no-img
بروزکد | مرجع آموزش معماری

دانلودپایان نامه معماری مجموعه اقامتي و تفريحي


بروزکد | مرجع آموزش معماری
>>>>آیدی اینستاگرام ادمین (navid_asefii) <<<<>>>> آیدی اینستاگرام سایت (broozcad.ir)(home_plan98)<<<<
مراحل خریدضمانت پرداخت
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

دانلودپایان نامه معماری مجموعه اقامتي و تفريحي


دانلودپایان نامه معماری مجموعه اقامتي و تفريحي
zip
16 f 2014


دانلودپایان نامه معماری مجموعه اقامتي و تفريحي

دانلودپایان نامه معماری مجموعه اقامتي و تفريحي

دانلودپایان نامه معماری مجموعه اقامتي و تفريحي

 

پایان نامه معماری مجموعه اقامتي و تفريحي

متشکل از همه نقشه های اجرایی یک پروژه اقامتی و تفریحی میباشد.از جمله نقشه ها.پلان ها.سایت پلان .نما.برش.سه بعدی.و دیتیل های کامل از بخش های مختلف میباشد که آماده ارایه با اساتید دانشگاه ها میباشد امیدواریم مفید واقع شده باشیم..

 

مقدمه:

چکیده :

با توجه به اين كه سير و سياحت از امتيازات ويژه اي برخوردار است كه علاوه بر مسائل سياسي . اجتماعي و فرهنگي موجب جذب توريست و ارزاوري به منطقه ميشود كه باعث اشتغال زايي براي عده اي از اهالي منطقه مي باشد.

 

هدف پروژه:

با توجه به منطقه (شهرستان تالش-بخش اسالم) و جاذبه هاي گردشگري آن هدف ما ايجاد مكاني براي جذب توريست و اقامت انها در منطقه و مكاني براي تفريح و استراحت كه با ورود خود به اين منطقه موجبات اشتغال و ارزآوري و همچنين مزاياي ارتباطي، سیاسی و فرهنگی است.

 

1-1پيش زمينه پيدايش مجتمع اقامتي تفريحي:

استفاده از زمان و مكان براي گذراندن اوقات فراغت آزاد و تفرج امروزه به صورت پديده‌اي فراگير درآمده است. انسان آگاهانه يا ناآگاهانه وقت تفريح خود را طوري معني و انتخاب مي‌كند تا براي اعصابش كه در اثر فعاليت‌هاي اجباري كار، ازدحام و خستگي ناشي از فشردگي بي حد محيط زندگي شهري‌اش نا متعادل گرديده، تعادلي رواني و فيزيكي به وجود آورد.

تفريح و تفرج به صورت ترميم كننده كالبد انسان و آماده نمودن وي براي فعاليت و كار مجدد است. بنابراين در يك تعريف كلي مي‌توان سه عامل عمده اصلي براي گردشگري مشخص نمود.

1- رفع خستگي     2- سرگرمي        3- انبساط خاطر

براي رسيدن به اين سه عامل، استفاده از اوقات فراغت و تفرج را مي‌توان به چند گروه تقسيم نمود.

1-تفريح و تفرج روزانه (شهري) نظير پارك‌هاي شهري، كتابخانه‌ها، مجموعه‌هاي فرهنگي و ….

2- تفريح و تفرج هفتگي (حومه شهرها) نظير پارك‌هاي جنگلي، دريا، نقاط ييلاقي كه استفاده از آن بيشتر در آخر هفته به صورت پيك نيك صورت مي‌گيرد.

3- تفرج‌هاي فصلي (ملي و فراملي)، كه به صورت مسافرت‌هاي بيش از يك روز، هفته، گاهاً ماهانه براي استفاده از طبيعت، تاريخ، فرهنگ و پديده‌هاي زيست محيطي منحصر به فرد انجام مي‌پذيرد. در اين حالت گردشگر از محل سكونت خود خارج و وارد شهر يا منطقه مناسب تفرجي شده و با توجه به تنظيم زمان‌هاي مناسب براي پر كردن اوقات فراغت شهروندان و رونق بخشيدن به اقتصاد محل و كسب اعتبارات فرهنگي خود از عوامل مهم براي رشد و توسعه فضاهاي تفريحي، گردشگري و در نهايت صنعت گردشگري و جذب گردشگران داخلي و خارجي خواهد بود.

