no-img
بروزکد | مرجع آموزش معماری

دانلود پاورپوینت روستای آق اولر تالش


بروزکد | مرجع آموزش معماری
>>>>آیدی اینستاگرام ادمین (navid_asefii) <<<<>>>> آیدی اینستاگرام سایت (broozcad.ir)(home_plan98)<<<<
مراحل خریدضمانت پرداخت
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

دانلود پاورپوینت روستای آق اولر تالش


PPT
دانلود پاورپوینت روستای آق اولر تالش
ppt
20 f 2017


دانلود پاورپوینت روستای آق اولر تالش

پاورپوینت روستای آق اولر تالش,دانلود پروژه روستای اق اولر,پاورپوینت بررسی روستای اق اولر تالش,بررسی روستای اق اولر گیلان تالش,روستای اق اولر هشتپر,

دانلود پاورپوینت روستای آق اولر تالش

توضیحات:پاورپوینت روستای آق اولر تالش

نقد و بررسی روستای آق اولر تالش

پاورپوینت روستای آق اولر تالش

فهرست مطالب :

پیش گفتار:

موقیت جغرافیای گیلان

آب وهوای گیلان

تاریخ وفرهنگ

1ــموقعیت و تاریخچه مجموعه آق اولر:

1ـ1موقعیت محیطی

1ـ1ـ1موقعیت جغرافیایی و ویژگی های محل استقرار مجموعه

  • موقعیت جغرافیایی و سیاسی ـ اداری محل استقرار مجموعه
  • شاخص های عوامل پیرامون مجموعه

2ــ1ــ1موقعیت آب وهوایی واقلیمی منطقه محل استقرار

  • جریانات جوی فصول و بادهای غالب
  • دمای میانگین ، کمینه و بیشینه و روزهای یخبندان
  • رطوبت نسبی میانگین و رطوبت نسبی کمینه و بیشینه
  • میزان بارش بصورت باران ، کج بارانها و برف در فصول مختلف سال

1ــ1ــ1وضعیت زمین منطقه ومحدوده محل استقرار

  • ژئومرفولژی ، ژئولژی و زلزله شناسی زمین
  • جنس زمین ، خاک و مواد معدنی موجود در زمین
  • رطوبت زمین , میزان جذب آب و سطح آب های زیر زمینی
  • پوشش گیاهی بومی و غیر بومی زمین
  • منابع آبی رودها و سیلاب

2ــ1موقعیت تاریخی :

1ــ2ــ1بررسی مستدات تاریخی موجود از گذشته و حال مجموعه

  • وضعیت تاریخی راه ها ، اراضی و زستگاه ها پیش و پس از استقرار مجموعه
  • مالک و معمار مجموعه و زمان و دلائل ساخت آن
  • کاربری اولیه و بعدی مجموعه و مدت استفاده از آن
  • تاریخچه واگذاری به میراث فرهنگی و ثبت در فهرست آثار ملی
  • بررسی برنامه ها و اقدامات سازمان میراث فرهنگی در مجموعه

معماری بنای فراوان خانه

2ــ2 توصیف و معرفی وضعیت اولیه بنا براساس مستندات قابل دسترس

  • شواهد قابل مشاهده در عکس های زمینی و عکس های هوائی قدیمی
  • بررسی روایت های به دست آمده از افراد قدیمی و بومی
  • بررسی شواهد عینی از وضعیت اولیه و موجود در بنا

2ــ2 معماری و سازه بنای فعلی قراول خانه

  • معماری در پلان ها
  • معماری در نماها و مقاطع
  • سازه بنا , شامل دهانه ها دیوار ها تاق ها و تیر های چوبی

2ــ2 الگوی معماری به کار رفته در مجموعه (در مقایسه با بناهای همزمان)و منطقه

  • شناسائی بناها و مجموعه های مشابه ,در مناطق هم حوار

2ـ2مواد و مصالح ساختمانی به کار رفته در ساختر اولیه بنا

  • سنگ به کار رفته
  • آجر به کار رفته
  • مصالح به کار رفته در ملات ها
  • مصالح به کار رفته در اندودها
  • آسیب شناسی

کتاب شناسی و نقشه های مرجع

کتاب شناسی 

نقشه های مرجع

مطالب مرتبط:

دانلود پروژه معماری روستا

برای دانلود رساله معماری کلیک کنید.

برای دانلود نقشه اتوکد کلیک کنید.

برای دانلود پروژه معماری کلیک کنید.

………………….

