no-img
بروزکد | مرجع آموزش معماری

مطالعات بیمارستان,رساله بیمارستان,طرح نهایی بیمارستان


بروزکد | مرجع آموزش معماری
>>>>آیدی اینستاگرام ادمین (navid_asefii) <<<<>>>> آیدی اینستاگرام سایت (broozcad.ir)(home_plan98)<<<<
مراحل خریدضمانت پرداخت
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

مطالعات بیمارستان,رساله بیمارستان,طرح نهایی بیمارستان


مطالعات بیمارستان,رساله بیمارستان,طرح نهایی بیمارستان
zip
23 f 2016


مطالعات بیمارستان,رساله بیمارستان,طرح نهایی بیمارستان

مطالعات بیمارستان,رساله بیمارستان,طرح نهایی

مطالعات بیمارستان,رساله بیمارستان,طرح نهایی

توضیحات:مطالعات بیمارستان,رساله بیمارستان,طرح نهایی بیمارستان

تعداد صفحات:182

بسیار جامع (کامل)

چکيده :

هدف کلي اين طراحي بيمارستاني ميباشد که در آن به مسائل رواني درمان نيز توجه شده باشد بهگونهاي که با در نظر گرفتن موارد محيطي چون رنگ، نور و صوت و … در طراحي فضا در کنار عوامل عملکردي لزمه هر بيمارستان بهبود بيماران سريعتر گردد و تحقيق حاضر با ارائه رهنمودها و روشهايي در زمينه طراحي فضاهاي درماني )بيمارستانها( با رعايت اصول علمي در طراحي فضاهاي داخلي و تأثير محيط در درمان بيماران جهت نيل به اهداف بيان شده ميپردازد، تغييرات جديد در سبک معماري و طراحي داخلي بيمارستانها ميتواند در بهبود وضعيت سلمت بيماران نقش مهمي ايفا کند، از جمله مواردي که جهت نيل به اين منظور مورد بررسي قرار ميگيرد تأثير نور، رنگ و صوت در محيطهاي درماني ميباشد، اهميت اين موارد زماني روشنتر خواهد گرديد که تفاوت در ميزان بهبود بيماران در يک سطح از بيماري ولي در شرايط متفاوت محيطي مورد بررسي قرار گيرد.

عواملي که شايد کمتر کسي به اهميت آن توجه کند. روش به کارگيري در تحقيق حاضر تحليلي –

کاربردي ميباشد که به صورت توصيفي – تحليلي انجام ميگيرد، در تحقيق حاضر به اين نتيجه ميرسيم که اگر توجه به زيبايي و مسائل روانشناختي در طراحي معماري را در کنار عوامل کارايي، ايستايي و اقتصاد يکي از واجبات فرآيند خلق آثار معماري بدانيم، جايگاه اين مهم به خصوص در طراحي فضاهاي بهداشتي و درماني مرتبهاي مهمتر را ميطلبد. ايجاد فضاهاي شاداب و آرامشبخش براي مخاطبان فضاهاي درماني که به طور موقت دچار آسيبهاي جسمي يا روحي شدهاند و حتي براي پرسنل زحمتکش جامعه پزشکي که همواره با افراد بيمار وآزرده مواجه هستند امري انکار ناپذير ميباشد. هر بيمارستان مجموعهاي است بسيار پيچيده و متنوع از نيازها، تضادها، تجهيزات و امکانات، بنابراين بايد به دقيقترين و کارآمدترين نحو طراحي شوند تا حاصل کار مقبول گردد. در نتيجه مي توان با ايجاد مولفه ها و ارزش هاي موجود در حوزه ي روانشناسي محيط و بهره بري از آنها اين پيچيدگي ها را سهل و آسان نمود. محيطي منطبق،سازگار وآرماني براي استفاده کنندگان به کمک علم جديد روان شناسي محيط و چه بسا اين علم در فرايند درمان نيز موثر خواهد بود.

