no-img
بروزکد | مرجع آموزش معماری

دانلود پروژه پاورپوینت معماری چین بسیار کامل


بروزکد | مرجع آموزش معماری
>>>>آیدی اینستاگرام ادمین (navid_asefii) <<<<>>>> آیدی اینستاگرام سایت (broozcad.ir)(home_plan98)<<<<
مراحل خریدضمانت پرداخت
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

دانلود پروژه پاورپوینت معماری چین بسیار کامل


PPT
دانلود پروژه پاورپوینت معماری چین بسیار کامل
ppt
24 f 2020


دانلود پروژه پاورپوینت معماری چین

پاورپوینت معماری چین بسیار کامل برای درس آشنایی با معماری جهان ،در 58 اسلاید بوده  این پروژه توسط مهندسین سایت بروزکد تهیه شده است،در ادامه میتواندی پروژه معماری چین  و پروژه های مشابه ان را از فروشگاه معماری سایت بروزکد دانلود کنید.

دانلود پروژه پاورپوینت معماری چین

درس آشنایی با معماری جهان

 پاورپوینت معماری چین

تاريخ چين

کشوری در شرق آسیا. چین پرجمعیت ترین و یکی از وسیعترین کشورهای جهان است. پایتخت آن پکن می باشد، شانگهای مهمترین شهر و بندر آن است. نام چین از نام خاندانی به همین نام گرفته شده‌است که هم‌زمان با سلسله اشکانیان، بر چین فرمان می‌راندند.این نام از راه زبان پارسی به دیگرزبان‌ها راه یافت.

چین تاریخ کهنی دارد. گاهی به گونه یکپارچه و گاهی به مانند چند کشور جدا از هم بوده‌است. همواره همسایگان به این سرزمین می‌تاخته‌اند و از آن دسته مغولها بودند که در روزگار چنگیز خان چین را تصرف کردند

مطالب مرتبط:

معماری چین باستان و معماری ژاپن

دانلود پاورپوینت معماری هند

دانلود پروژه پاورپوینت معماری چین

دانلود پروژه معماری مرمت و ابنیه

دانلود پروژه معماری روستا

برای دانلود مطالعات معماری کلیک کنید.

برای دانلود نقشه اتوکد کلیک کنید.

برای دانلود پروژه معماری کلیک کنید.

برای دانلود رساله معماری کلیک کنید.

پیج اینستاگرامی پر از نقشه های ویلایی پیشنهاد میکنم حتما تو اینستاگرام فالوش کنید.

حوم پلان 98

پلان معماری

 ای دی پیج  : home_plan98@

تمدن چين

تمدن چین که از شرق به اقیانوس کبیر محدود می شود قدمتی نزدیک به ۷۰۰۰ سال دارد.باستانشناسان در کاوش های به عمل آمده در استان های شمالی چین با بقایای ” مرد پکنی ” مواجه شدند که به حدود ۵۰۰۰ سال قبل مربوط می شود.اطلاعات ما از زندگی چینی ها به دوران نو سنگی منتهی می شود که احتمالاً به قسمت شمالی و مرکزی چین مربوط بوده است.فضای مسکونی آنها به صورت گرد یا دیوار های خشتی ساخته می شد که با کاه پوشیده می شدند.در حدود ۲۵۰۰ سال ق.م در زمان سلسله zhou مردم چین وارد مرحله کشاورزی شدند و نخستین دهکده ها و خانه ها در این دوران بوجود آمد.

چینی ها اختراعات سودمندی در زمینه هنر های کاربردی چون تولید و بافندگی ابریشم ، ساختن ظروف چینی، کاغذ و نیز صنعت چاپ در هزاره اول بعد از میلاد ارائه دادند.

چين از نظر جغرافيايي

سرزمین چین در دورترین قسمت شرقی آسیا دارای تنوع جغرافیایی خاص خود می باشد.از نظر جغرافیایی می توان این سرزمین را به سه بخش تقسیم نمود :

۱-بخش شمالی یا دره رود یانگ تسه را در بر می گیرد.

۲-بخش میانی که شامل مناطق کوهستانی است.

۳-بخش جنوبی که دره رود زرد را در بر می گیرد.

فلسفه ، دين و هنر چين

هنر و دین در چین رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند.پرستش طبیعت، کوه ها و زمین، اعتقاد به موجودات آسمانی و زمینی و پرستش نیاکان ریشه های کهنی در فرهنگ چین دارد.ادبیات، شعر ، نقاشی، فلسفه و معماری چینی آمیخته با ذهنیات اعتقادی آنها است.نوعی خط تصویری بر اساس پندارنگاری با سابقه ای کهن در این کشور وجود دارد که امتیاز آن در این است که مردم مختلف چین با زبان های گوناگون همگی قادر به خواندن آن هستند.

ادیان و فلسفه های گوناگونی در این کشور رواج داشته که مهمترین آنها اندیشه های کنفوسیوسی،دائوئی(تائوئی) و. بودایی بوده است.کنفوسیوس(۴۰۷-۵۵۱ ق.م) مبلغ وفاداری ، نظم و احترام بود و فلسفه او بر بنیان “ذن” یعنی عواطف و مهر و محبت انسانی قرار داشت.عشق به آبا و گذشتگان در اندیشه کنفوسیوس جایگاهی ارجمند داشته است.

“لائوتسه” (قرن ششم ق.م) بنیانگذار ائویسیم بود که اندیشه های او در کتاب “دائوجینگ” بیان گردیده است.به عقیده او انسان در حقیقت جزئی از کاینات است و باید به طور تام و تمام با آن همساز و همنوا باشد.کائنات نیز تابع اصول “یین” و “یانگ” می باشند که یین نیروی مونث و یانگ نیروی مذکر است.نماد دائوئیسم بیانگر اتحاد یین و یانگ است و آن دایره ای شامل دو بخش است : بخش سیاه نشانه یین و بخش سفید نشانه یانگ است.در عین حال هر بخش نقطه ای از ضد خود را نیز در بر دارد. در اطراف دایره هشت عنصر آسمان، زمین، رعد، هوا، آب،آتش،کوه و دریاچه نشان داده شده است.

آیین بودایی در حدود قرن دوم میلادی از طریق جاده ابریشم از هند به چین رشیده و پیروان بسیار یافته که بخشی از معماری معابد چین مربوط به آیین بودایی است.

