no-img
بروزکد | مرجع آموزش معماری

دانلود پاورپوینت معماری بیونیک با تحلیل نمونه های موجود


بروزکد | مرجع آموزش معماری
>>>>آیدی اینستاگرام ادمین (navid_asefii) <<<<>>>> آیدی اینستاگرام سایت (broozcad.ir)(home_plan98)<<<<
مراحل خریدضمانت پرداخت
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

دانلود پاورپوینت معماری بیونیک با تحلیل نمونه های موجود


PPT
دانلود پاورپوینت معماری بیونیک با تحلیل نمونه های موجود
ppt
08 f 2015


دانلود پاورپوینت معماری بیونیک با تحلیل نمونه های موجود

پاورپوینت معماری بیونیک با تحلیل نمونه موردی شامل 111 صفحه پاورپوینت میباشد در ادامه میتواندی پروژه معماری بیونیک را دریافت کنید.

دانلود پاورپوینت معماری بیونیک با تحلیل نمونه های موجود

دانلود پاورپوینت معماری بیونیک با تحلیل نمونه های موجود

توضیحات:دانلود پاورپوینت معماری بیونیک با تحلیل نمونه های موجود تعداد صفحات:111

مقدمه:

مقدمه موضوعات                                       Bionic

علم بیونیک                                        Science Bionic

معماری بیونیک                            Bionic Architecture

معماری تکاملی                Evolutionary Architecture

نمونه های معماری بیونیک        Bionic Sampel Design

 

 

معماری زیست‌فنی یا معماری بیونیک (به انگلیسی: Bionic architecture) یا معماری طبیعت الگو رویکردی است که برای خلاقیت و نوآوری در طراحی‌های معماری از طبیعت الهام می‌گیرد و مسائل فنی معماری را از طریق الگوگیری از طبیعت حل می‌کند. معماری طبیعت الگو در واقع یکی از موضوعات تخصصی رشته میان رشته‌ای خلاقیت شناسی طبیعت الگو یا مهندسی خلاقیت و نوآوری طبیعت الگو می‌باشد.

مطالب مرتبط:

پاورپوینت پلاستيك مسلح يا موادكامپوزيت(FRP)

دانلود پاورپوینت پنل آلومینیوم کامپوزیت

برای دانلود مطالعات معماری کلیک کنید.

برای دانلود نقشه اتوکد کلیک کنید.

برای دانلود پاورپوینت معماری کلیک کنید.

برای دانلود رساله معماری کلیک کنید.

خصوصیات معماری طبیعت الگو

روح بخشیدن به ساختمان یکی از تمایلات معماری بیونیک است که طراحان این رشته با توجه به قدرت سازه برای تنفس (زنده‌نمایی)، به کمک خطوط مستقیم یا منحنی خالص و القاء آهستهٔ تمامیت سازه به آن دست پیدا می‌کنند و مهم ترین چیز برای معماری بیونیک آن است که ساختمان بتواند زنده بودن خود را القاء کند.

جان راسکین ، شاعر، فیلسوف، منتقد هنری و نویسندۀ انگلیسی و نویسندۀ کتاب معروف «هفت مشعل معماری»، در این باره گفته است:

  • «هيچ گاه از هيچ چيز تقليد مكن، مگر فرم های طبيعی». [۱]

معماری بیوتک

پس از جنگ جهانی دوم و آغاز دههٔ شصت قرن بیستم، تبادل علمی بین گرایش‌های علوم طبیعی و فنی رونق گرفت.

در جریان همایشی در اوهایو، که نیروی هوایی آمریکا در سال ۱۹۶۰ برگزار کرد، برای اولین بار واژه ایی به نام “بیونیک” از ترکیب دو لغت “بیولوژی” و “تکنیک”، به معنای زیستار شناختی یا به کارگیری اندام‌های ساختگی طبیعت که می‌توانیم به فارسی “زیست فنی” ترجمه کنیم، توسط دانشمند آمریکایی جک. ای. استیل بیان شد. او بیونیک را علم سیستم‌هایی که شالوده و پایهٔ تمامی سیستم‌های زنده‌اند، می‌داند. این واژه در برگیرندهٔ کار همه متخصصانی است که تلاش دارند برای حل مشکلات فنی خود از دانسته‌های طبیعت الهام بگیرند.

در ابتدا بیونیک به بررسی ماشین‌هایی که براساس سیستم‌های زنده طراحی و ساخته شده بودند می‌پرداخت و هم اکنون بیونیک از هر جهت هنر به کارگیری دانش سیستم‌های زنده در حل مسائل فنی است.

