراح آرامگاه هر یک از آنان
بوده ، در نقش مقبره شان متجلی نمودهاست. به عنوان مثال در 1338 آرامگاه حکیم عمر خیام را
مبتنی بر اصول ریاضی و مثلثاتی خیام ، محاسبه و طراحی کردهاست
برخی از آثار (معماری)
آرامگاه فردوسی توسی
مجموعه فرهنگی باغ آرامگاه فردوسی در فاصله بیست کیلومتری شهر مشهد به طرف قوچان
در سال 1303 همزمان با برپایی جشن هزاره فردوسی قرار شد تا آرامگاه فردوسی به همت انجمن
آثار ملی ساخته شود.
نقشه بنا را به اصرار انجمن شبیه آرامگاه کوروش توسط «آندره گدار» و پروفسور هرتسفلد
طراحی شد و مهندس کریم طاهر زاده بر ان نظارت کرد. معمار ساختمان نیز حسین لرزاده بود.
مساحت ساختمان ۹۴۵ متر بود و بهترین حجاران تصاویری از شاهنامه را بر دیوارهایش حک
کردند . بنای آرامگاه در مهر 1313 به مناسبت جشن هزاره فردوسی افتتاح شد. این بنا در سال
۱۳۴۸ با طراحی که هوشنگ سیحون براساس آرامگاه کوروش انجام داده بود گسترش یافت و باغ
اطراف آن به همراه موزه کنارش ساخته شد.
او در کتاب «نگاهی به ایران» در مورد بنای آرامگاه نادر شاه افشار مینویسد: ماده اصلی
ساختمان از سنگ خارای منطقه کوهسنگی مشهد، مشهور به سنگ هر کارهاست، این سنگ یکی از
مقاوم ترین سنگ هایِی ست که در ایران وجود دارد، او دلیل این انتخاب را اشاره به صلابت و
عظمت نادر شاه افشار میداند». او در ادامه مینویسد: «شکل کلی و مقبرهٔ نادر به شکل شش
ضلعی متناسبی ست که، شکلِ سیاه جادرهایی را تداعی میکند، دلیل این امر همین نکتهاست که
نادر به جای کاخ در زیر چادر زندگی میکرد.
وی در کنار معماری به نقاشی از مناظر و روستاهای ایران میپرداخت و نمایشگاههایی از این آثار
خود در ایران و در خارج از ایران برپا کردهاست. آثار وی در نمایشگاهی در دانشگاه ماساچوست
در سال 1972 در کنار آثار هنرمندانی چون پیکاسو و سالوادور دالی به نمایش درآمد. در این
نمایشگاه تابلویی از کلافههای خط به نمایش گذاشت که در آن از خطوط موازی و پر پیچ و تاب که
هیچ همدیگر را قطع نمیکنند ، استفاده کرده بود. دانشگاههایی مثل MZT ، هاروارد ، واشنگتن و
برکلی مجموعهای از نقاشیهای او را گردآوری کرده و نگهداری میکنند.
مجموعه باغ و موزه آرامگاه نادر شاه افشار
نادر شاه افشار فاتح دهلی در هنگام حیات خود دستور به ساخت آرامگاهی کوچک در بالا خیابان
مشهد داد. این آرامگاه کوچک در سال ۱۱۴۵ هجری قمری در مجاور چهارباغ شاهی و روبروی
حرم امام ضا از خشت و گل ساخته شد. موزه نادری در قسمت اصلی بنای یادبود آرامگاه افشار در
۲ تالار به منظور معرفی آثار تاریخی این دوره شکل گرفتهاست. این بنا به همت انجمن آثار ملی
در سال 1342 خورشیدی توسط مهندس سیحون طراحی و ساخته شدهاست.
آرامگاه کمال الملک (در نیشابور)
این بنا در نقشه از دو مدول (پیمون) مربعی شکل تشکیل شدهاست و مستطیلی با تناسب ۱ بر ۲ را
میسازند. اضلاع مربع در نما با یک قوس نیم دایره خود نمایی میکنند؛ حجم بنا از قوسهایی
متقاطع که بر روی اقطار مربع زده شدهاند پدید آمده که این فوسهای متقاطع، «تاقهای چهاربخش»
را که در معماری سنتی ایران بسیار دیده شدهاند را تداعی میکنند و احتمالاً منبع الهام طراح نیز
بودهاست. طراح با بهرهگیری خلاقانه از قوس و با پیچشی که در ایده کلی آن ایجاد کرده، به
نتیجهای ظاهراً متفاوت با هندسهای پیچیده دست یافتهاست . این طرح مبتکرانه به مدد سازه
پوستهای بتنی اجرا شدهاست.
در بنای یادبود کمال الملک دو نوع قوس به شرح زیر دیده میشود. شش قوس نیم دایره نما که
نسبت دهانه به ارتفاع آنها ۱ به ۲/۱ است، چهار قوس متقاطع که بر روی اقطار دیده میشوند..
لازم به ذکر است که در پایین قوسهای اصلی نما از روبرو دو قوس کوتاهتر نیز وجود دارند که
در واقع تلاقی قوسهای متقاطع هستند. شاید بتوان گفت حجم کلی بنا از پوستهای سه بعدی در فضا
حاصل آمدهاست که در یک حرکت نرم دو نوع قوس یاد شده را به هم پیوند میدهند. این قوسها و
پوشش آنها در بالا، اشکال هندسی مخروطی شکلی را بوجود آوردهاند که ابتکاری هندسی بوده،
اوج خلاقیت معماری را در بهرهگیری از عناصر معماری سنتی ایران در ترکیبی جدید و موزون
نشان میدهد. در این بنا نیز همانند آرامگاه خیام هندسه نقشی شایان توجه دارد و پیوند عمیق این بنا
را با نظام معماری ایرانی برقرار کردهاست.
تزیینات استفاده شده برای آرامگاه کمال الملک کاشی معرق است که نقوش آنها بسیار هنرمندانه بر
روی سطوح منحنی نما بکار گرفته شدهاند و به سمت خط تقارن قوسها این نقوش کوچک و
کوچکتر میشوند. به گفته طراح ، کاشی معرق ، معماری کاشان یعنی محل زادگاه کمال الملک را
یادآور میشود. فرم کلی بنا و تزیینات و همچنین رنگ کاشیها، هارمونی بس عجیب با بنای
مجاور یعنی آرامگاه عطار دارد، بطوریکه شاید بازدید کننده در بدو ورود به باغ و در نگاه اول
آندو را دو جزء از یک بنا درک کند!
دیدگاه ها