وضعيت عمومي معماري چين

معماری منحصر به فرد چین ،بخش مهمی از تمدن درخشان چین می باشد و با معماری غربی و اسلامی سه سیستم بزرگ معماری دنیا را تشکیل می دهد.

معماری چین یگانه سیستم معماری در جهان است که ترکیب بندی چوبی عمد ه ان میباشد که تجلی بخش عمیق اصول اخلاقی چینی ها و دیدگاه های زیبائی ،ارزش و طبیعت است .

خصوصیات عمده هنر معماری چین که بر اساس سنن عمیق فرهنگی مبتنی است به قرار ذیل است : اول اینکه به علت برجسته ساختن ایده تقدم قدرت امپراتوری بر هر چیز و نظریه طبقاتی موفقیتهای حاصله دربرنامه ریزی قصرها و شهرها بیشتربوده است .

دوم اینکه به زیبایی مجتمع توجه خاصی شده لذادر ترکیب بندی عمده معماریها شکل برقراری خانه ها وحیاط ها طوری است که دو طرف همانند اهرم متقابل عمل کنند .

سوم اینکه به طبیعت به هماهنگی عالی معماری با طبیعت عطف توجه خاصی شده است . در تاریخ چین در زمینه خصوصیات هنری و سبک و شیوه های سازندگی و طراحی معماری به تبادلات با خارج اهمیت زیادی داده شده و این مساله بر معماری ژاپن،کره ،ویتنام و مغولستان تاثیرات زیادی داشته است

 

معماري و شهرسازي چين

بر طبق آیین های ذن و فلسفه کنفوسیوس ، پایتخت ها، قصر ها و ساختمان های حکومتی نقشه های خاص داشته و بر طبق دستورات و هنر فنگ شویی و به جز موارد استثنایی همگی رو به جنوب قرار داشتند. اکثر دشمنان چین از شمال به این کشور حمله ور می شدند و نیز باد که محصول را از بین می رود و موجب قحطی می گردید نیز از جانب شمال می ورزید و بنابراین طبیعی بود که دروازه اصلی شهر رو به جنوب باز شود. پایتخت ایده آل باید نقشه مربع داشته و قصر در مرکز آن و دارای چهار دروازه در جهات چهار گانه باشد که دروازه اصلی آن رو به جنوب در امتداد محور اصلی شهر قرار گرفته باشد.

خیابان ها شبکه شطرنجی را به وجود می آورند که همراه با بلوک های مسکونی نمادهایی از آسمان گرد و زمین چهار گوش اند. دیوار های حجیم و بلند و خندق عریض و عمیق دور شهر و نیز دور قصر و برج های بزرگ روی دیوار نماد هایی از امنیت و حفاظت هستند که در عین حال امپراطور را موجودی دور از دسترس مردم عادی نشان می دهند. معماری چنین نیز همانند سایر هنر های آن از گستردگی و تنوع فراوان برخوردار است. هر چند آثار معماری آنان به علت استفاده از مصالح کم دوام از بین رفته اما آنچه از این آثار باقیمانده گویای این حقیقت است که آثار چینی در حد معماری مصر و بین النهرین و ایران باستان بوده است

در چین از واحد های استاندارد برای شکل دادن به فضای درونی و بیرونی استفاده می شود.که این مدول جیان Jianنام دارد.سازماندهی فضایی در معماری کلاسیک چینی بسیار ساده و سر راست است. ایده اصلی آن مبتنی بر کاربرد “جیان” به عنوان یک واحد استاندارد است که قابلیت توسعه و تکرار برای شکل دادن به یک بنای منفرد یا یک مجتمع ساختمانی را دارا می باشد. جیان یک اتاق یا فضای مستطیل شکل است که به وسیله دیوار ها یا ستون ها که آن را از اتاق ها یا فضاهای مجاور جدا می کنند تعریف می شود جیان می تواند در امتداد محور افقی یا عمودی گسترش یافته به یک تالار Ting تبدیل شود. یک محور طولانی تر نیز می تواند برای اتصال تالار های متعدد به یکدیگر به کار گرفته شود که در آن صورت یک گروه ساختمانی (مجتمع) یا حتی یک شهر به وجود می آید

قدمت مدول جیان به عهد سلسله شانگ می رسد که حفاری های به عمل آمده در پایتخت این سلسله نشان داده شده است که در آن زمان واحد استاندارد جیان و سازه اسکلتی چوبی به کار می رفته و نیز استاندارد کردن ساختمان ها از آن زمان آغاز شده است. ابعاد یک جیان ۶ × ۳ متر بوده است.

دومین ویژگی معماری کلاسیک چینی، ساختار متقارن و قائم الزاویه طرحهاست که نمایش مستقیم تصور چینی ها از کیهان و جهان است.چینی ها بر خلاف غربی ها تمام ساختمان های یک مجموعه را در یک نظم قائم الزاویه و یا در امتداد یک محور طولی سازمان می دهند و تالار ها به وسیله حیاط ها از یکدیگر جدا می شوند.

این حیاط ها فضاهای اصلی هستند که عملکرد های مهمی در آنها انجام می گیرد و لذا نمی توان آنها را فضای دست دوم که به طور اتفاقی به وجود می آیند، دانست معمولاً در مجموعه محور عمودی، محور اصلی عمل می کنند.

محور بندي ساختماهاي چين

در طراحی محوری واحد های ساختمانی یک مجموعه، ساختمان اصلی در مرکز محور اصلی قرار می گیرد و تالار های در چپ و راست و یا در جلو و عقب آن سازماندهی می شوند .

برخی اوقات یک تالار فرعی دیگر در جبهه جنوبی حیاط افزوده می شود و نتیجتاً یک حیاط مرکزی با چهار طرف و دیوارهایی که مجموعه را محصور می کنند به وجود می آید که اصلی ترین شکل در حیاط های چینی است و امروزه هم اجرا می گردد.

نوع دیگر از این سازماندهی فضایی که Lang Yvan یا حیاط روقدار نامیده می شود به این صورت است که تالار اصلی روی محور اصلی در یک طرف و تالار هایی در چپ و راست آن قرار می گیرد که بوسیله رواقها یا غلام گردشها به یکدیگر متصل می شوند.