پاورپوینت روستای آق اولر تالش

موقعیت جغرافیایی

 

استان‌ گیلان‌ با پهنه‌ای‌ به‌ مساحت‌ ۱۴۷۱۱ كیلومتر مربع‌ در میان‌ رشته‌ كوه‌های‌ البرز و تالش‌ در ساحل ‌دریای‌ خزر و شمال‌ ایران‌ قرار گرفته‌ است‌. شهرستان‌های‌ استان‌ گیلان‌ عبارتند از: آستارا، آستانه‌ اشرفیه‌، بندرانزلی‌، اَملَش، رضوانشهر، سیاهکل، ماسال، رشت‌، رودبار، رودسر، شفت‌، صومعه‌سرا، طوالش‌، فومن‌، لاهیجان‌ و لنگرود. شهر رشت‌ مركز استان‌ گیلان‌ است‌. استان‌ گیلان‌ با استان‌های ‌اردبیل‌ در غرب‌، مازندران‌ در شرق‌، زنجان‌ در جنوب‌ و كشور تازه‌ استقلال‌ یافته‌ آذربایجان‌ و دریای‌ خزر در شمال‌ هم‌ مرز و همسایه‌ است‌.

این‌ استان‌ در سال ‌ ۱۳۷۵، حدود ۲۲۴۱۸۹۶ نفر جمعیت‌ داشته‌ است‌ كه 46/83 درصد آن‌ در نقاط‌ شهری‌ و ۱۵/۵۳ درصد بقیه‌ در نقاط‌ روستایی‌ سكونت‌ داشته‌اند. ناهمواری‌های‌ استان‌ از غرب‌ به‌ شرق‌ شامل‌: طالش‌، ماسوله‌ و پشته‌ كوه‌ و رشته‌ كوه‌ البرز است‌ كه‌ از سه‌ بخش‌ غربی‌، مركزی‌ و شرقی‌ تشكیل‌ شده‌ است‌. البرز غربی‌ مانند حصاری‌ استان‌ گیلان‌ را در بر گرفته‌ است‌ و بلندترین‌ قله‌ آن‌ در گیلان‌ فك‌ یا دلفك‌ (آشیانه‌ عقاب‌) نام‌ دارد. جلگه‌های‌ استان‌ گیلان‌ در میان‌ دریا و كوهستان‌ تا ارتفاع‌ یك صد متری‌ سطح‌ دریا گسترش‌ یافته‌اند كه‌ به‌ سه ‌قسمت‌ عمده‌ تالش‌، گیلان‌ غرب‌ و گیلان‌ شرق‌ تقسیم‌ می‌شوند.

 

آب و هوا

اقلیم‌ سرزمین‌ گیلان به‌ آب‌ و هوای‌ معتدل‌ خزری‌ معروف‌ است‌ .كوهستان‌ تالش‌ با جهت‌ شمالی‌، جنوبی‌ و كوهستان‌ البرز با امتداد غربی‌ – شرقی‌، مانند سدی‌ از عبور بخار آب‌ دریای‌ خزر‌ و بادهای ‌مرطوب‌ شمال‌ غربی‌ به‌ داخل‌ ایران‌ جلوگیری‌ می‌كند و به‌ علّت‌ ارتفاع‌ زیاد موجب‌ بارندگی‌های‌ فراوان‌ در استان گیلان‌ می‌شود. تبخیر گسترده‌ دریای‌ مازندران‌ ضمن‌ افزایش‌ رطوبت‌ هوا در تابستان‌ و كاهش‌ آن‌ در زمستان‌، می‌انجامد. از این‌ رو، یخ‌ بندان‌ زمستانی‌ در نواحی‌ كناره‌ای‌ دریا بسیار كم‌ گزارش‌ شده‌ است‌. میزان‌ بارندگی‌ در استان‌ گیلان‌ به‌ بادهای‌ مرطوبی‌ بستگی‌ دارد كه‌ در زمستان‌ از شمال‌ غرب‌ در بهار از شرق‌ و در تابستان‌ و پاییز ازغرب‌ می‌وزند. این‌ بادها، هوای‌ مرطوب‌ دریا را به‌ سوی‌ جلگه‌ گیلان‌ می‌رانند و موجب‌ بارندگی‌های‌ فراوان‌ و طولانی‌ می‌شوند. در سال ‌ ۱۳۷۵، میزان‌ بارندگی‌ در رشت‌ ۴/۱۰۱۵ میلیمتر و تعداد روزهای‌ یخبندان‌ سالانه‌ آن ‌۲۰ روز و روزهای‌ بارانی‌ آن ۵۶1 روز گزارش‌ شده‌ است‌. متوسط‌ حداقل‌ دمای‌ رشت 6/3‌ درجه‌ سانتی‌گراد و متوسط‌ حداكثر دمای‌ آن 20/9‌ درجه‌ ثبت‌ شده‌ است‌.

