آشنایی با فرودگاه کانسای ژاپن
zip 19 f 2020
آشنایی با فرودگاه کانسای ژاپن
فرودگاه کانسای ژاپن
بدون شک فرودگاه کانساي ژاپن را که نمادي از معماري «هاي تک» است، مي توان از جمله دستاوردهايي دانست که نه تنها با تکيه بر فناوري پيشرفته زمان خود طراحي و ساخته شده، بلکه بقاي آن هم وابسته به تجهيزات بسيار پيشرفته است.
با ورود به عرشه پل ارتباطي اين فرودگاه و پرداخت عوارض 17 دلاري آن، در واقع شما بليت ورود به يک نمايشگاه دائمي فناوري را به جاي قبض عوارض دريافت مي کنيد.
پلي به طول 5/2 کيلومتر با 6 مسير مخصوص عبور اتومبيل و يک مسير مخصوص قطار مسافربري، اين فرودگاه را که در اصل يک جزيره 504 هکتاري است به شهر ساحلي «کوبه» ژاپن متصل مي کند. البته اين پل تنها مسير دسترسي به فرودگاه بين المللي کانساي نيست و مسافران به وسيله کشتي هاي تندرو از کوبه (نزديک ترين شهر ساحلي ژاپن) در مدت زمان کمتر از 30 دقيقه و از دورترين شهر ساحلي ژاپن يعني «تاکوشيما» در مدت زمان 80 دقيقه به اين فرودگاه (که روزانه بيش از يکصد هزار مسافر را جابه جا مي کند) دسترسي پيدا مي کنند.
این فرودگاه در نوع خود بی نظیر است چه از لحاظ معماری و چه از لحاظ قرار گرفتن در دل اقیانوس، گرچه باند بتنی این فرودگاه دچار پیری زودرس شده و ۳ سانتیمتر بیش از پیش بینیها در آب فرو رفته است. فرودگاه کانسای یکی از بزرگترین فرودگاههای قاره آسیاست و تقریباً به همه جای دنیا پروازهایی را به صورت روزانه انجام میدهد. نزدیک به ۱۴ میلیون نفر سالانه از این فرودگاه استفاده میکنند.
مطالب مرتبط:
دانلود نقشه اتوکد فرودگاه
دانلود رایگان پاورپوینت فرودگاه لیون فرانسه
برای دانلودمطالعات معماری کلیک کنید.
برای دانلود نقشه اتوکد کلیک کنید.
برای دانلود پاورپوینت معماری کلیک کنید.
برای دانلود رساله معماری کلیک کنید.
پیج اینستاگرامی پر از نقشه های ویلایی پیشنهاد میکنم حتما تو اینستاگرام فالوش کنید.
ای دی پیج : home_plan98@
عملیات اجرایی
عمليات اجرايي اين فرودگاه که طرح آن در سال 1987 به وسيله «رنزو پيانو» معمار برجسته ايتاليايي ارائه شد، در سال 1995 با تلاش بيش از شش هزار نفر به اتمام رسيد و به وسيله امپراتور ژاپن افتتاح شد و تاکنون مجهز به چنان امکانات پيشرفته يي شده است که نمونه آن در هيچ فرودگاه ديگري در جهان وجود ندارد.
پس از عبور از پل ورودي به فرودگاه به طول 5/3 کيلومتر (که بزرگترين پل آبي در جهان هم محسوب مي شود) به فرودگاهي مي رسيم که روي يک جزيره مصنوعي آرميده است: جزيره يي که فقط عمليات خاکريزي آن به وسيله شناورهاي عظيم الجثه حامل ميليون ها تن شن و ماسه، نزديک به سه سال طول کشيده است.
امکانات
اولين چيزي که هنگام ورود از راه يکي از 44 ورودي به ساختمان اصلي فرودگاه، توجه شما را به خود جلب مي کند، پيغامي است که از تلفن همراهتان دريافت مي کنيد. اين پيغام به وسيله سيستم فرودگاه براي شما ارسال شده و به شما اطلاع مي دهد که مي توانيد تمامي اطلاعات پرواز فرودگاه کانساي و فرودگاه مقصدتان را به همراه همه اطلاعات اقامتي، سياحتي مورد نيازتان به زبان دلخواهتان به وسيله تلفن همراه خود، در اختيار داشته باشيد.
سیستم کنترل
در اين فرودگاه، هيچ کس نگران کنترل بليت، بار و گذرنامه خود نيست، زيرا هنگام عزيمت به فرودگاه تمامي اين تشريفات بدون اطلاع خود مسافر انجام شده است و بار مسافران به وسيله نقاله هايي که در ورودي فرودگاه در حال چرخش هستند، از داخل کانال هاي ويژه يي به طرف هواپيمايي که منتظر مسافران است، هدايت شده و يک سيستم امنيتي موقعيت آنها را براي مسافران مشخص مي کند.