روش دوم سازماندهی ساختمان های یک مجموعه، طراحی مرکز گرا است که این سازماندهی برای بناهای پر شکوه و یادمانی به کار رفته است. این ترکیب بندی بر اساس محور های عمود بر هم شکل می گیرد که محل ساختمان های اصلی در تقاطع آنهاست و کلاً از اطراف با تالار جنبی و رواقها و سایر ساختمانها محصور می شوند. در این روش یک مجموعه ساختمانی که در اطراف هر دو محور متقارن است به دست می آید.

ساختمانها قصرها و كاخ ها

ساختمان قصرها و کاخ ها یا به عبارت دیگر ساختمانهای دربار بناهای عطیم و پرابهت وشکوهمندی میباشند که امپراطوران بمنظور استحکام سلطه خود ، تقدم اعتبار قدرت سلطنتی و ارضای نیازمندی زندگی مادی و معنوی بنا کرده اند.

معمولا این گونه کاخها و قصرهای درباری پرابهت و مجلل و سنگفرش شده از آجرهای زراندود و مواد یشمی است و تاکنون نیز جلال و درخشندگی خاص خود را حفظ کرده است.
خصوصیات مشخص آن گنبد بسیار بزرگ و شیروانی ان پوشیده از آجرهای کاشی زرد رنگ وهمچنین نقاشیهای پرطمطرق، سقوف گنبدی باحکاکی های ظریف و زیبا ، زیرسازی مستحکم ، پارتیشن ها،تراورزها و ستونهای سنگ مرمری و بناهای متنوع و رنگارنگ حاشیه آن میباشد.

قصر باستاني بيجينگ

قصرهای باستانی بیجینگ نماینده معماری قصرهای چین بشمار می رود وشهر ممنوعه نیز نامیده می شود و قصرهای سلطنتی سلسله های “مین ” و ” چینگ ” بوده است و جمعاً ۲۴ امپراطور در این قصرها زندگی کرده اند.این قصرهای باستانی ۷۲۰هزار متر مربع مساحت دارد و بیش از۹ هزار اطاق را شامل می شود.دیوار سرخ رنگ به ارتفاع چند متر و به طول بیش از ۳۴۰۰ متر شهر ممنوعه را احاطه کرده و بیرون این دیوار رودخانه حفاظتی جاری است.

قصرهای باستانی به دو بخش تقسیم می شود : بخش جلو محل برگزاری مراسم مهم و بزرگ.

بخش عقبی این قصرها که ” دربار درونی نام دارد ، مکانهای انجام امور سیاسی و کشورداری برای امپراتور و کاخ های اقامت زنان وندیمه های دربار می باشد

كاخ پودالا

این کاخ محل فعالیتهای سیاسی و مذهبی و مسکن لاماهای سلسله های تبت و بزرگترین معماری های بلند باستانی موجود در تبت است

سال۱۶۴۵ میلادی کاخ پودالا از سوی دالایی پنجم دو باره تعمیر و مرمت شد پروژهای عمده ظرف ۵۰ سال ادامه داشت. سپس ساخت ان تا بیش از ۳۰۰ سال ادامه یافت . بیرون این کاخ ۱۳ طبقه با بلندای ۱۱۰ متر ساخته شده است ساختار کاخ ترکیبات سنگی و چوبی است و دیوار کاخ با سنگ خارا ساخته شده است ضخیم ترین قسمت آن به پنج متر می رسد و پایه دیوار در میان سنگ قرار داده شده است و در بیرون دیوار ضایعات آهنی ریخته شده تا کلیت و توانایی ضد لرزه معماری حفظ شود . در ضمن تزیینات بام طلایی است و ساختمان ضد رعد و برق می باشد

کاخ پودالا به عنوان”مروارید بام جهان” به لحاظ پروژه ساختمانی ،ذوب فلزات،نقاشی و حکاکی در جهان شهرت دارد. این اثر دست آورد بزرگ هنرهای معماری ملیتها ی هان ، مغول و مون است.سال ۱۹۹۴ کاخ پودالا رسما به عنوان اثر فرهنگی در “فهرست آثار جهانی ” توسط یونسکو به ثبت رسید .

خانه هاي اوليه چيني

سقف بلند و ستوندار این ساختمان ها با سفال پوشیده شده و انحنای بام در آنها نسبت به دوران قبل از این سلسله تغییر نموده است. در مدخل اصلی این ساختمان ها دیواری ساخته می شد که حیاط را از دید رهگذران پنهان می کرد که به آن ” مانع ارواح ” گفته می شد.بر اساس عقاید چینی، شیاطین و ارواح پلید در خط مستقیم حرکت می کنند و این دیوار ها در مقابل مدخل مانع ورود شیاطین به داخل خانه ها می شده اند.

جداره های میان اتاق ها به صورت کشویی تعبیه می شده و این خانه ها به صور ت مجموعه ای از خانه ها در یک حیاط بودند یا عقاید چینی که داشتن مسکن مشترک خانواده بزرگ را ترویج می کردند همخوانیداشتند.

سقف خانه هاي چيني

سقف خانه های چینی یکی از ویژگی های خاص این ساختمان ها است که می توان گفت فرم آن دوره ” چو ” یا ” شانگ ” نشأت گرفته و تا امروز ادامه یافته است. بخش اصلی خانه های چینی را یک تالار چهار گوشه تشکیل می دهد که بامی نوک تیز با قرنیز های بر آمده دارد.این بام بر روی شبکه نگهدارنده و ستون های چوبی قرار می گیرد و در واقع دیوار های تالار هیچ نقشی در تحمل وزن سقف ندارند و تنها به عنوان تیغه های جدا کننده کاربرد دارند. در معابد یا منازل چینی بام اهمیت زیادی داشته و جنس آن از آجر و کاشی است که در ساختمانهای سلطنتی زرد و در غیر اینصورت سبز، ارغوانی، سرخ یا آبی است. ستون ها از چوب هستند که بیشتر از جنس درخت کاج و سرو بوده.

خانه هاي چيني دوران باستان

اولین خانه هایی که چینی هاغ به عنوان پناهگاه برای خود می ساختند به صورت گودال دایره شکلی بود که در داخل خاک می ساختند و روی آن را با شاخ و برگ درختان می پوشاندند. با پیشرفت فن خانه سازی این گودال ها تبدیل به خانه هایی از جنس خشت و گل می شدند که بر روی زمین و به صورت بلوک های ۳ تا ۵ تایی در یک ردیف ساخته می شدند.در دوران هان خانه هایی به صورت جدید با تعدادی حیاط شاخته شدند که اتاق ها و عمارت های آن در اطراف این حیاط ها سازماندهی میشدند.

