no-img
بروزکد | مرجع آموزش معماری

پاورپوینت بررسی نمونه بناهای شیوه رازی


بروزکد | مرجع آموزش معماری
>>>>آیدی اینستاگرام ادمین (navid_asefii) <<<<>>>> آیدی اینستاگرام سایت (broozcad.ir)(home_plan98)<<<<
مراحل خریدضمانت پرداخت
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

پاورپوینت بررسی نمونه بناهای شیوه رازی


PPT
پاورپوینت بررسی نمونه بناهای شیوه رازی
ppt
06 f 2017


پاورپوینت بررسی نمونه بناهای شیوه رازی

,بررسی نمونه بناهای شیوه رازی,

پاورپوینت بررسی نمونه بناهای شیوه رازی

توضیحات:پاورپوینت بررسی نمونه بناهای شیوه رازی تعداد اسلاید ها 54 و بسیار کامل

بررسی نمونه بناهای شیوه رازی

فهرست:

مقدمه

مقبره امير اسماعيل ساماني

پلان ها و نما ها

آرامگاه ارسلان جاذب

مسجد جامع اردستان

نقشه های پلان,نما,پرسپکتیو

مسجد جامع قزوين

مسجد  جامع اصفهان

كاروانسراي رباط شرف

گنبد كاوس

برج خرقان

عكس برج رسكت، برج رادكان و برج لاجيم

منابع

…………..

  • مقدمه

چهارمين شيوه معماري ايران كه همه ويژگي‌هاي خوب شيوه‌هاي پيشين را به بهترين گونه دارا مي‌باشد، سبك رازي است كه از زمان آل زياد  شروع شد. در زمان سلجوقيان به اوج رسيد و تا روزگار مغول ادامه يافت. آغاز كار اين شيوه هرچند  از شمال ايران بود، اما در شهر ري پا گرفت و بهترين ساختمان‌ها در آن شهر ساخته شد. اگرچه در پي غارت شهر به دست محمود غزنوي از ميان رفته‌اند. البته  توضيح اين نكته ضروري است كه در اواخر  شيوه خراساني  بناهايي داريم كه بيشتر به سبك رازي مي‌خورد.  بناي مقبره‌ي امير اسماعيل ساماني، مزار ارسلان جاذب و منار اياز با وجود  اشتراك زماني با شيوه خراساني از بناهاي اوليه شيوه رازي مي‌باشند.

 

  • مقبره امير اسماعيل ساماني

ساختمان اين بنا در بخارا است كه در زمان شيوه خراساني  ساخته شده، ولي همه ويژگي‌هاي شيوه رازي را دارا مي‌باشد. همچنين در آن بكارگيري درخشان آجرنمايان است كه به عنوان عنصر اصلي ساخت بنا توان چشمگير نقش اندازه‌هاي سطوح تزئيني را به نمايش مي‌گذارد. رديف عمود و افق باريكه‌هاي آجر تونشستگي و بيرون آمدگي  آجرچيني‌ ها بافت زيباي سايه روشن را ايجاد مي‌كند  كه يادآور بافت‌هاي درهم‌رفته‌ي حصير و سبدبافي است. در  شيوه رازي آجر به عنوان مصالح تزئيني خالق انواع بي‌شمار نقش‌هاي شكسته و راست خط در سطوح  گوناگون بناست.  چهارگوشه بيرون نما   چهار پيلك دارد و در آن برخلاف شيوه خراساني، وسواس  كوتاه گرفتن ساختمان چندان جدي گرفته نشده است و بلنداي آن كم نيست. در گذشته اين گنبد دو پوش بود ه كه در حال حاضر پوسته زيرين آن باقي مانده است.

 

  • آرامگاه ارسلان جاذب

ارسلان جاذب، سپهسالار خراسان در زمان محمود غزنوي بوده است. آرامگاه وي گنبدخانه‌اي دو اشكوبه است در كمرپوش  گنبد روزن‌هايي ساخته شده است. گنبد دو پوسته بوده  كه تنها پوسته زيرين برجاي مانده است و اين امر از بخش ويران شده آن پيداست. در  چپيرسازي آن پس از  گوشه‌سازي، هشت پهلو را ژغر يا ژغز  به دايره تبديل كرده‌اند. اينگونه پيشرفته‌اي از [چپرسازي] است و نشان مي‌دهد كه اين فن در گام‌هاي نخست خود نبوده است. آجركاري زير گنبد به گونه‌ زيبايي خفته راسته كار شده است، در نماسازي آجري آن نيز به گونه كله راسته، گل انداز زيبايي پديد آورده شده است.

