no-img
بروزکد | مرجع آموزش معماری

دانلود پاورپوینت انواع سازمان ها در معماری


بروزکد | مرجع آموزش معماری
>>>>آیدی اینستاگرام ادمین (navid_asefii) <<<<>>>> آیدی اینستاگرام سایت (broozcad.ir)(home_plan98)<<<<
مراحل خریدضمانت پرداخت
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

دانلود پاورپوینت انواع سازمان ها در معماری


دانلود پاورپوینت انواع سازمان ها در معماری
zip
03 f 2014


دانلود پاورپوینت انواع سازمان ها در معماری

1

مقدمه:

انواع سازمان ها

 

سازمان ها به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

1- سازمان رسمی

2- سازمان غیر رسمی

 

 

سازمان رسمی

 

 

سازمانی است که به طور قانونی ایجاد شده و دارای شرایط زیر است:

الف- تعداد مشاغل مشخص است.

ب- حدود وظایف و اختیارات و چگونگی انجام آن تعیین شده است.

ج- نوع مشاغل و محل آنها در سازمان مشخص است.

د- ارتباطات بین مشاغل و نیروها کاملاً رسمی است.

ه- قدرت و مسئولیت هر فرد تعیین گردیده است.

ی- سلسله مراتب اداری رسمی در آن وجود دارد.

از جمله سازمان های رسمی می توان به سازمان ها، ادارات و شرکت های دولتی و وابسته به دولت اشاره نمود.

 

 

سازمان غیر رسمی

 

اینگونه سازمان ها معمولاً در چارچوب سازمان رسمی ایجاد می شوند و حاصل تعاملات اجتماعی مداوم است و ساختار رسمی را تعدیل، تحکیم یا گسترش می دهد. این سازمان

شامل افراد یک سازمان می باشد که در یک صفت و خواسته با هم مشترک هستند. ارتباطات در این سازمان غیر رسمی بوده و می تواند بر روند سازمان های رسمی تأثیر زیادی

بگذارند. سازمانهای غیر رسمی نیز دارای مشاغل و سمت های مختلفی می باشد اما در مقایسه با سازمان های رسمی، این مشاغل از قبل تعیین شده نبوده و بواسطه مأموریت و

برنامه های سازمان پس از تشکیل ایجاد می شود. تیم های ورزشی، هیأت های مذهبی، موسسات خیریه، صندوق های قرض الحسنه از این قبیل هستند.

 

 

 

مفاهیم مهم در سازماندهی

 

ساختار سازمانی: عبارت است از چارچوب کلی سازمان که شامل سه بعد پیچیدگی، رسمیت و تمرکز سازمان است.

 

 

تقسیمکار: عبات است از تقسیم امور به مراحل متعدد و واگذاری هر مرحله به یک فرد خاص.

تقسیم کار در صورتیکه به صورت تخصصی انجام شود و هر فرد مجبور باشد مدت زیادی یک فعالیت را تکرار کند ممکن است باعث کاهش بازدهی شود و بهتر است به صورت گردش شغلی یا تنوع شغلی بین افراد انجام شود.

 

 

 

وحدت فرماندهی: بدین معنی است که یک مرئوس فقط باید یک سرپرست داشته باشد و به طور مستقیم در مقابل او مسئول باشد و فقط به او گزارش دهد نه به دو یا چند رئیس. در

جهان امروز با توجه به تغییرات سریع محیطی، ایجاب می کند که یک زنجیره فرماندهی طراحی شود و بدین وسیله با تفویض اختیار، اختیارات از رأس سازمان به پایین ترین

سطوح کشیده شود.

 

 

اختیار و مسئولیت

 

 

اختیار: عبارت است از قدرت و حق قانونی که سازمان هنگام احراز پست به فرد می دهد تا با اتکا به آن قدرت و حقوق دستورات لازم در جهت انجام امور را صادر نموده و مرئوسان ملزم به اجرای آن هستند. اهم اختیارات در محیط کار شامل: دادن دستور کار، تقسیم کار، نظارت، تشویق، تنبیه و مواردی از این قبیل هستند.

مسئولیت: الزام به انجام کار و پاسخگویی در مقابل نتایج حاصل از آن را مسئولیت گویند. به عبارت دیگر مسئولیت یعنی مورد سئوال و بازخواست قرار گرفتن در مقابل اختیاراتی که به فرد واگذار شده است.

هر فرد در مقابل زیردستان، بالادستان، سایر مسئولان، کار و محیط کار مسئولیت دارد این مسئولیت می تواند مسئولیت کاری، اخلاقی و یا اجتماعی باشد.

 

 

 

واحدهای صف و ستاد

 

 

واحد صف: در سازمان به واحدهایی که به طور مستقیم در جهت رسیدن به اهداف سازمانی فعالیت می کنند واحدهای صف می گویند و به نیروهای مشغول در این واحدها نیروهای صف می گویند. به عنوان مثال در دانشگاه که مأموریت و هدف اصلی آن آموزش دانشجویان است، اساتید و مدرسین که وظیفه آموزش دادن را بر عهده دارند نیروهای صف می باشند. یا در یک سازمان تولیدی قسمت تولید و فروش واحد صف می باشند.

 

 

واحد ستاد: بعضی واحدها در سازمان به طور مستقیم در رسیدن به اهداف فعالیت ندارند بلکه جنبه پشتیبانی و کمک و تجهیز واحدهای صف را دارند. به این واحدها که به صورت غیر مستقیم جهت تحقق اهداف سازمان تلاش می کنند واحد ستاد و به نیروی آنها نیروی ستادی می گویند. مثلاً در دانشگاه دوایر ادای و آموزشی واحدها ستادی می باشند، یا در سازمان تولیدی واحدها مثل آزمایشگاه، تدارکات، انبار، حسابداری واحدها ستادی هستند.

 

نمودار سازمانی

 

پس از تشکیل رسمی یک سازمان اولین سندی که باید تنظیم شود نمودار سازمانی است. نمودار یا چارت سازمان نشانگر نوع ساختار یک سازمان است و از طریق آن سلسله مراتب، نوع ارتباط، واحدهای صف و ستاد و قدرت و مسئولیت هر پست را در سازمان قابل تشخیص است. نمودار هر سازمان متناسب با نوع سازماندهی آن طراحی می شود.

 

حیطه نظارت

 

حیطه نظارت (کنترل) که به آن حیطه مدیریت نیز می گویند عبارتست از تعداد افراد و زیر دستانی که یک مدیر می تواند آنها را به طور موثر و کارا هدایت نماید و آنها مستقیماً به وی گزارش می دهند. این حیطه ممکن است محدود یا نامحدود باشد. اما تعداد افراد تحت نظارت توافقی بوده و نوعاً به کمتر از شش نفر حیطه محدود و بیشتر را حیطه وسیع یا نامحدود می گویند.

 

و دیگر توضیحات پروژه…………………………

تعداد صفحات پروژه:40

کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .



درباره نویسنده

نوید آسفی هستم دارای مدرک کارشناسی مهندسی معماری و کارشناسی مهندسی تکنولوژی عمران-عمران , به طراحی های مهندسی علاقه شدید دارم , و به علت علاقه به طراحی و شناخت سبک های معماری تصمیم به فعالیت اینترنتی در هر دو زمینه عمران و معماری گرفته , و در حال حاضر به عنوان مدیر و سردبیر سایت بروزکد فعالیت می کنم. نرم افزار های مورد تسلط: autocad , 3dmax , sketchup , photoshop , cinama 4d , v-ray

مدیریت 1094 نوشته در بروزکد | مرجع آموزش معماری دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش حرفه ای طراحی نما