به طوري كه امروزه، شاخص اصلي درآمد برخي از كشورهاي جهان نظير يونان، ايتاليا، فرانسه، اسپانيا، تركيه، قبرس و …. برپايهصنعت گردشگري استوار مي‌باشد.ظرفيت مالي خود براي مدتي محدود اقامت مي‌نمايد.

از طرفي اين صنعت با توجه به نقشي كه در توسعه و رشد اقتصاد و بالا بردن ضريب انتقال و توان درآمدي مردم و كشور دارد از جمله فعاليت‌هاي مهم محسوب مي‌شود كه مي‌تواند هم بردرآمدهاي 

محلي و منطقه‌اي و هم در سياست‌هاي كلان اقتصادي كشور براي كسب درآمدهاي ارزي و رفع مشكلات بيكاري تاثير گذار باشد.

ايران عليرغم دارا بودن توان و قابليت‌هاي بالقوه تفريحي گردشگري براي تمام طبقات اعم از گردشگران فرهنگي و اكوتوريسم‌ها، متأسفانه هنوز نتوانسته جايگاهي مناسب تر از رده هفتادم در جهان كسب نمايد. كه اين مقام براي كشوري همچون ايران كه از تاريخ و تمدن بالايي برخوردار است و از نظر غناي طبيعي و نيز آثار باستاني و مراكز ملي مذهبي در رده چند كشور تراز اول جهان محسوب مي‌شود، طبعاً خوشايند نيست.

از طرف ديگر عدم نگرش عميق به اين صنعت و درآمد حاصل از آن نيز به اقتصاد و اعتبار ايران در اين زمينه لطمه وارد مي‌آورد.

با تبعيت از سياست‌هاي كلي كشور و نگرش آن به اين صنعت، استان گيلان نيز با وجود دارا بودن جاذبه‌هاي بسيار زيباي طبيعي و يادمان‌هاي فرهنگي و تاريخي كه براي صنعت اكوتوريسم و گردشگري موهبتي خدادادي تلقي مي‌شود، متاسفانه جايگاه مناسبي در نظام گردشگري ندارد و اين برخلاف نقشي است كه به عنوان قطب گردشگري ايفا مي‌كند.

از جمله نتايج اين روند از بين رفتن روند درآمد حاصل از توريسم و گردشگري براي اهالي و از بين رفتن شغل‌هاي وابسته به آن بوده كه در گذشته رونق ويژه‌اي داشته است. اين امر خود عاملي مهم در ركود صنعت گردشگري و بالطبع مهاجرت اهالي از استان به ساير نقاط، پائين بودن سطح اشتغال در مقايسه با كل كشور مي‌گردد خوشبختانه در طرح توسعه برنامه سوم دولت به صنعت توريسم توجه وافر و معقولي نموده و اعتبارات لازم براي سرمايه گذاري در اين بخش و نيز راهكارهاي مختلف جهت جلب توريسم خارجي و داخلي و هدايت آنان به نقاط دلخواه را فراهم نموده است.

طبعاً نتايج حاصل از اين نگرش نه تنها اعتبار والاي تمدن ايران را زنده خواهد كرد بلكه درآمد‌هاي حاصل از اين صنعت، اتكاء دولت را به اقتصاد تك قطبي نفت كاهش داده و علاوه برآن باعث گرمي فعاليت اهالي نقاط گردشگري براي كسب درآمد و اشتغال خواهد شد.

1-1-1توريسم ( گردشگری )

گردشگری، سیاحتیا توریسم به طور کلی به عنوان مسافرت تفریحی در نظر گرفته می‌شود. هر چند که در سال‌های اخیر شامل هرگونه مسافرتی می‌شود که شخص به واسطه آن از محیط کار یا زندگی خود خارج شود. به کسی که گردشگری می‌کند گردشگر، سیاحیا توریست گفته می‌شود.

واژه گردشگر از زمانی پدید آمد که افراد طبقه متوسط اقدام به مسافرت کردن نمودند. از زمانی که مردم توانایی مالی بیشتری پیدا کردند و عمرشان طولانی‌تر شد، این امر ممکن شد.

اغلب گردشگرها بیش از هر چیز به آب و هوا، فرهنگ یا طبیعت مقصد خود علاقمند هستند. ثروتمندان همیشه به مناطق دوردست سفر کرده‌اند، البته نه به صورت اتفاقی، بلکه در نهایت به یک منظور خاص: برای دیدن ساختمان‌های معروف و آثار هنری، آموختن زبان‌های جدید و چشیدن غذاهای متفاوت.