تاریخ و فرهنگ

تاریخ‌ گیلان تا شش‌ قرن‌ پیش‌ از میلاد، یعنی‌ تا زمانی‌ كه‌ تاریخ‌ نگاران‌ یونان‌، گوشه‌هایی‌ از تاریخ‌ ایران‌ را روشن‌ كرده‌اند، تاریك‌ و مبهم‌ است‌ و تنها با تكیه‌ بر پاره‌ای‌ كاوش‌های‌ باستان‌ شناختی‌ می‌توان ‌گوشه‌هایی‌ از آن‌ را روشن‌ كرد. آثار به‌ دست‌ آمده‌ از سرزمین‌های‌ سواحل‌ جنوب‌ دریای‌ خزر به‌ دوره ‌پیش‌ از آخرین‌ یخ‌بندان‌ (بین‌ ۵۰ تا ۱۵۰ هزار سال‌ پیش‌) تعلّق‌ دارند.

پیشینه‌ تمدن‌ گیلان‌ به‌ چند هزار سال‌ پیش‌از میلاد مسیح‌ می‌رسد. در آن‌ دوره‌ «كاسی‌»ها برای‌ دستیابی‌ به‌ زمین‌های‌ بهتر به‌ نواحی‌ دیگر مهاجرت‌ كردند. درهمین‌ زمان‌، گروهی‌ از قوم‌های‌ مهاجر از جمله‌ آریایی‌ها به‌ علّت‌ تغییر آب‌ و هوا و افزایش‌ سرمای‌ قطبی‌ به‌ این ‌منطقه‌ كوچ‌ كردند و از آمیزش‌ مهاجران‌ و ساكنان‌ بومی‌ منطقه‌، چندین‌ قوم‌ جدید تشكیل‌ شد كه‌ در این‌ میان‌ دوقوم‌ «گیل‌» و «دیلم‌» اكثریت‌ داشته‌اند. در سده‌ ششم‌ پیش‌ از میلاد، گیلانیان‌ با كوروش‌ هخامنشی‌ متفق‌ شدند و دولت‌ ماد را سرنگون‌ كردند. زمانی كه‌ سلسله‌ هخامنشی‌ سرنگون‌ شد، كشور به‌ تصرف‌ اسكندر و سپس‌ سلوكی‌ها درآمد. در زمان‌ سلوكیان‌، فرمانروایان‌ محلی‌ گیلان‌، با استقلال‌ كامل‌ حكومت‌ می‌كردند. در زمان‌ ساسانیان‌، گیلان‌ تا اندازه‌ای‌ استقلال‌ خود را از دست‌ داد. در زمان‌ خلفای‌ عباسی‌، علویان‌ در كوهستان‌های‌ دیلم ‌زندگی‌ می‌كردند و می‌كوشیدند دست‌ خلفای‌ عباسی‌ را از دیگر نقاط‌ ایران‌ كوتاه‌ كنند. چنین‌ بود كه‌ بنای‌ اتحاد دیلمیان‌ و علویان‌ پی‌ریزی‌ شد. در حدود سال ‌ ۲۹۰ هجری‌ قمری‌، مردم‌ گیلان‌ و دیلم‌ به‌ مذهب‌ شیعه‌ روی ‌آوردند. از همین‌ دوره‌ در تاریخ‌ ایران‌ سلسله‌هایی‌ با منشاء گیلانی‌ و دیلمی‌ پدید آمدند. یكی‌ از مهمترین‌ این ‌سلسله‌ها «آل‌ بویه‌» بود. در قرن‌ هشتم‌ هجری‌ «اولجایتو» مغول‌ موفق‌ شد به‌ طور موقت‌ بر این‌ سرزمین‌ پیروز شود.پاورپوینت روستای آق اولر تالش

گیلانیان‌ در روی‌ كار آمدن‌ خاندان‌ صفوی‌ نقش‌ مهمی‌ ایفا كردند ولی‌ در زمان‌ سلطنت‌ شاه‌عباس‌ اوّل‌، گیلان ‌استقلال‌ خود را از دست‌ داد. در سال ‌۱۰۷۱ هجری‌ قمری‌ شماری‌ از قزاقان‌ روس‌ به‌ قصد غارت‌ به‌ گیلان‌ هجوم ‌برده‌ و دست‌ به‌ چپاول‌ زدند. نادر شاه‌ به‌ علّت‌ علاقه‌ زیاد به‌ افزایش‌ قدرت‌ نیروی‌ دریایی‌، گیلان‌ را مورد توجه‌ جدی‌ قرار داد.

