no-img
بروزکد | مرجع آموزش معماری

دانلود پاورپوینت بازار اردبیل


بروزکد | مرجع آموزش معماری
>>>>آیدی اینستاگرام ادمین (navid_asefii) <<<<>>>> آیدی اینستاگرام سایت (broozcad.ir)(home_plan98)<<<<
مراحل خریدضمانت پرداخت
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

دانلود پاورپوینت بازار اردبیل


PPT
دانلود پاورپوینت بازار اردبیل
ppt
10 f 2017


دانلود پاورپوینت بازار اردبیل

دانلود پاورپوینت بازار اردبیل

پاورپوینت بازار

پاورپوینت بازار

برسی اجمالی سیر تحول تاریخی بازار

پدیده ی بازار در ایران مانند هر موجود زنده ای ، تداوم خود در طی تاریخ ، از ابتدای پیدایش جوامع انسانی در چند هزاره پیش از میلاد حفظ کرده است. در دوره ی ساسانیان بر اثر رواج بازرگانی داخلی و توسعه ی شهرها و شهرنشینی ، چنین فضایی پا به عرصه وجود نهاد.

درابتدای این شکل گیری ، بازار در بیرون دروازههای شارستان در محدودهی ربض به صورت کاملا ابتایی تشکیل شده بود ، ولی در گسترش های بعد در دوره ی ساسانی عنصر بازار به عنوان ستون فقرات شهر از دل شارستان شروع می شد و دامنه ی خود را به حاشیه ی ربض می گسترانید ، قلب شهر می گردید. این عنصر نقش اساسی در ساماندهی شهر اسلامی نیز ایفا کرد. با ایجاد مسجد جامع تغییری مهم در ساختار بازار و تنظیم فضایی آن موجود آمد.

از این زمان به بعد بازار که از یکی از دروازه های اصلی شهر آغاز می شد ، پس از اتصال به قلب نمادین شهر یعنی مسجد جامع و در ادامه به کاخ ، تا دروازه ی مقابل کشیده می شد. با رشد بازار ، شهر صاحب ستون فقرات و محور اصلی می شد واز طریق کوچه های فرعی به خانه ها متصل می شد.

 

میان این ساختار ودر همجواری محور اصلی ، فضاهای دیگر شهر همچون حمام ها ، مدرسه ها ، کاروانسرا ها ، مسجدها ، تکیه ها و سقاخانه ها ، زور خانه ها ، قهوه خانه ها ، و حجره های بازرگان و…. شکل می گرفت. این صورت نماینده ی یکپارچگی مذهبی ، سیاسی ، مالی و اجتماعی شهر سنتی ایرانی  بوده است.
این روند با حمله ی مغول در قرن هفتم تضعیف شد. ولی با استقرار دولت صفوی به عنوان متمرکزترین دولت ایرانی دوره های اسلامی دوباره به اوج خود رسید اما در اواخر عهد قاجار ، به تدریج با ورود فناوری مدرن ، زمینه های دگرگونی فضایی وکالبدی بازارها نیز فراهم شد. تا آن که از اوایل قرن حاضر با ورود اتومبیل به عرصه حیات شهر ی و خصوصیات کالبدی و فضایی شهرها و در نتیجه بازارها دچار دگرگونی شد. بافت شهرها به واسطه خیابان ها گسیخته گردید. فضاهای عمومی و دولتی جدید در کنار خیابان ها احداث شد. به تدریج بسیاری از فعالیت هایی که در گذشته در بازار جریان داشتند به علت برخورداری از دسترسی ، امکانات بهتر وارزش اجتماعی روز افزون تر فضاهای جدید وبه جدارهای کنار خیابان ها انتقال یافتند.

