no-img
بروزکد | مرجع آموزش معماری

دانلود مقاله ضوابط عمومی طراحی قالب های لغزنده


بروزکد | مرجع آموزش معماری
>>>>آیدی اینستاگرام ادمین (navid_asefii) <<<<>>>> آیدی اینستاگرام سایت (broozcad.ir)(home_plan98)<<<<
مراحل خریدضمانت پرداخت
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

دانلود مقاله ضوابط عمومی طراحی قالب های لغزنده


PDF
دانلود مقاله ضوابط عمومی طراحی قالب های لغزنده
pdf
22 f 2020


دانلود مقاله ضوابط عمومی طراحی قالب های لغزنده

ضوابط عمومی طراحی قالب های لغزنده در اسلاید های مختلف توسط مهندسین سایت بروزکد تهیه شده است در ادامه میتواندی پروژه معماری ضوابط عمومی طراحی قالب های لغزنده و نمونه های مشابه آن را دریافت نمایید.

دانلود مقاله ضوابط عمومی طراحی قالب های لغزنده

دانلود مقاله ضوابط عمومی طراحی قالب های لغزنده

توضیحات :دانلود مقاله ضوابط عمومی طراحی قالب های لغزنده

ضوابط عمومی طراحی قالب

عناوین و فهرست مقاله ضوابط عمومی طراحی قالب های لغزنده :

قالب های رونده

قالب های لغزنده

اجزای قالب لغزنده

قالب بدنه

داربست آویز

سکوی کار

جک های بالابر قالب

انواع قالب لغزان

عملکرد قالب لغزان

مزایای قالب های لغزنده

معایب قالب های لغزنده

بارگذاری قالب لغزنده

سیستم جک غالب لغزنده

قال بندی سیلو با قالب لغزنده

استفاده از قالب های لغزان در سازه های ویژه

مطالب مرتبط:

دانلود پاورپوینت قالب های لغزنده

روشهای مقابله با زلزله در ساختمانها

برای دانلود مطالعات معماری کلیک کنید.

برای دانلود نقشه اتوکد کلیک کنید.

برای دانلود پاورپوینت معماری کلیک کنید.

برای دانلود رساله معماری کلیک کنید.

پیج اینستاگرامی پر از نقشه های ویلایی پیشنهاد میکنم حتما تو اینستاگرام فالوش کنید.

حوم پلان 98

پلان معماری

 ای دی پیج home_plan98@

 

قالب لغزان يا قالب لغزنده (Slip Form  or  Slip-Forming) يك نوع روش قالب بندي و پيشبرد قالب است كه مسلماً قالب با حركات مقطعي تدريجي در فواصل زماني مشخص شده به جلو يا بالا حركت مي كند و    بتن ريزي و ميلگردگذاري به صورت تقريباًپيوسته ادامه مي يابد.

در قالب لغزنده سطح قالب همواره در تماس با بتن بوده و از آن فاصله نمي گيرد ولي بر روي آن ليز    مي خورد.

براي جلوگيري از خلط مفهوم قالب لغزنده و قالب بالارونده (Climbing Form) بايد به اين نكته توجه نمود كه قالب بالارونده در هر نوبت در محل موردنظر مستقر و بسته مي شود و پس از تكميل ميلگردگذاري و  بتن ريزي و گيرش و سخت شدن بتن در زمان موردنظر باز مي گردد و در محل و موقعيت جديد (در ادامه كار   به صورت افقي يا قائم و يا شيبدار) مجدداً بسته مي شود.

بشر سال ها با شيوه معمولي قالب بتن را مستقر مي نمود و بتن ريزي را به انجام مي رساند و در ادامه اين مراحل را تكرار مي كرد و در نتيجه زمان زيادي را به ويژه براي سازه هاي مرتفع تلف مي نمود.

براي تسريع در ساخت سازه هاي مختلف مخصوصاً سازه هاي مرتفع، فن ساخت به كمك قالب لغزنده بوجود آمد كه روش اصلاح شده يا تغيير يافته نوعي قالب بالارونده با خود بالابر بود.

ظاهراً روس ها فن ساخت قطعات به كمك قالب لغزنده قائم را ابداع نموده اند و سپس در اروپا و آمريكا اين روش توسعه يافته و تكميل شده است. هر چند برخي ابداع آن را مربوط به ايالات متحده مي دانند و معتقدند بعد از جنگ جهاني دوم به اروپا رفته است. از آنجا كه وسايل و تجهيزات قالب در اين شيوه ساخت مانند يك ماشين كار مي كند، مي تواند داراي انواع مختلف با جزئيات كاملاً يا جزئي متفاوت باشد و ابداع هريك از انواع آن مدعياني دارد.

در كشور ما ظاهراً قالب لغزنده قائم در ابتدا براي ساخت سيلوهاي غلات بكار گرفته شده است اما متأسفانه همچون ساير بخش ها، اين فن تاريخچه روشني در ايران ندارد.