گیلك‌ها در پیروزی‌ انقلاب‌ مشروطه‌ نیز سهی‌ عمده‌ داشتند و آنان‌ در سال ۱۲۸۷ ه.ق‌ پس‌ از دو روز پیكارعلیه‌ قزاقان‌ محّمد علیشاه‌، تهران‌ را فتح‌ كردند. نقش‌ مردم‌ گیلان‌ در نهضت‌ مشروطه‌ و جنبش‌ میرزا كوچك‌ خان‌ جنگلی‌ از نمونه‌های‌ درخشان‌ تاریخ‌ این‌ خطه‌ است‌.

استان‌ گیلان‌ از نظر فرهنگی‌ نیز یكی‌ از مناطق‌ ویژه‌ ایران‌ است‌ كه‌ مجموعه‌ای‌ از سنن‌ دیرین‌ و باستانی‌ را پدید آورده‌ است‌. زبان‌ مردم‌ گیلان‌ نیز تحت‌ تأثیر تنوع‌ قومی‌، گویش‌های‌ گوناگون‌ دارد كه‌ مهّم‌ترین‌ آن‌ها گیلكی‌، تالشی‌ و دیلمی‌ است‌.

 

1.موقعیت و تاریخچه مجموعه اق اولر

 

موقعیت محیطی

موقعیت جغرافیایی و ویژگی های محل استقرار مجموعه

  موقعیت جغرافیایی و سیاسی- اداری محل استقرار مجموعه

مجموعه معروف به آق اولر در موقعیت جغرافیایی 37 درجه و51دقیقه و25 ثانیه عرض جغرافیایی شمالی،و 48درجه و38 دقیقه و 50 ثانیه طول جفرافیایی شرقی قرار گرفته است. این موقعیت حدود نیم درجه عرض جغرافیایی شمالی تر و یک درجه طول جغرافیایی غربی تر از شهر رشت و حدود ربع درجه عرض جغرافیایی شمالی تر و هم درجه طول جغرافیایی نسبت به شهر هر وآباد(خلخال) قرار دارد.

ارتفاع مطلق این مجموعه از سطح دریای آزاد حدود 1110 متر است. ایت در حالی است که شهر رشت به طور متوسط حدود 21متر و شهر هرو آباد حدود 1700 متر از سطح دریای آزاد ارتفاع دارند.

با استناد به نقشه ی شماره ی 5765 بلوک 14 انزلی از سری نقشه هایی پوششی مقیاس 1:2500 سازمان نقشه برداری کشور مربوط به سال 1382 خورشیدی میتوان به جزئیات بیشتری از مختصات مورد نظر دست یافت.

 

این مجموعه در 38 کیلو متری شهر تالش (هشت پر) واقع است. طی مسافت این شهر (که نزدیکترین شهر به مجموعه است) تا مجموعه از طریق جاده ای آسفالته که کوهستانی و پر پیچ و خم است،نزدیک به یک ساعت وقت نیاز دارد. شهر تالش نیز به نوبه ی خود در فاصله مکانی 110 کیاومتری شمال غربی شهر رشت واقع است. در عین حال شهر تالش در فاصله مکانی 65 کیلومتری جنوب شهر آستارا و دسترسی به آن از این شهر ، از طریق جاده اصلی آسفالته با طی زمانی کمتر از  یک ساعت و نیم امکان پذیر است. فاصله زمانی سه ربع ساعت از آن از طریق دسترسی جاده ی آسفالته اصلی قرار گرفته است.

در حال حاضر مجموعه ی آق اولر ارتباط قابل تردد عمومی با شهر هروآباد که نزدیک ترین شهر از استان همسایه ی آن است ندارد وتنها یک جاده خاکی جیپ رو این ارتباط را تنها در پنج ماه از سال بر قرار میکند.

می توان از نقشه شماره  1632 بلوک انزلی از سری نقشه های پوششی 1:250000 سازمان جغرافیایی ارتش مربوط به سال 1383 به اطلاعات بیشتری در این مورد دست یافت.