مقدمه:
بازار یکی از پویاترین واهمیت ترین فضاهای شهری محسوب می گردد
که از دوره های گذشته تاکنون توانسته با تمامی تغییرات و تحولات شهری به حیات خود ادامه دهدگاهی بازار ها به ضعف هم نیز کشیده وگاهی بازار به رشد و توسعه رسیده است که همه اینها می توان در جهت رشد شهر نیز است

تعریف بازار:
نمی توان یک تعریف واحد ومشخص از بازار وبازاریان ارائه کرد چون بازار در طی طول تاریخ دستخوش دگرگونی هایی چه در ماهیت وسرشت خود وچه عملکرد وکارکرد خود شده است امامی توان بازار را از لحاظ سنتی اینگونه تعریف کرد بازار همراه با مسجد وارگ شاهی اسکلت جامعه شهری را تشکیل می داد که عموما به صورت دالان های سرپوشیده وگنبدی متشکل از قیصریه ها، سراها،تیمچه ها، کارگاهای کوچک سازماندهی امور اقتصادی و مالی تامین مایحتاج عمومی را برعهده داشته است.

عناصر مهم بازار:
بازار به عنوان مهم ترین نما ونهاد اقتصادی اجتماعی شهرهای ایران یکی از جلوه گاه های بی نظیر معماری ایران در طول تاریخ آن محسوب می شوند در این میان بازار های ساخته شده در عصر قاجار از همه مهم تر بازار اردبیل به عنوان یکی از شاهکارهای معماری این دوره جایگاه ویژه ای در تاریخ و هنر معماری وقتی تاریخ اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی  و فرهنگی ایران دارد طرح و نقشه منحصر به فرد تزئینات و کاشی کاری های زیبایی ، برخورداری است

اجزای و ارکان مهم بازار راسته ، رسته، دالان تیمچه ، تیم ، محل انبار ، خانه ، قیصریه دکان،چهارسوق                
راسته: راسته ها شلوغ ترین و پرازدهام ترین قسمت های بازار هستند یا گذزکاه اصلی وفرعی بازار مسیری نسبتا طولانی و در  اطراف آن ه دکان وفروشگاه های به هم پیوسته روبه گذر است.زیرا این فضا ها محل رفت و آمد و برخورد مستقیم خریدار و
فروشنده بوده معمولا بازار شامل یک یاچند راسته اصلی می باشد که راسته فرعی ودیگرعناصر اصلی تشکیل دهنده بازار به آنها متصل می گردد.

 

رسته: به معنی صنف است و در بخشهای مختلف راسته اصلی قرار گرفته مثل رسته گیوه فروشان، مس گره ها و … این عنصر محیطی آزاد برای خریدار بوده که با مراجعه به رسته مخصوص، جنس خوب را خریداری می کرده است. رسته ها معمولاً روبروی هم نیست و سعی می شود تا به وجود نیاوردن شلوغی، به صورت چهارراه ساخته نشود. رسته هایی مثل مسگرها را به خاطر سر و صدای آن دور از مشاغل دیگر می ساختند. رسته های معروف در کرمان، اصفهان و سایر شهرها ساخته شده است.

سرا: همان تجارتخانه بوده است نمونه جنس از آنجا تحویل گرفته شده و در جاهای مختلف پخش می شده است،سرا به طور کلی شامل یک حیاط میانی که حجره های به هم پیوسته دور آن قرا گرفته است تفاوت سرا ها بیشتردر شکل زمین تعداد طبقات ونوع ایوان ورواق وراهروهاست معمول ترین نوع سرا ها دوطبقه است تقریباً در تمامی شهرهای ایران سراهای زیبایی وجود دارند، از سراهای بزرگ و مشهور، سرای گنج علی خان کرمان و سرای وزیر قزوین  می باشد

 دالان: معمولاً به یک راسته فرعی بازار که به وسیله دو درب از دیگر راسته ها جدا می شود و محل کارهای تولیدی و تبدیلی کالا می باشد، گفته می شود فضاهای این سازه از فضای عمومی و مداوم بازار تقریباً جدا بوده و ضمن دوری از هیاهوی بازار محیط مناسبی برای کار و فعالیت پیشه وران و صنعت گران با معماری شبیه ستایر راسته های بازار می باشد.

 

تیمچه: تیمچه ها معمولاً مرکز سقل فعالیت های بزرگ به شمار رفته و غالباً امور دفتری، بازرگانان و معاملات عمده در بازار در این محل ها صورت می پذیرد، در هر تیمچه تعدادی حجره در دو یا سه طبقه قرار داشته و غالباً هر حجره متعلق به یک تاجر است، این حجره ها در اطراف فضای بزرگ و سر پوشیده ای که معمولاً در وسط آن حوضی برای خنک کردن هوا و استفاده افراد ساخته شده قرار داشته و هر تیمچه از یک طرف به راسته اصلی بازار و از طرف دیگر به سرا یا کاروانسرا ارتباط پیدا می کند.