تان ا و ولوو چه نوع خانه اي است و از كجا نشات ميگيرد؟

در جنوب چین خانه های مسکونی بیشتر ساختمانهای چند طبقه ای میباشد. “تان او “یعنی خانه ای است که محور آن حیاط کوچک بیضی شکل میباشد. این گونه خانه ها معمولا ً مربع شکل بوده و ساده و تمیز بنظر میرسد و در استانهای جنوبی چین پراکنده است .

اهالی بومی “که جیا” در جنوب استان فوجيان”،شمال استان”  گاندون” و شمال “گوان سی ” معمولا ً در مجتمع بزرگ خانه ها دایره و یا مربع شکل زندگی میکنند . یک سالن تک طبقه ای درمیان قرار است و اطراف آن خانه های ۴ و یا ۵ طبقه است. الگوی اینگونه ساختمانها “تو لو”(یعنی بنای گلی) ی”که جیا ” در شهرستان یون دین استان “فو جیان ” است

این شهرستان جمعاً بیش از ۸هزار باب ساختمان “تو لو ” مربع شکل ، ۸ گوشه ای و بیضی قرار است . این ساختمانهای برزگ و زیبا، کاربردی با ویژگی خاص و توانائی تدافعی ، دنیای شگفت آمیز اماکن به شمار میرود.

خانه های مسکونی سی هه یوان و تان ا و ولوو

خانه های مسکونی سنتی و عمده در نواحی سکونت ملت “هان” رامساکن منظم تشکیل میدهد و الگوی آن “سی هه یوان “بیجنیگ یعنی خانه ای که درچهار طرف با اطاق ها احاطه شده و در وسط حیاط قرار دارد ، می باشد . “سی هه یوان” بیچینگ معمولا به دو بخش تقسیم میشود ، یعنی بخش جلو و بخش عقب .اطاق میانی محل انجام تشریفات خانوادگی و پذیرائی از مهمانان عالیقدر میباشد و اطاقهای چهار طرف روبروی حیاط قرار دارد.

خانه های مسکونی “سی هه یوان ” در مناطق شمال و شمال شرق چین فراوان دیده میشود

معابد چيني

ترکیب بندی معماری معابد باستانی چین معمولا به این قرار است : دروازه اصلی در مرکز و جلو قرار دارد و وقتی که وارد این دروازه میشویم میبینیم برجهای زنگوله و طبل در دوطرف چپ و راست راهرو اصلی واقع است و کاخی که روبروی ما در وسط واقع است ،کاخ “تیان وان دیان ” یعنی کاخ شاه آسمانی میباشد ، داخل سالن می شویم و در دو طرف چپ و راست در کنار دیوار ۴ مجسمه عظیم الجثه بشکل پهلوان تنومند محافظه دیده می شود که نام چینی آن “جین گان ” میباشد. پشت این کاخ به ترتیب کاخ “دا سیون” و بنای کتابهای مقدس به چشم میخورد ، اما اطاقهای روحانیون و بهارخوری در دوطرف راهروی اصلی قرار دارد.

معبد بهشت در چين

يكي از نقاط ديدني شهر پكن است . معبد بهشت كه بسيار بزرگ تر از شهر ممنوعه و كوچك تر از قصر تابستاني است ، ۲،۷۰۰،۰۰۰ متر مربع مساحت دارد و در سال ۱۴۲۰ در دوران سلسله مينگ به منظور قرباني كردن براي خدا ساخته شد . از آن جايي كه امپراتوران چين خود را فرزند خدا مي دانستند جرات نمي كردند كه محل اقامت خود يعني شهر ممنوعه را بزرگ تر از اقامتگاه خدا بسازند . در بيرون يكي از دروازه ها با نام امپریال والت سه سنگ انعكاس قرار گرفته است . اگر رو به دروازه و روي سنگ اول بايستيد و صحبت كنيد يك انعكاس از صداي خود مي شنويد . به همين ترتيب اگر بر روي سنگ دوم و سوم بايستيد به ترتيب دو و سه انعكاس خواهيد شنيد

معبد باي ما

بای ما ” در “لو یان ” (“بای ما ” یعنی اسب سفید ) ساخت  معبد اسب سفید لویان در شهر لویان در استان “حه نان “در سلسله امپراتوری “حان “شروع شده و معبد بودائی است که قبل از دیگر معابد از طرف دولت احداث گردید . معبد مذکور بشکل مربع مستطیل در مساحت حدود۴۰ متر مربع بنا شده است .باتاسیس این معبد توسعه دین بودا در چین و مناطق آ سیا وآسیای شرقی بمراتب تسریع شد

بای ما “یعنی اسب سفید کماکان مکانی مقدس برای زیارت بودیستهای بسیاری کشورها می باشد

معبد پاگودا

از آثار برجسته و شاخص هنر معماري خاور دور بويژه چين پاگودا است . اين بناهاي چتري شكل . چند طبقه اند كه تعداد طبقات آنهـا فرد است چون عدد زوج در نزد چيني ها نحس است . پاگودا از درون داراي پله هاي مارپيچي و گردان است . هر چتر به ايـــوان گردي ختم مي شود كه ماموران حكومتي در اين ايوانها مسائل مملكتي را را بررسي مي كردند ، دومين كاركرد اين بناهـــا جهت دعا و نيايش بوده و سوم پيشگويان چين در آن بخش طالع بيني مي كردند و از طرفي جهت وزش باد را مشخص مي نمود .

پاگودا گونه ای از ساختمان سازی و معماری بودایی است که در نظر برخی ها به نماد کشور چین تبدیل شده است.

چینی ها به جای نقشه گرد، نقشه چهار، شش یا هشت ضلعی را ترجیح می دادند و طبقات را تا ارتفاع حداکثر ۹۰ متر روی یکدیگر قرار می دادند.هر طبقه با قرنیز های بر جسته یا برآمده اش که خطوط منحنی آن رو به آسمان کشیده می شد، مشخص می گردید.