مجموعه آق اولر از نظر سیاسی – اداری در آخرین تقسیمات کشوری مربوط به سال 1375 در روستای آق اولر از دهستان “کوهستانی تالش” در بخش مرکزی طوالش از استان گیلان قرار دارد. بنا بر آمار منتشر شده مربوز به آخرین آمارسرشماری عمومی  نفوس ومسکن سال 1375 جمعیت دائمی این روستا از 15 نفر تجاوز نمی کند. اما همین جمعیت در فصل تابستان بنا بر اطلاعات محلی گردآوری شده بالغ بر 100 نفر می شود. این در حالی است که در گذشته ی نه چندان دور در سال 1335 بنا بر آمار سرشماری عمومی نفوس ومسکن سال 1335 جمعیت دائمی ابن روستا بالغ بر 174 نفر شامل 90 مرد و84 زن بوده است. در همین سرشماری جمعیت روستای مریان که نزدیک ترین روستا به آق اولر است 392 نفر و روستای دیزگاه،ناوان و کبود مهر که از جمله روستاهای نزدیک هستند  به ترتیب315،117و214 نفر جمعیت داشته اند.

کمی دور تر روستای قلعه بین با ارتفاع 1850 متر، 597 نفر روستای طول گیلان در ارتفاع 1750 متر،384 نفر جمعیت ثابت داشته است. در یک نتیجه گیری آماری می توان ادعا کرد که روستای آق اولر در 50 سال پیش نسبت به شش روستای هم جوار خود کمترین جمعیت را داشته است.

با استناد به نشریات آماری مرکز آمار ایران مربوط به سرشماری عمومی نفوس ومسکن سال های 1335 تا 1375 و همین طور با مراجعه به نقشه های تقسیمات کشوری آن اطلاعات مفصل تری می توان کسب کرد.

 

شاخص های خواص پیرامون مجموعه

مردمان ساکن در این روستاها هم کشاورز بودند وهم دامدار. محصول کشاورزی آن ها گندم و در برخی مواردجو بوده و دامی که در مراتع بالا دست به چرا می بردند گوسفند ودر برخی موارد گاو بوده است.البته محصولات باغی از جمله گردو وفندق نیز از تولیدات کشاورزی مردم این روستاها محسوب می شود اما این محصولات هرگز در جایگاه تاریخی اقتصاد آن ها نقشی ایفا نکرده است و اقتصاد دامداری پایه اصلی اقتصاد روستا بوده است.در واقع مردم روستای آق اولر و روستا های نزدیک به آن در اواخر فصل تابستان و اوائل فصل پاییز با سرد شدن تدریجی هوا به جلگه و در شرق تالش (هشت پر) که محل اصلی قشلاق و زمین های برنج کاری آن ها بود،به همراه دام هایشان کوچ می کردند. البته در همین زمان نیز زمین کشاورزی خود در آق اولر را آماده کرده و بذر گندم را برای برداشت سال بعد بر آن می افشاندند. تمام فصل زمستان همراه با دام در جگه سپری می شد.در فصل بهار سال بعد با گرم شدن تدریجی هوا،زمین های برنج خود را آماده نشا کردن

می کردند و دام های خود را به روستای آق اولر می آوردند.در اوایل فصل تابستان پس از آن که کار،بر روی زمین برنج به پایان می رسیدهمه در کوهستان و در روستای ییلاقی بودند تا محصول گندم را برداشتکنند و دام ها را به ارتفاعات هر چه بالاتر ببرند. در اواسط این فصل تعدادی به جلگه باز می گشتند تا محصول برنج را برداشت کنند. بدین ترتیب مجددا اواخر تابستان فرا می رسید و چرخه زندگی آن ها تکرار می شد.

 

تا 50 سال پیش در روستای آق اولر بازار فعالی وجود داشته که به گفته اهالی،در آن بیش از 40 باب دکان (براساس روایت های محلی) وجود داشته است. در این بازار در عین حال که مایحتاج روز مره دامداران و کشاورزان ساکن تامین می شد ،محصولات باغی آورده شده از منطقه خلخال نیز در فصولی از سال که امکان تردد چارپایان بین دو منطقه امکان پذیر بوده ،به فروش می رسیده است.

بر اساس مطالعات انجام شده،تمامی ساکنان روستای آق اولر و شش روستای همجوار آن که مورد مطالعه قرار گرفته اند آذری هائی هستند که اصالت آنها به منطقه ترک نشین خلخال مربوط می شود و زبان رایج در آن روستاها زبان ترکی خلخالی است.حتی اگر برخی از این افراد تالش باشند،تقریبا هرگز به زبان تالشی سخن نمی گویند. گرچه بیشتر مردم تا حدی به این زبان آشنایی دارند.این شرائط در خود شهر تالش نیز به وضوح قابل مشاهده است. با وجود این که اکثریت قاطع اهالی این شخر تالش هستند و زبان تالشی هم زبان مادری آنهاست اما هرگز به این زبان سخن نمی گویند.