 

تیم: در زبان پارسی به معنای محل گرد و وسیع اتلاق می شود و در واقع بنایی شبیه به کاروانسرا است که شامل یک حیاط با فضای باز می باشد که حیاط آن محل بارانداز بوده و مجموع فضای آن به عرضه کالاهایی خاص اختصاص دارد که گاهی به صورت مرکز چند تجارتخانه مشابه و به معنی محل گرد و جمع و جور وسیع اتلاق می شود که محل انجامامور دفتری و تجارت عمده و پایگاه فعالیت دلال ها در می شود

محل انبار خانه: در بعضی موارد در مجاورت سراها و کاروانسراها محلی به نام خانبار یعنی انبار کالا که محل اصلی انبار کردن و نگهداری کالا است احداث می شده که کارهای مربوط به بسته یندی و استاندارد کردن و نگهداری کالا نیز در مجاورت آن قرار داشته است.

 

قیصریه: معمولاً به فضایی که به صورت راسته ای با عرض بیشتر فضای محدودی را تشکیل و به وسیله دو در به راسته های فرعی و یا اصلی بازار مربوط است اطلاق می گرددف قیصریه معمولاً محل کارهای تولیدی و صنعتی ظریف و گران قمتی است که فروش مستقیم کالا به خریدار آن نیز در آنجا صورت می پذیرد. معماری قیصریه ها معمولاض از راسته های معمولی مجلل تر و ظریف تر بوده و پوشش آن نیز غالباً به صورت مشخص تر از گنبدهای ساده راسته ها و دارای جزئیات ریزه کاریها و تزئینات بیشتری بوده است.

دکان : در بازارهای ایران دکان هم به مفهوم مغازه جهت فروش مستقیم کالا به مشتری و هم به مفهوم کارگاه دیده می شود که کوچکترین واحد تشکیل دهنده بازار می باشد و معمولاض از محل فروش کارگاه که معمولاً در اغلب دکان قرار گرفته انبار تشکیل شده است

چهار سوق: برخورد دو راسته اصلی بازار و فضای ارتباط دهنده بین آنها را چهارسوق می نامند، سوق ها دارای ارزش مکانی خاص در بازار و معماری آنها معمولاً کمی متمایز از سایر قسمت های راسته ها می باشد، پوشش آنها به صورت گنبدی یا دارای گوشه سازی ها و تزئینات داخلی است. از نظر عملکرد چهارسوقها محل نشستن داروغه ها و محتسب که مامور انتظامات بازار بر اوزان و قیمتها نیز بوده است.

بازار اردبیل:

قدیمی ترین سیاحانی که از بازار اردبیل یاد کرده اند: مقدسی و اصطخری در سده چهارم هجری بوده اندکه آن را به صورت صلیب در چهار راسته توصیف کرده اند؛ این بازار در قرون 7و8 هجری رونق فراوان داشته و در سده های بعد، قسمتی از بازار بزرگ و تیمچه ها و سراهایِ آن، از موقوفات بقعه شیخ صفی الدین به شمار می رفته است.

بنای کنونی بازار و عناصر وابسته به آن از آثار دوره صفویه و زندیه است که بر بنیان اولیه بازار ساخته شده است . قسمت عمده بازار اردبیل در خیابان کشی های دوره رضاخانی از بین رفته و ارتباط بعضی از بخش های آن با هسته مرکزی بازار قطع شده است

 

بازار را باید مهم ترین جامعه درون شهری در کشور های اسلامی دانست که به سبب ارتباط مستمر با طبقات مختلف مردم ، در تحولات اجتماعی به ویژه ایجاد نوعی تشکیلات منظم و تأثیر در گسترش بعضی از نهضت ها نقش بزرگی داشته است. بازار به سبب موقعیت شهری می توانست محیطی مناسب برای تبلیغ و دعوت دینی و سیاسی باشد. در واقع یکی از مهم ترین امتیازات و مشخصات بازارهای مشهور و پیشرو در کشورهای اسلامی، مداخله نکردن دولت در صدور و ورود و نرخ گذاری کالا ها درمواقع عادی بوده است

وضعیت قرارگیری بازار های اردبیل

در ارتباط با قرارگيري بازارها چهار وضع متفاوت تشخيص داده شده است.

