no-img
بروزکد | مرجع آموزش معماری

آزمایش سنداكیوالانت(ارزش ماسه ای و تعیین نسبت درصد ماسه در مصالح)


بروزکد | مرجع آموزش معماری
>>>>آیدی اینستاگرام ادمین (navid_asefii) <<<<>>>> آیدی اینستاگرام سایت (broozcad.ir)(home_plan98)<<<<
مراحل خریدضمانت پرداخت
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

آزمایش سنداكیوالانت(ارزش ماسه ای و تعیین نسبت درصد ماسه در مصالح)


آزمایش سنداكیوالانت(ارزش ماسه ای و تعیین نسبت درصد ماسه در مصالح)
zip
04 f 2016


آزمایش سنداكیوالانت(ارزش ماسه ای و تعیین نسبت درصد ماسه در مصالح)

آزمایش سنداكیوالانت(ارزش ماسه ای و تعیین نسبت درصد ماسه در مصالح)

آزمایش سنداكیوالانت(ارزش ماسه ای و تعیین نسبت درصد ماسه در مصالح)

این آزمایش که بیشتر در تعیین مرغوبیت مصالح جهت راهسازی، بتن سازی ، آسفالت و لایه های زهکشی و … بکار میرود ، آزمایشی است که نتایج را سریع بدست می‌دهد و عملا تعیین نسبت حجم ماسه به کل خاک (ماسه و لای و رس) و همچنین میزان جذب آب ریز دانه و تورم آنهاست و بطور خلاصه تعیین می‌نماید که ماسه تا چه حد تمیز است تا بتوان از خواص ماسه‌ای مترتب بر آن استفاده نمود. میتوان گفت در آزمایش حدود اتربرگ می‌خواهیم بدانیم رس تا چه حد تعیین کننده است و خاک چه مقدار خواص رسی داشته و ازکدامیک از انواع مانی را دارا است (خواص رسی : نفوذپذیری کم ، جذب آب زیاد ، قابلیت فشردگی د حساسیت زیاد و …) در اینجا این تعیین کنندگی را ماسه خواص ماسه‌ای بودن بعهده دارد (مثلا نفوذپذیری زیاد، عدم تورم ، جذب آب کم و حساسیت کم و ( … و اصولا برای خاکهائی است که اندیس خمیری آنها کمتر از 4 باشد.

نسبت ماسه به ریز دانه ها ( سیلت و رس ) در خاک یک عامل مهم در عملیات خاکی و ساختمانی محسوب می شود، زیرا وجود ماسه زیاد در مقایسه با ریز دانه ها در خاک ، در زیر سازی راهها و نیز در احداث سدهای خاکی ، باعث پایین آمدن در صد بهینه و رسیدن سریعتر خاک به حداکثر تراکم خود می شود . در آسفالت نیز در صد بالای ریز دانه موجب مصرف زیادتر نیرو و در نتیجه باعث سست شدن و وارفتن آسفالت زیر بارهای وارد شده می شود . همچنین نسبت ماسه به ریز دانه ها در ساخت بتن نیز بر مصرف آب ف تراکم بتن و نفوذ پذیری و مقاومت در برابر هوا زدگی اثر خواهد داشت .

لازم به ذکر است که این آزمایش برای ذرات کوچکتر از 5 میلیمتر انجام میشود.

آزمایش هم ارزش ماسه ای یا به اختصار هم ارز ماسه (SE) را که در تعیین مرغوبیت مصالح جهت راهسازی ، بتن سازی ، آسفالت و لایه های زهکشی و … به کار می رود ، می توان مکمل آزمایش دانه بندی دانست و عملا برای تعیین نسبت حجم ماسه به کل خاک ( ماسه ، لای و رس ) و همچنین تعیین میزان جذب آب ریز دانه و تورم آنهاست و به طور خلاصه تعیین می نماید که ماسه تا چه حد تمیز است و هر چه در صد ریز دانه داخل ملسه ها کمتر باشد ، ماسه تمیز تر می باشد