معبد كنفوسيوس در چين

این معبد که متعلق به دین ملی و رسمی کشور چین است از زیبا ترین معابد چینی به حساب می آیند و عموماً در پکن ساخته شده اند. معبد کنفوسیوس یکی از این معابد است. که بیشتر جنبه فلسفی دارد تا هنری این معابد دارای طاق های با شکوهی هستند که کنده کاری هایی با ظرافت بسیار بر روی آنها انجام شده است.این معبد در قرن ۱۳ ساخته شده و بار ها مورد تعمیر و مرمت قرار گرفته است.بطور کلی ستون های معبد، چوبی و سنگی بوده و غالباً به صورت ستون پیکره ای از اژدها و سیمرغ می باشد که در روبروی مدخل معبد قرار داده می شدند

معماري باغسازي چين

معماری باغ سازی چین تاریخ دیرینه داشته وقدیمی ترین باغستان در بار در سلسله امپراتوری “جو” در بیش از۳۰۰۰سال پیش ایجاد شد.

معماری باغسازی چین را باغستانهای عظیم خانواده و باغهای ظریف خصوصی تشکیل میدهد .این ساختمانها زیبائی مصنوعی را با زیبائی طبیعی تلفیق داده و در باغچه بندی سنگها و آبها ، گلها و علف ها ،حیاطها و میدانها دالانها و پل ها و تابلوها و نقاشی ها به گونه ای دقیق و ماهرانه ترکیب بندی شده است که به انسان احساسات عمیق و گوناگون و قدرت تخیل فراوان می بخشد.

تفاوت بین باغ های چین و غربی اینستکه باغهای غربی بطور عمده از ساختمانها تشکیل میشود و در ساخت ان از اصول هندسی و ریاضی استفاده شده است، امادرباغچه بندی و سازندگی باغ ها در چین مناظر طبیعی و احساسات بینندگان محور کار دانسته و بیشتر به یگانگی انسان و طبیعت توجه شده است

پارکها و باغهای سو جو

باغها و پارکهای باستانی شهر”سوجو” که سال ۱۹۹۷در “فهرست اسامی میراث جهان “به ثبت رسید، ترجمان تمرکز خصوصیات هنری معماری باغ های چین است . تاریخ باغستانهای “سوجو” از بیش از ۲۰۰۰سال پیش آغاز شد و در حال حاضر فقط بیش از ۱۰ باغ مشهور باقی مانده است .پارک و باغ “سو جو” معمولا مساحت کوچکی را در اشغال دارد و باسنگها و آبها ،گلها و پرندگان محیط و حالتی را نشان میدهد که در اشعار سلسله امپراتوری “تان ” و “سون ” ترسیم شده است. سازندگان باغ در فضای محدود با کوه های مصنوعی ،درختان و برجها و آلاچیق ها ،حوضه هاوپلهای کوچک محیط هنری بسیار دیدنی و با معنایی بوجود آورده اند. در میان این باغها ،بناهای باغستانی “آلاچیق تسان لان تین””جنگل شی نسه لین “و پارکهای “جیو جن یوان ” و “لیئ یوان “شهرت بسیاری دارد.

پارک یوان مین یوان

پارک “یوان مین یوان ” بیجنگ مشهورترین باغستان خاندان سلطنتی چین بوده و”شاهنشاه پارک “(شاه پارک) نام دارد که هنر باغچه بندی سبکهای متنوع نواحی مختلف چین را متمرکز میسازند . در ضمن در سازندگی این پارک از سبک معماری غرب هم تقلید است لذا هر یک از بناهای این پارک سلیقه متنوع خاصی را نشان میدهد و چون بهشت روی زمین مینماید. این پارک درزمان خود یکی از بهترین قصرهای سلطنتی بوده و در اروپا هم معروفیت داشته وبرپیشرفت پارکهای طبیعی قرن ۱۸ اروپا تاثیراتی برجای گذاشته است. ناگفته نماند که پارک زیبای “یوان مین یوان ” در سال ۱۸۶۰ بدست ارتش ائتلافی انگلستان و فرانسه که به چین تجاوز کرده بودند،سوزانده و با خاک یکسان شد.

ديوار چين

دیوار چین برای حفاظت چین از هجوم اقوام بیابانگرد زرد پوست به نام هون ها جلوگیری از خروج تخم ابریشم و نیز جلوگیری از فرار و خروج دهقانان و پناهنده شدن آنها به دربار هون ساخته شده است.

این دیوار از قرن ۴ میلادی به صورت دیوار هایی از چینه و گل وجود داشته است که در زمان به قدرت رسیدن سلسله ” شی هوانگ دی ” بخش های مجزا آن به هم متصل شده و از مصالح آجر و سنگ در ساخت آن استفاده شده است.این دیوار از شمال شرق چین به سمت شمال غرب امتداد دارد و طولی در حدود ۶۴۰۰ کیلومتر و ارتفاع ۷ الی ۵/۷ متر را دارا می باشد. عرض دیوار نیز حدوداً ۵/۷ متر است. هر ۵/۲ کیلومتر برج های دیدبانی ، هر ۵ کیلومتر پست های نگهبانی، هر ۱۵ کیلومتر سنگر ها و استحاکامات و در هر ۵۰ کیلومتر نیز پادگان هایی احداث گردیده است.خاصیت برج ها در این است که به هنگام رویت نیرو های دشمن در پشت دیوار، مشعل برج هایی روبرویی روشن شده و به فاصله بسیار کوتاهی سر تا سر دیوار مشاهده می شود.این دیوار دارای ۴ دروازه بزرگ است.

.بر فراز دروازه های هر دو انتهای دیوار چین کتیبه هایی قرار دارند که نام دروازه شرقی ” اولین گذرگاه در زیر آسمان ” و دروازه غربی ” آخرین گذرگاه در زیر آسمان ” بر روی آنها نقش بسته است.این دیوار نقشی فراتر از یک دیوار دفاعی داشته و بلکه راهی برای تامین ارتباط سریع در امپراتوری چین نیز بوده است.

پس از سر نگونی سلسله مغولان چین و بیرون راندن آنها از این کشور، سلسله جدید امپراتوری به تجدید بنای دیوار چین پرداخت در واقع امپراتوران مینگ ناچار به ساختن دیوار تازه ای بودند.چرا که دیوار کهن ویران شده بود.آنان ۵۶۵۰ کیلومتر از دیوار را بر پا کردند و ۲۵۰۰۰ برج نگهبانی و ۱۵۰۰۰ استحکامات جدید به آن افزودند.