شيوه رازي در زمان سلجوقيان دچار دگرگوني‌‌ها و پيشرفت‌هاي مهمي در مساجد شده كه بيشتر بر تركيب  گنبد و رديف ستون‌‌ها و ايجاد ايواني بزرگ در چهار وجه يك حيات تاكيد  داشت. ايوان اول در قسمت ورودي  و ايوان دوم و سوم در مركز دو  طرف واقع مي‌شدند، در حالي كه ايران چهارم كه نسبتاً ساده بود، در مقابل ورودي كه ناگزير به اتاق گنبد باز مي‌شد، قرار مي‌گرفت. اين اتاق در محراب  قرار داشت. از نمونه‌هاي مساجد در اين دوره كه به شيوه رازي ساخته شده‌اند، مسجد جامع اردستان، قزوين و اصفهان است.

  • مسجد جامع اردستان

بخش‌هايي از اين مسجد در شبوه خراساني ساخته شد و در شيوه رازي به يك ايوانه تبديل شد. اين بنا آجركاري دقيقي دارد.  بلنداي شبستان آن بسيار زياد است و با طاق‌هاي  گوناگون آزاد پوشانده‌اند.   گنبد آن دو پوسته پيوسته است كه به دو روش متفاوت ساخته شده‌اند.  ستون‌هاي شبستان از نخست  چهارگوش بوده، سپس هشت  گوش شده و پاكار طاق‌ها روي پيش‌آمدگي ستون كار گذاشته‌اند.  داراي چهار ايوان  است كه تاريخ   چهار ايوان به اين صورت است:

ايوان جنوبي، شمالي، شرقي و غربي كه قسمت جنوبي آن در زمان سلجوقيان بيشتر از ساير قسمت‌ها دچار دگرگوني كامل شده در اين دوره تنها يك ايوان بزرگ در  جبهه جنوبي داشته و بقيه شبستان‌ها و نماهاي جبهه‌ها با كمي دخل و تصرف در اين دوره شكل اصلي خود را  كه شبستان‌هاي ستوندار بوده حفظ نموده و بيش از يك قرن و نيم طول كشيده تا ساختمان  چهار ايوان مسجد به اتمام برسد و مسجد به صورت يك مسجد چهارايواني تجلي يابد. به اين ترتيب معماري اسلامي ـ ايراني در قالب مساجد، كاخ‌ها و مدارس علوم قرآني گسترش يافت. مساجد اوليه ايراني تنها يك ايوان داشتند كه تقريباً تنها ويژگي نمونه ايراني  بودند، ولي  كاخ‌ها و بعدها مدارس ديني، صحني چهارگوش در مركز، همراه با يك ايوان در هر يك از چهاروجه داخلي داشتند. اين طرح پليپايي  كه ريشه‌ هاي معماري اسلامي ايران را در خود  دارد، نخستين بار در سده پنجم در زمان حكومت ملك‌شاه از پادشاهان سلجوقي ظاهر شد.

و دیگر توضیحات…………………

تعداد اسلاید ها:54
فرمت فایل:پاورپوینت
درگاه پرداخت شماره یک
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .
برای دیدن رساله های معماری اینجا کلیک کنید.
برای دیدن پاورپوینت های معماری و عمران اینجا کلیک کنید.
برای دیدن پکیج پاورپوینت های معماری اینجا کلیک کنید.

 



تصاویر پیش نمایش


پاورپوینت بررسی نمونه بناهای شیوه رازی-1
پاورپوینت بررسی نمونه بناهای شیوه رازی-1
پاورپوینت بررسی نمونه بناهای شیوه رازی-1
پاورپوینت بررسی نمونه بناهای شیوه رازی-1
پاورپوینت بررسی نمونه بناهای شیوه رازی-1

درباره نویسنده

نوید آسفی هستم دارای مدرک کارشناسی مهندسی معماری و کارشناسی مهندسی تکنولوژی عمران-عمران , به طراحی های مهندسی علاقه شدید دارم , و به علت علاقه به طراحی و شناخت سبک های معماری تصمیم به فعالیت اینترنتی در هر دو زمینه عمران و معماری گرفته , و در حال حاضر به عنوان مدیر و سردبیر سایت بروزکد فعالیت می کنم. نرم افزار های مورد تسلط: autocad , 3dmax , sketchup , photoshop , cinama 4d , v-ray

مدیریت 1094 نوشته در بروزکد | مرجع آموزش معماری دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش حرفه ای طراحی نما