no-img
بروزکد | مرجع آموزش معماری

آشنایی با مسجد کبود تبريز يا مسجد مظفريه


بروزکد | مرجع آموزش معماری
>>>>آیدی اینستاگرام ادمین (navid_asefii) <<<<>>>> آیدی اینستاگرام سایت (broozcad.ir)(home_plan98)<<<<
مراحل خریدضمانت پرداخت
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

آشنایی با مسجد کبود تبريز يا مسجد مظفريه


PPT
آشنایی با مسجد کبود تبريز يا مسجد مظفريه
ppt
10 f 2017


آشنایی با مسجد کبود تبريز يا مسجد مظفريه

آشنایی با مسجد کبود تبريز يا مسجد مظفريه

آشنایی با مسجد کبود تبريز

آشنایی با مسجد کبود تبريز

 
يکي از شاهکارهاي معماري دوره اسلامي که در شهر تبريز قرار گرفته مسجد کبود است.
اين بنا با نامهاي مختلف از جمله گوي مسجد (به ترکي همان مسجد کبود)، و به عمارت و مسجد مظفريه معروف و مشهور بوده است. باني مسجد ابوالمظفر جهانشاه بن قره يوسف از امراي قراقوينلو بود ولي نظارت ساخت مسجد زيرنظر همسرش جان بيگم خاتون و يا به عقيده برخي از مورخين دخترش صالحه بوده است.

مسجد کبود تبريز يا مسجد مظفريه

علاوه بر کاشيکاريها سردر بسيار بلندش توجه اکثر سياحان و باستانشناسان را به خود جلب کرده است و تمامي آنها را وادار به نوشتن چند خطي از زيبايي اين بنا کرده است. توصيفات سياحاني که قبل از خرابي اين بنا مطلب نوشته‌اند

 

خواندني است از جمله کاتب چلبي و تاورنيه که خصوصاً با تمام جزئيات معماري اين مسجد را وصف کرده است.

كاتب چلبی و اولیا چلبی جهانگردان ترك عثمانی و در نیمه دوم همین قرن،تاورنیه و شاردون جهانگردان فرانسوی از این مسجد دیدن كرده بودند.كاتب چلبی در تاریخ جهان نما می نویسد:(( درگاه مسجد جهانشاه بلند تر از طاق كسری است.بنایی عالی است كه با كاشیهای زیبا آراسته شده،گنبد های بلندی دارد….جامع دل انگیزی است كه هر كس داخل شود
دلش اجازه بیرون شدن را نمی دهد“

در كتابهای تاریخی،این بنای باشكوه را « عمارت مظفریه » خوانده اند كه مورد توجه ابو المظفر یعقوب بهادر خان قرار گرفت.

 

انگیزه ایجاد این مسجد را به خاطر علاقه جهانشاه قراقویونلو به مذهب شیعه یاد كرده و می نویسد: (( این شخص دوستدار خاندان نبوت و عصمت و طهارت بوده است.در تمام كاشیكاری های بی نظیرش،عبارت(علی ولی الله)و اسامی مقدس حسنین سلام الله علیهما به اشكال مختلف ،زینت بخش دیوارها بوده است.سنگفرش كف این بنا بسیار باشكوه و خوش منظره بوده كه هنوز هم آسیب ندیده است.درب ورودی مسجد به دهلیز یا كفشكن باز می شود.مسجد مركزی بزرگ در جنوب دهلیز واقع شده است .این مسجد به شكل مربع و طول هر ضلع آن شانزده ونیم متر است.

 

زلزله مسجد کبود تبريز يا مسجد مظفريه

متاسفانه اين بنا در زلزله سال 1193ه­ ق تبريز ويران شد تمام سقف فرو ريخت و تمامي ديوارها را خراب کرد ولي آنچه از اين بنا باقي مانده در نوع خود بي نظير است و به علت کاشيکاري معرق و تلفيق آجر و کاشي و رنگهاي بسيار متنوع کاشيها لقب فيروزه اسلام گرفته است.