فهرست

عنوان                                                                                                                                     صفحه فصل اول : کليات

١-١- انواع روش هاي تحقيق ………………………………………………………………………………………………………٢

١-٢- تحقيق تاريخي ………………………………………………………………………………………………………………….٢

١-٣- تحقيق توصيفي …………………………………………………………………………………………………………………٣

١-٣-١- تحقيق برآوردي …………………………………………………………………………………………………………..٣

١-٣-٢- تحقيق ارزشيابي ……………………………………………………………………………………………………………٣

١-٣-٣- مطالعه موردي ………………………………………………………………………………………………………………٣

١-٣-٤- مطالعه پيمايشي …………………………………………………………………………………………………………….٤

١-٣-٥- تحقيق تکاملي)توسعهاي (……………………………………………………………………………………………….٤

١-٣-٦- مطالعات همبستگي ……………………………………………………………………………………………………….٤

١-٣-٧- تحقيقات پس از وقوع …………………………………………………………………………………………………..٥

١-٣-٨- تحقيق تجربي ………………………………………………………………………………………………………………٥ فصل دوم : بررسي نمونه هاي موجود

٢-١- بيمارستان قلب ايندياناپوليس آمريکا…………………………………………………………………………………….٧

٢-٢- بيمارستان منطقهاي يوتاه آمريکا   ………………………………………………………………………………………..١١

٢-٣- بيمارستان آپادانا ……………………………………………………………………………………………………………….١٥

٢-٤- وظايف بخش کمکهاي اوليه فوري ……………………………………………………………………………………..١٨ فصل سوم : شناخت محيط پيرامون طرح

٣-١- مطالعات جغرافيايي، اقليمي، طبيعي………………………………………………………………………………………٢٠

الف

 

٣-١-١- جغرافياي سياسي وموقعيت جغرافيايي………………………………………………………………………………٢٠

٣-١-٢- موقعيت عمومي استان لرستان………………………………………………………………………………………….٢٠

٣-١-٣- اقليم …………………………………………………………………………………………………………………………..٢٣

٣-١-٤- باد ……………………………………………………………………………………………………………………………..٢٧

٣-١-٥- ناهمواريها……………………………………………………………………………………………………………………٣٢

٣-٢- نقشه هوايي از منطقه لرستان………………………………………………………………………………………………..٣٢

٣-٣- سابقه تاريخي شهر دورود…………………………………………………………………………………………………..٣٣

٣-٤- موقعيت و جمعيت شهر دورود…………………………………………………………………………………………….٣٥

٣-٥- کشاورزي دورود………………………………………………………………………………………………………………٣٦

٣-٦- گويش مردم دورود…………………………………………………………………………………………………………..٣٦

٣-٧- مشخصات اقليم سرد – ويژگيها…………………………………………………………………………………………..٣٦

٣-٧-١- بازشوها و پنجره ها ……………………………………………………………………………………………………….٣٧

٣-٧- ٢- فرم بناها……………………………………………………………………………………………………………………..٣٧

٣-٧-٣- پوشش سطوح بناها……………………………………………………………………………………………………….٣٨

٣-٨- دليل انتخاب سايت………………………………………………………………………………………………………….٣٨ فصل چهارم : معرفي طرح

٤-١-بخش اول…………………………………………………………………………………………………………………………٤٠

٤-١-١- شرح مباني نظري وايده هاي طراحي………………………………………………………………………………..٤٠

٤-١-٢- معـماري ايراني…………………………………………………………………………………………………………….٤٠

٤-١-٣- مفاهيم و شالوده سنتي در معماري ايران ……………………………………………………………………………٤٣

 