انتهاي ديوار چين

این قسمت از دیوار چین که به «سر اژدها» معروف است در ۳۰۰ کیلومتری شهر پکن در کرانه دریای بوهای واقع شده است. سر اژدها در این منطقه بیست متر در دریا پیش رفته که انگار اژدها در حال آب خوردن است!
این قسمت از دیوار در سال ۱۹۰۰ تخریب شده و بعدها توسط مردم دوباره بازسازی می‌شود.

برج دايان تا

تا سلسله تانگ” شیان جوان” اولین رییس راهبان بودایی پس از بازگشت از هند مدارک بسیاری در باره آیین بودا را به همراه اورد .طبق خواست وی برای نگهداری این مدارک گرانبها برج ” دایان تا ” ساخته شد. بلندای این برج اجری به شکل کلاه فرنگی بیش از شصت و چهار متر و مساحت آن دو هزارو پنجاه متر مربع است. بیرون این برج دارای ساختار شبیه چوبی است و از درون برج به بالاراه یافته است.

برج جمعا هفت طبقه دارد و درهر طبقه چهار در نصب شده است که از طریق آنها می توان بیرون را نظاره کرد . مجسمه سازی در این بنا ساده و با شکوه است. در ابتدااین برج تنها پنج طبقه داشت و شکل آن شبیه برج های هندی بوده.

نمای بیرون آجری و درون آن خاکی بود و در هر طبقه کتب بودایی نگهداری می شد. پس از ساخت این برج صاحبنظران و شاعران ضمن ورود به برج اشعار خود را بر روی آن نوشتند. گردشگران ضمن دیدار از این برج در مسجد ” تسی ئن ” طبیعتا به یاد” شین جوان” سلسله تانگ می افتند زیرا وی نخستین رییس راهبان بودایی چین است وی اهل خه نن و مسافر و مترجم و بودایی شناس مشهور درتاریخ چین است

سبک های معماری چین (شمالی و جنوبی)

در ساختمان های مذهبی اعم از پاگودها و معبد ها، می توان دو سبک مشخص معماری چینی را مشاهده کرد.که سبکهای شمالی و جنوبی خوانده می شوند.

تفاوت های عمده میان این دو سبک عبارتند از : انحنای شیب سقف، مقدار تزئینات لبه بامها و پیش آمدگی آنها درسبک جنوبی ، سقف ها به اندازه ای انحنا پیدا می کنند که گوشه های آنها، مثل شاخ گاو به طرف بالا متمایل می شود.در کناره های بامها، غالبا مجسمه های کوچک خدایان تائویی و جانوران اسطوره ای می گذاشتند که خطوط سقف را می پوشاندند.پیش آمدگی بامها و ستونها نیز به همین ترتیب دارای انحنا و تزئینات بوده و هیچ قسمتی از سطح صاف و بدون تزئینات نمی گذاشتند.از دیدگاه هنر چینی، ساختمان های مزبور چندان مورد اقبال نیست چرا که با وجود دلپذیر بودن انحناها و تزئینات ، خطوط ساختمان و نمایی پدید می آید که پیچاپیچ و انبوه بوده و چینی ها به این سبک علاقه ای ندارند.

سبک شمالی را غالباً سبک قصری می نامند چرا که بهترین نمونه های این نوع معماری را در عمارات با شکوه شهر ممنوع و آرامگاه های خاقان ها سلسله های مینگ و منچو می توان دید. در سبک قصری، انحنای بام نرم بوده و به شیب سقف چادر شبیه شده است، اگر چه این عقیده که سبک مزبور با توجه به خاطرات چادر های بزرگ خاقان های مغول به وجود آمده است، در واقع اساسی ندارد.تزئینات نیز کمتر و محدودتر بوده و مجسمه فقط در گوشه های بامها دیده شده و اندازه آن هم کوچکتر است .

معماري سلسله تان

سلسله امپراتوری “تان” سالهای ۹۰۷- ۶۱۸ میلادی دوران اوج پیشرفت اقتصادی و فرهنگی جامعه فئودالیستی چین میباشد و شکوه و عظمت، منظم و روشن بودن ،سادگی و وضوح رنگها از خصوصیات سبک معماری این عصر بشمار میرود.در این سلسله برنامه ریزی کامل مجتمع ساختمانها هر روز تکامل یافت.

ساختمانهای چوبی سلسله “تان ” هنر معماری با مدل ترکیب بندی را به وحدت رساند و تمامی بخشهای ترکیب دهنده ساختمانی منجمله ستونها ، تیرهای سقف و “دو گون ” (نوعی ترکیب مخصوص معماری چین بشکل کمان که از چوب ساخته شده و در وسط ستون و تیر عرضی قرار دارد و نقش آن تحمل بار است ) تلفیق مکمل قدرت و زیبائی را مجسم میکند .

. بیشتر برجهای بودا با سنگ و آجر ساخته میشد مثلا برجهای باقی مانده سلسله” تان ” از قبیل برجهای “دا یان تا ” و” سیائو یان تا” در شهر “سی آن و برج “جیان سیو ” در شهر” دا لی ” همه ساختمان های آجری و سنگی هستند.

معماري سلسله سون

سلسله سون سالهای ۱۲۷۹- ۹۶۰ سلسله زوال سیاسی و نظامی در چین باستان بود . ولی در این دوران ، اقتصادصنایع دستی و تجارت به پیشرفت نائل آمده و علوم و فنون شاهد توسعه بود و ظرافت و خوش ترکیبی و توجه به تزئینات از خصوصیات معماری این دوران بود .
درشهرهای این سلسله ترکیب خیابانها منظم شده و مغازه ها معمولا رو به خیابانها دایر میگردید و تاسیسات آتش نشانی ، حمل و نقل و راه و ترافیک ، مغازه ها و پلها پیشرفت نوینی حاصل کرد.

در سلسله “سون ” بدنبال پیشرفت جامعه اقتصادی، باغ سازی با مفهوم هنری آغاز گردید.

