no-img
بروزکد | مرجع آموزش معماری

آزمایش تعیین مقاومت فشاری و خمشی گچ


بروزکد | مرجع آموزش معماری
>>>>آیدی اینستاگرام ادمین (navid_asefii) <<<<>>>> آیدی اینستاگرام سایت (broozcad.ir)(home_plan98)<<<<
مراحل خریدضمانت پرداخت
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

آزمایش تعیین مقاومت فشاری و خمشی گچ


آزمایش تعیین مقاومت فشاری و خمشی گچ
zip
24 f 2016


آزمایش تعیین مقاومت فشاری و خمشی گچ و بتن گچ

آزمایش تعیین مقاومت فشاری و خمشی گچ و بتن گچ

 

 

 

 

 

گَچ، سنگ گچ سولفات دوکلسیم آبدار طبیعی است و در چندین فرم بلوری یافت می‌شود که در داشته‌های خاکی پوسته جامد کره زمین به فرم قشرهای نسبتا ضخیم و کلفت فراوان است که آن را از دل زمین بیرون می‌آورند و مورد به‌کارگیری قرار می‌دهند.

گچ را پس از استخراج از معدن مانند آهک به کوره می‌برند و تا دمای نزدیک به ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرما می‌دهند تا شماری از مولکول‌های آب تبلورش را از دست بدهد وبه فرم گچ قابل به‌کارگیری به عنوان مصالح ساختمانی و قالب گیری درآید.

 

رنگ گچ به فرم طبیعی سفید بوده و ممکن است به دلیل ناخالصی‌های مواد آلی رس و اکسید آهن به رنگ‌های خاکستری، خاکستری مایل به آبی، صورتی یا زرد دیده شود. سنگ گچ دارای سیستم تبلور منوکلینیک، وزن مخصوص ۳۲/۲ و سختی ۵/۱ تا ۲ می‌باشد. ژیپس مورد به‌کارگیری با سنگ گچ به فرم توده‌ای بلوری‌شده که به فرم دانه‌های ریز و درشت است؛ در اسید کلریدریک و آب گرم به فرم محلول در می‌آید. سنگ گچ خالص دارای ۹/۲۰ درصد آب ترکیبی و ۶/۴۶ درصد SO3 و ۵/۳۲ درصد CaO است.

خلوص سنگ گچ بر پایه درصد کانی ژیپس در آن تعریف می‌شود. بر پایه انجمن استاندارد مصالح آمریکا (ASTM) دست‌کم خلوص مورد نیاز برای سنگ گچ در مواد صنعتی ۷۰ درصد ژیپس است در صورتی که بیش‌تر سنگ گچ‌های تجارتی و بازرگانی دارای ۷۵ تا ۹۰ درصد خلوص می‌باشند. نا خالصی‌های موجود در سنگ گچ بیش‌تر شیل، رس‌ها و کربنات کلسیم است و گاهی بازمانده کنش‌ها و فعالیت‌های حیاتی نیز در آن دیده می‌شود.

 

آزمایش تعیین مقاومت فشاری گچ و بتن گچ

مقاومت فشاری گچ ساختمانی بستگی به نمناکی ملات گچ و کمی هم گرمایی که ملات گچ در آن گرفته ، سفت و سخت شده و مانده است. تا به ملات گچ زود زیاد می شود و پس از سخت شدن باز هم به کندی افزایش می یابد. چندین نوع آزمایش مقاومت وجود دارد از جمله آزمایش مقاومت فشاری که می توان آن را روی قالبهای مکعبی به ابعاد 5 × 5 × 5 سانتیمتر انجام داد که به دو روش آن که برای آزمایش مقاومت وجود دارد اشاره می شود یکی کاربرد گچ و دیگری بتن گچ.
مصالح لازم :
گچ ساختمانی
ماسه سیلیسی استاندارد
آب تمیز
روغن
وسایل لازم :
ترازو با دقت یک گرم
الک شماره ( 3/0 میلیمتر ) 50
کاردک
صفحه مخلوط
قلم مو جهت چرب کردن قالب
قالب مکعبی به ابعاد 5 × 5 × 5 سانتیمتر
دستگاه بارگذاری
روش آزمایش:
چون در این این قسمت زا آزمایش تعیین مقاومت فشاری روی گچ صورت می گیرد، این روش در زیر تعریف می شود:
1000 گرم گچ ساختمانی که از الک شماره ( 3/0 میلیمتر ) 50 عبور کرده است را روی صفحه مخلوط ریخته با 500 گرم آب آمیخته مخلوط را پس از به هم زدن و یکنواخت کردن آن داخل قالبها را کاملاً به وسیله روغن آغشته نمائید و نمونه ها را در آن بریزید و به وسیله به هم زدن مخلوط در داخل قالب از وجود حباب های هوا جلوگیری به عمل آورید و سطح نمونه ها را با کاردک صاف کنید پس از اینکه نمونه ها خود را گرفتند در همین جلسه آنها را از قالب خارج نموده در گوشه ای از آزمایشگاه با ذکر شماره گروه آزمایش قرار دهید.
نمونه ها آزمایش تعیین مقاومت فشاری را پس از 48 ساعت به وسیله دستگاه بارگذاری تحت آزمایش قرار دهید و به وسیله آن میزان مقاومت بیشینه ( ماکزیمم) را از روی رابطه مربوطه بدست آورید:

( کیلوگرم بر سانتیمتر مربع) = ( کیلوگرم) بیشینه با روارده بر نمونه قبل از شکستن
( سانتیمتر مربع) سطح مقطع نمونه

پس از تعیین مقاومت فشاری گچ می توان مقاومت فشاری بتن گچ را بدست آورد که در این قسمت از آزمایش مقاومت فشاری روی بتن گچ صورت می گیرد ، این روش در زیر تعریف می شود:
برای ساختن نمونه های از بتن گچ باید 700 گرم گچ ساختمانی که از الک شماره ( 3/0 میلیمتر ) 50 عبور کرده و 700 گرم ماسه سیلیسی استاندارد و 400 آب استفاده کنید تا بتن گچ بدست آید پس از تهیه نمونه قالب های مکعبی را کاملاً چرب نمائید و نمونه را داخل قالب ها بریزید و بقیه مراحل را که مانند حالت قبل می باشد آزمایش را ادامه دهید و مقاومت فشاری بتن گچ را از رابطه مذکور بدست آورید.
آزمایش تعیین مقاومت خمشی گچ و بتن گچ

همانطور که به خوبی شناخته شده است مقاومت خمشی کمتر است از مقاومت فشاری، آزمایش خمشی در بعضی از کشورها نیز به میزان کمی مورد استفاده قرار می گرد . آزمایش تعیین مقاومت خمشی که در حالت خمش سنجیده می شود را می توان در آزمایشگاه روی قالب های مکعب مستطیلی به ابعاد 4 × 4 × 16 سانتیمتر انجام داد و مقاومت آنرا به دست آورد.
مصالح لازم:
گچ ساختمانی
ماسه سیلیس استاندارد
آب تمیز
روغن
وسایل لازم:
ترازو با دقت یک گرم
الک شماره ( 3/0 میلیمتر ) 50
کاردک
صفحه ی مخلوط
قلم مو جهت چرب کردن قالب
قالب مکعب مستطیلی
دستگاه بارگذاری
روش آزمایش:
چون در این قسمت از آزمایش تعیین مقاومت خمشی روی گچ صورت می گیرد این روش در زیر تعریف می شود:
1000 گرم گچ ساختمانی را که از الک شماره ( 3/0 میلیمتر ) 50 عبور کرده است را روی صفحه مخلوط ریخته با 500 گرم آب آمیخته مخلوط را پس از به هم زدن و یکنواخت کردن آن داخل قالب ها را کاملاً به وسیله روغن آغشته نمائید و نمونه را در آنها بریزید و به وسیله به هم زدن مخلوط در داخل قالب از وجود حباب های هوا جلوگیری به عمل آورید و سطح نمونه ها را با کاردک صاف کنید. پس از اینکه نمونه ها خود را گرفتند در همین جلسه آنها را از قالب خارج نموده در گوشه ای از آزمایشگاه با ذکر شماره گروه آزمایش قرار داده و پس از 48 ساعت بوسیله دستگاه بارگذاری تحت آزمایش قرار دهید و مقاومت بیشینه ( ماکزیمم) را از روی رابطه مربوط بدست آورید:

آزمایش تعیین مقاومت خمشی گچ و بتن گچ

آزمایش تعیین مقاومت خمشی گچ و بتن گچ

 

 

 

پس از تعیین مقاومت خمشی می توان مقاومت خمشی بتن گچ را به دست آورد. که در این قسمت از آزمایش مقاومت خمشی روی تیر گچ صورت می گیرد و به صورت زیر تعریف می شود:
برای ساختن نمونه هایی از بتن گچ باید 700 گرم گچ ساختمان که الک شماره ( 3/0 میلیمتر ) 50 عبور کرده است و 700 گرم ماسه سیلیسی استاندارد و 400 گرم آب استفاده کنید تا بتن گچ به دست آید. پس از تهیه آن قالب های مکعب مستطیلی را کاملاً چرب نمائید و نمونه ها را داخل قالب ها بریزید و بقیه مراحل که مانند حالت قبل می باشد را ادامه دهید و مقاومت خمشی بتن گچ را از رابطه مذکور بدست آورید.



موضوعات :
آزمایش مهندسی

درباره نویسنده

سعید فکر آزاد هستم فارق التحصیل کارشناسی مهندسی تکنولوژی عمران-عمران، طراح و علاقه مند به نوشتن در مورد معماری و تکنولوژی. نرم افزار های مورد تسلط: autocad, 3dmax,

سعید فکر آزاد 193 نوشته در بروزکد | مرجع آموزش معماری دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش حرفه ای طراحی نما