٤-١-٤- هماهنگي در اجزا و کل…………………………………………………………………………………………………٤٤

٤-١-٥- رنگ………………………………………………………………………………………………………………………….٤٤

٤-١-٦- عامل نور …………………………………………………………………………………………………………………….٤٤

٤-١-٧- عامل آب …………………………………………………………………………………………………………………..٤٥

٤-١-٨- اصل سلسه مراتب…………………………………………………………………………………………………………٤٥

٤-١-٩- اصل نظم …………………………………………………………………………………………………………………….٤٦

٤-١-١٠- اصل تقارن………………………………………………………………………………………………………………..٤٦

٤-١-١١- اصل مقياس و تناسب………………………………………………………………………………………………….٤٦

٤-١-١٢- ارتباط تباين فضايي )تضاد(………………………………………………………………………………………….٤٧

٤-١-١٣- حس وحدت……………………………………………………………………………………………………………..٤٧

٤-٢- مشخصات معماري ايراني از ديدگاه اساتيد ………………………………………………………………………….٤٨

٤-٢-١- استاد يعقوب دانشدوست ……………………………………………………………………………………………….٤٨

٤-٢-٢- استاد پير نيا ………………………………………………………………………………………………………………….٥٠

٤-٢-٣- سيد هادي مير ميران……………………………………………………………………………………………………..٥٢

٤-٣- معماري و حرکت……………………………………………………………………………………………………………..٥٣

٤-٤- نور در معماري …………………………………………………………………………………………………………………٥٤

٤-٥- وجه تسمية بيمارستان…………………………………………………………………………………………………………٥٥

٤-٦- بيمارستان جندي شاپور………………………………………………………………………………………………………٥٦

٤-٧- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………..٥٨

٤-٨- مخاطب شناسي…………………………………………………………………………………………………………………٥٨

ج

 

٤-٩- بيمارستان سازي چيست ؟…………………………………………………………………………………………………..٥٨

٤-١٠- بيمارستانها……………………………………………………………………………………………………………………..٦٠

٤-١١- کلينيک ها…………………………………………………………………………………………………………………….٦٠

٤-١٢- تشکيلت داخلي بيمارستان………………………………………………………………………………………………٦١

٤-١٣- موقعيت قرارگرفتن بناي بيمارستان…………………………………………………………………………………….٦١

٤-١٤- جهت بيمارستان……………………………………………………………………………………………………………..٦٢

٤-١٥- المان هاي فونکسيونل بيمارستان………………………………………………………………………………………..٦٢

٤-١٦- اصول اساسي تشکيلت بيمارستان……………………………………………………………………………………..٦٣

٤-١٧- بيمارستان عمومي……………………………………………………………………………………………………………٦٨

٤-١٨- ساختار فني واجرايي ……………………………………………………………………………………………………….٧٠

٤-١٨-١- ملحظات طراحي سازه بيمارستان ………………………………………………………………………………..٧٠

٤-١٨-٢- آيين نامه ها و دستورالعمل هاي طراحي مرتبط………………………………………………………………..٧١

٤-١٨-٣- مباحث انتخاب سيستم سازه اي مناسب…………………………………………………………………………..٧١

٤-١٨-٤- سيستم هاي تهويه……………………………………………………………………………………………………….٧٣

٤-١٨-٥- تهوية مطبوع ساختمان…………………………………………………………………………………………………٧٣

٤-١٨-٦- انتخاب سيستم تأسيسات مناسب……………………………………………………………………………………٧٤

منابع و مآخذ ……………………………………………………………………………………………………………………………..٨١

…………………………………………..

فصل اول

کليات

-١- انواع روش هاي تحقيق

تحقيق و پژوهش براي آگاهي و شناخت مجهولت و پي بردن به مسائل ناشناخته صورت ميگيرد در انسان ميل به داشتن و کشف حقايق حالت فطري داشته و همين امر يکي از عوامل مؤثر در پيشرفت امر تحقيق و ايجاد روشهاي مختلف بوده است انسان همواره براي رسيدن به مقصود و حل مشکلت، راههاي مختلف را تجربه مينمايد و مناسب ترين راه و روش را انتخاب ميکند بنابراين روش تحقيق عبارت از بکارگيري راه و روش خاصي است که اطلعات مناسبتر و بيشتر را درباره موضوع مورد مطالعه فراهم نموده و عوامل و علل مرتبط بدان را مشخص نمايد.