باغسازی کلاسیک چین ضمن تلفیق زیبائی طبیعی و مصنوعی با ایجاد صخرها و جویبارها و گلها و درختان نوعی از محیط هنری را نشان میداد . آلاچیق”لان تسان تین ” ساخته شده بدست “سو شون چین” و باغ “دو له ” را که “سی ما گوان “ساخته است، میتوان نماینده باغستان های این سلسله دانست.

معماري سلسله يوان

چین در سلسله “یوان ” ۱۳۶۸-۱۲۰۶ میلادی یک کشور امپراتوری نظامی با سرزمین پهناوربود که توسط حکمرانان مغول ایجاد گردید.در این دوران اقتصاد و فرهنگ چین بتدریج و آهسته پیشرفت نمود و معماری نیز در حالت رکود و اکثر ساختمانها ساده و غیر هندمندانه بود.

از آنجا که حکمرانان سلسله “یوان ” دیندار بوده و به ویژه پیرو دین بودای تبتی بودند، لذا ساختمانهای مذهبی در این دوران بسیار شکوفا شد. مثلاً: برج سفید معبد  “میائو این سی ” در بیجینگ یک برج لامائی است که بدست استادان نپالی طراحی و ساخته شده است.

معماري سلسله مين

سلسله “مین ” ( سالهای ۱۶۴۴-۱۳۶۸میلادی ) بوده است.

. اشکال معماری در این دوران معمولا از سلسله “سون ” به ارث برده و تغییرات زیادی نداشت. اما در زمینه طراحی و نقشه کشی با عظیمت و ابهت اثر ، آثار موجود از دوران دیگر کاملا متمایز بود .
طراحی شهر و معماری کاخها ی این دوران مورد استفاده نسلهای بعدی قرار میگرفت. همچنین دیوار بزرگ چین در این دوران ساخته شد.

معماري سلسله چينگ

سلسله ” چینگ ” ( سالهای ۱۹۱۱-۱۶۱۶) بوده است

شهر بیجینگ پایتخت سلسله “چینگ ” اساسا سیمای گذشته خود را حفظ کرد ، درون شهر ۲۰ دروازه بلند و عظیم قرار داشت که شکوهمند ترین آن دروازه “جین یان من ” در شهر درونی محسوب میشود .امپراتوران سلسله “چینگ ” ضمن استفاده ار قصرهای سلسله های گذشته ، باغستانهای بزرگ دربار منجمله پارکهای ” یوان مین یوان “و “ای خه یوان ” یعنی پارک تابستانی خوش منظره راساختند.

دراین دوران ، در معماری ها شیشه بکار رفت . بعلاوه تعداد بناها و خانه های متنوع وبشکل آزاد مسکونی فزونی گرفت. معماری دین بودای تبتی با سبک خاص خود در این دوران شکوفا شد .

دراواخر این سلسله در چین بناهایی باسبک چینی توام با فرنگی پدید آمد.

معماري معاصر چين

منظور از معماری معاصر چین معماری چین از اواسط قرن ۱۹ به این طرف می باشد.

طراحان نامداران معماري معاصر چين

“لیان سی چن”«(سالهای ۱۹۷۲-۱۹۰۱)، سالهای متمادی دست اندر کار آموزش و پرورش معماری بوده و سهم بسزائی در این زمینه ادا کرده است .
در قلمرو تحقیقات علمی وی از سالهای ۱۹۳۰،به بازرسی و مطالعات منظم در عرصه معماری باستانی چین مبادرت ورزیده و در حیات خود بسیاری آثار ویژه و رسائل در این خصوص را برشته تحریر در آورده که حائز ارزش بسیار عالی آکادمیکی است .

“لیان سی چن “همچنین درمورد شهرسازی و نقشه معماری بیجینگ پیشنهادهای مهمی ارائه داد و در طراحی این شهر و آرم ملی ،بنای یاد بود قهرمانان شهید خلق ،سالن یادبود راهب “جیان جن “در شهر یان جو و ساختمانهای دیکر شرکت داشته و به کاوش در زمینه چگونگی کاربردشکل ملی در طراحی معماری پرداخت .

اوليان يون

“او لیان یون ” متولد سال ۱۹۲۲میلادی،عهده دار معاونت (یو ای آ ) انجمن بین المللی معماری و رئیس موسسه سکونت متمرکز انسان بوده و یکی از پیشاهنگان معماری و طراحی شهر چین بشمار میرود. فرضیه ها و پیشنهادهای مطروحه وی در خصوص معماری و سیستم آموزش طرحریزی شهر برای ایجاد چنین سیستمی با ویژگی چین سهم عظیمی ادا کرده است . وی بخاطر پروژه مهندسی خانه های مسکونی “سی خه یوان ” طراز نوین کوچه “جیو حوای ” بیجینگ که نمونه ای از آثار طرحی او محسوب میشود، در صحنه بین المللی معماری جوایزی مانند جایزه مساکن جهانی سال ۱۹۹۲سازمان ملل و جایزه اول طرح عالی معماری انجمن معماری آسیا را دریافت کرده است .

موضوع تحقیقاتی مبنی بر “حفاظت محیط معماری و توسعه آن در روند شهری شدن مناطق پیشرفته که صندوق ملی علوم طبیعی بریاست وی انجام داده ، بعنوان یک ثمره مهم تحقیقات علمی در سطح جهانی برگزیده شده است

جان كاي جي

“جان کای جی” سال ۱۹۱۲ در شهر شانگهای چین بدنیا آمده وسال ۱۹۳۵ از دانشکده معماری دانشگاه مرکزی “نانکن” فارغ التحصیل شد. وی متصدی طراحی کل انستیتوی طراحی معماری بیجینگ، مشاور معماری شهرداری بیجینگ ، معاون انمجن معماری چین بود و سال ۱۹۹۰ از طرف وزارت سازندگی چین لقب ” استاد طراح معماری ” به او اعطا گردید. ساختمانهای مشهور بیجینگ از قبیل جایگاه تماشای مرا سم بزرگ در میدان “تیان آن من “، موزه آنقلاب ” ،”موزه تاریخ “،” مهمانسرای کشوری دیائو یو تای” و ” رصدخانه بیجینگ “از طرحهای “جانکایجی”است .

ايان بائو

” ایان بائو ” ( سالهای ۱۹۸۲-۱۹۰۱ میلادی)،سال ۱۹۲۱ از دانشکده معماری دانشگاه “پینسی فانیای “آمریکا فارغ الحصیل شد . وی جائزه اول مسابقه سال ۱۹۲۴( امرسون ) و مسابقه انجمن هنری شهرداری آمریکا ) بوده است.

