no-img
بروزکد | مرجع آموزش معماری

رساله موزه آب – مطالعات موزه آب – طرح نهائی موزه آب 127 صفحه


بروزکد | مرجع آموزش معماری
>>>>آیدی اینستاگرام ادمین (navid_asefii) <<<<>>>> آیدی اینستاگرام سایت (broozcad.ir)(home_plan98)<<<<
مراحل خریدضمانت پرداخت
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

رساله موزه آب – مطالعات موزه آب – طرح نهائی موزه آب 127 صفحه


رساله موزه آب – مطالعات موزه آب – طرح نهائی موزه آب 127 صفحه
zip
10 f 2016


رساله موزه آب – مطالعات موزه آب – طرح نهائی موزه آب 127 صفحه

رساله موزه آب

رساله موزه آب

توضیحات:رساله موزه آب – مطالعات موزه آب – طرح نهائی موزه آب 127 صفحه

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                           صفحه

 

چکیده…………………………………….. 1

مقدمهQ……………………………………. 3

فصل اول

بخش اول: مباني نظري………………………… 5

1-1-1- آب وجايگاه آن………………………… 5

2-1-1- ممفهوم نمادين آب در اساطير كهن…………. 5

3-1-1- گوهروجودي وويژگي هاي آناهيتا…………… 5

4-1-1-آب از ديدگاه قرآن كريم…………………. 6

5-1-1- آب در مذاق حافظ………………………. 7

6-1-1- آب وچرخش سال…………………………. 8

7-1-1- آب وبلاگرداني…………………………. 9

8-1-1- آب ،نمادبركت…………………………. 9

9-1-1- آب ودرمان……………………………. 9

10-1-1- آب چهل ياسين………………………… 9

11-1-1- آب تفال و حاجت خواهي…………………. 10

 

بخش دوم: نقش آب در طبيعت……………………. 10

1-2-1- آب در طبيعت………………………….. 10

2-2-1- انسان وآب……………………………. 11

3-2-1- آب شيرين…………………………….. 12

4-2-1- آب درصنعت……………………………. 12

5-2-1- كسب انرژي از آب………………………. 12

6-2-1- آب وحمل ونقل…………………………. 12

7-2-1- تصفيه و توزيع آب……………………… 13

8-2-1- آب وآلودگي…………………………… 13

 

بخش سوم:………………………………….. 13

1-3-1- آب درزندگي روزمره…………………….. 13

2-3-1- آب ومسئوليت هاي آن……………………. 14

 

بخش چهارم:آب ومعماري……………………….. 15

1-4-1- عناصرمرتبط باآب در معماري……………… 16

2-4-1- آموزش وكودك وآب………………………. 20

بخش پنجم:…………………………………. 21

1-5-1- ايده ها و مفاهيم كلي در طرح موزه آب…….. 21

2-5-1- موزه و عملكرد آن……………………… 22

 

فصل دوم

بخش اول: جايگاه آب و جلوه هاي آن در معماري……. 23

1-1-2- معبد آناهيتا…………………………. 23

2-1-2-چهل ستون……………………………… 23

3-1-2- پل خواجو…………………………….. 23

4-1-2- سي وسه پل……………………………. 24

5-1-2- شاهزاده ماهان………………………… 24

بخش دوم: بررسي نمونه هاي مشابه داخلي…………. 25

1-2-2- موزه هنرهاي معاصر تهران……………….. 25

2-2-2- باغ موزه آب قلهك……………………… 28

3-2-2- موزه آب يزد(كركسيوني)…………………. 42

بخش سوم: نمونه خارجي……………………….. 44

1-3-2- موزه آب هلندآرنهوم(كركسيوني وكاربردي)…… 44

2-3-2- موزه آب مورسيا(اسپانيا)……………….. 44

3-3-2- موزه تاريخي سياميك(ژاپن)………………. 45

4-3-2- پارك تفريحي-آبي………………………. 46

 

 

 

فصل سوم:

بخش اول…………………………………….. 46

1-1-3- بررسي،تجزيه وتحليل نيازهاي پروژه………… 46

2-1-3- برنامه ريزي سراي هستي بخش………………. 48

3-1-3- ساختار عملكردي موزه……………………. 49

4-1-3- بررسي عملكردها………………………… 50

5-1-3- حوزه معرفي و آموزش…………………….. 50

6-1-3- گالري ها……………………………… 51

7-1-3- واحد روابط عمومي و اموربين الملل………… 51

8-1-3- امورآموزش وتبليغات…………………….. 52

9-1-3- آب وكودك……………………………… 52

 