در بیونیک، تحقیق فقط به یک رشتهٔ خاص علمی محدود نمی‌شود، اگر چه خود بیونیک هنوز به عنوان یک علم نوپاست، امّا فعالیت بیونیک دانان را می‌توان در حوزهٔ “علوم کاربردی” مطرح کرد که همچون رابطی پدیده‌های گوناگون را با الگوهای زنده مقایسه می‌کنند، به عبارتی دیگر برای هر پدیده، الگوی زنده‌ای می‌یابند.

علوم کاربردی شاخه‌هایی از علوم هستند که رشد و تکامل آنها در مرحله‌ای مانند طراحی، ساخت، ایجاد و تغییر باشد و این قسمت به بخش مهندسی اختصاص دارد، از آنجایی که مهندس نقش اصلی و اساسی در توسعهٔ تکنولوژی دارد، فعالیت این بخش باید با تأمل و دقت نظر، به گونه‌ای که همگام با طبیعت باشد، هدایت شود، بنابراین به جاست اگر بگوییم که همهٔ راه‌ها به طبیعت ختم می‌شود.

یکی از بهترین طرح‌های شناخته شده از علم بیونیک اثر لئوناردو داوینچی نقاش معروف است که ماشین پرنده را براساس ساختمان بدن یک خفاش طراحی کرد. استدلال او این بود که خفاش دارای بال کاملا پوشیده‌ای است که هوا را از خود عبور نمی‌دهد و دارای پوستی پرده مانند است که آن را تقویت می‌کند.

حدود ۴۰۰ سال بعد از طرح داوینچی، ماشین پرنده توسط کلمنت آدر با الهام از خفاش ساخته شد و در سال ۱۸۹۰ تا ارتفاع ۱۵ متری پرواز کرد. جانداران می‌پردازد و مسائل فنی را از راه‌های زیستی حل می‌کند.

معماری بیونیک یا علم بررسی نظام حیات جانداران، امروزه به عنوان یکی از سه علم برتر جهان (IT, Nano, Bionic) معرفی گردیده است. روح بخشیدن به ساختمان یکی از تمایلات معماری بیونیک است که طراحان این رشته با توجه به قدرت سازه برای تنفس (زنده‌نمایی)، به کمک خطوط مستقیم یا منحنی خالص و القاء آهستهٔ تمامیت سازه به آن دست پیدا می‌کنند و مهم ترین چیز برای معماری بیونیک آن است که ساختمان بتواند زنده بودن خود را القاء کند. این یک باور متعالیست که با زنده بودن محیط زیست، هماهنگی کامل با طبیعت ایجاد می‌شود. شاید یک طریقهٔ معتبر و قوی برای آیندگان، ترویج روش اصلاح طلبی و توجه به واقعیت‌ها از طریق “معماری بیونیک” باشد، به طور کلی معماری بیونیک مبارزه‌ای است با خشنودی از خود و تمایلی است به باز ساز ی همه چیز، بنابراین انگیزه ایست منحصر بفرد.

روند طراحی

یکی از روندهای طراحی بر اساس طبیعت و الگوهای زیست شناختی (Biodesign) به صورت زیر می‌باشد:

۱- انتخاب موجود زنده (پدیده مور نظر در طبیعت)

  •  جانوران
  • گیاهان
  •  آغازیان، تک سلولی‌ها

۲- شناسایی خصوصیات زیستی

  • محیط زندگی: شرایط محیط، دما، رطوبت، فشار و صوت
  • عکس العمل‌ها: منابع حیاتی، سیستم‌های تنفسی، مواد غذایی
  • خصوصیات فیزیکی: شرایط همزیستی، سازگاری و ناسازگاری مستقیم و غیر مستقیم
  •  روابط سیستماتیک: آمار تجمعی و پراکندگی زیستی، شرایط خاص جغرافیایی

۳- شناسایی خصوصیات معماری

  •  ساختارهای داخلی
  • روابط سیستماتیک
  •  پیکره اصلی موجود: عناصر میکرو و تناسبات هندسی، عناصر ماکرو، مواد و نسبت‌ها

معماران به نام

  • گرگ لین
  • Bates Smart
  • نیکولاس گریم
  • سانتیاگو کالاتراوا
  • نورمن فاستر
  • Ken Yeang
  • دانیال لیبسکند
  • یان کاپلیتسکی

نمونه‌ها

برخی از آثاری که بر مبنای معماری طبیعت الگو ساخته شده‌اند:

