no-img
بروزکد | مرجع آموزش معماری

آزمایش تعیین غلظت نرمال گچ ساختمانی


بروزکد | مرجع آموزش معماری
>>>>آیدی اینستاگرام ادمین (navid_asefii) <<<<>>>> آیدی اینستاگرام سایت (broozcad.ir)(home_plan98)<<<<
مراحل خریدضمانت پرداخت
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

آزمایش تعیین غلظت نرمال گچ ساختمانی


آزمایش تعیین غلظت نرمال گچ ساختمانی
zip
26 f 2016


آزمایش تعیین مقاومت کششی گچ و بتن گچ


آزمایش تعیین غلظت نرمال گچ ساختمانی

 

 

 

آزمایش تعیین غلظت نرمال گچ ساختمانی

غلظت نرمال : اين نوع واحد عبارت است از تعداد اكیوالانهاى ماده حل شده اى كه در يک ليتر از محلول وجود دارد و به صورت نرمال بيان مى كنند كه در آزمايشگاه هاى شيمى اين نوع واحد غلظت كاربرد زيادى دارد

 

تعیین زمان گرفتن گچ و همچنین برای آزمایش سلامت، خمیر خالص گچ با آب حاصله از غلظت نرمال گچ باید به کار برده شود.

بنابراین لازم است که برای هر گچ معین میزان آب خمیر که غلظت نرمال را بدست می دهد مشخص شود، پس مقدار آبی که گچ به خود جذب می کند تا به غلظت نرمال برسد با استوانه ای به قطر 4 سانتیمتر و ارتفاع 10 سانتیمتر اندازه گیری می شود که در این آزمایش نسبت آب و گچ از 65% تا 80% متغیر است. در این صورت آب خمیر زمانی نرمال به حساب می آید که قطر گستردگی گچ حدود 12 سانتیمتر شود. میزان آب افزوده شده به گچ مناسب است چنانچه قطر گستردگی کمتر یا بیشتر از این مقدار باشد باید آب نمونه گچ زیاد یا کم شود مثلاً 5 درصد نسبت به وزن گچ تغییر کند.

 

مصالح لازم:
گچ
آب تمیز

 

وسایل لازم:
ترازو دقیق
لوله استوانه ای با قطر 4 سانتیمتر و ارتفاع 10 سانتیمتر
صفحه مخلوط
صفحه شیشه ای
دستکش لاستیکی
الک شماره 30 ( 6/0 میلیمتر )
استوانه ای شیشه ای 100 سانتیمتر مکعبی
کاردک

 

روش آزمایش:
برای آزمایش مفدار 300 گرم گچ ساختمانی را که از الک شماره 30 ( 6/0 میلیمتر ) عبور کرده است را وزن کرده روی صفحه مخلوط ریخته نخست با 80% نسبت به وزن گچ آب که بهتر است درجه حرارت آن 4/23 درجه سانتیگراد باشد با استفاده از دستکش لاستیکی در مدت یک دقیقه مخلوط کرده و سپس گچ را داخل لوله استوانه به قطر 4 سانتیمتر و ارتفاع 10 سانتیمتر که بر روی صفحه شیشه ای قرار داد ریخته و آنگاه استوانه را به آرامی بردارید و قطر گستردگی ملات گچ را یادداشت کنید. اگر قطر گستردگی حدوداًٌ 12 سانتیمتر شود میزان آب افزوده شده به گچ مناسب است و در این صورت آب خمیر گچ نرمال به حساب می آید یعنی آزمایش به جواب رسیده است. اما چنانچه قطر گستردگی کمتر یا بیشتر از این مقدار باشد باید آب نمونه گچ کم یا زیاد شود مثلاً 5 درصد نسبت به وزن گچ تغییر کند یعنی اگر قطر گستردگی کمتر از 12 سانتیمتر باشد آب را افزایش و اگر زیادتر از 12 سانتیمتر باشد مقدار آب را کاهش داده و در ضمن برای هر دفعه آزمایش باید 300 گرم گچ را در نظر گرفت مراحل مختلف را تا آنجا تکرار کنید که نتیجه فوق بدست آید. اگر مقدار آبی که با مخلوط کردن آن گچ قطر گستردگی 12 سانتیمتر حاصل شده است را (W) و وزن گچ را (P) بنامیم میزان غلظت نرمال گچ ساختمانی را می توان از رابطه زیر بدست آورد:

آزمایش تعیین غلظت نرمال گچ ساختمانی

آزمایش تعیین غلظت نرمال گچ ساختمانی

 

همان طور که گفته شد در بالا، 300 گرم گچ را با 65-80 درصد آب مخلوط کردیم و در داخل لوله ریختیم و لوله را بعد از 1 دقیقه را بر می داشتیم و مقدار را اندازه گیری کریدم که برابر با 12023 بود که مقدار نرمال آن 2 سانتیمتر است.



موضوعات :
آزمایش مهندسی

درباره نویسنده

سعید فکر آزاد هستم فارق التحصیل کارشناسی مهندسی تکنولوژی عمران-عمران، طراح و علاقه مند به نوشتن در مورد معماری و تکنولوژی. نرم افزار های مورد تسلط: autocad, 3dmax,

سعید فکر آزاد 193 نوشته در بروزکد | مرجع آموزش معماری دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش حرفه ای طراحی نما