 

گردشگری سازمان‌یافته امروزه یک صنعت بسیار مهم در تمام جهان است. اين عمل در بعد منطقه اي ، ملي و فرا ملي از چنان رشدي برخوردار شده كه در حال حاضر به لحاظ ارتباط سيستماتيك و اثرات فرا بخشي و درون بخشي به عنوان صنعت توريسم مطرح گرديد و تأثيرات بسيار زيادي را در شكوفايي اقتصادي كشورهاي مختلف ايجاد كرده بطوريكه از نظر ايجاد اشتغال و درآمد در رديف صنعت خودروسازي و نفت قرار دارد .

وقتی جهانگردان به کشوری وارد می‌شوندالزاماً باید هزینه‌هایی را در ان کشور بپردازند مثل هزینه غذا و هزینهمحل اقامت و هتل ومهمانخانه، هزینه تفریحات، هزینه حمل و نقل، هزینه گشتها، تورها، و همچنین پولی که بابت خرید سوغاتی و کالای بومی کشور میزبان می‌پردازند و هزینه ورود به موزه یا مکان دیدنی این هزینه‌ها از طریق ارزی که وارد کشور میزبان می‌کنند باعث رونق اقتصادی کشور میزبان می‌شوند به جهان گردان صادرات نامرئی هم می‌گویند.

با توسعه فعالیتهای جهانگردی زمینه برای ایجاد اشتغال فراهم می‌شود و این امر برای کشورهایی که با جمعیت جوان و   متقاضی روبه رو هستند بسیار مفید است از هر ده نفر گردشگر که وارد کشور میزبان می‌شودیک فرصت شغلی ایجاد می‌گردد.

صنعت گردشگری در ایران از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است. بر اساس گزارش سازمان جهانی جهانگردی، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه‌ پنجم جاذبه‌های طبیعی را در جهان دارا است و یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه و جهان از لحاظ امنیت برای گردشگران خارجی است.در سال ۲۰۰۶، در حدود ۷۵۰ هزار گردشگر خارجی از ایران بازدید کرده‌اند و این در حالی است که در این سال ۸۴۲ میلیون جهانگرد در دنیا سفر کرده‌اند.

 

به نظر کارشناسان، این صنعت از توسعه‌ای که شایسته‌ی آن است برخوردار نبوده‌است. از دلایل آن می‌توان به آماده نبودن بسترهای اقتصادی مناسب در ایران برای جذب سرمایه‌گذاری در ساخت هتل و سایر صنایع جانبی این حوزه اشاره کرد.بی‌خبر بودن سرمایه‌گذاران از زمینه‌های موجود در ایران و تبلیغات ضعیف و نیز انتشار اخبار منفی از ایران، محدودیت‌هاى اجتماعی و مذهبی برای گردشگران خارجی و همچنین تنش‌های سیاسی با بعضی کشورهای غربی نیز از دیگر موانع در راه رشد صنعت گردشگری در ایران است.

در مقایسه با ایران، برخی کشورها توانسته‌اند کارنامه موفقی را در این زمینه از خود برجای بگذارند. به طور مثال تنها در سال ۲۰۰۷ میلادی، حدود ۱۵ میلیون گردشگر خارجی از شهر دبی در کشور امارات متحده عربی در جنوب خلیج فارس دیدار کردند. این در حالی است که کشور ایران با سهمی کمتر از یک پانزدهم تعداد گردشگران شهر دبی در سال مشابه، تنها کمتر از یک درصد سهم درآمد جهانی از صنعت توریسم را به خود اختصاص داده‌است.

 

 

1-1- 2 اكو توريسم ( طبیعت گردی )

طبيعت‌گردي عبارت است از انواع گردشگري كه در بستر طبيعت صورت مي‌گيرد. همچنين تفاوتي بين اكوتوريسم و طبعيت‌گردي و جود دارد به عبارت ديگر هرگونه طبيعت‌گردي اكوتوريسم تلقي نمي‌شود و اكوتوريسم زير مجموعه طبيعت‌گردي است.

اكوتوريسم داراي مشخصات چهارگانه‌ زيراست:

1- وابسته به طبيعت باشد.