  • مرکز تجاری بیرمنگام(selfriges)
  • مرکز تحقیقات لند
  • استادیوم المپیک مونیخ
  • برج تورنینگ تورسو
  • شهرک علوم و فنون (city of arts & sciences)
  • برج کاکتوس
  • ساختمان ضد دود

نمونه های معماری بیونیک

1 – بناها در معماری بیونیک یا معماری طبیعی یا با استفاده از مواد شکننده           و نا پایدار ساخته می‌شدند یا در دل یک حفره طبیعی که در زمین یا صخره شکل گرفته. یکی از این مکان‌های طبیعی، غارها بودند.معماری غاری که به طور عمده در قالب معماری مقابر جلوه کرده، از عصر باستان وجود داشته و به عنوان بارزترین نمونه‌های آن می‌توان به مقبره کاتوکومب رم و ناپل و مقبره‌هاي لبنان اشاره کرد. کلیساهای سنگی در ارمنستان و نیز غارهای بسیار بزرگ مسکونی مکشوف در گورمه ترکیه و ماترا در جنوب ایتالیا نیز از دیگر نمونه‌های این سبک معماری هستند.

این بناها احتمالا چیزی شبیه به لانه‌های بزرگ موریانه‌ها که هزاران موریانه را در خود جای می‌دهند، بوده‌اند. علاوه بر این معماری گلی یا خاکی را نیز می‌توان یکی از شاخه‌های معماری طبیعی در نظر گرفت. شهرهای قدیمی و تاریخی همچون صنعا در یمن یا ساختمان‌های گلی دو گون در مالی نمونه‌هایی از این سبک هستند.

در عصر حاضر

از گرم‌ترین نقطه دنیا تا سردترین نقطه، سعی در الهام‌گیری از طبیعت دیده می‌شود. در کلبه‌های برگ و چوب بومیان آمازون، بناهای کاهی اقوام مختلف آفریقایی یا در کلبه‌های اسکیموهای بومی آلاسکا و گریلند نیز الهام از طبيعت به وضوح دیده می‌شود.

—

به عنوان نمونه‌های غیربومی نیز می‌توان به طراحی ساختمان مرکزتحقیقات لندن اشاره کرد که از گیاهی به نام لوتوس الهام گرفته شده است. از لحاظ ساختار و شکل کلی نیز، بنای استادیوم المپیک مونیخ قابل توجه است. همچنین بانک کارمرز در فرانکفورت آلمان، ساختمان اینونیک در کمبریج و پروژه همزیگری صنعتی kalundborg در دانمارک از مشهورترین نمونه‌هایی هستند که در آنها از سبک بیونیک برای طراحی و ساخت بنا استفاده شده است. تقلید از طبیعت مزایای بسیاری دارد. فرض کنیم هر جاندار کنونی محصول چندین میلیون سال تکامل است، در این فاصله زمانی طبیعت هر چه را که با هدف ویژه‌اش سازگاری نداشته از بین برده است و این امیدواری را بوجود آورده که بشر بتواند با مطالعه فرآیند تکامل، مکانیسم‌های جدید فناوری را از روی موجودات زنده نسخه‌برداری کند. ساخت هواپیماهای تیزپرواز با الهام از بال پرستو و بادقپک و ساخت رایانه با الهام از مغز و فکر انسان نمونه‌های بارز دیگری از کاربرد علم بیونیکی برای ساخت فناوری‌های جدید است.

3000سال پيش جنگجويان و كارگران چيني آجرها و سنگها را در مسير پرفراز و نشيب بر روي هم گذاشتند تا با ساخت سمبلي شكوهمند از اقتدار و درايت خود، طولاني‌ ترين بناي افقي جهان را به نام خود ثبت كنند.

Bionic tower – برج بيونيك

ديوار دفاعي چين كه 7000 كيلومتر از نقشه جغرافيايي كنوني كشورچين را اشغال كرده است، روزگاري 50000 كيلومتر طول داشت،كه معادل گردش به دور زمين بود!!