ساختمان های قدیمی موجوذ در این روستا ها که براساس بررسی های به عمل آمده نمی توانند بیش از 60 سال ذاشته باشند؛در یک طبقه شامل یک تا سه اتاق مسکونی و یک ایوان کوچک و محصور با استفاده از دیوارهای برابر وسقف شیب دار با مصالح بومی شامل چوب،گل ،سنگ بنا شده.بنا ها محدود واندازه آن ها بسیار کوچک می باشند. الگوی معماری آن ها نیز بسیار نزدیک به معماری منطقه جلگه ای گیلان است.

 

موقعیت آب و هوایی و اقلیمی محل استقرار

جریانات جوی فصول و باد های غالب

مهم ترین جریان جوی منطقه مربوط به جریان هوای قطبی است که از سیری سر چشمه می گیرد. این جریان در فصل پاییز بیشترین بارندگی را به همراه دارد و در زمستان باعث سرد شدن هوا می شود. علاوه بر آن ، جریان مهم دیگری که از آتلانتیک شمالی سر چشمه می گیرد؛از شمال غرب وارد منطقه می شود ودر زمستان سرما و برف را به همراه دارد. اگر این جریان با جریان سیبری در هم آمیزد،بارش های شدید به وجود خواهد آورد.جریان نسبتا فرعی دیگری در زمستان خود را به منطقه می رساند. این جریان از مدیترانه و از سوی غرب می آید واگر بتواند از سد کوه ها عبور کند بر منطقه مسلط می شود.در زمستان این جریان هوای گرم سوریه و عراق را با خود به همراه می آورد.

اما به طور خاص در خود اراضی مجموعه آق اولر همواره در تمام فصول جریان هوای ملایمی می وزد که در طول روز،صعودی بوده واز ارتفاعات کم دره ها به سمت ارتفاعات بیشتر کوهستان جریان می یابد ودر هنگام شب در جهتی نزولی از ارتفاعات کوهستان خود را از طریق دره ها به جلگه می رساند.این جریان در تابستان موجب تلطیف هوا می شود.

بررسی های مارسل بازن (محقق فرانسوی) در مورد جریانات جوی منطقه در کتاب معتبر او به نام “تالش،منطقه ای قومی در شمال ایران”در خور توجه و استناد است.

 

میزان بارش به صورت باران،کج باران ها و برف در فصول مختلف سال

متاسفانه به دلیل نبود ایستگاه هوا شناسی سینویتیک و حتی کلیماتولژی در حوالی منطقه آق اولر نمیتوان آمار دقیق علمی و معتبر از میزان بارش به صورت باران،برف و کج باران به دست آورد. نزدیک ترین ایستگاه ها در “ماشین خانه”(در ارتفاع 260 متری) واقع در 5 کیلو متری تالش (هشت پر) در جاده تالش به آق اولر وهمین طور “هرو آباد” (خلخال) واقع است که آب و هوایی بسیار متفاوت از آق اولر دارند.ماشین خانه و شهر تالش بسیار پر باران تر و شهر هروآباد بسیار کم باران تر هستند.

با استناد به داده های سازمان هواشناسی کشور از دو ایستگاه فوق،ماشین خانه با میانگین 1313 میلیمتر کاملا متفاوت از هرو آباد با میانگین بارش سالانه 406 میلیمتر است. در ابن حال حداکثر بارش سالانه طی ده سال در دو شهر به ترتیب در ماه های مهر و آبان به ترتیب 2127 و 621 میلیمتر و همچنین حداقل آن به ترتیب 602 و 278 میلیمتر بوده است. بر همین اساس بیشترین بارش در ایستگاه ماشین خانه در ماه های شهریور و مهر به ترتیب 179 و190 میلیمتر و کمترین بارش در تیر ماه و به میزان 70 میلیمتر اندازه گیری شده است. همین آمار مربوط به ایستگاه هروآباد به ترتیب در ماه های مهر وآبان به میزان 33 و41 میلیمتر و همین طور در تیر ماه به میزان نیم میلیمتر گزارش شده است.

بنا به گزارشی که مارسل بازن در کتاب “تالش،منطقه ای قومی در شمال ایران” داده است؛یک ایستگاه محلی باران سنجی در آق اولر در مدت 343 روز 1554 میلیمتر بارندگی را ثبت کرده است. نویسنده نتیجه گرفته است که می توان برای سال بسیار پر باران 1350 آن را در حدود 1600 میلیمتر به حساب آورد.