2- از لحاظ اكولوژيك پايدار باشد و به عبارتي كمترين آسيب و اثرات سوء را براي طبيعت نداشته باشد.

3- آموزش وارايه ارزشهاي منطقه مورد بازديد، عنصر اصلي آن بازديد باشد.

4- جوامع محلي و ميزبان در آن مشاركت داشته باشند.

 

تاریخچه طبیعت‌گردی

پیرامون واژه طبیعت‌گردی و سابقه کاربرد آن اظهارنظرهای متفاوتی صورت گرفته است. برخی صاحبنظران سابقه کاربرد چنین واژه‌ای را در اواخر دهه 1980 ذکر کرده اند. اما در تمام متون مرتبط Ceballos-Lascurain به عنوان نخستین کسی آمده است که این واژه را بکار برد است. برابر تعریف او، طبیعت‌گردی مسافرتی است که به منظور مطالعه، تحسین، ستایش و کسب لذت از سیمای طبیعی و مشاهده گیاهان و جانوران و آشنایی به ویژگی‌های فرهنگی جوامع محلی در گذشته و حال صورت می‌گیرد.

برخی سابقه طبیعت‌گردی را به زمانی دورتر و به Hetzer نسبت می‌دهند. و معتقدند که او این واژه را در دهه 1960 برای تشریح روابط متقابل گردشگری، محیط زیست و ویژگی‌های فرهنگی، استفاده کرده است. به اعتقاد Hetzer، مفهوم طبیعت‌گردی در واکنش به رویه‌های نامناسب و منفی توسعه و نادیده گرفتن ملاحظات زیست محیطی، شکل گرفته است.

و سابقه آن به اواخر دهه 60، یعنی زمانی که کارشناسان نسبت به برداشت بی رویه از منابع نگران بودند، باز می‌گردد.

همچنین گفته می شود ، تاريخچه اكوتوريسم به سال 1965 ميلادي هنگامي كه واژه اكوتوريسم به كار برده شد، باز مي‌گردد. اين واژه در مفهوم عام چنين تعريف شده است: اكوتوريسم سفر به مناطق تخريب نشده يا غيرآلوده طبيعي با هدف مطالعه، مشاهده و لذت از زيبائيها و گياهان و جانوران بومي، نيز نشانه‌هاي فرهنگي اين مكانها (در صورت موجود بودن ) مي‌باشد.

 

 

 

1-1-3 رشد صنعت طبیعت‌گردی

امروزه طبیعت‌گردی در میان گونه‌های مختلف گردشگری از جایگاه ویژه و رشد قابل توجهی برخوردار است و در بیست ساله اخیر شاهد گسترش سریع فعالیت‌های طبیعت‌گردی در سراسر جهان بوده ایم و انتظار می‌رود بر شدت این گسترش نیز افزوده شود.به طوری که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۱۰ طبیعت‌گردی با رشد سالیانه ۳۰ تا ۴۰ درصد بالاترین رشد در بخش‌های مختلف گردشگری خواهد داشت و در پایان سال ۲۰۱۰، ۵۰ درصد گردشگران متعلق به بخش طبیعت‌گردی خواهد بود.

به لحاظ تأثیر بالقوه زیادی که طبیعت‌گردی در زمینهٔ محافظت از محیط طبیعی و در اقتصاد بسیاری از کشورها دارد، سازمان ملل متحد تصمیم گرفت که سال 2002 میلادی را به عنوان سال بین‌المللی طبیعت‌گردی اعلام کند. و کمیسیون توسعه پایدار این سازمان ( UNEP) و سازمان جهانی گردشگری را موظف به انجام فعالیت‌هایی در این سال ساخت. هدف از این کار، مروز مجدد تجربیات گذشته در زمینهٔ طبیعت‌گردی، تشخیص و ترویج انواع طبیعت‌گردی که در آنها از اکوسیستم‌های در معرض خطر حفاظت می‌شود، تقسیم فوائد حاصل از فعالیت‌ها با جوامع محلی و احترام به فرهنگ‌های بومی است.

طبق برآورد سازمان جهانی کشاورزی نیز، رشد طبیعت‌گردی در دهه حاضر 30٪-10٪ خواهد بود. در وضع موجود شمار طبیعت‌گردان 7٪ کل مسافران جهان است که پیش‌بینی می‌شود در دهه آینده به 20٪ برسد. بنابراین طبیعت‌گردی از آینده‌ای پررونق و درخشان برخوردار است که موجب مزایایی فراوانی برای جهانیان خواهد شد.