 

امروز پس از 30 قرن از شروع ساخت اين اعجاز ار عجايب هفتگانه، چينيان در حال ساخت بلندترين سازه عمودي جهان هستند.برج بيونيك بيشتر از دو برابر بلندترينبرج معاصر، تايپه 101،بلندي دارد.شايد نخستين دليل ساخت اين آسمانخراش كه تحقيق و پژوهش درباره آن از سال 1992 شروع شده است، حل مشكلات اسكان در شانگهاي، يكي از پرجمعيت‌ ترين شهرهاي پرجمعيت‌ ترين كشور دنيا،چين، بوده است؛چرا كه طراحان شهري اعتقاد دارند. با توجه به روند رشد جمعيت و اينكه جميت جهان طي 50 سال آينده بالغ بر 12 ميليارد نفر خواهد شد، برنامه‌ ريزي جديد و قوانين نويني لازم است تا اتلاف نا معقول انرژي و تاراج محيط زيست كنترل شود. بي شك 12 ميليارد نفر نميتوانند در جامعه‌ اي كه بر اساس قوانين و ارتباطاتي كه براي يك ‌ صدم همان مقدار جمعيت برنامه‌ ريزي شده است زندگي كنند.

 

برج بيونيك را ميتوان ادغام دو شهر عمودي وافقي دانست؛ اين برج براي 12 همسايگي عمودي كه ارتفاع هر يك بطور متوسط 80 متر است در نظر گرفته شده است.هر طبقه شامل 2 گروه از ساختمان‌ ها مي شود.داخلي و خارجي. هر دو نوع اين ساختمان‌ ها گرديك باغ عمودي بسيار وسيع قرار گرفته‌ اند.مورد دوم يا پايه جزيره محدوده‌ اي به قطر 1000متر است كه بناهايي با ارتفاع ‌ هاي متفاوت، باغهاي وسيع، درياچه‌ ها و فضاهاي ارتباتي در آن پراكنده شده اند. و اما آنچه اين برج را شگفت انگيز مي‌ كند چيزي بيشتر از ارتفاع 1228متري آن و يا اسكان 100هزار نفر در اين بناي 300طبقه‌اي است.

 

خاويرجي پيروز و ماريا رزا سروا، دو معمار اسپانيايي؛

اين سازه غول پيكر را بر اساس قوانين حاكم بر طبيعت طراحي كرده‌ اند. اين دو معمار در ادامه پژوهش‌ هاي خود در راستاي آموختن مسائلي چون انعطاف‌ پذيري، قابليت سازگار شدن با محيط ، صرفه‌ جويي انرژي و…از طبيعت و نتيجتاْ كشف و ساخت نمونه سازه‌ اي جديد به نام Bio Structure ، برج بيونيك را به گونه‌ اي طراحي كرده‌ اند كه تمام قسمت هاي آن ملهم از طبيعت باشد، چرا كه آنها اعتقاد دارند طبيعت پاسخ تمام مشكلات را در خود دارد.

اولين و مهمترين نكته‌اي كه در ساخت مرتفع بايد به آن توجه شود، مقاومت آن در برابر باد و زلزله است.

اين مسئله در برج بيونيك با ساخت پي‌هاي ملهم از ريشه درختان تنومند حل شده است. ريشه‌هاي شناور در خاك درخت،اين سازه بي نظم را قادر ميكند تا نيروي باد را به صورت متلاشي و خرد شده به زمين منتقل كند و در برابر نيروهاي حركتي حاصل از زلزله مقاومت لازم را داشته باشد. پيوز و سرورا با علم به اين نكته و همچنين آگاهي از اين كه پي‌هاي افقي براي مقاوم‌‌ سازي سازه‌اي بلندتراز 500مترمناسب نيستند،طرح خود زا بر روي فونداسيون ريشه مانند مستقر كردند.

—

حجم كلي آوندي شكل برج بيونيك به وضوح ايده گرفتن آن را از طبيعت نشان مي دهد. اما اين تنها شكل ظاهري آوند نيست كه در اين طرح از آن استفاده شده است.سيستم سازه‌ اي آوندي در قسمت‌هاي مختلف برج ديده مي شود.عملكرد همه 92 ستون برقرار كننده ارتباط عمودي اين برج توست سيستم آوندي تعريف شده‌اند. وظيفه اين ستون‌هاي خياباني جابجا كردن ساكنان،آب،انواع مختلف سيالات موجود و انرژي لازم براي كل محدوده است(درست مانند وظيفه آوند در ساختار گياهي) ساختار اين ستون‌هاي خياباني سوراخي است كه با غشاي نازك و پيچ و تاب‌ خورده‌ اي شكل گرفته و اطرافش با بتن‌هاي خاصي پوشانده شده و در نهايت شكلي كپسول مانند به خود گرفته است.