.در عملیات خاکی و ساختمانی نسبت ماسه به ریزدانه‌ها که اغلب سیلت و رس هستند، اهمیت زیادی دارد، زیرا ریزدانه‌هایی چون رس در ماسه باعث کاهش مرغوبیت و خواص مورد نیاز می‌شود به عنوان مثال در زیرسازی راه‌ها هر چه ماسه به کار رفته عاری از ریزدانه و رس می‌باشد، درصد آب بهینه کاهش و سرعت رسیدن به حداکثر تراکم افزایش می‌یابد و در صورت وجود ریزدانه‌ها موجب سستی و وارفتن آسفالت در زیر بارهای وارده از طرف وسایل نقلیه می‌شود. و یا در اختلاط و ساخت بتن نیز ریز‌دانه‌های موجود در ماسه مصرفی بر نسبت آب مصرف شده ، تراکم و مقاومت نفوذ پذیری بتن اثر منفی خواهد گذاشت. علاوه بر مسائل فنی از نظر اقتصادی قیمت ماسه شسته شده و تمیز از قیمت ماسه شسته نشده گرانتر است و در اجرای پروژه‌های عمرانی تعیین SE هم از نظر هزینه و هم کیفیت اهمیت دارد.

هدف آزمایش

آزمایش هم ارزش ماسه‌ای یا به اختصار هم ارز ماسه (Sand Equivalent) روشی است برای تعیین میزان تمیزی ماسه از ریزدانه‌ها (رس، لای) می‌باشد و هدف تعیین نسبت حجم ماسه به حجم کل خاک (ماسه، لای، رس) است. (حجم هم ارز ارتفاع در نظر گرفته شده و در واقع در این آزمایش ارتفاع قرائت و در محاسبات وارد می‌شود.) . این آزمایش ویژه خاک هائی است که دانه های ریزشان کم باشد و نشود حالت خمیری آنها را به روش اتربرگ آزمایش کرد مثل ماسه بتن ، بهتر است خاکهائی را که ارزش ماسه ای دانه از 20 درصد کمتر باشد بروش اتر برگ و بیشتر باشد به روش ارزش ماسه ای (S.E) آزمایش شود . در واقع این آزمایش را می‌توان مکمل آزمایش‌ دانه‌بندی دانست زیرا در آن حجم ماسه به کل خاک (ماسه، رس، لای) و میزان جذب ریزدانه و تورم آن‌ها به نحوی تعیین می‌گردد و در حقیقت نشان می‌دهد که تمیزی ماسه در چه حد است. هر چه ریزدانه داخل ماسه کمتر باشد، ماسه تمیزتر خواهد بود.

ابزار مورد نیاز

 1.  استوانه مدرج تا “15 به دقت 1/0 اینچ (دو عدد) با در لاستیکی

2.    محلول استوک: کلرور کلسیم خشک (gr 454) – محلول فرمالین (gr 47) – گلسیرین (gr 2050) (نقش شستشوی ریز دانه‌ها از دانه‌های ماسه و جداسازی آنها)

3.       سنبه (قرائت دقیق‌تر ارتفاع ماسه و جلوگیری از اغتشاشات در مخلوط)

4.       پیمانه فلزی

5.      ترازو با دقت gr 1/0

6.      کرنومتر یا زمان سنج

7.       ماسه رد شده از الک نمره 4 به مقدار gr 110 (2 نمونه)

8.      قیف

 آزمایش سنداكیوالانت.آزمایش سنداكیوالانت.آزمایش سنداكیوالانت.آزمایش سنداكیوالانت.آزمایش سنداكیوالانت.آزمایش سنداكیوالانت.آزمایش سنداكیوالانت.



موضوعات :
آزمایش مهندسی

درباره نویسنده

سعید فکر آزاد هستم فارق التحصیل کارشناسی مهندسی تکنولوژی عمران-عمران، طراح و علاقه مند به نوشتن در مورد معماری و تکنولوژی. نرم افزار های مورد تسلط: autocad, 3dmax,

سعید فکر آزاد 193 نوشته در بروزکد | مرجع آموزش معماری دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش حرفه ای طراحی نما