در علوم مختلف از روشهاي مخصوص و متفاوت براي مطالعه و بررسي استفاده ميشود تا شناخت موضوع تحت بررسي را ممکن گرداند درعلوم انساني نيز روشهاي تحقيق بصورتهاي گوناگون تقسيمبندي شدهاند که رايجترين آنها به قرار زير است )لزم به توضيح است که تعيينکننده نوع روش تحقيق مربوط به ماهيت سؤال مورد بررسي و نوع اطلعاتي است که براي شناخت موضوع, جمعآوري ميشود.

١.       روش تاريخي historical method

٢.       روش توصيفي descriptive method

٣.       روش تجربي experimental

در زير به توضيح مختصر هر يک از اين روشها ميپردازيم :

١-٢- تحقيق تاريخي

تحقيق تاريخي فعاليتي است براي شناخت واقعيتهاي گذشته و يک از دشوارترين انواع پژوهش است اين تحقيق وقايع مربوط به گذشته را مورد تعبير و تفسير و ارزيابي قرار ميدهد. در اين روش هدف اين است که وقايع گذشته دقيق و درست شناسايي شوند تا وضع موجود بهتر درک گردد در روشهاي ديگر مانند توصيفي يا تجربي محقق ميتواند نمونه مورد مطالعه را با ميل خود انتخاب نمايد, اما در تحقيق تاريخي مجبور است فقط اطلعات و اسنادي را که از گذشته باقي ماندهاند مورد بررسي قرار دهد بررسي وضع تعليم و تربيت ايران در دوران قاجار نمونهاي از تحقيق تاريخي است بررسي روند آموزش عالي ايران از تشکيل دانشگاه جنديشاپور تا تأسيس دارالفنون مثال ديگري از اين نوع تحقيق ميباشند.

١-٣- تحقيق توصيفي

مطالعات توصيفي برعکس تحقيقات تاريخي در مورد زمان حال به بررسي ميپردازد. اين نوع تحقيق به توصيف و تفسير شرايط و روابط موجود ميپردازد اين گونه تحقيق وضعيت کنوني پديده يا موضوعي را

مورد مطالعه قرار ميدهد و داراي انواع گوناگوني بدين قرار است :

١-٣-١- تحقيق برآوردي

موقعيت يک پديده را در يک زمان توصيف ميکند اين روش هيچگونه فرضيهاي را پيشنهاد نميکند روابط متغييرها را مورد مطالعه قرار نميدهد و براي اقدامات بعدي توصيهاي نميکند بلکه صرفاً موقعيت موجود را توصيف ميکنند مثال توصيف پيشرفت دانشجويان در جهت اهداف آموزشي دروس در يک زمان معين يا سرشماري عمومي براي مشخص نمودن وضعيت جمعيت کشور.

١-٣-٢- تحقيق ارزشيابي

اين روش به ارزشگذاري درباره فوائد اجتماعي, مطلوب بودن يا مؤثر بودن يک فرايند, محصول, يا برنامه ميپردازد و به کاربرد يافتههاي خود توجه دارد .اين نوع تحقيق اغلب با توصيههايي در جهت اقدامات سازنده همراه ميباشد و در پي يافتن قوانين کلي و قابل گسترش به ساير موقعيتها نيست. مثال: بررسي ميزان ثمربخشي برنامههاي آموزشي دانشگاهها, اجراي برنامه رشتههاي علوم پايه تا چه اندازه   صلحيتهايي را که کميته برنامهريزي دانشگاهها تدوين نمودهاند .س

ميتوان مطالعات پيگيري (follow- up study) را يکي از انواع تحقيق ارزشيابي دانست اين نوع تحقيق افراد را پس از گذراندن يک دوره آموزشي يا يک دوره درماني و يا دوره تحصيلي مورد مطالعه قرار ميدهد هدف اين نوع مطالعه اين است که مشخص کند تأثير مؤسسه يا دوره خاص بر افراد چه بوده است اين نوع مطالعه ميتواند اطلعات مفيدي را در مورد دورههاي آموزشي يا کار مؤسسات در اختيار قرار دهند تا بتوان تغييرات لزم را در برنامهها به عمل آورد مثال : مطالعه موفقيت در شغل و يا موفقيت در يافتن شغل فارغالتحصيلن دانشگاهها يا ارزيابي پيامدهاي آموزش ضمن خدمت اعضاي هيأت علمي دانشگاهها در آموزش