یک-بازار در محور ميان دو دروازه شهر

دو-بازار در ميان يک دروازه و مسجد جامع شهر يا قصر حاکم

سه-بازار در راه ميان دو مسجد بزرگ و ارگ

چهار-بازاردر ميان مسجد ارگ و يا ميان ارگ و يکي از استحکامات ، يا ميان يک بندر و مرکز شهر

سیر و تحول بازار اردبیل در دوره های مختلف

در هر حال بازارهاي بزرگ و معتبر در شهر اردبيل که در قرون اوليه اسلامي فعاليت داشته اند در دوران حکومت سلسله صفويه و بخاطر وجود مقبره شيخ صفي الدين ،  جد سلاطين صفوي گسترش يافته و شهرت و اهميت آن رو به فزوني گذاشته است. بناي امروزي بازار اردبيل در پاره اي از بخش ها متعلق به دوره صفوي است که بعضي از سراها و تيمچه ها و راسته ها در ادوار بعد از آن مرمت و احياء شده اند . به نقل از کتاب « صريح الملک » که جزئيات رقبات و مشروح موقوفات آستانه متبرکه بقعه شيخ صفي الدين در آن بنا شده ، در قرن دهم هجري قمري و در زمان حکومت شاه طهماسب اول بازارهاي اردبيل از رونق بسيار زيادي برخودار بوده است. دکانهاي متعددي که تعداد آنها از صدها باب تجاوز مي کند، در بازارهاي اردبيل از طريق نيابت توليت آستانه شيخ خريداري شده و وقف بقعه شيخ صفي الدين گرديده است. در کتاب صريح الملک از بازار بقالان ، بازار کرباس فروشان، بازار قصابان و بازار منادي گاه مشرف به بازار طوي ، چهار سوي بازار و بازارهاي ميخچه گران ، خفافان ، خراطان، سراجان، حدادان، بازار و اليه الالواح، بازار قيصريه و از دهها سرا و تيمچه نام برده شده است. اگر در چنين مجموعه اي صدها مغازه و دهها سرا و تيمچه فقط از آن موقوفات آستانه بقعه باشد که به يکايک آنها در کتاب صريح الملک اشاره شده چنين به نظر مي رسد که وسعت و رونق بازار اردبيل در دوره صفوي فوق العاده چشمگير بوده و از اعتبار خاصي نسبت به امروز برخوردار بوده است.

مجموعه بازار فعلي اردبيل در اجراي خيابان کشي هاي دوره پهلوي اول و بعد از آن به چندين بخش تقسيم گرديده است و پيکر و کالبد زيباي آن از هم گسيخته است . اکنون از مکانهايي همچون تيمچه ا…. ويرميش، کاروانسراي قرامانيان، تيمچه شيخي سبز، کاروانسراي ا…ويرميش، حاج شيخ الاسلام ، حاج صادق ، جهودها، تبريزي هاو … که روزگاري بار اندازهاي آنها پر از انواع کالاهاي تجاري عصر خود بوده ، اثري باقي نمانده است.

و دیگر توضیحات………………

تعداد اسلاید ها:26
فرمت فایل:پاورپوینت
درگاه پرداخت شماره یک
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .

 



تصاویر پیش نمایش


دانلود پاورپوینت بازار اردبیل-1
دانلود پاورپوینت بازار اردبیل-1

درباره نویسنده

نوید آسفی هستم دارای مدرک کارشناسی مهندسی معماری و کارشناسی مهندسی تکنولوژی عمران-عمران , به طراحی های مهندسی علاقه شدید دارم , و به علت علاقه به طراحی و شناخت سبک های معماری تصمیم به فعالیت اینترنتی در هر دو زمینه عمران و معماری گرفته , و در حال حاضر به عنوان مدیر و سردبیر سایت بروزکد فعالیت می کنم. نرم افزار های مورد تسلط: autocad , 3dmax , sketchup , photoshop , cinama 4d , v-ray

مدیریت 1094 نوشته در بروزکد | مرجع آموزش معماری دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش حرفه ای طراحی نما