متاسفانه اعداد و ارقامی از میزان بارش به صورت برف در دست نیست. تنها با استناد به گفته مردم آق اولر بارش برف با ارتفاع بیش از 150 سانتیمتر در دهه های گذشته به طور نادر اتفاق افتاده است.

 

وضعیت زمین منطقه و محدوده محل استقرار

ژئومرفولژی،ژئولژی وزلزله شناسی زمین

مجموعه آق اولر در ارتفاع 1110 متری از دامنه های شرقی رشته کوه تالش (که منتهی الیه غربی رشته کوه های البرز واقع است) ودر فاصله 11 کیلو متری دامنه های جنوب شرقی بلند ترین قله این رشته کوه که بغروداغ نام دارد و ارتفاع آن بیش از 3222 متر می باشد قرار گرفته است. مناطق پائین دست و کم ارتفاع را سطوح باقی مانده از یخچال های طبیعی دوره کواترنری از دوران سنوزوئیک که در یک ونیم میلیون سال قبل شکل گرفته اند زمین های منطقه را تشکیل می دهند. این سطوح دارای شیبی یکنواخت برابر 60 درصد می باشد. ارتفاع آن در شمال غرب 2700 متر و در منتهی الیه جنوب شرق 1000 متر است ودر دامنه های جنوب شرقی بغروداغ قرار دارد. زمین های ناشی از این یخچال مساحتی برابر 22 کیلومتر مربع را نیز اشغال کرده است. در این میان زمین نسبتا مسطحی که روستای آق اولر،زمین های کشاورزی آن و مجموعه آق اولر را شامل می شود حدود یک کیلومتر مربع وسعت دارد. پایین ترین نقطه آن حدود 1060 متر و بالاترین نقطه آن1180 متر ارتفاع دارد. این اختلاف ارتفاع نشانه شیبی حدود8 درصد و در جهت تقریبی شرقی-غربی است.این اراضی کم شیب دره ای را پوشانده اند که در امتداد شرقی- غربی قرار دارد واز جانب شمال وجنوب بین دو کوه با ارتفاع تقریبی1700 متر محصور شده اند. این دو کوه به دوران قدیمی تر یعنی مزوزوئیک تعلق دارد.

بر اساس شواهد موجود و همین طور جنس و شیب زمین،رانشی بسیار آرام در جهت شمال غرب به جنوب شرق در جریان باشد،که مطالعات دقیق تر علمی اطلاعات دقیق تری به دست می دهد. بررسی های فوق با استناد به نقشه زمین شناسی شماره 5765 به نام خلخال – رضوانشهر با مقیاس 1:100000 متعلق به سازمان زمین شناسی کشور، منتشره به سال 1378 انجام شده است.

با استناد به همین نقشه و جزوه تفصیلی ضمیمه آن،گسل بزرگ و ممتد تالش با راستای شمالی – جنوبی است که تشکیل جلگه کم ارتفاع خزری و بالاآمدگی ارتفاعات بغروداغ را سبب شده است.نزدیک ترین گسل منطقه ای گسلی است که در فاصله 3 کیلومتری جنوب غربی مجموعه  و در امتداد روستای حسن درمانی و سله یوردی واقع است.البته باید توجه داشت که در فاصله 200 متری غرب این مجموعه گسلی استنباطی در امتداد شمال – جنوب قرار دارد که نمی توان آنرا نادیده گرفت.گر چه که اطلاعات مکتوب و ثبت شده ای در مورد بروز زلزله مخرب و ویرانگر در منطقه به دست نیامده است.بر اساس بررسی های انجام شده نیز شواهدی دال بروز زلزله یا زلزله های شدید و آسیب رسان گزارش نشده است.

جنس زمین،خاک و مواد معدنی موجود در زمین

کاوش های منتشر شدهسازمان زمین شناسی کشورحاکی از آن است که مجموعه آق اولر بر روی اراضی متشکل از باد گانه ای آبرفتی و مخروط افکنه ای قرار گرفته است. این بادگانه و نهشته جوان که از فرسایش و ته نشین رسوبات کهن در دوره کواتر نر به وجود آمده اند،به صورت افقی و مسطح نهشته های قدیمی را می پوشانند.جنس این اراضی اغلب شامل خاک رس،فورش(سیلت) و شن (گراول)

می باشد. ستبرای این واحد حداکثر 25 متر است. البته بررسی های فسیل شناسی بر روی این واحد صورت نگرفته و فقط با توجه به شرایط و شیوه گسترش مورد ارزیابی قرار گرفته است. خاک رس موجود در نشهته های منطقه قابل استفاده در تولید آجراست. اما آجر حاصل از آن نمیتواند از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد.