١-٣-٣- مطالعه موردي

عبارت از مطالعه عميق و گسترده يک مورد در مدت زمان است. در اين روش يک فرد يک خانواده, يک گروه و يا يک دانشگاه مورد مطالعه دقيق و همه جانبه قرار ميگيرد هدف مطالعه شناخت کليه متغيرهاي

مربوط به مورد است بهترين مثال در اين مورد مطالعه پزشکي يا روانکاوي روي يک فرد است اين روش ميتواند به عنوان زمينهاي براي مطالعات وسيع بعدي مورد استفاده قرار گيرد.

١-٣-٤- مطالعه پيمايشي

اين روش شامل جمعآوري اطلعات به طور مستقيم از گروهي از افراد است نمونه مطالعات پيمايشي معمولً بزرگ است) از ١٠٠ تا ٢٥٠ ميليون نفر ( به وسيله اين روش اطلعات مختلفي را ميتوان بدست

آورد که کلً شامل ٣ نوع ميباشند:

اطلعات در مورد واقعيتها, عقايد و رفتارها, واقعيت عبارت است يک پديده يا ويژگي که بتوان آن را مشاهده نمود و شامل متغيرهايي نظير سن, نژاد جنس، درآمد و سالهاي تحصيل ميباشند. به طور کلي واقعيتها شامل هر چيزي هستند که بتوان آن را مورد رسيدگي قرار داد . عقيده عبارت از بيان يک پاسخ احساس و يا يک رفتار عمدي است . عقايد را ميتوان به طور عيني اندازه گرفت اما نميتوانند مورد رسيدگي قرار گيرند. رفتار شامل عمل است که توسط فرد صورت ميگيرد.

تحقيق پيمايشي متغيرهاي محدودي را در مورد تعداد زيادي از افراد مورد مطالعه قرار ميدهد. مؤسسه کالوپ از اين روش براي بررسي عقايد مردم در سياست وتجارت استفاده ميکنند. پژوهشگران در اقتصاد، مردمشناسي، روانشناسي، بهداشت و تعليم وتربيت از اين روش استفاده ميکنند. تحقيق پيمايشي، برعکس تحقيق تاريخي با پديدههايي که در زمان حال اتفاق ميافتند سروکار دارند.

١-٣-٥- تحقيق تکاملي)توسعهاي(

شامل داشتن اطلعات دقيق در زمينههاي توسعه برنامهها و رشد و تکامل افراد ميباشد. اين نوع مطالعه به بررسي ميزان تغييرات و الگوهاي برنامهها و يا رشد افراد در طول مدت زمان ميپردازد و ممکن است به دو روش طولي )تداومي( و عرضي)مقطعي( صورت گيرد.

١-٣-٦- مطالعات همبستگي

يکي از روشهاي بسيار متداول در تحقيقات توصيفي است که به بررسي روابط دو متغير ميپردازد. در مطالعاتي که بمنظور تدوين فرضيه و يا آزمون آن تدوين شدهاند ميتوان از روش همبستگي استفاده نمود.

براي محاسبه همبستگي بين دو متغير از ضريب همبستگي استفاده ميشود چون ممکن است متغيرهاي تحقيق از نوع مقياسهاي مختلف اندازهگيري )اسمي, رتبهاي, فاصله, نسبي( باشد. بنابراين براي محاسبه ميزان ارتباط بين دو متغيير از ضرايب مختلف همبستگي استفاده ميگردد. ضريب همبستگي بين ١+ تا ١-4در تغيير است .