سیستم داخلی فرودگاه
درون ساختمان فرودگاه به رغم وجود حداقل 10 هزار مسافر که به طور مداوم در حال ورود و خروج از ساختمان هستند، همواره هواي تميزي در جريان است و دليل آن هم وجود سامانه تهويه استثنايي ساختمان است که به سقف غول پيکر ساختمان متصل است.
اين سقف که به شکل قوسي طراحي شده و 90 هزار متر مربع مساحت آن است، با بررسي ها و آزمايش هاي فراوان در کارگاه معماري «رنزو پيانو» و با همکاري مهندسان مکانيک ژاپني و با استفاده از کمترين تجهيزات مکانيکي طراحي و توليد.
جالب اينکه اين سقف هوشمند است و نسبت به دماي هواي محيط و نيز کيفيت هواي هر قسمت از ساختمان تغيير حالت مي دهد. فرودگاه کانساي ژاپن تنها فرودگاه جهان است که نابينايان در آن کاملاً راحت هستند زيرا طراحان اين بناي عظيم به فکر مسافران نابينا هم بوده و برجستگي هايي روي ستون هاي ورودي و خروجي تمام راهروهاي فرودگاه قرار داده اند که براساس خط بريل است و نابينايان مي توانند با لمس کردن آنها دقيقاً متوجه شوند در چه بخشي از فرودگاه قرار دارند و به وسيله اين اطلاعات مسير مورد نياز خود را هم به درستي پيدا کنند. علاوه بر اين روي تمام موانع عبور و مرور هم اطلاعاتي وجود دارد که به طور کامل به نابينايان کمک مي کند. اين تنها نمونه کوچکي از امکانات رفاهي بي نظير اين فرودگاه پيشرفته است.
سازه اصلی
سازه اصلي اين فرودگاه 18 ميليارد دلاري که جزيره زير پاي خود را به زانو درآورده است، از يک سيستم هوشمند بسيار پيشرفته برخوردار است و در برابر زلزله هاي 9 ريشتري هم به راحتي مقاومت مي کند.
سیستم جلوگیری از نشست
البته کارشناسان تخمين زده اند که اين جزيره مصنوعي هر 50 سال، 11 متر نشست مي کند که البته اين مشکل هم به وسيله طراحان فرودگاه برطرف شده است زيرا اولين و کوچک ترين لغزش ناشي از اين نشست ها، به وسيله حسگرهايي که روي تمامي 1100 ستون فرودگاه نصب شده اند.
به مرکز کنترل مربوطه ارسال مي شود و در اين صورت ستون هايي که مانند ستون برج کنترل فرودگاه، سوار بر برجک هاي هيدروليک اتوماتيک هستند، بلافاصله و به سرعت ستون را به تراز قبلي و به وضعيت گذشته برمي گردانند. در مورد ديگر ستون ها هم گروه هاي متخصص مستقر در بخش نگهداري فرودگاه با استفاده از جک هاي هيدروليکي، ستون هايي را که در اثر نشست تغيير اندکي کرده اند، بلند کرده و به وسيله ورقه هاي فولادي که با ضخامت هاي مختلفي در اختيار دارند، ستون را به بخش هم تراز با ديگر ستون هاي ديگر اين ابرساختمان بازمي گردانند، بنابراين اين فرودگاه مجهز به سيستم بسيار پيشرفته يي است که وظيفه کنترل چندصد ستون بزرگ فولادي را برعهده دارد.
دیگر امکانات
بسياري از امکانات و تجهيزاتي که در حال حاضر در اين فرودگاه پيشرفته وجود دارد، در جهان بي نظير است و اين به دليل توجه و آينده نگري طراحان و سازندگان اين بناي عظيم است که در حال حاضر راحتي و آسايشي مثال زدني را براي مسافرانش به همراه آورده است.
پایانه ناریتا در فرودگاه کانسای ژاپن
ترن های حمل مافر فرودگاه کانسای ژاپن
این فرودگاه در سالهای 2004-2005 و 2006 بسط و توسعه داده شد و همواره جزو یکی از زیباترین و مدرن ترین فرودگاهها می باشد که بر روی یک جزیره مصنوعی ساخته شده توسط بشر قرار دارد. جزیره مصنوعی در طول دو سال و با بهره گیری از 10 هزار نفر کارگر بطور شبانه روزی ساخته شده است.
دیدگاه ها