روس ها سيلوهايي را قبل از انقلاب ساخته اند و سپس آلماني ها و انگليسي ها و ايتاليايي ها پروژه هايي را شروع كرده اند و به اتمام رسانيده اند يا در بحبوحه انقلاب اسلامي آن ها را نيمه كاره رها كرده اند. سيلوي رشت، سيلوي تاكستان، سيلوي كرمان و دودكش هاي نيروگاه اتمي بوشهر و غيره از جمله اين موارد هستند كه پس از انقلاب به تدريج تكميل شده اند و با اين كار شناخت بهتري از اجراي اين قالب و پروژه ها بدست آمده است. سيلوي بهبهان و شهركرد نيز با اين روش توسط روس ها قبل انقلاب ساخته شده اند. اولين اجراي مستقل و ايراني در زمينه قالب لغزنده قائم ساده از بدو كار طراحي و اجرا مربوط به سال 1368 در سيلوي جديد همدان بوده است. در حالي كه اجراي اين سيلوها به صورت تكميل پروژه نيمه كاره به سيلوهاي رشت و تاكستان و كرمان بر   مي گردد و مربوط به سال هاي ابتدايي دهه 60 هجري شمسي است.

پس از سيلوي همدان، سيلوهاي گنبد و زاهدان و اهواز و سپس ده ها سيلوي ديگر اجرا گرديد. هم چنين دودكش هاي با مقطع ثابت و يا متغير غير تدريجي در نيروگاه نكا و كارخانه شيشه ساوه (شهر صنعتي كاوه) با    قالب هاي ساده انجام شد.

اولين دودكش بزرگ با قطر متغير و شيب ثابت و ضخامت متغير در ابتداي دهه 70 هجري شمسي در نيروگاه 1000 مگاواتي شهيد مفتح همدان با يك قالب سوئدي ـ مجاري به دست مهندسين ايراني اما با نظارت و هدايت يك مهندس سوئدي در امر پيشبرد قالب، به انجام رسيد كه تجربه ارزشمندي محسوب مي شد.

اولين قالب ساخته شده ايراني با قطر و ضخامت متغير با شيب ثابت در پروژه هسته اي اصفهان با هدايت مهندسين ايراني بكار گرفته شد كه مربوط به سال هاي ابتداي نيمه دوم دهه 70 هجري شمسي است كه با موفقيت همراه بود.

اولين تجربه و شروع ايجاد برج هاي خنك كننده بتني نيروگاه هاي حرارتي يا سيكل تركيبي مربوط به نيروگاه اصفهان (شهيد منتظري) در سال هاي نيمه اول دهه 70 مي باشد. اما اولين تكميل و تحويل رسمي اين نوع برج ها مربوط به نيروگاه منتظر قائم شهريار كرج است كه در سال 1378 رخ داد در حالي كه قبل از آن برج خنك كن نيروگاه اراك شروع شده بود. همه اين برج ها با قالب خارجي و با هدايت و راهبرد يك خارجي انجام شد. اولين برج خنك كن كه با قالب نامناسب ايراني و با هدايت يك جوان ايراني به اتمام رسيد مربوط به نيروگاه خوي در سال 1379 مي باشد. از آن پس هدايت برج هاي خنك كننده بر عهده ايراني ها گذاشته شد در حالي كه بعضاً داراي قالب ساخت خارج مي باشد.

علاوه بر دودكش ،كندوي سيلوها، برج خنك كن، پايه هاي پل هاي دره اي، پايه هاي مربوط به دريچه شير تخليه درون درياچه سدهاي خاكي، ساخت شفت هاي سدها و نيروگاه, برج آب گير سدها، ساخت بناهايي مستطيل شكل مانند ساختمان برج كار سيلوها و هسته ساختمان هاي بلند نيز با اين روش در ايران ساخته شده است. معروف ترين سازه اي كه با اين روش ساخته شده است برج مخابراتي تهران مي باشد كه بتن ريزي آن با قالب لغزنده در سال 1383 پايان يافت و در سال 1386 به بهره برداري خواهد رسيد.

تجربه جديدي در سال 1384 و 1385 در اجراي مخازن نفتي بتني با قطر بسيار بزرگ و ارتفاع متوسط   به كمك قالب لغزنده در خوزستان شكل گرفت كه داراي قطر و ضخامت متغير اما با شيب ثابت بود كه شبيه يك دودكش قطور به نظر مي رسد.

قالب لغزنده افقي در ساخت كانال هاي بزرگ قبل از انقلاب در خوزستان و فارس بكار رفته است.هم چنين براي ساخت جداول بتني خيابان و جاده، قالب لغزان افقي مورد استفاده قرار گرفته است اما چندان رونقي نيافته و گسترش جدي در آن ديده نشده است.

از آن جا كه رويه بتني راه كمتر ساخته مي شود قالب لغزنده در اين مورد نيز بكار نرفته است. در مورد رويه بتني فرودگاه ها نيز اطلاعاتي در دست نيست.

در ايران در برخي كارخانه هاي قطعات پيش ساخته براي ساخت سقف هاي مجوف از قالب لغزنده افقي نيز استفاده مي گردد.

و دیگر توضیحات ……………….

ضوابط عمومی طراحی قالب

فرمت : pdf

لینک دانلود downlod



درباره نویسنده

سعید فکر آزاد هستم فارق التحصیل کارشناسی مهندسی تکنولوژی عمران-عمران، طراح و علاقه مند به نوشتن در مورد معماری و تکنولوژی. نرم افزار های مورد تسلط: autocad, 3dmax,

سعید فکر آزاد 193 نوشته در بروزکد | مرجع آموزش معماری دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش حرفه ای طراحی نما