پيچ خوردگي غشا باعث بالا رفتن استحكام مجموعه و همچنين قابليت انعطاف در برابر بار غير متمركز و بي نظم فشار باد مي شود. يكي از مشكلات دائمي برج‌هاي بلند، آتش سوزي‌هايي است كه خانه و محل آسايش ساكنين را به جهنمي تبديل مي كند؛ حتي تصور اين فاجعه كه 100000 نفر داخل تله اي آتشين در حال خفگي هستند، غير‌قابل تحمل است. سرورا و پيوز پاسخ اين مشكل را نيز در طبيعت يافته‌اند. حلقه‌هاي متحدالمركز داخل درخت ها آوند‌ها در درون آن جاي دارند، مانند لايه هاي هوا باعث خفگي آتش و مانع گسترش آن مي شود.

برج بيونيك نيز از همسايگي عمودي تشكيل شده است كه مانند اين حلقه هاي متحدالمركز عمل مي‌كنند و در حقيقت مانند تشك هاي هوايي هستند كه آتش وارد آنها نمي‌شود و خروج از بنا را براي ساكنين ميسر مي‌ كند.

—

تهويه برج بيونيك با الهام از آشيانه پرندگان صورت مي‌ گيرد؛پوسته خارجي اين برج همانند اين آشيانه‌ ها در عين استحكام متخلخل است. اين پوسته اجازه مي دهد نور و هوا به صورت كنترل شده داخل فضا شوند و يك سيستم تهويه مطبوع طبيعي در فضاي داخلي بوجود آيد.اين سيستم اجازه مي دهد با وجود امكان پذير نبودن باز كردن پنجره ها به دليل وجود بازشو‌هايي در پوسته آلومينيومي خارجي بنا، هواي تازه وارد فضا شود.تمامي اين موارد تعادل شگرفي بين برج بيونيك و طبيعت ايجاد مي كند، 100000 نفر به جاي اشغال كردن محدوده اي به شعاع 2 كيلومتر در شهرعمودي به شعاع نيم كيلومتر ساكن شده اند تا به شعار “طبيعت، اولين و بهترين” فلسفه بيولوژيكي پاسخ گويند و زمين را به طبيعت باز گردانند و اين احترام به طبيعت شايد يكي از نكاتي باشد كه در آينده بتواند اين پروژه در حال اجرا را ماندگار كند. پيوز و سرورا پس از پژوهشي چندين ساله كار طراحي خود را در سال 2000 به پايان بردند. و اين پروژه با براورد هزينه اي بالغ بر 15 ميليارد دلار در حال اجرا مي باشد و از مزيت هاي آن اسكان در حين اجرا مي باشد. طراحان و مهندسان اين پروژه مي گويند به محض اتمام طبقه اول امكان ساكن شدن مالكين اين طبقات ميسر ميباشد و اين يعني 15 سال قبل از اتمام كامل ساخت برج بيونیك.

—

2 – استادیوم پکن

استادیوم ملی پکن توسط معماران سوئیسی DE MEURON و HERZOQ طراحي شده است. و طبق برنامه ريزي از قبل تعيين شده در پايان سال 2007 به پايان رسيداين پروژه به علت بهره گيري از ايده هاي خلاقانه و نوآور در طراحي سازه و پوسته معماري مورد توجه معماران و متقدين هنري بوده است. استاديوم ملي پكن (آشيانه پرنده) نمونه اي برجسته از كاربرد علم زيست سنجي (ارگانيك شكلي(BIOMETRIC در معماري مدرن به شمار مي‌آيد. طرح این اثر معماری منحصر به فرد، الهام گرفته ازطبیعت است الگوی داخلی آن از یكی از طرح‌های معماری بازاری در پكن و معماری بیرونی آن را به Bird nest یا آشیانه پرنده نسبت داده‌اند. به عقیده بعضی از مردم چین این استادیوم مانند جامی‌سفالی است كه در یك لفافه توری شكل پیچیده شده است.

و دیگر توضیحات………………………………..

تعداد صفحات:111
درگاه پرداخت شماره یک

—

کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .



برچسب‌ها :
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

درباره نویسنده

نوید آسفی هستم دارای مدرک کارشناسی مهندسی معماری و کارشناسی مهندسی تکنولوژی عمران-عمران , به طراحی های مهندسی علاقه شدید دارم , و به علت علاقه به طراحی و شناخت سبک های معماری تصمیم به فعالیت اینترنتی در هر دو زمینه عمران و معماری گرفته , و در حال حاضر به عنوان مدیر و سردبیر سایت بروزکد فعالیت می کنم. نرم افزار های مورد تسلط: autocad , 3dmax , sketchup , photoshop , cinama 4d , v-ray

مدیریت 1094 نوشته در بروزکد | مرجع آموزش معماری دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش حرفه ای طراحی نما