10-1-3- حوزه پژوهشي………………………….. 52

11-1-3- حوزه خدمات رفاهي……………………… 53

12-1-3- حوزه مالي واداري……………………… 53

13-1-3- واحد حفاظت ومرمت……………………… 54

13-1-3- واحد حفاظت ومرمت……………………… 54

بخش دوم…………………………………….. 55

1-2-3- نمودار وروابط اجزاءداخلي ساختمان………… 55

2-2-3- انتخاب سيستم سازه هاي بهينه…………….. 62

 

فصل چهارم: طراحی موضوع

بخش اول…………………………………….. 63

1-1-4- لزوم تحليل سايت پروژه………………….. 63

2-1-4- شناخت وتحليل سايت پروژه………………… 63

3-1-4- شهرتهران……………………………… 64

4-1-4- تقسيمات سياسي استان……………………. 65

5-1-4- جغرافياي طبيعي استان…………………… 66

6-1-4- پوشش گياهي……………………………. 66

7-1-4- زمين شناسي……………………………. 66

8-1-4- حركات فعال زمين……………………….. 67

9-1-4- حركات فعال زمين……………………….. 67

بخش دوم…………………………………….. 68

1-2-4- حركات فعال زمين……………………….. 68

1-2-4- شناخت منطقه 22………………………… 68

2-2-4- پتانسيل هاي توسعه منطقه………………… 69

3-2-4- وضعيت اقليم وهواشناسي………………….. 70

4-2-4- مشخصات جغرافيايي واقليم منطقه 22 شهرتهران… 71

5-2-4- طرح تفصيلي منطقه 22 شهرتهران……………. 73

6-2-4- امكانات منطقه 22………………………. 73

7-2-4- درياچه پارك چيتگر……………………… 74

8-2-4- شبكه دسترسي به منطقه…………………… 74

9-2-4- بافت قديم منطقه22……………………… 76

10-2-4- شهرك هاي موجود……………………….. 77

11-2-4- بافت جديد منطقه 22……………………. 77

12-2-4- تراكم جمعيت ومسكن در منطقه 22………….. 78

بخش سوم(به سوي طراحي)………………………… 79

1-3-4- سايت…………………………………. 79

2-3-4- عبورومروردرسايت……………………….. 79

3-3-4- ورودي هاي سايت………………………… 79

4-3-4- ورودي به بنا………………………….. 79

 

5-3-4- مراكز فرهنگي اطراف سايت………………… 80

6-3-4- درختان……………………………….. 80

7-3-4- آب…………………………………… 80

بخش چهارم:چگونگي شكل گيري حجم معماري…………… 81

منابع………………………………………. 83

………………………………………………….

چكيده

 

آب مظهر پاکی ، حیات و نشانه آبادانی است . استفاده صحیح ،جلوگیری از مصرف بیهوده و توجه به زحماتی که در راه رسیدن آب سالم به دست مصرف کننده می شود ، وظیفه همگانی است نياز به مراكز فرهنگي، هنري، تفريحي درتهران خصوصا براي جوانان متناسب با رشد روزافزون جمعيت ازجمله مسائل مهمي است كه خلق اينگونه فضاها را ايجاب مي كند. امروزه ، مسائل روزمره،مشكلات و نيازهاي باعث شده كه توسعه اين فعاليت ها به نسبت جمعيت و مراكز سكونت ومحلات تهران بسيار اندك بوده وپاسخگويي نياز واقعي جوانان شهر نباشد.رساله موزه آب

اينگونه فضاهاي فرهنگي وهنري ، بعبارتي فضاي واقعي محصور شهري است كه در درون آن كاربري هاي بسيار متنوع فرهنگي ، آموزشي ، نمايشي و … در كنار هم قرار مي گيرند. محل گذران اوقات فراغت و محل برخوردهاي اجتماعي و معاشرت ها است ، مكاني براي شركت مردم در توليد فرهنگ وهنر، وسرانجام جايي است كه درآن بين شهر و شهروند ، هنرمند و مردم متقابل وپويا ايجاد مي شود.رساله موزه آب

آب در حالات مختلف تأثيرات متفاوتي بر روي انسان دارد و هر کس به فراخور سن خويش بهره رواني خاص خود را از آن مي برد. آب درون استخرها که ترکيبات آنها با درخت ها و زيبايي هاي طبيعت باعث آرامش و راحتي روح انسان و توازن زيست شناختي او مي شود. آب جاري در رودخانه ها و کانال ها، با جريان دائمي و پويا شوق حرکت را در آدمي زنده مي کند. آب در آبشارها حالتي ديگر را در آدمي بيدار مي کند، عظمت آبي که جاري است، هيجان زائدالوصفي را در آدمي به وجود مي آورد.

