no-img
بروزکد | مرجع آموزش معماری

آزمایش تعیین مقاومت فشاری و خمشی آهک


بروزکد | مرجع آموزش معماری
>>>>آیدی اینستاگرام ادمین (navid_asefii) <<<<>>>> آیدی اینستاگرام سایت (broozcad.ir)(home_plan98)<<<<
مراحل خریدضمانت پرداخت
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

آزمایش تعیین مقاومت فشاری و خمشی آهک


آزمایش تعیین مقاومت فشاری و خمشی آهک
zip
28 f 2016


آزمایش تعیین مقاومت فشاری و خمشی آهک

آزمایش تعیین مقاومت فشاری و خمشی آهک

 

 

 

آهک از جمله موادی است که کارآیی آن از دوران باستان، توسط بشر شناخته شده است و از آن در ساخت انواع بناها و برای اتصال محکمتر قطعات سنگ یا چوب بکار گرفته می‌شد.

زمان درازی است که ایرانیان شفته ی آهکی (ملات دوغاب آهک و خاک)، ساروج (ملاتدوغاب آهک و خاکستر) و ملات آهک آبی را می‌شناسند و با آنها ساختمان می‌سازند. پس از جنگ جهانی دوم در کشورهای صنعتی هم برای پایدار کردن زمین، به ویژه برای پی سازی راه و جلوگیری از روییدن گیاه و رو زدن آب در بستر، شانه‌ها و دامنه‌های راه و خیابان‌های پرواز و ایستگاه‌های هواپیما،شفتهٔ آهکی مصرف می‌شود. با شفتهٔ آهکی پی سازی و آب بندی می‌کنند.

از نظر علمی ، آهک همان اکسید کلسیم است که از حرارت دادن شدید سنگ آهک (کربنات کلسیم طبیعی) بدست می آید.

آهک و گچ ، از جمله موادی هستند که کارآیی آنها از دوران باستان ، توسط بشر شناخته شده است و از آنها در ساختن انواع بناها ، استفاده می شد. موادی مانند آهک ، ساروج و سیمان برای اتصال محکمتر قطعات سنگ و یا چوب بکار گرفته می شد.

هرگاه بر روی اکسید کلسیم (آهک زنده) ، آب ریخته شود، بر اثر واکنش با آب ، گرما ایجاد می کند که موجب بخار شدن قسمتی از آب می شود. در این عمل ، آهک بر اثر جذب آب ، متورم شده ، سپس به صورت گرد سفیدی در می آید که اصطلاحا «آهک مرده» نامیده می شود، (زیرا در تماس با آب ، دیگر واکنشی از خود نشان نمی دهد) و این عمل را شکفته شدن آهک نیز می گویند.

هر گاه مقداری آب به آهک مرده اضافه شود، به شیر آهک تبدیل می شود که اگر آن را صاف کنیم، محلول زلالی که در حقیقت محلول سیرشده هیدروکسید کلسیم در آب است، حاصل می شود که به آب آهک موسوم است. آب آهک کاربردهای بسیاری در صنایع شیمیایی دارد. مثلا در تهیه هیدروکسید سدیم ، آمونیاک ، هیدروکسید فلزات ، پرکلرین و به ویژه در استخراج منیزیم از آب دریا بکار می رود.

روش تهیه کلی آهک ، همان حرارت دادن سنگ آهک (کربنات کلسیم) تا دمای ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد است. البته ، هر چه دما بالاتر باشد و گاز دی اکسید کربن حاصل ، بهتر از محیط خارج شود، عمل تجزیه سنگ آهک بهتر صورت می پذیرد. اما بطور کلی ، تهیه انواع آهک متفاوت است که در اینجا به چند نمونه اشاره می شود.

 

آزمایش تعیین مقاومت فشاری و خمشی آهک

 

آزمایش تعیین مقاومت فشاری:

مقاومت فشاری آهک بستگی دارد به جنس و تعداد آهک، جنس خاک و دانه بندی آن، به ویژه مقدار خاک رس و پخش بودن آن در خاک، روش ساختن و عمل آوردن آهک، کهنگی آهک و همچنین هرچه آهک پرمایه تر باشد و آن بیشتر در آب حل شود و تاب آن زیادتر می شود.
وسایل مورد نیاز :
1. دستگاه بارگذاری (پرس)
2. ترازو با دقات 2 گرم
3. قالب مکعبی فلزی به ابعاد 5×5×5 سانتی متر
4. ماسه
5. قلم مو جهت چرب کردنثثث
6. صفحه مخلوط
مصالح مورد نیاز :