١-٣-٧- تحقيقات پس از وقوع

اين نوع تحقيقات به بررسي روابط علت و معلولي بوسيله بررسي پيآمدهاي موجود ميپردازد. اگر سؤال تحقيق هنگامي مطرح گردد که مقدار متغير مستقل قبلً و بطور طبيعي مشخص باشد, چنين تحقيقي را بعد از وقوع مينامند. محقق کار خود را با مشاهده و بررسي متغيير يا متغييرهاي وابسته شروع ميکند تا بتواند به متغيير يا متغييرهاي مستقل برسد. درواقع از معلول شروع ميکند تا بتواند علت را جستجو کند. بررسي علل خودکشي, علل حوادث رانندگي, يا علل طلق مثالهايي از تحقيقات پس از وقوع ميباشند. لزم به تذکر است که برخي از دانشمندان اين تحقيق را از نوع توصيفي جدا نموده و آن را در طبقهبندي مجزايي به همين اسم قرار ميدهند.

١-٣-٨- تحقيق تجربي

تحقيق تجربي يا آزمايشي يکي از دقيقترين و کارآمدترين روشهاي تحقيق است که براي آزمون فرضيهها مورد استفاده قرار ميگيرد هدف اين تحقيق بررسي تأثير محرکها, روشها و يا شرايط خاص محيطي بر روي يک گروه آزمودني ميباشد. از خصوصيات روش تجربي اين است که ضمن دستکاري يا مداخله در متغيرها ( Manipulation or Intervention)و کنترل شرايط (control)نتايج بدست آمده را در مورد گروهي که با انتساب ( Randomization)تصادفي انتخاب شدهاند ,مورد مشاهده قرار ميدهد.

در اين تحقيق, پژوهشگران به منظور کشف روابط علت و معلولي يک يا چند گروه را به عنوان گروه تجربي تحت شرايط خاص )متغير مستقل( قرار ميدهد و نتايج را )متغير وابسته( با گروه و يا گروههاي گواه که تحت چنان شرايطي نمودهاند, مقايسه ميکند. بررسي اثرات دو روش مختلف تدريس )متغير مستقل( در پيشرفت تحصيلي )متغير وابسته( دانشجويان دانشگاه با استفاده از گروههاي تجربي و گواه, با بررسي اثرات يک برنامه آموزشي استعمال مواد مخدر نمونههايي از تحقيقات تجربي هستند.

هنگامي که انتخاب افراد تحت تجربه بصورت تصادفي ممکن نباشد و يا نتوان متغييرهاي مستقل را کاملً دستکاري و يا در آنها مداخله نمود از روش تحقيق نيمه ـ تجربي Quasi-Experimental يا شبيه تجربي استفاده ميشود. اغلب تحقيقاتي که در مورد انسان و به شيوه تجربي انجام ميگيرد, معمولً از نوع شبيه تجربي ميباشند.

فصل سوم

بررسي نمونه موردي

و دیگر توضیحات…………………………………………..

تعداد صفحات رساله:182

فرمت فایل:word

قابلیت پرداخت با کلیه کارت های بانکی

درگاه پرداخت شماره یک

کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .

درگاه پرداخت شماره دو

[purchase_link id=”10036″ text=”خرید” style=”button” color=”blue”]

 

  • برای دیدن سایر رساله های معماری اینجا کلیک کنید.
  • برای دیدن پاورپوینت های معماری اینجا کلیک کنید.
  • برای دیدن نقشه اتوکدی بیمارستان اینجا کلیک کنید.


برچسب‌ها :
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

درباره نویسنده

نوید آسفی هستم دارای مدرک کارشناسی مهندسی معماری و کارشناسی مهندسی تکنولوژی عمران-عمران , به طراحی های مهندسی علاقه شدید دارم , و به علت علاقه به طراحی و شناخت سبک های معماری تصمیم به فعالیت اینترنتی در هر دو زمینه عمران و معماری گرفته , و در حال حاضر به عنوان مدیر و سردبیر سایت بروزکد فعالیت می کنم. نرم افزار های مورد تسلط: autocad , 3dmax , sketchup , photoshop , cinama 4d , v-ray

مدیریت 1094 نوشته در بروزکد | مرجع آموزش معماری دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش حرفه ای طراحی نما