 

 

1-1-4 مباني اكوتوريسم

احترام به آداب و رسوم وفرهنگ بومیدرک ارزشهای واقعی طبیعت وتفسیر آن
مشارکت مردم محلی در فعالیتهای اکوتوریسمیافزایشدرآمد جوامع محلی به ویژه جوانان
مردم محلی به عنوان حامیان حفاظت از عرصه های طبیعیدسترسی رایگان به عرصه
تجهیز عرصه های طبیعی به صورت همخوانبا طبیعتکمترین اثر تخریبی در طبیعت
تعیین مسیرهای پیاده روی در عمق جنگلارائه خدمات ارزان قیمت به اکوتوریستها
توجه به مباحث آموزشی، تحقیقی و تنوع زیستیرابطه منطقی انسان با طبیعت
استفاده از دانش بومی در مباحث اکولوژیکی و چگونگی حفاظت از طبیعت

جدول1-1 مبانی اکوسیستم

 

 

1- 2 طبقه بندي پاركها از نظر ماهيت و عملكرد

پاركها از نظر شكل گيري و عملكرد به دو گروه عمده تقسيم مي شوند:

گروه اول پارک هاي شهری :

این گروه از پارک ها در ارتباط با وقت فراغت شهروندان در داخل و حاشيه شهرها شكل مي گيرند و بصورت محلي و منطقه احداث ميشوند .

هدف اصلي در اين پاركها عموماً پركردن وقت فراغت جمعيت ها شهري مي باشد .

گروه دوم پارک هاي طبیعی و غیر شهری:

این گروه از پارک ها با هدف حفظ طبيعت و حفظ تنوع زيستي (فون و فلور) احداث میشوند بعبارت ديگر حفظ طبيعت و ارتقاء كيفي در آنها اولويت اول بوده و بهره وري تفرجي در حاشيه قرار مي گيرند .

 

پاركهاي تحت مديريت سازمان جنگلها ، مراتع و آبخيز داري كشور

پاركهاي جنگلي طبيعيNatural   forest   Park
پاركهاي طبيعتNature   Park
پاركهاي جنگلي دست كاشتArtificial forest   park
پاركهاي كويريDesert park

جدول1-2 انواع پارک

 

 

مناطق و پاركهاي تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست

پاركهاي مليNational   park
اثرطبيعيNatural   Monument
پناهگاه حيات وحشwild Life   Refuges
مناطق حفاظت شدهConserved   Reserve
ذخيرهگاه بيوسفرBiosphere   Reserve

جدول1-3 پارکهای محیط زیست

 

1-2-1پاركهاي جنگلي طبيعي  Natural forest park

اين گونه از پاركها مشخصاً در جهت حفظ اكوسيستم هاي طبيعي منحصر به فرد سرزمين كه از نظر مكاني و ارزش هاي بالقوه تفرجي حائز اهميت بوده با هدف بازسازي طبيعت و افزايش تنوع زيستي و ايجاد پيوند انسان با طبيعت و استفاده هاي آموزشي و تحقيقي تحت مديريت واقع مي شوند. .

1-2-2 پاركهاي طبيعت   Nature Park

اين گونه از پاركها در سيستم تفرج طبيعي در مناطقي قرار دارند كه با داشتن ارزشهاي بالفعل و بالقوه تفرجي بطور طبيعي قادرند بازديد كننده ها را جذب و مورد بهره وري تفرجي قرار گيرند اين نوع از پاركها در مناطق جنگلي ، جنگلي مرتعي و مرتعي با تركيب ساير عناصر فيزيكي اعم از درياچه ها ، رودخانه ها ، آبشارها و ساير پديده هاي طبيعي جذاب تحت مديريت واقع مي شوند و از نظر رعايت مباني زيست محيطي يك پله بالاتر از پاركهاي جنگلي طبيعي مي باشد .

1-2-3 پاركهاي جنگلي دست كاشت             Artificial Forest Park

اين گونه از پاركها ، همانطور يكه از نام آنها پيداست به صورت مصنوعي ساخته مي شوند و هدف از ايجاد آن بازسازي اكو سيستم هاي منهدم شده در سايتهاي جنگلي با موقعيت مكاني مناسب و با پتانسيل تفرجي قابل توجه در جهت ايجاد محيطهاي طبيعي و شبه جنگلي با استفاده از فن جنگل كاري توام با هنر طراحي به سبك طبيعي احداث مي شوند .