 

نمای روبروی مسجد با سردرب كاشیكاری شده،شكوه و جلال بخصوصی دارد.

مصالح بنا آجری است.سنگهای ساختمانی نادری در آن به كاررفته است.از بقایای مسجد معلوم می شود كه آجرها با گچ بند كشی شده است.صحن مربع شكل،حوضی برای وضو،شبستان های اطراف برای درس و همچنین پناهگاه مستمندان،مسجد را تشكیل می دادند.در قسمت جلوی صحن و رو به قبله،بنای اصلی مسجد به پا شده كه محوطه ای محصور،پوشیده ومربع شكل است.فاصله پایه های سقف ضربی آن ، ۱۲ متر است كه بر روی چهار پایه یك محوطه مربع شكل قرار دارد.

شبستان بزرگ محاط به رواق های به هم پیوسته است و از سه سو با طاقنماهایی به رواقهای اطراف خود ارتباط دارد . این شبستان با سقفی ضربی پوشیده شده است كه قطر دهانه آن ۱۷ متر است .

اين بنا در سال 1310ش جزو آثار ملي به ثبت رسيد و تا سالهاي 1352تا 1354ه ­ش بازسازي گنبدهاي بالاي شبستان انجام شد ولي در سالهاي اخير مرمت و تکميل ساختمان، محوطه‌سازي و اجراي بخشي از نقوش داخلي عمارت انجام شده است.
مرمت مسجد به صورتي است که سعي شده هر آنچه که از آجر و کاشي و سنگهاي مرمر باقي مانده است  در جايهاي اصلي خود حفظ شوند.

مرمت مسجد به صورتي است که سعي شده هر آنچه که از آجر و کاشي و سنگهاي مرمر باقي مانده است  در جايهاي اصلي خود حفظ شوند هستند.
در داخل مسجد قسمت شبستان کوچک سردابي است که در آن جاي دو قبر است که احتمال مي‌دهند از آن جهانشاه و همسرش باشد زيرا در روايات تاريخي آمده است که جنازه جهانشاه پس از کشته شدن به اين مسجد منتقل و دفن شده است. گرچه اين گورها در حال حاضر خالي هستند.
 
آشنایی مسجد کبود تبريز

گورستان تاریخی متعلق به هزار سال پیش ازمیلاد در مسجد کبود تبریز :فرهنگ > دین و اندیشهگورستان تاریخی عصر آهن مسجد کبود تبریز با قدمت هزاره اول و دوم قبل از میلادکه اعتقاد آنان بر آیین مهر پرستی‌ را تایید می‌کند

منبع سایت بروزکد
کپی برداری بدون ذکر منبع خلاف قانون میباشد.

 

آشنایی با مسجد کبود تبريز يا مسجد مظفريه



تصاویر پیش نمایش


آشنایی با مسجد کبود تبريز يا مسجد مظفريه-1
آشنایی با مسجد کبود تبريز يا مسجد مظفريه-1
آشنایی با مسجد کبود تبريز يا مسجد مظفريه-1
آشنایی با مسجد کبود تبريز يا مسجد مظفريه-1

درباره نویسنده

نوید آسفی هستم دارای مدرک کارشناسی مهندسی معماری و کارشناسی مهندسی تکنولوژی عمران-عمران , به طراحی های مهندسی علاقه شدید دارم , و به علت علاقه به طراحی و شناخت سبک های معماری تصمیم به فعالیت اینترنتی در هر دو زمینه عمران و معماری گرفته , و در حال حاضر به عنوان مدیر و سردبیر سایت بروزکد فعالیت می کنم. نرم افزار های مورد تسلط: autocad , 3dmax , sketchup , photoshop , cinama 4d , v-ray

مدیریت 1094 نوشته در بروزکد | مرجع آموزش معماری دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش حرفه ای طراحی نما