این در حالی است که دامنه های پر شیب اراضی بلا فصل شمالی و جنوبی این سطوح از جنس شیل های آهکی سیلتی تا ماسه ای و آهکی خاکستری می باشند که به دوران قدیمی تر یعنی مزوزوئیک تعلق دارند. رنگ عمومی این واحد سبز تیره تا خاکستری مایل به سبز است.آثار گیاهی در برخی از سنگ های این محدوده فراوان است.

رطوبت زمین،میزان جذب آب و سطح آب های زیر زمینی

از آنجایی که اراضی نیمه مسطحی که مجموعه آق اولر بر آن واقع است از درصد بالایی خاک رس به همراه شن و سنگ هایی با ایجاد کاملا متفاوت (از سنگ هایی با قطر 10 سانتیمتر تا قطر بیش از 200 سانتیمتر. بزرگی برخی از داخل زمین بر افراشته اند و برخی اساسا خارج از زمین هستند) تشکیل شده است و همه به  صورت اسفنجی و متخلخل بر روی هم نهشته شده اند، به شدت جاذب آب

می باشد. در واقع این لایه آبرفتی بر روی لایه های عمیق تر وکهن ترصخره ای قرار گرفته اند که مانع از به عمق رفتن آب آن ها

می شود.در نتیجه سطح آب زیر زمینی در این محدوده بالاست وزمین تا حد زیادی اشباع ازآب است.از سوی دیگر این اراضی مسطح در کم ارتفاع ترین بخش های مجموعه 22 کیلومتری مربعی آبرفتی قرار دارند که به نحوی حوزه آبریز آن محسوب می شوند.

وجود چشمه های بزرگ و کوچک فراوان در این محدوده که در تمام طول سال آب فراوان دارند نیز به دلیل همین امر است. در فاصله

آق اولر محدوده ای وجود دارد که در عرف محل به چهل چشمه مشهور است. وجود همین آب فراوان  در زمین باعث رونق بسیار کشاورزیمی شود. قابل به ذکر است که مقدار آب جاری از رودخانه ها بر خلاف آب چشمه ها در طول سال درنوسان است وتقریبا دوماه تابستان فاقد آب هستند. این بدان معنا ست که آبیری از چشمه ها از داخل بافت آبرفتی اراضی منطقه بیرون راه می یابد و ارتباطی به آب های سطحی مذبوط به بارش باران ندارد.

مجموع همین آب ها و آب های جاری از رودها نیز آّبرود معظم کرگانرود را که یکی از پر آب ترین رود های غرب گیلان است را تشکیل می دهد.

و دیگر توضیحات ……………………

بناي اقامتگاه از مجموعه آق اولر

پاورپوینت مجموعه آق اولر تالش

پروژه مجموعه آق اولر تالش

دانلود پاورپوینت آق اولر تالش

 

تعداد اسلاید ها:100
فرمت :پاورپوینت
درگاه پرداخت شماره یک
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .
بسیار تحلیل شده و نادر
تهیه شده توسط مهندسین سایت

 

پاورپوینت روستای آق اولر تالش,دانلود پاورپوینت روستای آق اولر تالش,پروژه پاورپوینت روستای آق اولر تالش,دانلود پروژه پاورپوینت روستای آق اولر تالش,پاورپوینت روستای آق اولر تالش,دانلود تحقیق پاورپوینت روستای آق اولر تالش

 



برچسب‌ها :
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

تصاویر پیش نمایش


دانلود پاورپوینت روستای آق اولر تالش-1
دانلود پاورپوینت روستای آق اولر تالش-1
دانلود پاورپوینت روستای آق اولر تالش-1
دانلود پاورپوینت روستای آق اولر تالش-1
دانلود پاورپوینت روستای آق اولر تالش-1
دانلود پاورپوینت روستای آق اولر تالش-1

درباره نویسنده

نوید آسفی هستم دارای مدرک کارشناسی مهندسی معماری و کارشناسی مهندسی تکنولوژی عمران-عمران , به طراحی های مهندسی علاقه شدید دارم , و به علت علاقه به طراحی و شناخت سبک های معماری تصمیم به فعالیت اینترنتی در هر دو زمینه عمران و معماری گرفته , و در حال حاضر به عنوان مدیر و سردبیر سایت بروزکد فعالیت می کنم. نرم افزار های مورد تسلط: autocad , 3dmax , sketchup , photoshop , cinama 4d , v-ray

مدیریت 1094 نوشته در بروزکد | مرجع آموزش معماری دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش حرفه ای طراحی نما