 

1-2-4 پاركهاي كويري            Desert Park

اين نوع از پاركها در مناطق كويري و بياباني احداث مي شوند و از آنجاييكه در شرايط موجود از جاذبه بسيار بالايي براي گروه هاي مختلف اجتماعي بويژه در كشورهاي توسعه يافته برخوردار مي باشند با استفاده از اكو سيستم هاي كويري و بياباني و شن هاي روان و ساير ويژگيهاي خاص تحت مديريت واقع مي شوند در حال حاضر اين پتانسيل در استانهاي كوير ی ايران مي تواند بعنوان يك قابليت مورد توجه قرار گيرد .

 

 

تفرجگاههای جنگلیIntensive recreation forest   

این نوع از عرصه های جنگلی با قابلیت تفرجی به شكل متمرکز در محورهای مختلف جنگل به صورت بین راهی و غیر بین راهی توسط جوامع محلی و غیر محلی با حداقل امکانات خدماتی مورد استفاده واقع میشوند.

 

 

اهداف ايجاد چنين مجموعه‌اي از جاذبه بسيار زيادي برخواردار بوده كه در نهايت فوائد اجتماعي،فرهنگي،اقتصادي و حتي سياسي بسياري را فراهم مي آورد كه بطور اختصار به آن ميپردازيم.

حفظ منابع طبيعي

حفظ عرصه و بافت جنگل

نگهداري و حفاظت اين موهبت الهي براي نسل آينده كشور

حفظ منابع طبيعي بدون كوچكترين هزينه از طرف دولت

آموزش عمومي

آموزش در زمينه حفظ جنگل و استفاده بهينه از آن

آشنائي با گياهان براي عموم بويژه دانش آموزان دانشجويان و پژوهشگران

ارتقاء سطح فرهنگ و شناخت طبیعت گردی(اکوتوریسم) براي عموم مردم

ارتقاء فرهنگ عمومي در شناخت مسائل زيست محيطي

ايجاد اشتغال

ايجاد اشتغال در منطقه طرح

آموزش و تربيت نيرو‌هاي متخصص

جذب نيروهاي متخصص و ايجاداشتغال در سطح شهرستان

افزايش درآمد دولت

افزايش درآمد دولت بواسطه اخذ ماليات، عوارض و ساير در آمدها

كاهش هزينه‌هاي دولت براي نگهداري جنگل و منابع طبيعي

اثرات فرهنگي و اجتماعي

پرنمودن اوقات فراغت نو جوانان و جوانان و در نهايت كليه اقشار جامعه با تفريحات سالم

ارائه خدمات فرهنگي با برگزاري اردوي دانش آموزي و دانشجوئي

مقابله با تهاجم فرهنگي با ارائه الگوهاي تفريحي متناسب با جوامع اسلامي

اثرات رواني

كنترل و كاهش استرس و تنش‌ها در افراد جامعه

تقويت روحيه، شادابي و نشاط عمومي

 

1-2-5 كاركرد‌هاي پارك‌هاي جنگلي

بطور خلاصه عملكرد پارک ها وتفرجگاه های جنگلي در بازده اجتماعي و بازده اكولوژيك (بهبود شرايط بيوكليماتيك منطقه) آن خلاصه مي‌گردد و اين اثرات را مي‌توان به شرح زير طبقه بندي نمود:

1- اثرات مستقيم:

به ازاء هر بازديدكننده تفرجي بر اساس بررسي‌هاي سازمان‌هاي ذيربط 5-3 شغل ايجاد مي‌شود. بنابراين مستقيماً نقش مؤثري را در اشتغال با سرمايه گذاري اندك ايجاد مي‌نمايد‌، ضمن اينكه با صرف هزينه توسط بازديدكنندگان تفرجي‌، درآمد قابل توجهي براي مردم بومي فراهم مي‌شود.