هتل صلح شانگهاي

هتل صلح شانگهای در سال ۱۹۲۹احداث شد و نام قبلی آن ” خوا مائو “بود. این عمارت ۷۷مترارتفاع و ۱۲طبقه دارد و به بسبک معماری گوتیگ از مکتب شیکاکو ساخته گردیده است . دیوار ظاهر این هتل با سنگهای خارا ساخته شده ، درهای چرخشی ، سالن پهن وراهرو شیک، کف زمین و ستونهای مرمر ، چراغهای مسی و آپارتمانهای تزئین شده بسبک ۹ کشور مختلف همه و همه زیبائی و سادگی این هتل را تشکیل میدهد و بحق “اولین بنای آسیای دور” است

قبرستان سون يات سن در نانكن

این قبرستان مقبره آقای “سون یات سیان ” پیشرو کبیر انقلاب دموکراتیک چین است که در کوه”جون شان ” در حومه شرقی شهر نانکن قرار دارد . این قبرستان با تکیه بر کوه ساخته شده وابهت و عظمت خاصی از خود نشان میدهد .

این قبرستان که از جنوب تا شمال با طی مسیرمحوری قدم بقدم بالا میرود ،از میدان ، گذرگاه طاقدار یادبود ،راه مقبره ،درب مقبره ،آلاچیق ،سالن ادای احترام و جایگاه مقبره تشکیل شد.سبک معماری این قبرستان آمیخته به سبکهای چینی و فرنگی است .کوه بلند “جون شان ” و ساختمانهای این قبرستان به وسیله چمنزار پرپشت و پلکان وسیع بهم متصل گردیده و ابهت و شکوه بینظیری جلوه میدهد . لذا این قبرستان به “اولین قبرستان در تاریخ معماری معاصر چین ” معروف است

سالن ملي مجلس نمايندگان خلق

این عمارت که در جناح غربی میدان “تیان آن من ” در بیجینگ واقع است ، مکان فعالیتهای سیاسی ودیپلماتیک مقامات رهبری کشور و مردم و نیز یکی از عمارات مهم نمونه چین میباشد.سالن مجلس ملی نمایندگان خلق که مساحت ساختمان آن بیش از ۱۷۰هزار متر مربع است ،در سال ۱۹۵۹احداث گردیده که در آن بیش از ۱۰۰سالن و اطاق جلسه وجود دارد و هر یکی ازآنها ویژگی خود را دارد.

این عمارت با پیش آمدگی لبه بام ساخته شده با کاشی های سبزو زرد فام ،با ستونهای بلند و صحنه مرمری و بناهای بلند در اطراف ، شکوه و جلال بی همتائی از خود نشان میدهد و با میدان “تیان آن من” یک نقاشی پرشکوه و زیبای شگفت آنگیزو دیدنی را تشکیل میدهد.از نظر سبک معماری ، در سازندگی این سالن نه تنها ایده سنتی طراحی حفظ شده بلکه چکیده معماری خارجی نیز مستفید گردیده است

عمارت بزرگ جين مائويي

این عمارت که به ” نخستین عمارت بلند چین “معروف است ،یک عمارت ۸۸ طبقه ای با ارتفاع بیش از ۴۲۰متر میباشد که بلندترین عمارت در چین امروزو سومین بنای بلند دنیا است . این عمارت کار کلاسیک هنر معماری معاصر و نیز اثر مهندسی عالی جهانی محسوب میشود که چینیها پیمانکار عمده آن بودند

مكعب اب كريس

تصویر: مرکز ورزشهای آبی پکن- چین معروف به مکعب آب

کریس بوس(۳۰ سپتامبر ۱۹۷۱) معمار متولد آلمان، ساکن در سیدنی.

کریس طراح اصلی ” مرکز ورزشهای آبی پکن” بود که برای المپیک تابستانه ۲۰۰۸ ساخته شد. مرکز بازیهای آبی ملی یا “مکعب آب”، مجموعه ای است در کنار “استادیوم ملی پکن” در محل المپیک. مرکز بازیهای آبی مکعبی شکل، یک قاب فولادی است که توسط غشایی مرکب از ETFE با انرژی کارآمد، موادی شبیه پلاستیک، پوشیده شده است. طراحی “مکعب آب” بر اساس الگوهای سلولی و حبابهای صابون است

. بالشهای ETFE آن حالت حبابی را ایجاد می کنند. حبابها انرژی خورشیدی را دریافت می کنند وبه گرمای استخرهای شنا کمک می کنند.  برای سالهای بسیاری، بوس کارش را بر مبنای بررسی محاسباتی ساختارهای ارگانیک و تاثیر مفاهیم فضایی استوار کرد.  تحقیق وی در جستجوی  سازه های غیر معمول { از طریق} سوق دادن مرزهای درک سنتی ساختار و معماری با فرم یابی تجربی و دیجیتالی بوده است.  کریس بوس در مقطع کارشناسی ارشد به اجرای محیط مجازی درون معماری پرداخت. او عضو معماران PTW در سیدنی بود، جاییکه او در حال شکل دادن مقدماتی “مکعب آب” پکن از میان چندین پروژه  بین المللی دیگرش بود.

تصاویری از پروژه…………………………

فرمت فایل:پاورپوینت
لینک دانلود
برای دیدن رساله های معماری اینجا کلیک کنید.
برای دیدن پاورپوینت های معماری و عمران اینجا کلیک کنید.
برای دیدن پکیج پاورپوینت های معماری اینجا کلیک کنید.


درباره نویسنده

نوید آسفی هستم دارای مدرک کارشناسی مهندسی معماری و کارشناسی مهندسی تکنولوژی عمران-عمران , به طراحی های مهندسی علاقه شدید دارم , و به علت علاقه به طراحی و شناخت سبک های معماری تصمیم به فعالیت اینترنتی در هر دو زمینه عمران و معماری گرفته , و در حال حاضر به عنوان مدیر و سردبیر سایت بروزکد فعالیت می کنم. نرم افزار های مورد تسلط: autocad , 3dmax , sketchup , photoshop , cinama 4d , v-ray

مدیریت 1094 نوشته در بروزکد | مرجع آموزش معماری دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش حرفه ای طراحی نما