“استفاده از حالات مختلف آب در طراحي و معماري به منظور ايجاد احساسات مختلف، يکي از مباني طراحي عناصر معماري آبي، از جمله موزه هاي آب است”

. در محيط دست ساز انسان آب به يکي از چهار شکل زير تبديل مي شود: يک نقطه، يک خط، يک آب نما(صفحه) يا يک مرز يا کناره.

آب در معماري حس هاي پنج گانه ما را به خدمت مي گيرد تا آن را با تمام کالبدمان احساس کنيم. چشم را نوازش ميدهد و به ما خوش آمد مي گويد، زمزمه آن در گوش ما را به سکوت و آرامش ناب دعوت

مي کند، تماس آن روي پوست ما پاکي و خلوص را به ارمغان دارد، رايحه تازه آن شادابي و نشاط ايجاد مي کند و مزه آن ياد آور حيات و زندگي مي باشد.

ترکيب آب با معماري بيش از هر چيز يک تجربه بصري است. حرکت جاري آب در مقابل ايستايي و ثبات معماري تضاد زيبايي دارد. نوري که از حرکت آب انعکاس مي يابد گويي بر روي سقف مي رقصد.

عناصر معماري آب با صداي خود پيام هاي دعوت را به اطراف مي پراکند و ساکنان بنا را به سوي خود مي خواند.

معماري واسطه اي است که ارتباط و يا جدايي بين انسانها، طبيعت و آب را با ياري گرفتن از کليدهاي حسي، فرم و مصالح فراهم مي آورد.

جمع بندي

آب از دير باز نقشي حياتي در زندگي انسان داشته است و درياچه ها و رودخانه ها نيز همواره آدمي را به سوي خود جذب مي کرده اند. در گذشته اي نه چندان دور که انسان آب را به عنوان يکي از اجزا و عناصر معماري منظر و طراحي شهري مورد استفاده قرار داد همواره جلوه هاي مختلف آن باعث تهييج و تحريک گرايش انسان به زيبايي شده است. استخرهاي بزرگ در طراحي هاي دوره رنسانس و همچنين وجود حوض ها در معماري اسلامي، نشان مي دهد که آب وراي نقش پر اهميت آن در تمدن و فرهنگ، ريشه در روح و روان آدميان دارد.

هم اکنون نيز آب به شکل گذشته در معماري و طراحي ما تأثير مي گذارد و فقط قالب استفاده آن اندکي تغيير کرده است. امروزه از آب به شکل هاي متفاوت تر و مهيج تر در کالبد شهر استفاده مي شود و اين شايد به خاطر اهميت روزفزوني است که آب در زندگي انسان پيدا کرده است.

چگونگی شکل گیری حجم معماری

ايده اصلي در شكل گيري فرم اين گزينه استفاده از شكل موج بوده است كه با يك حركت قوي نمايان       مي شود.كه البته در مراحل بعدي مي توان باتكرار حركت هاي مواج در داخل ساختمان بصورت متنوع تر زيبايي هاي خاص را با الهــــام از حركت هاي آزاد و سيال آب ايجاد كرد. درنظرگرفتن جداره منحني از جنس شيشه و استفاده از آب راكد(نماد آرامش) بصورت حوضچه هايي متناسب بافرم حجم مي تواند انعكاس آب را در حجم بيان كند.

در کنار حجم موج شکل یک حجم ذوزنقه درنظرگرفته شده که نشان دهنده خط بی پایان افق است که احساسات و آرزوها را تقویت می کند و ما را به سمت حرکت سوق می دهد.

حرکت دایره ای شکل اطراف حجم مي تواند نشان دهنده چرخه آب باشد و همچنین آرزوی امکان حیات تازه را به همراه داشته باشد (زایش مداوم آفرینش)

رساله موزه آب

و دیگر توضیحات………………………………..

تعداد اسلاید های رساله:127

فرمت:word

قابلیت پرداخت با کلیه کارت های بانکی

درگاه پرداخت شماره یک

کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .

درگاه پرداخت شماره دو

[purchase_link id=”10056″ text=”خرید” style=”button” color=”blue”]



برچسب‌ها :
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

درباره نویسنده

نوید آسفی هستم دارای مدرک کارشناسی مهندسی معماری و کارشناسی مهندسی تکنولوژی عمران-عمران , به طراحی های مهندسی علاقه شدید دارم , و به علت علاقه به طراحی و شناخت سبک های معماری تصمیم به فعالیت اینترنتی در هر دو زمینه عمران و معماری گرفته , و در حال حاضر به عنوان مدیر و سردبیر سایت بروزکد فعالیت می کنم. نرم افزار های مورد تسلط: autocad , 3dmax , sketchup , photoshop , cinama 4d , v-ray

مدیریت 1094 نوشته در بروزکد | مرجع آموزش معماری دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش حرفه ای طراحی نما