1. آهک
2. آب تمیز
3. روغن
4. ماسه اوتاوا که باید دارای شرایط زیر باشد:

آزمایش تعیین مقاومت فشاری آهک

آزمایش تعیین مقاومت فشاری آهک

 

روش آزمایش:
برای انجام آزمایش مقداری از آهک مرده ای را که در آزمایش ناخالص بدست آمده برای مقاومت فشاری و بقیه آهک را برای مقاومت خمشی باید در نظر گرفت.
مقدار مناسبی از آهک مرده بدست آمده از آزمایش قبلی را برای ساختن ملات با نسبت 1:1 با ترازو توزین نمائید. (میزان این مقدار را می توان حدس بزنید و یا از مسئول آزمایشگاه سؤال فرمائید) سپس به همین اندازه ماسه اوتاوا را برداشته و وزن کنید. دو مقدار را کاملاً روی صفحه خوب مخلوط نموده و درون قالب هایی که قبلاً کاملاً دیواره هایش را با روغن موجود در آزمایشگاه آغشته نموده اید پر کنید و به وسیله کشیدن ماله بر روی سطح آن قالب ها اولاً سعی کنیدکاملاً زوایای قالب بوسیله ملات پر شود و ثانیاً روی قالب ها کاملاً صاف باشند تا در نتیجه نمونه ها دارای سطوح جانبی صافی باشند پس از 24 ساعت نمونه را از قالب ها درآورید و 4 هفته پس از ساختن نمونه ها آن ها را اندازه بگیرید، اگر نیروی وارده را (P) و سطح مقطع نمونه (A) باشد، مقاومت فشاری از رابطه زیر بدست می آید.

آزمایش تعیین مقاومت فشاری آهک

آزمایش تعیین مقاومت فشاری آهک

 

 

آزمایش تعیین مقاومت خمشی آهک:

مقاومت خمشی آهک بستگی به جنس و مقدار آهک، جنس خاک و دانه بندی آن بویژه مقدار خاک رس، پخش کردن آن در خاک، روش ساختن و عمل آوردن آهک و کهنگی آن دارد و همچنین هرچه آهک پرمایه تر باشد و آن بیشتر در آب حل شود، تاب آن زیادتر می شود.

 

وسایل مورد نیاز:
1. دستگاه بارگذاری که در این آزمایش به کار می رود همان دستگاهی است که در آزمایش های گذشته شرح داده شده است.
2. ترازو با دقت 2 گرم
3. قالب مکعب مستطیلی از جنس فلز به ابعادcm 4×4×16

مصالح مورد نیاز :
1. آهک
2. آب تمیز
3. روغن
4. ماسه اوتاوا با شرایطی که گفته شد

روش آزمایش:
آزمایش خمشی آهک روی قالب های مکعب مستطیلی به ابعاد cm 4×4×16 انجام می گیرد که برای انجام آزمایش بقیه آهک را با دو برابر وزن آن ماسه اوتاوا اضافه کرده روی صفحه مخلوط ریخته و این مقدار را کاملاً با هم مخلوط نموده و درون قالبهایی که قبلاً به صورت کامل دیوارهایش را با روغن موجود در آزمایشگاه چرب نموده اید پر کنید و به وسیله ماسه بر روی سطح آن قالب ها اولاً سعی کنید که کاملاً زوایای داخلی قالب به وسیله ملات پر شود و ثانیاً روی قالب ها کاملاً صاف باشند تا در نتیجه نمونه ها دارای سطوح جانبی صافی باشند. سپس از 24 ساعت نمونه ها را از فالب ها در آورید و 4 هفته پس از ساختن نمونه ها آن ها را در زیر دستگاه بارگذاری قرار دهید و مقاومت آن را اندازه بگیرید. اگر مدول شکست (R)، نیروی وارده (P)، طول دهانه (L)، پهنای نمونه (b) باشد مقاومت خمشی را بدین روش بدست آورید.

آزمایش تعیین مقاومت خمشی آهک

آزمایش تعیین مقاومت خمشی آهک

 

 



موضوعات :
آزمایش مهندسی

درباره نویسنده

سعید فکر آزاد هستم فارق التحصیل کارشناسی مهندسی تکنولوژی عمران-عمران، طراح و علاقه مند به نوشتن در مورد معماری و تکنولوژی. نرم افزار های مورد تسلط: autocad, 3dmax,

سعید فکر آزاد 193 نوشته در بروزکد | مرجع آموزش معماری دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش حرفه ای طراحی نما