2- اثرات غيرمستقيم:

تحت مديريت قرار گرفتن تفرج گاه ها در تأمين نيازهاي اجتماعي باعث خواهد شد‌، جنبه‌هاي زيست محيطي آن‌ها بيشترشده و ميل به استفاده از تفریحات سالم در جامعه افزایشیابد. از اثرات غيرمستقيم ديگر‌، بالا رفتن كارآئي افراد استفاده كننده از پارك‌ها و مناطق تفرجی مي‌باشد بنحويكه كارائي افرادي كه در تعطيلات آخر هفته از این مناطق به عنوان تفرج استفاده مي‌كنند 3% بيشتر از سايرين است. از اثرات غيرمستقيم ديگر مي‌توان به توليد مستمر و پايدار‌، حفظ گونه‌ها و رويشگاه‌ها ، حفظ ساختار طبيعي توده‌ها‌، حفاظت از زنجيره‌هاي اكوسيستم در سطوح ملي‌، منطقه‌اي‌و حتي فراملي اشاره كرد. به بياني ديگر‌، از ديدگاه زيست محيطي‌، مواردي چون كاهش آلودگي هوا‌، كاهش آلودگي صوتي‌، بهبود شرايط بيوكليماتيك‌، افزايش نفوذپذيري خاك‌، تاثير مثبت بر چرخه آب و افزايش كيفيت آ‌ب‌هاي زيرزميني و اثرات مطلوب روان اجتماعي در بازديدكنندگان از كاركردهاي مهم آن مي‌باشد. براساس مطالعات و بررسي‌هاي وزارت مسكن و شهرسازي سرانه قابل قبول فضاهاي سبز شهري در شهرهاي ايران بين 7 تا 12 مترمربع براي هر نفر است كه در مقايسه با شاخص تعيين شده از سوي محيط زيست سازمان ملل متحد (20 تا 25 مترمربع) براي هر نفر، رقم كمتري است.

 

خلاصه مهمترين كاركردهاي زيست محيطي

 

1- جذب پرتوها:

جذب پرتوهاي مادون قرمز با طول موج بالا كه خاصيت گرمازائي دارند و همچنين پرتو ماوراء بنفش خورشيد .

2- جذب گرد و غبار:

هر هكتار بطور متوسط 68 تن گرد و غبار را در هر بارندگي جذب مي‌كند.

 

3- توليد اكسيژن:

تنها 5/1 مترمربع چمن كوتاه نشده مي‌تواند به اندازه يك انسان در يك سال اكسيژن توليد كند.

4- توليد ماده فيتوفسيد:

اين ماده باعث تعادل بين دو نيمكره مغز و ايجاد آرامش در انسان مي‌شود و توسط درختان بخصوصي مثل گردو‌، فندق‌، زبان گنجشك‌، اكاليپتوس و . . . به فضا متصاعد مي‌شود.

5- تعديل آب و هوا:

دماي يك هكتار فضاي سبز در مردادماه تا 5/4 درصد كمتر از فضاي مجاور خالي از درخت و رطوبت نسبي حدود 11% بيش از محيط خارج آن است.

6- كاهش آلودگي صدا :كه خود مانع بي نظمي متابوليسم بدن و ايجاد انواع سرطان‌ها مي‌شود

 

تصاویری از قسمت های مختلف پایان نالمه……………………..

تعداد صفحات مطالعات پایان نامه:100
نکته مهم :

دوستان برای استخراج فایل از حالت فشرده میبایست برنامه winrar رو نصب داشته باشید.

البته در مورد فاصله زمانی ارسال فایل بعد از خرید باید گفت:

بعد از خرید موفق مستقیما به صفحه دانلود هدایت میشید و یه نسخه از همین لینک دانلود هم کمتر از 5 ثانیه به ایمیلی که معرفی کردید ارسال میشه .

در صورت بروز هر مشکلی در حین خرید یا بعد از خرید با ما تماس بگیرید.


مراحل خرید

خرید فایل
درگاه پرداخت شماره یک
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .
درگاه پرداخت شماره دو


درباره نویسنده

نوید آسفی هستم دارای مدرک کارشناسی مهندسی معماری و کارشناسی مهندسی تکنولوژی عمران-عمران , به طراحی های مهندسی علاقه شدید دارم , و به علت علاقه به طراحی و شناخت سبک های معماری تصمیم به فعالیت اینترنتی در هر دو زمینه عمران و معماری گرفته , و در حال حاضر به عنوان مدیر و سردبیر سایت بروزکد فعالیت می کنم. نرم افزار های مورد تسلط: autocad , 3dmax , sketchup , photoshop , cinama 4d , v-ray

مدیریت 1094 نوشته در بروزکد | مرجع آموزش معماری دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش حرفه ای طراحی نما